Segmentová lokálka H0

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod workous » sob 11 úno, 2017 11:19 am

Návrhy moc pěkně... líbí Michalova verze je taková dobře poskládaná...nezavidím ti to rozhodování Hanku...
Naposledy upravil workous dne sob 11 úno, 2017 8:30 pm, celkově upraveno 1
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2147
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod pavel47 » sob 11 úno, 2017 11:39 am

Ty návrhy jsou jeden pěknější než druhý, to jsem fakt zvědavej jak to dopadne. :lol:
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod hopeter » sob 11 úno, 2017 11:45 am

S otáčením páry bych se tolik netrápil. Prostě ve skryťáku přehodíš mašinu a ta co přijela pojede s jinou soupravou uhlím napřed... Maximálně s tebou nebude mluvit přednosta stanice v podání Vlasty Buriana. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3050
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 11 úno, 2017 12:30 pm

Ahoj, jeden obrázek je za tisíc slov, tak ho přikládám. Nenakreslil jsem tam montážní otvor u kusé koleje, který by byl vhodný pro čištění kusé koleje.
Zároveň odpoví na další otázky ohledně výšky. Na rozdíl od klasického SN totiž u šuplíku stačí minimální průjezdná výška pro vozidla.
Stoupání je v tunelu max. 3cm/m ve viditelné části 2cm/m. Jestli chceš pošlu Ti WT soubor, kde je profil trati dobře vidět.
Co se týká otáčení parních lokomotiv, jsme na lokálce, kde nejspíš budou jezdit tendrovky. Vzhledem k tomu, že se neřeší úvrať ani otáčení v koncové stanici, neřešil bych ani otáčení v SN. Lokomotivy přijedou komínem napřed ze SN a v tomhle postavení budou stále.
U lokomotiv s přívěsných tendrem bývala omezená rychlost na 50 km/h při jízdě v opačném postavení. Vzhledem k tomu, že jsme na lokálce, to bohatě stačí. Nehledě k tomu, že na lokálkách jezdily parní lokomotivy, které většinou nejezdily rychleji ani komínem dopředu.
Ještě k organizaci provozu. Pokud si v SN připravíš soupravy zůstává z veškeré manipulace pouze posouvání šuplíku.
Přílohy
Hank-suplik.png
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod Sandy » sob 11 úno, 2017 12:41 pm

Možná, že jsem něco přehlédl, ale uniká mi smysl té přesuvny. Vždyť by se tam lehce vešla "dospělá" smyčka...
Sandy
 
Příspěvky: 1514
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod michal_n_cz » sob 11 úno, 2017 12:58 pm

hank61 píše:Napadlo mě, že by takto uspořádaný skryťák mohl být doplněný i jednoduchou, menší, ruční točnou, pro obracení parních tendrovek. Na výkresu je točna z WT, která je zbytečně velká.


Otátáčení tendrovek nemá smysl. Někde jsem jednak četl a vím o dráze kde to tak opravdu je a bylo, že mašiny jsou orientovány vůči trati s ohledem ke sklonovým poměrům a to tak že do kopce se jezdí komínem napřed. Pravděpodobně to souvisí nějak jednak s jízními vlastnostmi a s konstrukcí van a kotle, kde pří jízdě z nebo do kopce se voda přelévá dopředu nebo dozadu podle toho jestli se jede z kopce nebo do kopce. Zároveň během provozu se voda spotřebovává. Je možné, že se to týká jen určité skupiny lokomotiv, nejvíce pravděpodobně malých tendrovek, které provoz na lokálkách začínaly. Určitě je to tak na dráze (sice úzkorozchodka) Třemešná - Osoblaha kde párovky jezdí uhlím napřed směrem do Osoblahy, přestože dráha je do kopce z obou stanic, Osoblaha má menší nadmořskou výšku, tedy z Osoblahy je to více do kopce. Vyvrací to také úvahu, že koncová stanice musí být "na kopci". Napsal jsem to tak laicky, když tak mne někdo prosím doplňte.

Pokud se rozhodneš pro tu točnu tak to samozřejmě ve skyťáku užitečné je - můžeš do točny zaústit více nebo všechny kolejí, což usnadní objíždění souprav. Dala by se použít malá točna Fleischmann, ale ne všechno se na ni vleze. Nejdelší mašina se vleze mám dojem BR55, pravděpodobně všechny tendrovky, běžné motorové loko taky. Určitě se na ni nevleze např. M262, a M240 asi taky ne. Vykouzkouším nafotím.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 865
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 11 úno, 2017 1:02 pm

Ahoj Sandy
- Nízká zástavbová výška
- Investiční náklady
- Snadný přístup ke kolejím shora (čištění, opravy)
- Snadná manipulace s vozidly v SN - "letecký" posun v SN (doma si to se svými vozidly dovolím) :)
- Jednoduchá obsluha SN
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod hank61 » sob 11 úno, 2017 1:31 pm

Kluci. Ještě že vás mám. :D . Člověk se prostě učí celý život. SN bude definitivně pod větší stanicí. S tím šuplikem je to ale k zamyšlení. Jen nějak jednoduše vyřešit aretaci a nejsou mi zcela jasné ty zmiňované pevné rozpojovače.
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 11 úno, 2017 2:56 pm

Ok rozhodl jsi se, ale když už jsem to vymýšle a sepsal...
Aspoň uvidíš o co přicházíš :D

Legenda:
Trať vznikla nadvakrát, nejprve byla postavena část do Ouvratě, což je město, které tvoří spádové centrum s vybaveností pro širší okolí. Dříve se zde těžilo uhlí, ale doly jsou již uźavřeny. Ovšem v městečku je několik významnějších podniků, učiliště a voj. útvar. Podniky využívají železnici, ale pro vojáky se přepravují pouze vozové zásilky. Vojenská technika se zde nenakládá.
Posléze bylo postaveno pokračování trati do Konců, kde jsou též ložiska uhlí. Dodnes je zde aktivní důl a k němu vede vlečka. Ovšem těžba není nijak závratná. Původní představy o zdejším ložisku byly přehnané. Konce jsou menší středisková obec se základním vybavením. Kromě zmíněného dolu je zde ještě několik drobných podniků, které využívají železnici. Na trati časem vznikla osobní zastávka Mezná (v plánku není, ale situoval bych ji někam na začátek vratného oblouk).

Příklad provozu:
- SN má čtyři koleje. Obsazeny jsou tři. Je zde Os3 (365.4+vozy), Mn81 a Mn83. SN je nastaveno volnou kolejí proti vjezdu.
Všude je klid. M240 odpočívá v remíze, Balm je odstavený na kusé koleji (č.2b). Na lokálce je přes noc výluka dopravního provozu, takže první ranní vlak je MOs2 z Ouvratě do přípojné stanice (SN). Z remízy vyjede M240, přejede po objízdné koleji (č.4) na druhou kolej od V.B (kol.č.1) a v 3:50 odjede do přípojné stanice (SN). Zde se pouze změní směr a jako MOs1 se zanedlouho vrátí a během po zastavení v Ouvrati (se změnou směru)pokračuje do Konců, kam přijede v 4:45 cestou zastavuje v Mezné.
V SN si připravíme Šuple pro odjezd vlaku Os3. Toto je první pohyb v SN!
MOs4 v 4:50 z Konců se zastávkou v Mezné přijede do Ouvrati na kol.č.1. a zastaví a Posunem si dojede na kusou kolej 2b pro Balm a vrátí se k peronu. To už na kol.č.2 (třetí od V. budovy) vjíždí Os3. Lokomotiva objede soupravu a odjíždí do Konců. Po ní odjede MOs4 do SN. V Koncích po příjezd Os3 objede lokomotiva vozy a připraví soupravu pro Os 6, který v 6:50 poveze žáky do učilišť v Ouvrati.
V Ouvrati má v 7:00 výpravčí připravené cesty pro dva vlaky, ale nechce žádné přejeté ve stanici, tak zdrží Os6, který pojede na kol. č. 2 u vjezdu. MOs5, který přijede na kol. 1 šplhá do stoupání, projede kolem návěstidla se zvednutým ramenem a kolíbá na vekslích. Rameno druhého vjezdového návěstidla se zvedá a i Os6 vjíždí. Lokomotiva objede a Os6 pokračuje do SN. Motor odpojí Balm a přesune se na kol.č.2. Sólo M240 jako MOs5 odjede do Konců, Balm zůstane na kol.č.1. MOs5 se zastávkou v Mezné dojede do Konců po půl osmé, což je akorát pro školáky. Připraví se jako MOs8, ale ten odjíždí až po desáté.
V SN objedeme Os a přestavíme šuple pro odjezd Mn 81 v 9:00 hod. V Ouvrati vjede na kolej od kol. č. 2. Začne posunovat, přistaví vozy ke skladišti a na vlečku. Balm uklidí na kol. č. 2b. Ve stanici je volno. Po skončení posunu se Mn81 připraví na kol.č.2 (třetí od V.B.) k odjezdu do Konců. Je cca 10:30, když MOs8 vjíždí na kolej č.1. Mn81 odjede do Konců, kde začne s posunem a obslouží vlečku, má na to čas do 12 hod. M240 zajede dobrat palivo a na údržbu do strojové stanice.

Je kolem 11:30, když ze SN se přijede do Ouvratě Os7. Lokomotiva objede a pokračuje do Konců Zde vlak zastaví před lichoběžníkovou tabulkou. Počká dokud nedostane povolení k vjezdu, pak vjede na druhou kolej (č. 2). Mn82 odjíždí z Konců z 1.kol chvíli po 12:30. V uvolněné stanici objede lokomotiva soupravu, a bude připraven Os 10 a bude tak připraven.
Mn 82 v Ouvrati rozposunuje vozy. Vozy na odvoz má připravené, tak to jde rychleji. Po skončení posunu odjede do SN, kde skončí. Odpolední Mn 83 pojede druhá souprava.
Tak to je dopoledne, odpolední pokračování zas někdy přístě….
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2513
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod workous » sob 11 úno, 2017 3:20 pm

Paráda Michale ...
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2147
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod hank61 » sob 11 úno, 2017 3:50 pm

Kluci. Už mě nerozptylujte, nebo z toho zase nebudu spát :D . Jdu dělat alespoň inventuru materiálu :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod Dusan » sob 11 úno, 2017 4:17 pm

Ještě jak jsem psal, že u návrhu MŠ se mi nelíbí to klesání z úvratě do SN a díky tomu pak málo vertik.místa v něm. Tak jak na to koukám s odstupem, dalo by se klesat při zadní stěně pravého dílu udělat skrytý vratný oblouk, vlastně otočit vjezd do SN o 180st. Sice trochu kolejí navíc, ale dobře přístupných, zisk prostoru by byl znatelný. To už jen jako moje poznámka k mémo prvnímu názoru, ostatní beze změny :-))))))))
Jinak ten příběh je prostě super, vždy když to někdo k nějakému plánku umí napsat, tak je to o něčem jiném.
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1337
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod hank61 » sob 11 úno, 2017 6:41 pm

Ten příběh je fakt dost dobrý. Inu je vidět, že MŠ ví a zná :-) Já mám rozhodnuto pro tu již uvednou variantu, a to i pro praktickou skutečnost, že budu mít hlavní stanici i SN přímo před očima a při manipulaci v obou, nebudu muset zvednout zadek ze židle. Může mi někdo sdělit, co jsou to ty pevné rozpojovače, co popisuje MŠ na přesuvně a jak fungují? Díky :-)
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2572
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod workous » sob 11 úno, 2017 8:33 pm

Nevím přesně.., ale můžou to být pernamentní magnety + spřáhla Kadae ukázka zde http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Galeri ... g00010.htm
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2147
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Segmentovka H0

Příspěvekod michal_n_cz » sob 11 úno, 2017 10:58 pm

Takže Singrovka se na malou točnu vleze. Je to naknap na každé straně jsou kola necelý 1cm od konce mostu. Pak jsem vyfotil Lokolift od Peco, což je na skryťáky takové easy řešení.
Přílohy
peco-locolift3.JPG
peco-locolift2.JPG
peco-locolift1.JPG
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 865
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník