Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 12:39 pm

Význam řadové označení nákladních vozů ČSD v roce 1925.
U – 2, vysokostěnný s dveřmi nižšími než stěny (uhlák), ložná váha 20 t.
Ul- 2, vysokostěnný, ložná váha menší než 20 t.
Us- 2, vysokostěnný, ložná váha 20 t, se zařízením pro samočinné vykládání.
Uv - 2, vysokostěnný, na koks, se zvýšenými stěnami.
Uz- 2, vysokostěnný, na vápno se střechou.

Do roku 1949 jsou ještě vozy řady „U“:
Ulv – přeznačen na U
Uv – přeznačen na Ut
Ua , Uva – přeznačen na Ua
Us – přeznačen na St.
Usa – přeznačen na Sa.
Usa, se střechou – přeznačen na Saz.
Uz, ložná váha 15 t – přeznačen na Uz
Uz, ložná váha menší než 15 t – přeznačen na Ulz.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 07 pro, 2016 12:55 pm

Z fotek, které sem Tempotaxi dává, se bohužel kvalita stavebnice posoudit nedá, protože není jisté co je "kvalita" jeho práce a co vlastnost stavebnice. Takže nezbude než si počkat, než to sestaví někdo jiný.

Ten nemá skříň položenu na U profilu, ale je trochu níže, čili tam je jakýsi roh. Bok skříně je níž než čelo skříně. Jiný modelář mi sdělil, že nejde o skříň ale o podlahu. U některých vozů je čelní U profil vyšší než boční o tloušťku podlahy (je-li to podlaha, jak říká kolega), u jiných vozů je čelní U profil stejně vysoký jako boční a podlaha na pojezdu leží. Rohové sloupky má vyšší vůz se středními dveřmi, zde je postřeh oprávněný.

U obou konstrukcí StEG i KFNB je skříň vůči rámu položena stejně, i rám se skládá s podélníků a čelníků stejné výšky (KFNB: 240 x 85 x 10 mm). Bok skříně končí stejně nízko, tedy na úrovni horní hrany rámu. U vozů KFNB je pod skříní pod úrovní podlaky veden profil, na koncích ohnutý pod čelníky. Tento profil spojuje čelníky i krakorce. Ale natřen je zvenku barvou skříně, takže se zdá hrana bočnice níže než na čele. Fotka je tady:

http://vademecum.archives.cz/vademecum/ ... 23&scan=90
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 1:11 pm

Model je změřen až po celkovém sestavení, nabarvení a slepení v jeden celek.
Model uhelného vozu o rozvoru 3,80 m ve velikosti HO má vnitřní rozměry:
Délka 68,6 , což je 5968 mm.
Šířka 24,6 , což je 2140 mm.
Výška stěny 12,9 , což je 1122 mm.

Podle seznamu to vypadá na vozy Ul 6-40422 až 448. Míry nejsou přesné, ale jsou zde k nejblíže k postavenému vozu. Bývalá dráha KkStB.
U vozů jsou zapsány tato data.
Vnitřní délka 5,93.
Vnitřní šířka 2.49
Výška stěny 1,07 (zde záleží na výšce přilepené podlahy v modelu).

V seznamu je více vozů, které mají podobné vnitřní rozměry, ale pak zase nesouhlasy rozvor vozu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 07 pro, 2016 1:21 pm

Tempotaxi: Nekopíruj to sem znovu. Vozy kkStB vypadaly jinak a dvakrát jsme tě upozorňovali, že to není pravda:

xpd.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 1:41 pm

Pokud se tvrdí, že vůz má mít číslo Ul 6-58500 až 955, tak opravdu nesedí vnitřní přepočet.
Vůz má tato data:
Vnitřní délka 6,24, naměřeno v přepočtu na 5,93.
Vnitřní šířka 2,50, naměřeno v přepočtu na 2,14.
Vnitřní výška stěn 1,30, naměřeno v přepočtu na 1,29.

Podle předložených měření je model v HO menší.

Prodlužovat stavebnici nelze, jedině postavit nový model.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 1:47 pm

radeksindy píše:Tempotaxi: Nekopíruj to sem znovu. Vozy kkStB vypadaly jinak a dvakrát jsme tě upozorňovali, že to není pravda:


Na menší model nemohu dát číslo Ul 58500 až 955.
Na model nejde dát jiné číslo jako Ul 6-40422 až 448, protože vozy vypadají jinak.

Tak opravdu řekni, jaké číslo má mít postavený model, který má takto udané rozměry.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 1:58 pm

Vnitřní délka stěny je u modelu 68,6 a má mít 71,7, což je o 3,1 mm méně.
Vnitřní šířka stěny je u modelu 24,6 a má mít 28,7, což je o 4,1 mm méně.
Vnitřní výška stěny je u modelu 12,9 a má mít 14,9, což je o 2.0 mm méně.

Jen připomínám, že doporučená tolerance, která je akceptovaná při soutěžních modelech je 1,0 mm.

Dále připomínám, že uvedené vozy jsou na přepravu hnědého uhlí a vozy jsou opravdu větší než vozy na přepravu černé uhlí. Váha hnědého uhlí je menší, tak se na vůz může naložit více.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 2:33 pm

Tempotaxi, předlohou ke stavebnici je vůz KFNB o rozvoru 3,8 m, který spadá do číselného intervalu, který zde uvedl Radeksindy. Rozměry v HO vznikly natažením z velikosti TT, kde jsme ty rozměry trefovali kompromisem do pomyslného středu tloušťky materiálu skříně. Ubrali jsme na vnitřní délce a přidali na vnější délce, a to kvůli větší tloušťce stěn stavebnice než by odpovídalo přepočtu. Při natažení z TT do HO se natáhnou rozměry, ale ne tloušťka materiálu, takže rozměry trochu ulítly. Jestli tam dáš popis vozu, který navrhuješ, pak je to jako bys na vůz Z dal číslo vozu Zt. Prostě číslo jednoho vozu dáš na vůz úplně jiné konstrukce, uděláš stokrát větší chybu, než když použiješ číslo z intervalu od Radka. To že má PROTOTYP stavebnice trochu ulítlou šířku a má mírně kratší vnitřní délku, neznamená, že použiješ číslo z jiného vozu, který se po přepočtu do těchto chyb vejde. To je naprosto nesmyslný postup. Rozměry možná sedí, ale vůz vypadá úplně jinak. V sérii stavebnice se rozměry srovnají (už jsem o tom s výrobcem diskutoval) a bude vše v pořádku. Představ si, že to natřeš, popíšeš, kamsi to vyvěsíš, a až si někdo ten vůz najde, tak okopíruje tvoje naprosto nesmyslné číslo a chyba, na kterou tady všichni upozorňujeme, se začne úplně nesmyslně lavinovitě šířit. Navíc jsem rád, žes tu potvrdil, že vůz má mít řadu Ul, jak vyplývá z přehledů řad, co jsi sem dal. A když si nedáš říct, což je velice pravděpodobné, tak fotku hotového vozu pak nikde neuváděj, protože ta fotka bude zcela záměrně matoucí.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 2:45 pm

Zatím model nedostal, žádné číslo, jen hledám možnost.
Pokud bude v návodu od MŽ, že na model se hodí číslo to a to, tak je dnešní debata bezpředmětná.
Bohužel i prototypová stavebnice má nějakou předlohu. Zvláště u historických modelů.
Stačilo napsat.
Vagon ČSD řady Ul 6.xxx až xxx o rozvoru 3,8 m.
Celá pak další korespondence je opravdu na …. .
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 07 pro, 2016 3:34 pm

Tempotaxi: Pročti diskuzi, čísla už byla napsána. Nemá smysl k tomu hledat jiná čísla, pokud byl model navržen podle vozu KFNB výše uvedeného vzhledu. Cokoli jiného bude ještě větší chyba.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » stř 07 pro, 2016 5:27 pm

radeksindy píše:U vozů KFNB je pod skříní pod úrovní podlaky veden profil, na koncích ohnutý pod čelníky. Tento profil spojuje čelníky i krakorce. Ale natřen je zvenku barvou skříně, takže se zdá hrana bočnice níže než na čele.


Jen doplním na fotce jsou zvýrazněny proporce - prkno bočnice je více jak 2x vyšší než viditelná část podélného profilu a zároveň dvířka začínají ve stejný výšce jak prkna. Rozdíl mezi SteG a KFNB je pravděpodobně v orientaci podélného úhelníku o k němuž jsou přichyceny zevnitř prkna podlahy - u KFNB je směrem dolů - prkna jsou na něm což vypadá jakoby byla bočnice ještě pod úroveň čelníku. U SteG je to otočeno směrem nahoru - prkna jsou do profilu vložená. Drobné kování na skříni vozů má také tím pádem nepatrné odlišnosti. Samozřejmě není nutné trvat na tom, aby v modelu byl vůz konstruhovám absolutně identicky, jde o to respektovat proporce. Něco se dá jen naznačit nebo zjednodušit - např. to že ten podélný profil kromě toho, že je tenčí než prkno bočnice, je i trochu "utopený" dovnitř.
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » stř 07 pro, 2016 6:15 pm

Obrázek
Pro porovnání jsem přidal model a fotku vozů. Nějak to vzhledově nesedí.
Ve velikosti HO se model dá postavit pomocí desek a profilů evergreenu.
První použitelná deska.
Peřejková deska 2060 má rozteč peřejek 1,5 mm o síle desky 0,5 mm.
Druhá použitelná deska.
Peřejková deska 2050 má rozteč peřejek 1,3 mm o síle desky 0,5 mm.
Záleží na modeláři, kterou desku použije. Slepí dvě desky k sobě a dostanu prkennou stěnu o síle 1.0 mm.
Na prkennou výztuž mohu použít profil čísla 122 (0.5 x 1.0 mm) nebo pro zvýraznění profil čísla 142 (1.0 x 1.0 mm) nebo profil čísla 143 (1.0 x 1.5 mm).
Takže jedna stěna je podle použitého materiálu 1,5 nebo 2.0 mm. To znamená, že vnitřní známí rozměr, který se přepočítá do měřítka HO se ještě připočte ke každé stěně rozměr použitého stavebního materiálu a tím dostanu přesné proporce vozu.
Rozměr 71,7 se zvětší třeba o 4.0 mm a stavební délka skříně je 75,7 (zaokrouhleno na 75.0 mm).
Rozměr 28,7 se zvětší třeba o 4.0 mm a stavební šířka skříně je 32,7 (zaokrouhleno na 32.0 mm), což krásně zapadne do průjezdného profilu.
Rozměr 14,9 se zaokrouhlí na 15.0 a tím dostanu vnitřní výšku stěny. Zvenku je potřeba přičíst o jednu peřejku navíc, která pak zakryje podlahové fošny.

Když vezmu materiálové možnost MŽ, tak vlastní stavba vozu je plastová deska 0,5 mm, která se polepí papírem, který ztvárňuje peřejky a ten je 2 x 0,3 mm. Tím pádem je stěna silná 1,1 mm, což je ve skutečnosti prkno o síle 1 cm. Výztuha může být zase plast o síle 0,5 až 0,75 mm. Takže horní část stěny je zase silná do 1,85 mm, což je v naprosté pohodě.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 07 pro, 2016 8:03 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4853
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 6:46 pm

Radeksindy: Ten odkaz na fotodokumentaci je naprosto úžasný. Nějaké fotky z toho alba se tu a tam jednotlivě objeví, takže někdo přišel na to, jak je stáhnout. Tolik nádherných starých cisteren!!! Zavřených vozů!!! Uhláků!!! Nicméně pokud by se to nějak dalo stáhnout, měl bych zájem o dvě fotky: 220 (jedná se o vůz u ČSD nesoucí řadu Vo nebo Vlo?) a pak fotku 591, což by měl být vůz Zb. Je to kacířství, ale aspoň tyhle dvě...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 6:52 pm

Tempotaxi: Jsou vozy KFNB 3,8 m rozvor, které mají pole mezi klapkami užší než pole na krajích stěn, a vozy, které je mají opticky shodně velké případně lišící se málo. Jen se domnívám (!!!) že s užším polem mají kratší ložnou délku a ložnou výšku 1,3 m, a ty s těmi přibližně stejnými poli mají rozměry 6,24 x 1,20 (1,19) x 1,50 m. Proto jsem na jedné z předchozích stránek, abychom nějakou z mnoha zde uvedených fotek přiřadili vozu, který měl modelované v předchozí větě uvedené rozměry. Netvrdím, že to tak je, ptám se, jestli to tak je... Z těch mnoha fotek které tu byly vyvěšeny se mi zdá, že by to tak mohlo být...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » stř 07 pro, 2016 7:02 pm

UncleFardy píše:Radeksindy: Tolik nádherných starých cisteren!!! Zavřených vozů!!! Uhláků!!! Nicméně pokud by se to nějak dalo stáhnout


Pokud Ti stačí rozlišení tvého monitoru tak se to dá uložit do schránky ve win přes PrintSceen, pak zapneš nějaký editor - třeba malování dá vložit, pak si to uložíš na disk jako třeba jpg. Efektivně lze např. na NTB nebo PC dvěma videokartami - připojíš další monitor nejlépe fullHD, nastavíš si plochu na 2 monitory, na tom s větším rozlíšení prohlížíš a ukládáš přes PrintScreen a na tom druhém vkládáš do malování.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník