Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » úte 06 pro, 2016 5:19 pm

A ještě pár aktuálních zkušeností se stavebnicemi MŽ: stavím teď 5 vozů G10. Dva koncipuji jako kořistní se snesenou budkou nahrazenou brzdařskou plošinkou, se šikmou krátkou vzpruhou v krajních polích, dva budou klasické s budkou, bez šikmých vzpruh, koncipované buď jako vozy Československé komise cukerní, nejspíš ale až v následné podobě po zařazení k ČSD, a jeden bude přestavěn do kořistní podoby G02, tedy taky se šikmými vzpruhami, symetricky umístěnými nakládacími a větracími klapkami, s budkou se zakulacenou horní hranou stříšky ( s "napoleonskou" stříškou). Nemám foťák, zatím jsem dva vozy ukazoval v sobotu v Pečkách- aplikoval jsem leptané detaily, madla, stupačky, větráky, u jednoho vozu jsem nahradil gravírované kartonové svislé prvky kostry skříně mosaznými U a L profily a u druhého jsem použil pouze L profily na rozích skříně. Byl jsem překvapen, jak to zafungovalo a povzneslo vzhled modelu po nástřiku první vrstvy barvy, a to se nepovažuji za zvlášť dobrého modeláře. Nicméně není nutné až tak úplně nahrazovat vše. Mosazné U profily nemají nýty, takže ten efekt není 100%ní. Pokud se stavebnice sestavuje pečlivě, tak stačí nahradit rohové díly mosazným L profilem, ostatní svislé prvky ponechat, doplnit madla, a vůz je pak dobrým partnerem k vozům od Tilliga či jiných výrobců. Mosaz jsem použil proto, že nejmenší evergreenové profily mi pro TT přišly moc humpolácké a chtěl jsem si na něčem jednodušším vyzkoušet mosaz, než se pustím do kompletní stavby nějakého vozu, tedy vozu původem ne ze stavebnice. Mosazné profily jsou OK. Vozy od Haedla mají U profily jemnější, ale použité mosazné U profily nejsou opticky hrubší než mají staré Zetky od Tilliga. Hned jak se podaří udělat fotky tak je sem dám na ukázku...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 06 pro, 2016 5:46 pm

ad G10: Myslel jsem, že děláte jen II. epochu?

ad uhlák ze stavebnice: Postup při výběru předloh a dohledávání údajů k vozům mě nikdy něpřestane udivovat. Při stavbě nádraží jste sice prohledali všechno pomalu až do pravěku, ale vozy se berou jako vždy hákem. Metr sem, metr tam, ze dvou metrů se to ztratí. No nic :-)

Takže požadavky na uhlák jsou: má ložnou délku 6,24 m, výšku 1,19 m, rovor 3,8 m. Měl by mít dvě klapky otvírací nahoru, dělené do dvou polí, kostra dřevěná. Pokud je zbytek jedno, tak Ul 6-58500 až 6-58955 (tedy vozy původem KFNB).
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » úte 06 pro, 2016 6:12 pm

Radeksindy: Ano, naše Hora Svatého Šebestiána bude posazena do II.epochy, mimoto si ale stavím nebo kupuji navíc TAKY vozy až po okamžik, do kterého měly číslo s pomlčkou. Rád si zajezdím s někým i poválečnou éru. Tedy z modelářského hlediska jsou pro mě zajímavé ty vozy, které ještě z výroby vyjely s číslem s pomlčkou, nebo byly kořistního původu a měly číslo s pomlčkou. Ty se ale v soupravách, pokud bude provoz zasazen do epochy II, vyskytovat nebudou. Jinak asi jsme měli oba stejný záměr, ale já ho opět nesrozumitelně zrealizoval - měl jsem na mysli to, že se zde pověsila spousta fotek vozů se dvěma klapkami, a já jsem jen chtěl upřesnit, co za vůz představuje stavebnice, neb jsem se trochu motal u jejího zrodu, aby si na něj Tempotaxi dal přesný popis, a chtěl jsem, abychom tady správně společně přiřadili fotky vozu k vozu, který představuje stavebnice, a dohledali k němu správná čísla, pokud by si na stavebnici chtěl někdo něco doplnit podle fotky, a to té správné. Na fotkách je totiž jasné, že některé vozy jsou nižší než jiné, mají jinou délku, můžou, ale nemusí, mít rozvor 3,8 m, a chtěl jsem sdělit, že nelze hodit vše, co má dvě klapky a je trochu delší do jednoho pytle, jak říkáš. Sice jsem z toho jako vždy nevyšel bez úhony :D , ale cíle je dosaženo :D
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » úte 06 pro, 2016 8:19 pm

Upřesním jen, že modelujeme epochu od IIb do IIIb tedy od roku 1928 - 1955. Mimochodem těším se, až nám na HSŠ přijede třeba taková Žloutenka :D
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » úte 06 pro, 2016 9:52 pm

Rozumím. Pokud chcete dělat i poválečnou dobu, tak to dává smysl.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » úte 06 pro, 2016 11:22 pm

Na jedné straně jsou fotky uhelných vozů, které mají čitelný nebo nečitelný popis. Na druhé straně se dají sehnat plánky uhelných vozů, ale které jsou bez bližšího popisu.
Ale přitom jsou potřeba přečíslované seznamy nákladních vozů, které nemám. A bez nich se špatně dohledává to správné číslo k vozu.
Přečíslovací seznam nákladních vozů ČSD ……………………………………………….. rok 1921.
Přečíslovací seznam nákladních vozů ústecko-teplické dráhy ………………….. rok 1924
Přečíslovací seznam nákladních vozů buštěhradské dráhy ………………………. rok 1924
Přečíslovací seznam chladících vozů ………………………………………………………… rok 1925
Přečíslovací seznam nákladních vozů ČSD ……………………………………………….. rok 1925
Změny v přečíslování nákladních vozů bývalé ústecko-teplické dráhy …….. rok 1925
Změny v přečíslování nákladních vozů bývalé buštěhradské dráhy ………….. rok 1925
Přečíslovací seznam nákladních vozů bývalé K.K.St.B a K.u.k.H.B.

Takže, na jedné straně je zadavatel a na druhé straně je výrobce modelu. Pak je zástup modelářů, kteří si výrobek koupí a pokud se jedná o historický vůz, tak je většinou problém. Barva vozu, pokud dělám provoz před rokem 1918 a dále popis vozu, pokud dělám léta po roce 1918. Většina fotek je továrních, kde je čitelný popis vozu, ale daleko míň je fotek pod logem ČSD, kde většinou je popis nečitelný. Hlavně jsou nečitelné rozměry vozu.

Model uhelného vozu o rozvoru 3,80 m ve velikosti HO má vnitřní rozměry:
Délka 68,6 , což je 5968 mm.
Šířka 24,6 , což je 2140 mm.
Výška stěny 12,9 , což je 1122 mm.
Podle seznamu to vypadá na vozy Ul 6-40422 až 448. Míry nejsou přesné, ale jsou zde k nejblíže k postavenému vozu.

Přitom správně se má jednat o vozy řady „U“, protože výsypné dveře jsou nižší, než jsou stěny vozu.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 7:40 am

Stavebnice v TT je udělaná tak, že bylo třeba vyřešit přepočet skutečných rozměrů do velikosti TT při mírně zvětšené tloušťce stěn stavebnice. V zásadě jsou tři možnosti: Dodržet vnější rozměry, dodržet vnitřní rozměry (v těchto případech se poměrně hodně změní nedodržený vnitřní nebo vnější rozměr) nebo stavebnici udělat tak, že sedí rozměrově ve středech stěn, tj. trochu přidám na vnějším rozměru a trochu uberu na vnitřním rozměru. V tom případě se mi nejméně změní optický dojem oproti předloze. Tak je to uděláno v TT a za tímto řešením si stojím, protože jsem viděl variantu s dodrženými vnějšími rozměry a nevypadalo to fakt hezky. Na první pohled bylo jasné, že něco není v pořádku. Takže stavebnice je dělaná podle fotek vozů KFNB s rozměry, které jsem uvedl výše, a jejichž správná čísla ČSD zde následně uvedl radeksindy. To je i mé doporučení, co na vůz dát. Jinak hrozí riziko, že někdo dohledá fotku vozů čísel z intervalu tempotaxiho, a zjistí se, že byly s plechovou skříní, nebo měly menší klapky nebo větší, nebo že neměly dřevěnou kostru, nebo měly čela zaoblené či do špičky, atd. atd... Vidíme sami zde na foru, že prakticky na každé fotce jsou vozy, které se něčím liší od vozů na jiných fotkách (mám na mysli fotky, u nichž si myslíme, že je na nich vůz s rozvorem 3,8 m). Nicméně, každý má právo si tam dát číslo jaké uzná za vhodné... Představme si, že modelujeme v TT ten nejkratší uhlák s rozvorem 2,5 m. Mám k dispozici nějaké materiály a nějakou technologii, a pokud tyto materiály vedou k tomu, že bude vůz o 2 mm kratší či delší, nebo užší či širší, tak pak je to opticky dost poznat. Pokud to rozložím do obou parametrů, výsledek bude přijatelný, nebo, podle mě, nejpřijatelnější z uvedených tří možností. Nevím jestli po transformaci do HO je rozdíl přijatelný nebo velký, každopádně ale se přikláním k číslům od Radka, protože tak to bylo myšleno.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 7:44 am

A řada Ul je správně. Malé "l" znamená že vůz má nižší ložnou hmotnost než jaká je definovaná pro základní řadu U. To, že má vůz dveře nebo klapky, které jsou nižší než je výška bočních stěn, je obsaženo již v definici velkého písmena U pro označení této typové řady vozů, nikoliv v malém l. I vůz Ul se středními dveřmi má tyto dveře nižší než je celková výška boční stěny. O ten překlad nad nimi.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 7:55 am

A k těm číslům - tempotaxi měl zřejmě na mysli Ul 6-40400 až 421, ty by tak mohly rozměrově sedět, vozy z číselného intervalu, který uvádí, jsou nízké a při daném rozvoru delší. Přesto bych ale použil číslo z intervalu který zde napsal radeksindy, protože ty vozy stavebnice představuje.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 07 pro, 2016 7:59 am

Tak zase tomu nerozumím. UncleFardy jako autor říká že má vůz ložnou délku 6,24 m, Tempotaxi naměřil 5,97 m. Čemu mám věřit? Tempotaxi zároveň tvrdí, že rozměrově nejbližší jsou Ul 6-40422 až 448, které ovšem mají 6,82 x 2,55 x 0,7 m. Rádio Jerevan je proti tomu zdroj jasných informací :lol: V každém případě vozy s čísly 6-40xxx a dále jsou vozy stavěné pro kkStB a kkStB vozy s těmito klapkami nikdy neměly.

Pokud je pravda, že model má ložnou šířku odpovídající hodnotě kolem 2,1 m, tak je to hodně špatně. Vlastně je to úplně mimo, protože většina běžných uhláků stavěných po roce 1880 má ložnou šířku mezi 2,5 a 2,6 metru. To znamená, že je proti skutečnosti v H0 tak o 4,5 mm užší.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 07 pro, 2016 8:20 am

Koukám, že mezitím se objevaly další odpovědi.

Bohužel vysvětlení se sílou materiálu mi nějak nesedí, protože v H0 se dají většinou podobně rozměry trefit na desetiny mm. Celé milimetry jsou pro mě úplně mimo pojem "mírně zvětšené tloušťce stěn stavebnice". Chápu, že nevyjde hloubka, protože tam většinou nesedí přesně konstrukce spodku a dělá se místo pro závaží. Dřevěné rámy vozů byly většinou z hranolů 80 mm, síla stěny 40 - 50 mm. Takže v H0 na rám patří materiál 1 mm silný, stěny z vrstev tak, aby součet dal cca 1 mm. Rozdíly jsou kolem 0,5 mm, což pouhým okem není vidět, pokud není přímé srovnání s jinou mírou nebo to nezbortí poměry. Pokud používám plastové destičky, tak stěnu lepím ze dvou 0,5 mm silných, evergreen nabízí profil 1 x 1 mm, příp 0,75 mm.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 8:53 am

Mohu mluvit pouze za stavebnici v TT. Je tam technologický limit - karton s vnitřníma peřejkama 0,3 mm, plast skříně 0,5 mm, karton s vnějšíma peřejkama 0,3 mm, rám skříně plast 1 mm, což je celkem 2,1 mm. To je hodně. Vygravírovat peřejky přímo do plastu je možné, ale musí jít o plast určený pro gravírování a ten je drahý, prodražilo by to stavebnici, takže v TT se musíme vždy nad rozměry otevřených vozů zamyslet. Samozřejmě že se zkoušelo vygravírovat peřejky do stávajícího plastu, výsledek nebyl opticky dobrý. V HO ten problém tak velký není, ale u transformace do HO jsem nebyl. Když se podívám na čísla vozů skupiny Ul tak jen u některých skupin tuším, jak vozy vypadaly, proto jsem psal, ať se použijí čísla navrhovaná Radkem. Jestli rozměry v HO trochu ulítly, tak se to dá napravit, ale nehledal bych vůz s jinými čísly. Je třeba se napasovat na předlohu, nikoliv přepočíst si míry a hledat co na to nejvíc pasuje.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » stř 07 pro, 2016 9:44 am

V součtu v TT je 2,1 mm opravdu hodně, hlavně tlustý materiál vnějšího rámu to hodně zhoršuje. Kdo chce téčko, musí trpět :lol:

Předpokládám, že stejnou technologii použiju v H0 u stejného vozu s vnější délkou 6460 mm a vnitřní 6240 mm. Budu se snažit zachovat vnější délku nebo šířku. Vnitřní mi vychází cca 6100 mm, tj. o 1,67 mm méně. U šířky to bude horší, tam dostanu odchylku cca 2 mm. Pokud vezmu Tempotaxiho naměřené rozměry, tak dostávám rozdíl 3,5 mm u délky a 4,5 mm u šířky. ???

Není nutné gravírovat do plastu, nosnou stěnu lze ztenčit třeba na 0,3 mm. Z mých zkušeností se stavbou mi nepřijde nutné mít jádro z tak silného plastu. Pevnost stěny stejně nedělá jen tento materiál, ale celý sendvič. Problém v H0 nastane pokud se používá jen jedna vrstva z 0,5 mm, pak to může mít tendenci se prohýbat.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » stř 07 pro, 2016 11:58 am

Celá ta soustava dílů je špatně/nevhodně navžena, takže čelník částečně zasahuje do bočnice, něco je kratší něco delší, něco navíc. To není o tom zdali má být něco 3,5 nebo 4mm atd., ale o tom když je něco 3,5 a tak nějaký další prvek musí být také 3,5.

Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » stř 07 pro, 2016 12:23 pm

Uhláky StEG 3,8 m rozvor mají spodní hranu skříně stejně nízko na bocích i na čele, takže skříň je na bocích jakoby položena na přesahujícím čelním U profilu. Stavebnice ale nepředstavuje vůz StEG, nýbrž vůz KFNB. Ten nemá skříň položenu na U profilu, ale je trochu níže, čili tam je jakýsi roh. Bok skříně je níž než čelo skříně. Jiný modelář mi sdělil, že nejde o skříň ale o podlahu. U některých vozů je čelní U profil vyšší než boční o tloušťku podlahy (je-li to podlaha, jak říká kolega), u jiných vozů je čelní U profil stejně vysoký jako boční a podlaha na pojezdu leží. Rohové sloupky má vyšší vůz se středními dveřmi, zde je postřeh oprávněný. Co se týče dolního přesahu svislých sloupků pod spodní úroveň skříně, tak krátké vozy jsou s přesahem, a delší nevím jestli všechny ne nebo některé ano. Mluvil jsem s výrobcem a ten mi napočítal jiné rozměry než uvádí tempotaxi, a z nich vyplývá, že stavebnice užší je, ale porovnáme-li vnější a vnitřní délku tak s tou by bylo možné souhlasit. Vnější je po přepočtu víc než 6460 mm a vnitřní je méně než 6240 mm. Počítali jsme to z rozměrů a tlouštěk použitých materiálů. Takže pokud se něco bude upravovat, tak šířka by se měla trochu zvětšit. Jinak taky záleží na tom, jak to kdo postaví. Tempotaxi to asi nemá ještě přilepené k sobě (skříň a podvozek), takže jestli mu na jednom boku U profil trošku přečnívá, tak na druhém se může jevit jako nedostatečně široký. To z fotky nepoznáme. V TT je čelní profil o 0,2 mm širší a je možné ho zabrousit do roviny s krajním sloupkem.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků