Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » pát 25 lis, 2016 1:38 pm

UncleFardy píše:V současné době výrobce zapracovává všechny rozumné připomínky

Jen jsem minule zapomněl - zdá se mi dle fotografií modelu, že je něco špatně s velikostí - výškou okna - když to porovnám s výkresem i fotograviemi tak mně vychází, že poměr výšky okna/ výška pod oknem by měl být cca 11/10 - mně se zdá okno na modelu příliš nízké a odpovídalo by to tomu původnímu výkresu - tam to není zakotováno a je to asi špatně.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Jeryk » ned 27 lis, 2016 1:06 pm

Měl bych jednu drobnost k pivovarským vozům . Vozy nebyli majetkem pivovaru ale byli pronajaté , v Plzni byla půjčovna pivovarských vozů která prováděla opravy včetně nátěrů . Většina pivovarů používala jeden vůz a těžko čekala až projde opravou , jednoduší bylo vůz vyměnit za jiný opatřený požadovaným nátěrem , který mohl být novější nebo jiného typu . Vůz v Lužné byl nekompletní vrak bez budky a dalších dílů upravený na pojízdnou dílnu .
Jeryk
 
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 24 lis, 2016 12:56 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » ned 27 lis, 2016 2:58 pm

Jeryk: Nevím odkud jste podobné informace čerpal, ale je to celé nesmysl. V době před rokem 1918 byly dvě třetiny vozů pro přepravu piva majetkem pivovarů a přibližně třetina byla vypůjčena od půjčoven železničních vozů. Na našem území (resp. na území Předlitavska) působily zejména ÖEVA a EELG (obě se sídlem ve Vídni), velmi malá část vypůjčených vozů pocházela od Ung.ELG nebo CAIX (sídla v Budapešti a Bruselu). Drtivá většina vozů na pivo byla půjčena od ÖEVA, možná by se našel i nějaký od EELG. Po roce 1923 došlo k výrazné změně a ministerstvo uvádí už jen pouhých 8 vozů pronajatých našim pivovarům, zbytek byly vozy vlastní, tedy v majetku pivovarů. V Plzni se nacházely dílny na opravu pivovarských vozů patřící Měšťanskému pivovaru (Prazdroj), který měl souhlas ministerstva železnic pro opravy vozů vlastních a sousedního Prvního akciového pivovaru (Gambrinus). Vozy jinak docházely do různých dílen podle smlouvy majitele vozu se státními drahami.

Jakékoli zaměňování vozů nebylo možné, každý vůz byl řádně registrován, jakékoli změny nápisů byly schvalovány ministerstvem. Bez souhlasu ministerstva nebylo možné jen tak přemalovat vůz. Šlo by pouze v rámci jednoho pivovaru změnit nápis na voze z jednoho schváleného na jiný schválený vůz.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 01 pro, 2016 8:56 pm

Na modelbazaru jsou krásné postavené modely pivních vozů od pana Jiráska.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 6:36 pm

Dalším model „Malé železnice“ je dvounápravový uhelný vůz řady Ul, který má rozvor 3.8 m.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 6:41 pm

Základní díly jsou ve stavebnici a jsou na fotce. Ve stavebnici jsou ještě ložiskové domky.
Obrázek
Ve stavebnici nejsou nárazníky, dvojkolí a kinematika.
Zatím nejsou dispozici žádné obtisky na vůz.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 6:43 pm

Vůz by měl vypadat asi takto.
V Třineckých železárnách je uhelný vůz Košicko-Bohumínské dráhy K 6174.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » ned 04 pro, 2016 10:11 pm

Tempotaxi píše:Vůz by měl vypadat asi takto.
V Třineckých železárnách je uhelný vůz Košicko-Bohumínské dráhy K 6174.


Zajímalo by mne jaké barvu měly nákladní vozy Košicko-bohumínské Ks.Od. Vůbec I. Epocha je takové věštění z čenobílých fotografií :lol:

Třeba SteG měl pravděpodobně vozy šedé, některé měly kovové prvky na skříni černé - u toho si nejsem v mnoha případech jistý, možná tak i tak. Následující vůz má i zajímavá dvojkolí:
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 11:04 pm

Opravdu pěkná fotka uhelného vozu. :o

Nejprve jsem sestavil podle návodu spodek rámu vozu. Jsou vlepena ložiska a závaží vozu. Dále čelní rám dostal papírový polep.
Obrázek
Pak jsem sestavil ložiskové domky. Přilepil čtyřpatrové odlité nárazníky. Model se doplnil leptanými plechy pro tažný hák a madly pro spřahače.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 11:08 pm

Dále se sestavila skříň, která se polepila peřejkami a trámy. Do vozu se ještě vlepila podlaha.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 11:13 pm

Pro kontrolu, zda všechno sedí, je nasucho sestavena položena skříň na podvozek vozu.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » ned 04 pro, 2016 11:16 pm

KsOd měla vozy stejné barvy jako kkStB, tedy "silbergrau", vozy StEG byly šedé nebo šedohnědé.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » ned 04 pro, 2016 11:23 pm

radeksindy píše:KsOd měla vozy stejné barvy jako kkStB, tedy "silbergrau", vozy StEG byly šedé nebo šedohnědé.


Barva https://www.hansetools.com/opus1-fluessig-kunststoff-silbergrau-2-5l/a-22785/
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod michal_n_cz » pon 05 pro, 2016 2:18 am

Barva https://www.hansetools.com/opus1-fluessig-kunststoff-silbergrau-2-5l/a-22785/[/quote]

To je odkaz na barvu jako odstín nebo má tento druh nějaké specifické vlastnosti? Co takhle tato:
http://barvy-sprej.heureka.cz/dupli-col ... e/#section

Foto verze s brzdou tu už byla - ještě další:
Obrázek

Zde nějaké Ks.Od. pravděpodobně s 3,8 rozvorem:
Obrázek

A pro srovnání nějaké velice podobné - jsou tam patrné drobné rozdíly - možná jeden je 2,9 a druhý 3,8 - asi také Ks.Od.:
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 860
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Tempotaxi » pon 05 pro, 2016 9:36 am

A zde zase je brzdařská budka v nákladovém prostoru. Ostrava, důl Alexander v roce 1912.
Obrázek
Obrázek
Zdroj.http://www.fabriky.cz/2008_ostrava_alexander/index.htm Důl Alexander, převzato z VCPD.
Obrázek
Zdroj. http://www.hornicky-klub.wz.cz/view.php?cisloclanku=2006111301
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků