Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod rkwa » pát 18 lis, 2016 10:06 am

no tyto vozy měly určitě do konce provozu toulce na střeše a většina i plynové osvětlení a s tím i výstupy. Zaměřil bych se ještě na zvýraznění kostry skříně, jinak ten vůz bude vypadat dost fádně.
09 služ De16761 KP.JPG
09 služ De16582 KP066.jpg
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 18 lis, 2016 11:17 am

Skvělé fotky. Model je před dokončením. Když jsem včera odcházel z modelárny, tak nastříkaný podvozek, skříň a zbylé detaily skříně byly ještě vlhké, barva nezaschlá. V neděli bude vůz dostavěn-zbývá zhotovit stupačky, zasadit okrové rámy oken a zafixovat je vnějšími zelenými "H" rámy oken, které tvoří vystouplé prvky kostry skříně, takže jsme na to při konstrukci stavebnice mysleli. Pak se model zkompletuje a uvidíme vše jasně, co se povedlo a co ne. Nechtěl jsem to včera udělat najednou a pak při stříkání zakrývat okna a tak. Vždy při tom někde trochu barvy zateče a výsledek je takové to hatláma-patláma. Všechny poznatky ze středy a čtvrtku jsem již probíral s výrobcem a stavebnice se dále upravuje. Někde jsou drobné nepřesnosti v rozměrech, které jsem zde nerozebíral, některé drobnosti lze konstrukčně vyřešit lépe, takže vývoj se chýlí ke zdárnému konci. Pak bude třeba se shodnout na správných popisech, ale k tomu je k dispozici článek v Železničáři, takže u tohoto vozu je k dispozici informací dost. Nemá smysl asi dávat ke stavebnici žebříky na střechu, ty doděláme následně jako samostatnou sadu detailů z leptu, včetně stupaček a madel. Stupačky u stavebnice budou, dodělávají se, ale žebříky si myslíme, že bude dobré připravit z leptů plus některé další detaily.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » pát 18 lis, 2016 12:15 pm

Ještě se nabízí otázka, jestli nástřešky těch nejstarších vozů Ddy vydržely u ČSD až do konce jejich provozu, nebo byly odstraněny při některé pozdější větší opravě.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » pát 18 lis, 2016 12:58 pm

Parádní fotky, netušil jsem, že existuje tolik fotek z Královopolské. De 16582 je z roku 1900 a patří ještě do vozové skupny Ia. Největší rozdíl je vidět na rámu, podélníky jsou prvedeny z profilu Z a přesahují přes rovinu čela, ještě má vyhlídku. Stejná konstrukce spodku je na mnoha jiných vozech, včetně vozů pro Wiener Stadtbahn, které dělá v H0 Brawa. De 16761 je z roku 1908 a má nová, zcela rozdílná ložiska.

Problém je teď v tom, že není jisté, zda je článek zcela přesný ve vztahu uvedených čísel a výkresů. Jednak v popisce k výkresu na straně 335 je odkaz na už mnou uvedený Blatt 425, který ale není shodný s obrázkem v textu, ale s obrázkem vloženým sem (tj. nemá dvojité okno). Další problém je, že kromě těchto variant existuje ještě Blatt 419, kde je zřejmě první provedení ve skupině Ib. Už má nový rám, ale skříň je stále s vyhlídkou, také počet oken nesouhlasí s pozdějšími variantami. Otázka je jak dlouho se tato varianta vyráběla a kdy se upustilo od vyhlídek. Odpověď existuje, ale není ji možné získat v horizontu dnů, ale spíše týdnů.

_Bl_419.jpg
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod Bw_Ig » pát 18 lis, 2016 7:54 pm

Také jsem zcela překvapen kde "rkwa" bere ty pro mě neznámé fotky z KPS. Už se zde jich několik objevilo a mají jedno společné - sešívací dirky vlevo, tedy je to z nějakého katalogu šroubovaného, ale z let okolo 1895 až 1912 (?).
Ač jsem podnikový archiv KPS (v MZA) prolezl celý tak toto album zde nebylo. Tedy jedná se o privátní sbírku. Tak jako v MDC je uloženy sken fotek z KPS osobní, služební vozy z let 1920-1944, taktéže z privátní sbírky, ale naštěstí je MDC zveřejnilo na FCB.
Bw_Ig
 
Příspěvky: 236
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » sob 19 lis, 2016 4:45 pm

Radku, ta Roellova Encyklopedie je na internetu Free dostupná, nicméně má několik dílů, můžeš sem dát info, ve kterém díle ty výkresy hledat? Já si prošel namátkou jeden, je tam pochopitelně spousta textu, je to encyklopedie, obrázky detailů vozů, profily, typy mostních konstrukcí atd. Jsou tam výkresy vozů někde jako příloha, nebo je třeba jít po nějakých heslech. Německy neumím, takže je to pro mě trochu složité... děkuji
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » sob 19 lis, 2016 5:08 pm

Aha, takže i pro ostatní-ta encyklopedie je zde: https://archive.org/details/enzyklopdiedes09rl a funguje to tak že si vespod najedete na nějaký díl, jsou tam na přeskáčku, a pak klikáte a klikáte a klikáte a klikáte a sem tam si něco uložíte.... :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » sob 19 lis, 2016 5:32 pm

Trošku z jiného soudku když už tu tak diskutujeme - nedávno vyšla kniha Die kkStB Reisezugwagen, Teil. 1, vyjde Teil 2, kdysi před lety vyšla kniha Oestereichische Personenwagen, což jsou takové Bible pro specialisty na osobní vozy převážně 1. a 2. epochy a jsou hodně použitelné i pro ranou éru ČSD. Existuje něco o nákladních vozech KKStB? Nemyslím německou serii Guetterwagen od Carstense, kde pár vozů rakouské konstrukce je, ale něco, co by popsalo typovou škálu starých rakouských nákladních vozů? Viděl jsem nějaké seznamy vydaných knih rakouských nakladatelství, ale nic, co by se tak tvářilo, jsem nenašel...
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » sob 19 lis, 2016 8:51 pm

Lepší je tato verze Encyklopedie: http://www.zeno.org/Roell-1912 . V encyklopedii lze bez problémů vyhledávat, jen si zaškrtněte nahoře "Nur in Roell-1912". Skicy vozů lze nalézt pod klíčovými slovy: Güterwagen, Personenwagen, Bierwagen atd.

Druhý díl Reisezugawagen vyjde zřejmě začátkem roku 2017, ale ještě v říjnu se dohledávaly další materiály, tak nevím jestli se tento termín stihne. K nákladním vozům nic neexistuje a pokud se bude dařit, tak možná časem něco vznikne. Ale je to na dlouhou trať, protože i k mnoha běžným typům vozů stavěných pro kkStB v období cca do r. 1895 není dostupná obrazová ani výkresová dokumentace.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod ladiznet » ned 20 lis, 2016 5:27 pm

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
www.usTTi.cz - ústečtí modeláři
Uživatelský avatar
ladiznet
 
Příspěvky: 701
Registrován: sob 25 črc, 2009 4:04 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » ned 20 lis, 2016 8:25 pm

Kolega zde vyvěsil fotky vozu Ddy sestaveného z prototypu stavebnice v TT. Vůz neobsahuje stupačky, které výrobce o víkendu dodělával společně s brzdovím. Žebříky na střechu s krajní lávkou a madla budou později dodávána jako leptané doplňky, stavebnice bude obsahovat jen střešní lávku. Co je třeba posoudit:
1. Dvířka psince-nechat je samostatně k nalepení na skříň nebo stačí, když budou do skříně vykresleny jako peřejky a přilepí se jen jejich horní vodorovný překlad?
2. Střešní lávka-zdá se mi že karton 0,3 mm je na ni moc tenký, asi to bude chtít plast 0,5 mm
3. Větráky plynových lamp-neměl jsem v zásobě žádné kulatiny, doplním je později, možná by stálo za to jednu vysoustružit a pak si je nechat v počtu pár set kusů odlít. Původně jsem si myslel, že se udělá ze dvou kroužků vypálených z plastu tloušťky 1 mm, první by měl 2 mm průměr a druhý 1 mm, které se nalepí na sebe, ale to prý technologie neumožňuje takto vypálit
4. Zasklívání bylo pro mě zkouškou trpělivosti, ale jde jen o cvik - okna jsou konstrukčně vyřešena tak, aby nebyla zapuštěna hluboko do skříně, což je pozitivum, vezmu-li to od viditelné vrstvy, tak pak je to na sebe poskládáno v pořadí zelený H rám, pod ním žlutý rám, pod ním petkový průhledný plast okna a pod ním zajišťovací rám, který se zevnitř zacvakne, nelepí se, jak mi bylo dnes sděleno, aby se neušpinila okna (já ty vnitřní rámy omylem lepil)
5. Armatury na pojezdu-brzdové zdrže budou dodělány, nádrže na plyn si bude muset modelář doplnit ze svých zásob kulatin, mám v plánu vyzkoušet jestli se na to bude hodit nějaká tyčka od lízátek :-)
6. S výrobcem jsem diskutoval řešení okapu - prototyp má pod střechou širší kartonový díl přesahující boční stěny skříně a na něm je střecha. Díky tomu je model cca o 0,5 mm nižší než by měl být. Navrhl jsem, aby ten kartonový díl byl nahrazen plastem 0,5 mm, jako je to u stavebnice G10. Konstrukci vozu to zpevní, tento díl bude poté natírán zeleně, opticky to správně zvedne výšku bočních stěn, takže si myslím, že toto opatření přinese několik pozitivních zlepšení a je konstrukčně jednoduché
7. Z technických důvodů má prototyp dvojkolí 7,7 mm, jinak je stavebnice konstruována pro dvojkolí 8,3 mm
8. Jak již výše uvedl radeksindy, je možné, že prototyp byl zkonstruován podle výkresu, dle kterého se již skutečné vozy postavit nestihlo. Sériové stavebnice budou mít okna rozmístěna podle toho, jak tomu je na dochovaných fotkách

Při stavbě jsem se trochu zapotil, kritickými místy pro mě bylo zasklívání a aplikace H rámů na skříň. Zde je potřeba získat trochu cviku, je to věc, která může po mnoha hodinách stavby vozu výsledný dojem zcela zkazit. Kupodivu aplikace titěrných klik dveří na představku a jejich pojistek nedělá žádný problém. Na přislušné místo dveří se nanese trochu Herkulesu, klika či pojistka se napíchne jemně na bodec kružítka či velkou jehlu a přiloží se na správné místo. Následně se dotlačí tupým předmětem. Maximální pečlivost při lepení detailů skříně se na konci odmění krásným zajímavým modelem

Další osud prototypu bude ten, že nahradím pojezd finální verzí se stupačkama a brzdama a vyměním střechu, nelíbí se mi, jak jsem ji postavil, estetické nedostatky střechy jdou zcela na můj vrub, nikoliv výrobce. Následné sériové stavebnice se upraví podle mých poznatků při stavbě a vašich připomínek zde. Teď přijde na řadu stavba ověřovací série, ze které připravíme v klubu podrobný fotonávod který bude zveřejněn na stránkách našeho klubu ustti.cz. Je tam několik míst, na které musí být modelář upozorněn předem, aby nedošlo k chybě, kterou někdy nelze napravit. Za sebe mohu říct ještě to, že tento vůz je můj oblíbený, předlohu považuji za atraktivní a jsem velmi rád, že se ji podaří přetvořit do stavebnice modelu, kterou bude schopen postavit již trochu zkušenější modelář. A těším se na provozní setkání, až vůz uvidím řazen v zajímavých soupravách vás ostatních modelářů....No a teď ty připomínky, hrrr na mě :-)
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod rkwa » ned 20 lis, 2016 8:59 pm

tuž hezké, ale...
ta vystupující kostra skříně nejsou jen H kolem oken
Ddy1902.jpg
ty červené šipky označují kde všude by měly být sloupky skříně, které byly propojeny v místě okna nebo psince (ony H). Toto určitě by bylo vhobné doplnit.
rkwa
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob 21 led, 2012 5:38 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod radeksindy » ned 20 lis, 2016 9:38 pm

Mám na modely vozů trochu jiné požedavky a dělám větší velikosti, ale snad moje připomínky k něčemu budou.

1. Dvířka psince jsou v rovině s bočnicí, pouze nahoře je okapová lišta. Nedporučuji lepit je na povrch, nevypadá to dobře. Buď jen vylaserovat do materiálu a lištu nalepit, nebo je udělat jako samostatný díl, který se vlepí do otvoru v bočnici.
2. Lávky z 0,5 mm silného materiálu budou v TT dost silné.
3. H díl kolem oken, je příliš robustní. Ve skutečnosti to jsou dřevěné sloupky z profilů 80 x 80 mm mezi kterými je dvojité bednění, které dohromady se vzduchovou mezerou má 75 mm. Takže bednění je oproti sloupkům o 5 mm propadlé, což je ve velikosti TT 0,04 mm!!! Vypadá to velice nepřirozeně, ve skutečnosti jsou bočnice celkem ploché. Patina to ještě zvýrazní, takže to vypadá na bočnice komplikovaněji členěnou. Buď by měly být všude zvýrazněny, nebo nikde (to je lepší).
4. Špatný tvar střechy - vůz má střechu spíše jako nákladní vůz. Ve skutečnosti je vyšší a skládá se z několika oblouků různých poloměrů.
5. Je potřeba dořešit detaily spodku, protože pro tyto vozy je typický poměrně zaplněný prostor mezi nápravami. Na spodku byla brzda, často ve druhé epoše tlaková i sací zároveň, plynojemy atd. Tady si bude muset modelář poradit sám.
6. Nárazníky - bez čtyřpatkových nárazníků to vypadá blbě. Chápu, že můj pohled je pohled hánulkáře, ale oba vozy to poměrně dost vzhledově degraduje. U nákladního vozu ještě k tomu říznou do očí ložiska.
7. Kromě dořešení finálního vzhledu bočních oken bude potřeba dořešit i okna v čele se vstupem. Když si prohlédneš fotky, tak na nich není horní hrana rámu okna ve dveřích níže než boční okénka, ale na výkresu a modelu tomu tak je. Problém je zase v tom, co oba výkresy časopise a v Roellovi představují. Ani jeden z nich není výkres konkrétního provedení, ale typák a normálie. Ty jsou v mnoha ohledech nepřesné.
radeksindy
 
Příspěvky: 2628
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » ned 20 lis, 2016 9:42 pm

Ok, podíváme se na to. Tímto problémem jsem se podrobně zabýval už při zadávání stavebnice ke zprojektování. Vyhledal jsem spoustu fotek vozů obdobné konstrukce, ať již skutečných, nebo modelů od různých sériových či malosériových výrobců. Cílem bylo zjistit, jak moc kostra skříně vystupuje ven a jak to řeší výrobci či modeláři. Někdo to řeší tak, že nic vystupovat nenechá, někdo to přežene. Požádal jsem o to, aby kostra skříně vyčnívala ven. Ve skutečnosti kostra vyčnívá málo, u některých vozů jsem měl pocit, že nevyčnívá vůbec (posuzoval jsem vozy Dd, Dsd starého typu, Ddy fotky jsem neměl k dispozici). Po sestavení stavebnice je jasné, že kostra musí vystupovat, vypadá to dobře. Takže to s výrobcem proberu. Myslím si, že ne všude to bude vhodné dát, ale většina chybějících trámků se doplnit dá... Takže doplníme.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

Re: Malá železnice - stavebnice - stavba vozů

Příspěvekod UncleFardy » ned 20 lis, 2016 9:52 pm

Ha, tak se tu sešly dva různé pohledy na stejnou věc, během doby, co jsem psal reakci na první názor. Jestli kostru skříně nechat vystouplou nebo ne. Pokud ji vystouplou nenecháme, budeme muset překonstruovat usazení oken, což nebude problém, vůz bude snadnější postavit, ubude dílů obtížněji aplikovatelných, ale skříň bude trochu fádní. To je ale jedno, pochopitelně, důležitá je věrnost s předlohou. Zamyslíme se nad tím. Tvaru střechy jsem si vědom, diskutuji to s výrobcem. Pokud budeme na krajích zmenšovat poloměr zaoblení, asi bude nutný návrat ke střeše z papíru. Nárazníky jsem tu někde už komentoval. Jedná se o prototyp, nechtěl jsem plýtvat čtyřpatkovými nárazníky, schovávám si je pro ostré verze, použil jsem zde záměrně levnější nárazníky od SDV. Pojezd přijde vyměnit. Upravují se rozsochy a přidávají se díly brzd. Zaplnění pojezdu si ale opravdu bude muset modelář dotvořit podle svého citu.
UncleFardy
 
Příspěvky: 618
Registrován: čtv 24 zář, 2015 4:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Radek Strnad a 2 návštevníků