Segmentové kolejiště JOSEFOV

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod Vojtěch Vorel » úte 27 zář, 2016 2:43 pm

Ano, přesně tak. Možná (teď si nejsem jistý, třeba někdo potvrdí/vyvrátí) by bylo možné posunout ono skupinové odjezdové návěstidlo vedle koleje 1 až ZA spojku, aby ne nezkracovala užitná délka koleje 2. V takovém případě by ale bylo potřeba před onu spojku u koleje 1 a před námezník u koleje 2 dát návěst "konec vlakové cesty". Znamená, že vlak musí zastavit PŘED ní, i když návěstidlo je umístěno až někde dál. Jo a je to vlastně námezník s červeným prostředkem (opět viz Gůgl).
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod sidlo » úte 27 zář, 2016 5:58 pm

Jenomže v úvraťové stanici vlak tím směrem nikdy nepřijede. Podle mě tam stačí normální námezníky.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod joe1970 » stř 28 zář, 2016 2:35 pm

Tak nakonec to vypadá, že nejjednodušší bude přidat ještě jedno návěstidlo ke koleji č.2. Dočetl jsem se, že odjezdová návěstidla mají mít tolik ramen, na kolik tratí je z dané koleje možný odjezd. V mém případě to tedy znamená, že by u koleje 2,1 a 3 byla dvouramenná návěstidla a u koleje 5 jednoramenné? A na opačném konci zhlaví (u šturcu) bude skupinové návěstidlo v permanentní poloze stůj, nebo jen modrobílá čtvercová návěst?
Uživatelský avatar
joe1970
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:35 am
Bydliště: dříve Studenec (okr. Třebíč), pak dlouhá léta Brno a teď Sloup v Mor. krasu

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod sidlo » stř 28 zář, 2016 2:42 pm

Směrová návěstní soustava byla zrušena někdy v roce 1953. Takže pokud se modeluje příslušná epocha tak ano.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod joe1970 » stř 28 zář, 2016 3:00 pm

Aha :?: tož to je blbé. Kolejiště má být situováno do 70tých let, ale mělo by s určitými kompromisy umožnit provoz let 50tých i první republiku. No tak budou návěstidla jednoramenná a v ostatních epochách přimhouříme oko :-)
Uživatelský avatar
joe1970
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:35 am
Bydliště: dříve Studenec (okr. Třebíč), pak dlouhá léta Brno a teď Sloup v Mor. krasu

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod look23 » stř 28 zář, 2016 5:41 pm

joe1970 píše:Aha :?: tož to je blbé. Kolejiště má být situováno do 70tých let, ale mělo by s určitými kompromisy umožnit provoz let 50tých i první republiku. No tak budou návěstidla jednoramenná a v ostatních epochách přimhouříme oko :-)

Je možné si návěstidla udělat vyměnitelná.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1236
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod lajblt » stř 28 zář, 2016 8:22 pm

Pokud je kolejiště situováno do 70. let, tak mají některé návěsti poněkud jinou podobu, než je zde prezentováno s odkazem "na Gůgl".

1) Návěst "Konec vlakové cesty", tj. námezníky s červeným pruhem tehdy neexistovaly. Námezník byl tehdy jen bílý trámec se dvěma černými pruhy, ať byl kdekoli.
2) Skupinová návěstidla neměla tehdy ŽÁDNÉ označení, že se jedná o návěstidlo skupinové. Tam, kde byla návěstidla individuální, tj. u každé koleje zvlášť, mohla být naopak doplněna symbolem zelené výpravky na bílém čtvercovém pozadí. Pro některé vlaky to znamenalo dovolení odjezdu, pokud návěstidlo ukazovalo volnoznak. Tato návěst byla převážně na světených návěstidlech, ale pamatuju ji i na návěstidleh mechanických (např. Jeneč u Prahy, kde byly 3 mechaniky pro 3 dopravní koleje).

Doporučuju, pánové, studujte epochu, kterou chcete modelovat. Mě osobně moc pomohlo, když jsem si nastudoval celou historii návěštění ČSD od roku 1918 do současnosti. Abych si to nenechal pro sebe, udělal jsem z toho seriál - k prostudování na http://vlaky.bestsite.cz/zeleznice/vyvoj-navestidel-csd-uvod-2-7.htm. V textu jsou odkazy na stažení Návěstních předpisů ČSD 1920, 1939, 1946-s a 1954. Ty novější se dají sehnat na netu na mnoha jiných místech.

Přimlouvám se za to, aby předvěst byla od vjezdového návěstidla dál, než je délka nejdelšího vlaku. Případně, aby na hlavní trati byla "až za tunelem". Vypadá to výrazně lépe. Na koncovém zhlaví nemusí být v 70. letech (i s přihlédnutím k mechanickým návěstidlům) žádná návěstidla (kromě návěstí "Posun zakázán" na zarážedlech).

Jak už podotkl kolega sídlo, byla víceramenná odjezdová návěstidla zrušena k 1.10.1953. Ale po tomto datu nikdo na jednoramenné odjezdy nemůže nikdo nic říct. A jsou to skoro celá 50. léta. :)
Prvorepublikový provoz je možné modelovat tak, že odjezdová návěstidla prostě nebudou. Na lokálkách tehdy byly dokonce stanice bez vjezdových návěstidel (ale s výpravčím). To by ale u stanice tohoto typu neprošlo. A jen tak naokraj: prvorepublikové námezníky byly celé bílé a předvěsti měly výhradně obdélníkové terče zelené barvy se zelenobílým předvěstním upozorňovadlem. :wink:
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod Vojtěch Vorel » čtv 29 zář, 2016 4:15 pm

Tak to pardón, nenapadlo mě, že by tam vlastně mohly být odlišnosti... :)
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod joe1970 » ned 02 říj, 2016 6:25 am

Na základě Lajbltovy informace jsem prostudoval nějaké dostupné podklady a došel jsem k závěru, že stavět kolejiště tak, aby odpovídalo více epochám je blbost. Nenapadlo mě, kolik drobných rozdílů se postupně měnilo a zapracovány do jednoho kolejiště současně by působily naprosto nesmyslně. Vracím se k tomu, že kolejiště bude spadat do 70tých let (cca polovina 60tých až konec 70tých - bez unifiku). Když si budu chtít zajezdit v jiné epoše, použíju potřebná vozidla, a raději přivřu oči nad drobnými kompromisy při tomto provozu ve stanicích, než koukat na samotné kolejiště, jako na epochální kompromis, ne-li paskvil.

Takže, odjezdové mechaniky ve stanici budou u každé dopravní koleje a budou jednoramenné. Předzvěst na hlavní trati zmizí (bude někde za tunelem) a na vedlejší do Petrovic se posune až za most. Předzvěst odbočky se posune cca do prostoru kde byla původně zakreslena vjezdová předzvěst do Josefova. Předzvěsti budou žlutobílé terče (nejspíš ze stavebnice Hekttor). Vjezdová návěstidla budou dvouramenná na úrovni hrany segmentu s mosty.

Ještě mám dotaz k výkolejkám. Předpokládám, že by měly být použity u koleje 5a (před vyhybkou u staniční budovy) a u kusé koleje 4a (vlečková). Kolej 4b, které bude sloužit k odstavení přípojných vozů, má být také kryta výkolejkou?
Uživatelský avatar
joe1970
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:35 am
Bydliště: dříve Studenec (okr. Třebíč), pak dlouhá léta Brno a teď Sloup v Mor. krasu

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod joe1970 » ned 02 říj, 2016 7:12 am

V pátek jsem u IT vlaku ve Fryštáku dokoupil poslední výhybky a koleje pro Josefov, včetně servo přestavníků a potřebných dekodérů :) . Teď už se jen pustit do toho :roll: .
Přílohy
kolejivo.jpg
Uživatelský avatar
joe1970
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:35 am
Bydliště: dříve Studenec (okr. Třebíč), pak dlouhá léta Brno a teď Sloup v Mor. krasu

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod sidlo » ned 02 říj, 2016 7:22 am

joe1970 píše:Ještě mám dotaz k výkolejkám. Předpokládám, že by měly být použity u koleje 5a (před vyhybkou u staniční budovy) a u kusé koleje 4a (vlečková). Kolej 4b, které bude sloužit k odstavení přípojných vozů, má být také kryta výkolejkou?

Pokud je 4 kolej manipulační, tak bych na 4a a 4b výkolejky nedával.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3744
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod hopeter » ned 02 říj, 2016 7:49 am

Dospěl jsi k nejkrásnější etapě stavby kolejiště - začátek stavby... :D Už se těším , že bude na co koukat. :wink: Ať se daří. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3050
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod joe1970 » ned 02 říj, 2016 8:21 am

Díky.
Ze stavby mám trochu rozporuplné pocity :). Tak dlouho jsem plánoval a přemýšlel nad kolejištěm, až došlo k tomu, že se doba analogová změnila na dobu digitální. Bohudík se změnila i finanční situace a tak jsem se rozhodl jít cestou DCC, cestou které nerozumím a jen pozvolna do ní pronikám :). Trochu mě děsí ty nejrůznější řady čísel a nastavování všech těch CV.... ale jdu do toho, protože jiná cesta je krokem zpět.
Mám jen Roco starter (multimaus+zesilovač+zdroj), k tomu jednu digitalizovanou mašinu, jednu DCC mašinu se zvukem a dalších 10 čeká jen na pořízení dekodérů (případně repro). Provozovat je není problém, ale do změn jakéhokoliv nastavení se nemám odvahu zatím pustit. Jsem byl šťastný, že se mi včera podařilo zapojit a rozpohybovat ty přestavníky. No budu mít ještě mnoho dotazů jak a co zprovoznit :roll: .

Teď mě čeká sestavení rámů a jejich postavení na nohy. Jaká se doporučuje výška? A co podklad pod koleje? Mnoho modelářů používá korek, Já měl na původní kolejiště nachystám Starlon - polystyren pod plovoučky tl. 3mm. Lze ho využít?
Uživatelský avatar
joe1970
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:35 am
Bydliště: dříve Studenec (okr. Třebíč), pak dlouhá léta Brno a teď Sloup v Mor. krasu

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod joe1970 » úte 11 říj, 2016 6:35 am

Zdravím kolegové,
mám dotaz ohledně ovládacího panelu. Původně jsem plánoval dva ovládací panely (v analogu) umístěné tak, aby obsluha byla vždy čelem k ovládaným segmentům (viz příloha).
Jelikož kolejiště bude ovládáno DCC přemýšlím zda použít původní koncepci a nebo mít ovládací panel jen jeden a kam je umístit. Kolejiště bude ovládat většinou jeden člověk, jen vyjímečně se předpokládá dvoumužná obsluha :) .
Je to důležité pro nákup a rozmístění jednotlivých ovládacích prvků.
Segmentové Josefov 380x200 - ovládání.jpg
Uživatelský avatar
joe1970
 
Příspěvky: 102
Registrován: ned 11 pro, 2011 11:35 am
Bydliště: dříve Studenec (okr. Třebíč), pak dlouhá léta Brno a teď Sloup v Mor. krasu

Re: Segmentové kolejiště JOSEFOV

Příspěvekod milan ferdián » úte 11 říj, 2016 6:38 am

Pro přehlednost,doporučuji tři pulty.A kam je umístit?Před stanicemi.Milan
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník