
Klíčovým význam ve vlakové přepravě mají hlavní poštovní přepravní uzly v naši republice a to v Praze 022 a Praha 025 (Senovážné dříve Gorkého náměstí). Přitom přepravní uzel Praha 022 má tři poštovní nádraží přepážky na Hlavním nádraží, nádraží Praha – střed a na bývalém nádraží Těšnov. V polovině 60-let je na těchto nádražích zpracováno denně téměř 40 000 obyčejných, 4 000 pilných a 2 000 cenných balíků. Dále se denně přeloží až 3 350 listovních uzávěrů 1 270 pytlů s balíky a více než 300 poštovních pytlů se sázenkami Sazky a Sportky. Na všechna tři nádraží v Praze denně 27 vlakových pošt, 4 vlakové pošty mezinárodního styku a 21 úhrnných poštovních přeprav železničních. Z Prahy denně odjíždí 36 vlakových pošt. Kromě toho do Prahy a z Prahy bylo vypraveno 19 přidaných železničních nákladních vozů s balíky a to vozy řady Ztrc nebo Zazc. Dále se mohou používat vozy řady Z, Zc, Zsa a Zt.
Do vlakových souprav se poštovní vozy železniční řadí podle plánů poštovní přepravy na základě dohody z ČSD. Poštovní vozy se zařazují buď za lokomotivou nebo za služebním vozem popřípadě na konci vlakové soupravy. Nikdy nesmí být poštovní vůz řazen uprostřed vlakové soupravy.

Zdroj:
Cesta pošty dějinami, Phdr. Pavel Čtvrník, Nadas 1977.
Poštovní provoz, Dr. Karel Žatecký, Nadas 1974.
Vlaková pošta se pro každý směr jízdy označí názvem místa, z něhož vycházejí a v němž končí.
Vlaková pošta orientační číslo od 1 až 799 ČSR a 800 až 999 SSR. Směr jízdy je vyjádřen znaménkem „+“ pro cestu z výchozí stanice nebo „-„ pro cestu zpět. Tato znaménka se umisťují před orientační číslo ambulantní pošty.
Zdroj:
Poštovní provoz, Marcela Sýkorová, Nadas 1989.
V červnu 1985 byl zahájen přepravní uzel Praha Malešice, který má vlastní vlečku na tratě ČSD a tím pádem se ruší přepravní pracoviště na Hlavním nádraží a na Praze – střed.
Zdroj:
Dějiny pošty v českých zemí, P.Čtvrtník,J.Galuška, J.Hánl, P.Tošnerová, V.Šamonil, Česká pošta a.s. 2000.