Poštovní vůz řady Fa

Stavba a přestavba nákladních a osobních vozů všech velikostí. Návody, praxe, materiály, postupy a další.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 úno, 2016 5:55 pm

Obrázek
Klíčovým význam ve vlakové přepravě mají hlavní poštovní přepravní uzly v naši republice a to v Praze 022 a Praha 025 (Senovážné dříve Gorkého náměstí). Přitom přepravní uzel Praha 022 má tři poštovní nádraží přepážky na Hlavním nádraží, nádraží Praha – střed a na bývalém nádraží Těšnov. V polovině 60-let je na těchto nádražích zpracováno denně téměř 40 000 obyčejných, 4 000 pilných a 2 000 cenných balíků. Dále se denně přeloží až 3 350 listovních uzávěrů 1 270 pytlů s balíky a více než 300 poštovních pytlů se sázenkami Sazky a Sportky. Na všechna tři nádraží v Praze denně 27 vlakových pošt, 4 vlakové pošty mezinárodního styku a 21 úhrnných poštovních přeprav železničních. Z Prahy denně odjíždí 36 vlakových pošt. Kromě toho do Prahy a z Prahy bylo vypraveno 19 přidaných železničních nákladních vozů s balíky a to vozy řady Ztrc nebo Zazc. Dále se mohou používat vozy řady Z, Zc, Zsa a Zt.
Do vlakových souprav se poštovní vozy železniční řadí podle plánů poštovní přepravy na základě dohody z ČSD. Poštovní vozy se zařazují buď za lokomotivou nebo za služebním vozem popřípadě na konci vlakové soupravy. Nikdy nesmí být poštovní vůz řazen uprostřed vlakové soupravy.
Obrázek
Zdroj:
Cesta pošty dějinami, Phdr. Pavel Čtvrník, Nadas 1977.
Poštovní provoz, Dr. Karel Žatecký, Nadas 1974.

Vlaková pošta se pro každý směr jízdy označí názvem místa, z něhož vycházejí a v němž končí.
Vlaková pošta orientační číslo od 1 až 799 ČSR a 800 až 999 SSR. Směr jízdy je vyjádřen znaménkem „+“ pro cestu z výchozí stanice nebo „-„ pro cestu zpět. Tato znaménka se umisťují před orientační číslo ambulantní pošty.
Zdroj:
Poštovní provoz, Marcela Sýkorová, Nadas 1989.

V červnu 1985 byl zahájen přepravní uzel Praha Malešice, který má vlastní vlečku na tratě ČSD a tím pádem se ruší přepravní pracoviště na Hlavním nádraží a na Praze – střed.
Zdroj:
Dějiny pošty v českých zemí, P.Čtvrtník,J.Galuška, J.Hánl, P.Tošnerová, V.Šamonil, Česká pošta a.s. 2000.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 úno, 2016 6:57 pm

Obrázek
Poštovní kontejner typu K-8, rozměry 700 x 1300 x 1700 mm, vlastní váha 152 kg, nosnost 350 kg, používá se hlavně pro přepravu tisku.
Zdroj:
Poštová prevádzka, Dr. Karel Žatecký, Nadas 1983.
Naposledy upravil Tempotaxi dne úte 09 úno, 2016 7:35 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 úno, 2016 7:35 pm

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Zdroj:
Poštovní provoz a přeprava II., Josef Krákora, Štěpán Vojtuš, Nadas 1986
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 úno, 2016 11:06 pm

Obrázek
Obrázek
Zdroj:
Poštovní provoz I., Dr. Karel Žatecký, Nadas 1982.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » úte 09 úno, 2016 11:19 pm

Obrázek
Obrázek
Zdroj:
Poštovní provoz I., Dr. Karel Žatecký, Nadas 1982.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 úno, 2016 5:47 pm

Obrázek
Natřená podlaha a všechny leptané bedny se vzduchovým válcem. Pro zlepšení vzhledu jsem přidal vnitřní podélníky, na které pak přišla nalepit brzdová sestava. Další vzpěry tam už nedám.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 úno, 2016 6:35 pm

Poštovní vůz Fa 51 54 90-40 103-8
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 úno, 2016 7:49 pm

Můj poštovní železniční úřad dostal další nový model poštovního vozu. Na této poště se už vystřídalo několik čtyřnápravových poštovních vozů. A zde jsou fotky.
Fa 4-2216
Obrázek
DFa 6-8816
Obrázek
Fa 5-2078
Obrázek
Fa 5-2401
Obrázek
Fa 9-0057
Obrázek
Upravený zkrácený model DFsa 51 54 90-40 038-2
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod E27 » stř 10 úno, 2016 8:11 pm

pekná práca
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Colonel32 » stř 10 úno, 2016 10:16 pm

z čeho je dělané to rakouské Fačko?

btw, plánuješ udělat harmonikové dvojče Fa/FF(Ff)?
Colonel32
 
Příspěvky: 986
Registrován: čtv 24 pro, 2009 12:43 pm

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » stř 10 úno, 2016 11:50 pm

Colonel32 píše:z čeho je dělané to rakouské Fačko?

btw, plánuješ udělat harmonikové dvojče Fa/FF(Ff)?


Zdroj:http://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=8 Ringhoffer 1921. Výroba železničních poštovních vozů už od roku 1913, někde se dokonce uvádí rok 1912 Kopřivnice.

Obrázek
První čtyřnápravový poštovní vůz Fa pro ČSD, rok výroby 1925 Studenka.
V letech 1925-1928 se vyráběly čtyřnápravové poštovní vozy řady Fa, které měly poštovní oddíl, v němž se třídila pošta, oddíl na balíky a zavazadlový oddíl.
Zdroj: http://www.vagonarske-muzeum.cz/index.p ... ek=vagonka.
Odlitek vozu dělá pan Muras. http://www.lokomotive.de/muras/aktuell.htm.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 9:15 am

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Zde jsou další zajímavé fotky čtyřnápravových poštovních vozů Poslední dvě fotky, pošta Praha – střed.
Zdroj:
Cesta pošty dějinami, Phdr. Pavel Čtvrník, Nadas 1977.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 9:30 am

Další model čtyřnápravového poštovního vozu řady DFa se vyrábí jako odlitek.
Obrázek
zdroj: http://odlitkymodely.cz/H0_osobni_vagony.html
Obrázek
Služební/poštovní vůz DFa z roku 1972 z NDR, foto 1991, PetrS.
Obrázek
Zdroj. http://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=68&ktere=s&razeni=0&odkud=0
Naposledy upravil Tempotaxi dne čtv 11 úno, 2016 10:16 am, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 11 úno, 2016 9:46 am

Dále na webu http://www.modely-masinek-eshop.cz/Osobni-a-sluzebni-vozy-c8_14_2.htm
Bočnice a doplňky k vozu DFsa / DmsPost / DsPost
Nezkrácené bočnice, které upraví tovární vůz na služební DFsa / DmsPost / DsPost. Krajní - boční dveře zůstávají tovární. Cena leptané sady je včetně "stříbrných oken", mříží, schodů a doplňků.
Obrázek
Obrázek
Zdroj: http://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=67&ktere=s&razeni=0&odkud=0
Obrázek
V roce 1983 změněna řada na DmsPost, v roce 1990 na DsPost.
Naposledy upravil Tempotaxi dne čtv 11 úno, 2016 10:28 am, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Poštovní vůz řady Fa

Příspěvekod Petr Zatrepalek » čtv 11 úno, 2016 10:17 am

Ty bočnice jsou určený pro "tovární" vůz zkrácený (1/100) nebo normální délky?
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

PředchozíDalší

Zpět na Stavba osobních a nákladních vozů

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků