Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod milan ferdián » čtv 21 led, 2016 2:12 pm

Já doplním,Geoportál,tam je map a zajímavostí,to by jste koukali. :D
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Starej » pát 29 led, 2016 8:34 am

Kolegové, narazil jsem na zajímavou věc a zajímalo by mě, jestli mi to někdo vysvětlí. Na lokomotivě 771 039 je uvedena jako kontrolní číslice cifra 0. Podle pravidel by tam ale měla být 5.
Viz. http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... ie&id=4580
Není to překlep, viděl jsem i fotku, kde je ta tabulka krásně vidět. Mám ji staženou, ale neznám autora, tak ji tu nechci publikovat. Máte pro to někdo vysvětlení? Protože brát to jako chybu úředníka, který se přepsal je zvláštní, protože ta kontrolní číslice je tam od toho, aby se chyby s přepsáním odhalily.
Starej
 
Příspěvky: 47
Registrován: úte 31 led, 2012 8:59 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 29 led, 2016 12:12 pm

Starej: Lokomotiva 771.039 patřila do skupiny 18 čmeláků prodaných v roce 1997 z Nymburka do Afriky. Podle tohoto zdroje
http://www.k-report.net/diskuse/archiv2 ... iv-10.html
http://www.k-report.net/diskuse/archiv2 ... iv-11.html
(nick Tajemný em)
se tam s jejich čísly nějak šachovalo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Starej » sob 30 led, 2016 8:53 am

Díky za objasnění, zajímavá věc. Jsem si myslel, že kontrolní číslice je "svatá věc" a ono evidentně ne :)
Starej
 
Příspěvky: 47
Registrován: úte 31 led, 2012 8:59 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » sob 12 bře, 2016 11:32 am

mám dotaz ohledně vozu za brejlovcem služební vůz s pruhem kdy to tak jezdilo a proč byl takto označený díky
Přílohy
1423598686_1.jpg
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1086
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod blekk1 » sob 12 bře, 2016 9:34 pm

Podla mna to je vozen DFa. Ale ten pruh netusim co vy mohol byt.
blekk1
 
Příspěvky: 157
Registrován: pon 07 led, 2008 12:07 pm
Bydliště: Púchov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod vorisekml » sob 12 bře, 2016 10:17 pm

Na těch vozech se zkoušela elektropneumatická / nebo snad elekrická /brzda. Těch vozů bylo více, hlavně osobní. Ale většinou ty vozy s touto brzdou byly v jedné soupravě. Takhle osamocený vůz v soupravě.... Znalejší doplní
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... cka-brzda/
H0
Uživatelský avatar
vorisekml
 
Příspěvky: 890
Registrován: pát 06 bře, 2009 8:43 pm
Bydliště: Lom u Mostu / Most

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » úte 22 bře, 2016 7:21 pm

hank píše:
rawen píše:Díky všem za příspěvky.
Vidím to na Nas ze stavebnic Malé železnice - z důvodu jejich dostupnosti, časového přesahu i čistě osobních matných vzpomínek na prolamované bočnice nízkostěnu. :)
Ještě pro upřesnění, Parostroj uvádí bez podrobností číselný interval 394 0 až 394 4. Na obtiscích jsou tři použitelné varianty Nas a tři Res. Když u Res přepíšu (=vystřihnu) 81 na 31, dává to číslo smysl anebo se mi někde rozhodí nějaké kontrolní cifry?
A druhá otázka - kde všude měl Nas menší číslo vozu, které je na obtiskovém aršíku 18x? Dnes jsem byl u nás na nádraží a na rumunských Res je to 2x na čelních stěnách a celkem 4x na podvozcích. Kvalitní obrázky Nas nemám, výrobce to také neuvádí...

Díky za pomoc, Radek


Samozřejmě: Když u stejného vozu přepíšeš režim, musíš přepočítat i kontrolní číslici. (Nechce se mi teď hledat vzorec.) Ale stejně to v Malé železnici mají blbě, když měly vozy Nas mezinárodní číslo, tak se správně jmenovaly Res/Nas. Ta malá čísla se v těch dřevních dobách psala na klanice, na každou pěkně zvlášť. Ani nevím, kdy se s tím přestalo. Možná ta zbývající dvě čísla patří na čelní stěny. Ta čísla 390x platí pro období před rokem 1982, kdy teprve došlo k tomu přečíslování na 394x. Vozy označené 390x v režimu 81 jako ČD nebo ČDC jsou tedy taky chyba. Jen pro úplnost, od r. 1982 se uvádělo národní označení v závorce a malým písmem takhle: Res (Nas) .

Prosím o upřesnění - hlavně ze které strany klanic. Na fotkách a v reálu jsem viděl jen čísla na čelních klanicích z čelní strany. Dále na fotce cosi nečitelného na rohových sloupcích z boční strany.

Děkuji, Radek

(K svátku jsem dostal stavebnice Nas / Res 11. sk.)
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » úte 22 bře, 2016 8:16 pm

rawen: Na ty klanice se to psalo zvenku, ale jako obvykle - když to potřebuju, tak tu fotku nemůžu najít... :oops:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hummus » stř 20 črc, 2016 3:59 pm

Nevíte někdo do kdy se na lokomotivy psalo pod kterou dráhu patrí a depo? Např. Severozápadní dráha Depo: xxx , Střední dráha, Depo: xxx,...
Někde jsem našel, že se začaly psát na začátku 60. let, ale kdy se to psát přestalo jsem nenašel.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 598
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 23 črc, 2016 8:32 pm

hummus: Nejpozději v roce 1994, kdy zanikla jako výkonné jednotky lokomotivní depa a od 1. 1. 1995 je nahradila depa kolejových vozidel - DKV. Ale správy dráhy zřízené v roce 1963 skončily už v roce 1988 a byly nahrazeny oblastními ředitelstvími, která v roce 1993 nahradila obchodně-provozní ředitelství. Takže vlastně kompletní označení hnacích vozidel správou dráhy a lokomotivním depem se používalo od roku 1963 do konce roku 1988.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hummus » ned 24 črc, 2016 7:25 am

Děkuji za odpověď. Na některých fotkách třeba z let 1984, 1985, keré jsem našel a internetu už tyto popisy pod nápisem ČSD nejsou. Možná jsou ale někde na rámu, kde je z fotky nedokážu identifikovat. Na jiných fotkách ze 70. let tyto popisy pod ČSD ale jsou. Tak jsem právě myslel, že se přestali prát někdy na začátku 80. let.
HO - DCC, IVb
Uživatelský avatar
hummus
 
Příspěvky: 598
Registrován: pon 04 pro, 2006 8:13 am
Bydliště: Praha 9

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Donatelli » čtv 04 srp, 2016 6:34 pm

Ahoj přátelé !

Mám všetečný dotaz, pro znalce to bude jistě rutina mě ho zodpovědět. Ještě dodávám, že jsem předem hledal zde na fóru pomocí hledacího okénka bezúspěšně. Mám doma mechanické návěstidlo. Potřeboval bych zjistit kód RAL odstínů barev na něm použitých. Bílá asi bude bílá, ale u šedé a červené fakt netuším. Návěstidlo už mám obroušené a chtěl bych ho natřít, aby zase vypadalo hezky. Asi to bylo v nějakém předpisu ČSD, ale nemám možnost se k tomu nějak dostat. Tak prosím pokud někdo ví, dejte vědět. Hezký den všem přeje Donatelli
Donatelli
 
Příspěvky: 367
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » čtv 04 srp, 2016 8:18 pm

Donatelli: Podle platých ISO 3864 (ČSN 01 8010) a TNŽ 34 2605
bílá - RAL 9010
červená - RAL 3000
černá - RAL 9005
zelená - RAL 6016
žlutá - RAL 6200
modrá - RAL 5010
neutrální šedá - norma výslovně říká, že odstín není stanoven, ale pokud jde o neutrální barvu na zadní straně stožáru, tak to nemusí být jen šedá, může to být i černá, bílá, stříbrná, barva neleštěného kovu nebo zinkového či hliníkového antikorozního nátěru.

V době běžného rozšíření mechanických návěstidel ve IV. epoše ovšem platila ČSN 67 3067, kde byly odstíny definovány podle národního standardu: bílá - 1000, červená - 8190, černá - 1999, zelená - 5400, žlutá - 6200, modrá - 4550.

Ona mimochodem existuje i norma definující návěstní a výstražné barvy podle trichromatických souřadnic, je to ČSN 01 2728 a vyhláška č. 173/1995 Sb. Tu nelze ignorovat především při výrobě a používání odrazných zařízení. Tato norma stanoví barevné souřadnice v určitých intervalech, což znamená, že ani odstíny podle RAL nedefinují návěstní a výstražné barvy jednoznačně a závazně. Jinak řečeno, když budou souřadnice odstínu v intervalech daných normou ČSN 01 2728 a barva nebude přesně odpovídat odstínu RAL, přesto bude norma TNŽ 34 2605 splněna. Nicméně pro modelářské účely jsou dle mého názoru definice podle RAL dostačující.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Donatelli » čtv 04 srp, 2016 9:23 pm

Hanku !

Děkuju moc za vyčerpávající odpověď. Když už to návěstidlo dělám, tak to budu mít alespoň správně.
Donatelli
 
Příspěvky: 367
Registrován: sob 17 kvě, 2008 6:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník