Depo v TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Depo v TT

Příspěvekod hank » ned 17 led, 2016 10:16 pm

Aha, takže:
1. Vše bude dvojmo - kromě figur i naftové hospodářství, podle doby jeho výstavby si zvolíš buď starší nadzemní (60. léta) nebo novější podzemní nádrže - nadzemní musejí stát v betonových záchytných vanách, dále budou dva sklady na dvoje maziva, dva sklady ND, dvoje zásobovací koleje... V místech tankování a obvyklého stání motorových vozů a /nebo dieselových lokomotiv budou v kolejích taky záchytné vany. Kolejiště by mělo být uspořádáno tak, aby se pokud možno manipulační cesty cisteren s naftou a vozů s uhlím nekřížily.
2. Rotundu si vevnitř přepažíš protipožární příčkou na část parní a část motorovou, paprsky a stání v rotundě budou obsazeny vždy jen jednou trakcí.
3. Správkárna by měla v tomto provedení sloužit jen jedné trakci, měl by ses rozhodnout které, v reálu by to nejspíš byl diesel. Ale můžeš to řešit i tak, že tu doma bude jen jedna trakce (která?) a ta druhá sem bude jen zajždět na vyzbrojení.
4. Vykládce vagónů s uhlím i zauhlování parní trakce bude sloužit nějaký ten Kirow, tzn. kolejový dieselový jeřáb EDK s drapákem od soudruhů z NDR, ale výtah Vosáhlo ještě neruš, bude se občas hodit... Ke tvému dotazu: Uhelné hospodářství bylo organizováno tak, aby se uhláky ze zásobovacích kolejí vykládaly přímo do figur. Jinak řečeno, figury by měly být vždy hned vedle zásobovacích kolejí.
5. Ještě nepadla zmínka o topíráku, tj. posunu v depu, v této epoše už to nebude nějaká předpotopní parnička, ale malá dieselová lokomotiva.
6. Dieselové lokomotivy nepřijedou do depa tak často jako pára a stráví tam míň času, protože jejich obrat v depu je díky menším nárokům na zbrojení a údržbu rychlejší a mají delší akční rádius.
7. Depo by mělo mít vlastní malou čistírnu odpadních vod.
8. Vytpěcí kotel může být, ale už by mohla být i stálá kotelna vytápěná možná dokonce i něčím jiným než uhlím.
9. Nehodový vlak bude vypadat jinak než ten, co jsem tu vyvěsil minule, některé nebo všechny vozy už budou nejspíš 4nápravové.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod zvak » pon 18 led, 2016 11:50 pm

Tak jsem zkusil promítnout některé připomínky do nákresu.
Pro snadnější komunikaci jsem vše popsal, nemám ve Wintracku doplňkové sady, tak některé věci jsou spíše schematicky.

Plánek by tedy teď měl dle mé "teorie" zobrazovat depo v éře parního provozu. Stále tam vidím slabinu ve vykládce uhlí do skládek - nazývají se také figury - pochopil jsem správně ?

Ještě by tam šlo doplnit pár útulků, ale to by v tuto chvíli jen zaplácalo plán.
Prosím tedy o připomínky, v tuto chvíli asi hlavně kolejiště v návaznosti na vybavení.

Depo V3.jpg
Návrh depa v éře parního provozu.


Depo 3D v3.jpg
A pro lepší orientaci pohled v 3D
Vladimír Žváček
zvak
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 25 úno, 2013 6:20 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod hank » úte 19 led, 2016 11:44 am

zvak: Ty zauhlovací jeřáby německého původu, které máš naznačené ve figurách, u nás nebyly typické. Měly menší výkon a zbyly tady většinou v pohraničí jako pozůstatky hospodaření DR (např. výtopna Volary). Zkus si vygooglit pojmy Teudloff, Vosáhlo, Kirow, EDK. Když dáš na kolej č. 5 pojízdný kolejový jeřáb Kirow EDK 10 s drapákem, může sloužit vykládce uhláků do figur mezi koleje 5 a 3 i zbrojení parních lokomotiv. Když přejede na kolej č. 3, může vykládat uhláky i tam do prostoru mezi koleje 3 a 1. Spolu s jedním uhelným výtahem bude stačit i zbrojit lokomotivy. A jestli chceš dva uhelné výtahy, dáš jeden mezi kolej 3 a 5, druhý mezi kolej 3 a 1. Přísun uhlí k nim zajistí úzkorozchodná drážka 500 - 600 mm s točnami a ručně tlačenými vozíky. Někdo dělá v leptu výtah Vosáhlo pro HO i TT včetně té vozíkové drážky i ten Kirow.

Mezi kolejemi 11, 12 a 13 by v praxi nejspíš byla přesuvna.

Kolej 14 pro nářaďáky máš vyhrazenou správně, nehodový vlak musí být schopen nerušeně vyjet přímo z depa ven.

Určení kolejí 18 a 29 bych prohodil, jestli má vytápěcí kotel sloužit i k vymývání kotlů parních lokomotiv, ať je radší blíž k jejich stání. (Stejně by se tam hodila i stabilní kotelna někam do prostoru mezi odstavné paprsky za točnou a správkárnu.)

Ten prostor mezi kolejemi 3 a 1 je stísněný a olejárna ti tam zbytečně zabírá místo pro uhelnou skládku. Stejně si čety musely chodit pro maziva někam s konývkami, tak proč to nedat třeba mezi koleje 3 a 29 nebo 7 a 8. A taky by tam někde poblíž stojanů s pískovacími trubkami a zásobníkem suchého písku měl být domeček s ohrádkou na písek a kamny na jeho sušení.

Ještě chybí tankování dieselů a zásobovací kolej na cistery s naftou, hodila by se kolej č. 8, budu předpokládat podzemní zásobníky, jen musíš někde naznačit jejich vpusti. Když motorová trakce začínala, často se tankovalo i přímo z cisteren, což platilo i po služebny, kde se motory a /nebo diesely jen obracely a nebyly tam doma. Ono by vůbec stálo za to zvážit, jestli by to, co zamýšlíš jako správkárnu, nebylo lepší vyhradit přímo jako motorovou část depa. Pak bys měl služebnu, kde mají obě trakce stejně velký význam.

Suma sumárum se mi to líbí, má to logiku a splňuje to všechny nároky na provoz. Ty moje připomínky jsou snadno řešitelné maličkosti.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Radek Strnad » úte 19 led, 2016 1:26 pm

Pěkné to je. Také se mi to líbí. Ale kdybych to dělal já(a to bych tedy jednou chtěl a věřím, že si to postavím), tak bych, když tedy říkáš, že to bude samostatný modul, celou stavbu koncipoval tak, aby se dala připojit jako modul k většímu modulovému celku a zároveň, abych si na ní mohl zajezdit sám. Takže bych možná trochu ubral na délce kolejí, počtu stání a na levé straně bych umístil výhybku, která by v přímém směru byla spojkou na další modul a odbočkou by vedla do tunelu a SN. To SN nemusí být velké, ale právě takové, aby se třeba na nejdelší kolej vešel nehodový vlak, na jinou zase několik uhláků s lokomotivou, na další třeba cisterna a vůz s pískem nebo vůz s klapkami pro odvoz popela. Samozřejmě i nějakou tu kolej na odstavení loko. Bylo by za topírnou, ukryto za nějakou pěknou zdí. Mohl by sis pak ve volných chvílích simulovat provoz depa, kdy nějaká loko přijede ze SN a podrobí se patřičným procedurám v depu, je následně otočena na točně a po vyzbrojení odjíždí na svůj vlak do SN. Za nějakou mašinkou můžeš tahat i osobní vůz, který přiveze na směnu pracovníky depa ze stanice. Pokud tě baví posun a malé poježděníčko, myslím, že by ses na takovémto modulu vyřádil a celé dílo by jen neleželo ladem. :lol:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Depo v TT

Příspěvekod GrimpoCZ » úte 19 led, 2016 2:02 pm

Souhlasím s Radkem. Udělal bych malinko menší s možností napojení na nějaké moduliště. Napadlo mě co takhle "Letohrad". Má to zajímavost v podobě trianglu na otáčení lokomotiv....takové decentní depo.

Kód: Vybrat vše
https://mapy.cz/zakladni?x=16.5115556&y=50.0298738&z=18&l=0&base=ophoto
"Tétéčka" Roco set a nemoc je opět na světě.
Uživatelský avatar
GrimpoCZ
 
Příspěvky: 72
Registrován: ned 17 úno, 2013 12:21 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » úte 19 led, 2016 5:42 pm

Každý má prostě jiný názor na modelové depo.
Já jsem si dovolil troch ten plánek předělat, jak to vidím Já.
Udělat propojku od koleje 1 na kolej 2.
Kolej 7 použít na nehodovou soupravu.
Vedle koleje 7 přidat další kolej pro stání protipožárního vlaku a zde může být i pomocný nehodový vlak.
Na kolej 12 přidat prohlížecí jámu a prohlížecí lávku.
Za dílnou od koleje 10-13 bude přesuvna. Na přesuvnu pak můžeme třeba vynechat jednu kolej. 11 nebo 12. Dílna nebude na uvedenou kolej průjezdná.
Dílenský portálový jeřáb může být před dílnou.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod zvak » úte 19 led, 2016 10:20 pm

Kolegové, vaše připomínky a náměty jsou zajímavé !
Pár reakci a konstatování, než se pustím do předělávání:

Zatím je to plán depa z doby páry, tedy žádný diesel. To přijde v následné úpravě plánu do verze 4.

Hank :
- ty jeřáby tam jsou skutečně jen z nouze, neb WinTrack nic jiného nedal :)
- zauhlování bude obstarávat Teudloff (pozice G) a Kirow s drapákem - suprově jsi to popsal
- vytápěcí kotel bych chtěl z důvodů nostalgie, zůstal mi vrytý obrázek z dob mého mládí, když jsem jezdil do Prahy a v kolínském depu vždy vyhlížel "poslední" parní mašinu k vidění ...
- umístění vytápěcího kotle jsem dal na kolej 18 kvůli relativní blízkosti montážní haly M, bude zajímavé udělat tam parní rozvod po depu
- olejárna a pískovna (pozice H), tento prostor vychází na cca 15x6 m, lze jej ještě šoupnout kousek blíž k točně, tyto dvě činnosti by se tam mohly pohodlně vejít. Vycházím z logiky dvou současně odbavovaných lokomotiv, tedy vše dvakrát (přiměřeně)
- přesuvna, no tak na to jsem si ani netroufal pomyslet :)

Radek Strnad :
Super nápad, jeho realizace zdaleka není vyloučena, má to ale dvě "ale" :
- modul depa je připraven k připojení na již částečně existující panel.
- nerad bych ubíral prostor, když už, tak ať to trochu vypadá :)
Takže není nic jednoduššího, než pak přidělat jednoduchý půlmetrový submodul k levé straně, kde budou dvě výhybky a obloukem sjezd do SN v dolním patře

GrimpoCZ :
Letohrad i jiné jsem prohlížel, kreslil a kreslil a kreslil, ale vychází mi z toho předmět příliš velký :):)

Tempotaxi :
Dík za úpravu nákresu ! Furt jsem měl pocit, že mi tam něco chybí ... :)
- prohlížecí jáma a lávka, no jasně, a přesně o to si to místo říká !
- přesuvna, jste dva, ukecali jste mě, dám ji tam, přes tři koleje ...
- portálový jeřáb v důsledku přesuvny půjde před halu
- propojka mezi kolejí 1 a 2 na mě působí rušivě - co by tam měla za úkol ?
- po vyzbrojení by lokomotiva měla přes točnu odjet na kolej 2 a vyčkávat na odjezd, další lokomotiva by se řadila za ni, nebo v případě dřívějšího odjezdu na kolej 7. Proto se mi tam nehodový vlak moc nehodí. Jasně, byla by tam možnost přistavit lokomotivu z obou stran - ale to by mohla splňovat ta dokreslená kolej ... nebo ne ?
- protipožární vlak ? slyším prvně, neviděl jsem, zaguglím ... :)

Jdu návrhy promítnout do plánu. Ještě jednou díky !
Vladimír Žváček
zvak
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 25 úno, 2013 6:20 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » úte 19 led, 2016 10:55 pm

Poslední protipožární souprava v činnosti.
Požární vlak v roce 1990 v Chomutově.
Obrázek
Obrázek
Požární čtení :D http://www.pozary.cz/clanek/10139-historicke-pozarni-vlaky-v-ceskoslovensku/
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 led, 2016 10:32 am

Kolejová propojka koleje 1 a 2.
Slouží třeba pro vytápěcí kotel. Vytápěcí kotel máme, že je pojízdný vlastní silou nebo jsou sundané ojnice a musí se kotel vždy přesunout ke zbrojení. Další možnost je že vytápěcí kotel stojí na místě a uhlí se zásobuje pásovým dopravníkem a popel lopatou do kolečka.
Dále malá posunující lokomotiva ve stanici se od popelí a dozbrojí vodou ve stanici na dopravní koleji. Ale vždy tato kolej nemusí být volná, tak se vše provede v depu a přitom se nemusí dozbrojit vždy i uhlím.
Dále vyhybka, která směřuje na koleje 9,10 a 11 může být takzvaně trojcestná místo dvou vyhybek.
Další skupina vyhybek může být u dílny a to z koleje 11 na kolej 10. Tím pádem bude kolej 10 podél dílny objízdná na přesuvnu. A druhá část koleje 10 bude odstavná a tím pádem se nemusí vše pracně od posunovat, když zrovna potřebuji něco v prostředku koleje a mám kolej tím pádem oboustranně přístupnou.
To samé bude třeba u kolejí 12 a 13. Pokud zase potřebuji na hříž musím vše od posunovat ven z koleje. A na kolej 13 pak jsou dílenské vozy na převoz materiálu a částí lokomotiv. Může zde stát i dílenský jeřáb.
Těch možností je plno, ale záleží kam, až se chce v modelu dojít. Bohužel, zde také platí to, že každý to vidí jinak.
Naposledy upravil Tempotaxi dne stř 20 led, 2016 6:25 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 led, 2016 1:17 pm

Další možnost je třeba přestavba budov.
Rotunda se stavebně posune a bude začínat už na kolejí 15 a bude končit paprskem 24 a další koleje budou volné. Tím pádem můžu pak stavebně rozšířit opravnu lokomotiv, která se tak spojí s rotundou a tím dostanu stavbu v jeden celek. Ruční pracovní vozíky a ještěrka pak můžou projíždět celým areálem. Skladiště materiálu se také může spojit. A třeba i prodloužit o nějakou dílnu. Tím pádem koleje 8 až 10 mohou končit před dílnou nebo jedna kolej může být prodloužena do dílen. Na druhé straně může zase jedna kolej pokračovat na přesuvnu. Ale nemusí. Zde pak může být prostor pro materiál, který se přiveze silniční dopravou. Materiál se může skládat portálovým nebo otočným jeřábkem na ruční vozík.
Těch možností je opravdu moc.
Dílenská hala nejsou jen koleje pro strčení stroje do haly, ale je zde plno speciálních dílen, kam koleje nevedou a ty prostě v plánku nejsou. Pak modelář zjistí, že taková opravárenská hala je moc velká a na model se většinou nevejde a pokud je, tak je vidět jen různě vysoká střecha pár světlíků.
Prostě, chce to jen malovat a malovat.
Dílny Krnov http://www.parostroj.net/historie/KOS_MSZB/krn_plan.gif
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 led, 2016 6:15 pm

Tak zatím je plánek depa jen pro parní trakci. Kam dát zbrojení pro motorovou trakci.
Olejárna a pískovna je pro obě trakce stejná. Ale podle bezpečnostních předpisů budou asi čerpací stojany mezi kolejí 2 a 7. V koleji 2 bude vana proti úniku ropných látek. Ale kam dát cisterny nebo podzemní tanky. Ještě do nedávna mělo depo Kladno na koleji dva kotlové vozy, které jsou natrvalo spojeny rourou. Jedna roura je horní pro načerpání jímek a druhá byla spodní, která pak vedla ke stojanu. Přečerpání bylo celkem jednoduché. K cisternám se přistavěla zásobovací cisterna a pohonné hmoty se přečerpaly. Oba kotlové vozy byly postaveny mimo kolej na zvláštní kolejnici a takto se to může provést i na modelu. Pak vozy mohou být za kolejí 7 nebo u koleje 8 a potrubím se pak povede nafta ke stojanům.
Jen velká depa mají podzemní tanky.
A najednou se zjišťuje, že prostor pro depo je nějak malé. Nebo jinak uspořádat depo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod Polabský » stř 20 led, 2016 9:29 pm

Hezký večer,
tedy vážení tady se nám to krásně rozběhlo.
Takto rozvinuté vlákno se silným tématem, no prostě krása nesmírná.
Jen pro doplnění, někde by možná měl být domeček točnaře, stanoviště topírenské zálohy, myslím domeček :D .
A spousta dalších pomocných provozů a tak.
Zdravím.
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod Tempotaxi » stř 20 led, 2016 10:08 pm

Ještě přidám: kůlna na dříví, na koudel, na ruční nářadí (kolečka, krumpáče, lopaty, atd.), sušička písku, zděná kůlna na technické plyny a třeba je potřeba ještě zajistit cesty pro silniční dopravu.
Dále dílna bude mít administrativní zázemí a zázemí THP.

Jen, když vezmu plánek, tak je tam plno zařízení kde pohyb stroje zajišťují lana. Tak že musí být někde zásoba lan a pracoviště kde se lana zaplétají do ok nebo se používají klemy na vytvoření oka.

A to se tu ještě nepsalo, že segmentové depo je veliké a na kolejišti teoreticky i prší a je tedy potřeba ještě vyřešit odtoky vody, kanalizační síť.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Depo v TT

Příspěvekod zvak » stř 20 led, 2016 11:44 pm

Tempotaxi a Polabský :
Ano, spousta menších (rozměrově) stavbiček tam chybí. Už takhle je plánek namačkán, úmyslně je vynechávám. Navíc rozměrově to tam všechno vměstnat nejde, nikdy by mě nenapadlo, co všechno by tam mělo být ...
Trocha místa je ještě uprostřed a případně se dá vymýtit kus lesa :)

Dokreslil jsem pár věcí, díky za to vysvětlení kolejových spojek, má to logiku, tak jsem je tam posadil.
Zkusil jsem zakreslit i tu variantu s navazující rotundou, ale zdá se mi to tam poněkud stísněné, na tuto variantu by bylo potřeba více úprav - zvětšit hloubku panelu. Spíše mě to táhne k té oddělení verzi.

Depo V3.jpg
Depo po zmiňovaných úpravách

Depo V3-Tempotaxi.jpg
Depo po změně situování rotundy


Polabský :
Ano, zatím co s požárním vlakem jsem se zatím nesetkal, tak s topírenskou zálohou ano. Kde by mohla mít stanoviště ?
Vladimír Žváček
zvak
 
Příspěvky: 8
Registrován: pon 25 úno, 2013 6:20 pm

Re: Depo v TT

Příspěvekod mizl » stř 20 led, 2016 11:50 pm

Možná hloupý dotaz, ale nebudou koleje "8", "9", "10" moc blízko u sebe ?? Aby se na kolejích vagony o sebe nemlátili.
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků