Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » pát 25 pro, 2015 9:15 pm

Polabský píše:
sirgeorge67 píše:Úprava depa. Bylo by to takhle lépe?


Ta myšlenka druhého napojení z druhé strany přes točnu není špatná.
Chybné je ale uspořádání zauhlování, odpopelování.

Pokusím se tak nahrubo nastínit provoz.
Parní lokomotiva "cizí" (z jiného depa) zajíždí do depa pro určitou potřebu.
Minimálně, když pominu nutnost otočení, tak se musí odkalit, to se děje na kraji popelové jámy se sítem. To proto aby se odkalením nerozfoukal popel z jámy. Pak potřebuje vysypat popel. Už při sypání popele a případném čištění sazí z dýmnice se může dobírat voda. Případně jede i dobrat uhlí. I v tomto místě může být umístěn vodní jeřáb.
Proto je v depu příjezdová kolej s jámou a vodním jeřábem a uhlí může být bokem.

Domácí parní lokomotiva absolvuje po příjezdu stejnou proceduru. Po dozbrojení se buď přímo odstaví, případně i venku pod parou. V tu dobu se u ní starají předtápěči, kteří jí udržují na sníženém tlak. Pokud je nutná drobná údržba zajíždí do depa. Podle rozsahu opravy se nechává zatopená, nebo se shodí oheň a zatápí se až po opravě. Lokomotiva se shozeným ohněm je teoreticky schopná pohybu ale provozně to nejde, protože výfuky páry do komína způsobí brutální schlazení pece, které může způsobit její velmi vážné poškození.

Pro zbrojení motorové trakce byly zpočátku zbudovány jednoduché čerpačky, i umístěné ve vyřazené Z-etce (př. Vršovice) které často braly naftu přímo z vedle stojící cisterny. Teprve později vznikaly stacinární čerpačky, někde i následně nahrazované nadzemními cisternami Bencalor. Existuje stavebnice v bleptu :D , v H0 i TT.



A co takhle, depo vlevo dole, je to takhle lepší?
Přílohy
koncové X - trojúhelník 2.jpg
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod vmucha » pát 25 pro, 2015 9:25 pm

Podle mě je to lepší. Bude to chtít ještě si pohrát se záhlavím v nákladové části, ale začíná to podle mě mít šťávu. Ještě popřemýšlej o prohození těch vleček. Zrovna sklady Benziny na kraji obytné zóny, mi moc košer nepřijdou.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 654
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » pát 25 pro, 2015 9:30 pm

A co takhle?
Depo už je přestavěné pro motorový provoz, tj. namísto uhlí je zbrojení naftou, vše ostatní (točna, rotunda, olej, písek) zůstalo.
Stanice má (shora) kusou skládkovou kolej se skladištěm spěšnin, 6 dopravních kolejí (~100 cm, ~115 cm, ~145 cm, ~165 cm, ~135 cm, ~110 cm), strojovou kolej, 2 kusé odstavné koleje a 2 kusé nakládkové koleje (čelní+boční rampa). Do matečné manipulační koleje ústí vlečky Ostroj a Benzina. Nahoře je (vlevo) ještě kusá kolej do poštovního dvora, vpravo pak kusá kolej pro posilové vozy Blm ("vlečňáky" k M152.0/810).
Rmin na hlavní trati je 396 mm, v odbočných větvích do stanice 353 mm. Nikde není R310, s výjimkou 2 EBW. Je použita jedïná EW1, ale možná by se dala nahradit lehce obloukovou EW2.
Přílohy
sirgeorge67-2D-resized.jpg
sirgeorge67-3D-resized.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » pát 25 pro, 2015 11:02 pm

lajblt: Tvůj návrh se mi z hlediska logiky provozu zdá nejlepší ze všeho, co tu zatím bylo. Jsou tam i výtažné koleje pro posun a jednotlivé skupiny si navzájem nepřekážejí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » sob 26 pro, 2015 12:29 am

Dík. Jsem si vědom toho, že jsou tam jisté rezervy - třeba přísun vagónů na vlečky probíhá křížem přes lokomotivní depo, stanice má pro nákladní dopravu jen 2 koleje atd. Ale to je daň za stísněný prostor a velký motiv. :)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod PajaF » sob 26 pro, 2015 8:36 am

Jeste bych to trochu zredukoval a upravil, ten kratky sturc se skladistem bych dal pryc, stanicni budovu posunul vlevo, za ni skladiste a pokracovani te koleje do sturcu rovnobezne s odstavnou pro Balmy, u ni by byla volna skladka. To druhe nastupiste od st. budovy by bylo ostrovni. Pribude jedna kolej nakladni. U depa bych vyhodil tu kolejovou spojku co vede od strojove koleje do toho sturcu u rotundy. Vcetne toho sturcu. No tak asi... Naslo by se toho vic, co mi tam nesedi.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 205
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » sob 26 pro, 2015 8:39 am

lajblt píše:... třeba přísun vagónů na vlečky probíhá křížem přes lokomotivní depo...

Ale to právě není potřeba, když se ten šturc, který jsi vtipně připojil přes ty dva angličany, bude používat výhradně jako výtažná kolej pro posun na vlečkách a odstavných kolejích. Stejně tak je geniální nápad ten výtah kolem točny. Přijede nákladní vlak, záloha ho vytáhne na kolej kolem točny a pak s využitím toho druhého výtahu rozposunuje na vlečky a manipulační koleje.

lajblt píše:... stanice má pro nákladní dopravu jen 2 koleje...

Tak přesně tuhle výhradu jsem chtěl původně napsat taky. sirgeorge67 by měl upřesnit, s jakým rozsahem nákladní vlakotvorby v stanici a na vlečkách počítá. Dvě nebo tři koleje pro tento účel by se možná vešly mezi ten výtah, co končí u rotundy, a matečnou kolej s výhybkami, odkud odbočují vlečky. Pak by ty dvě koleje sloužily jen jako dopravní pro nákladní vlaky a staniční záloha by je po odstoupení vlakové lokomotivy vždycky fofrem musela vyklidit na vlečky a staniční manipulační koleje. A ty nové koleje, které navrhuju, by sloužily k řazení výchozích nákladních souprav, které by se už seřazené vytáhly na nákladní dopravní koleje až před odjezdem na trať.

I v tak malé stanici by se možná tedy uplatnily dvě posunující zálohy, jedna pro osobní a jedna pro nákladní soupravy. Přidej k tomu ještě topírák a hned máš ideální možnost pro sběratele uplatnit na kolejišti tři kusy nějakých raritních posunovacích lokomotiv typu "každej pes - jiná ves", některou/některé možná dokonce i parní v epoše nových trakcí s tím, že jedna z nich by mohla sloužit v zimě jako předtápěčka výchozích osobních souprav a/nebo jako vytápěcí/vymývací kotel v depu (může být i pojízdný vlastní silou, a to i v době nových trakcí, ve Vršovicích bylo jedním z úkolů pojízdného kotle v zimě rozehřívání ztuhlých maziv).

Ještě doplním, že tebou označené "malé dílny" bych viděl jako dílny vozové služby přednostně pro domácí osobní vozy s možností nouzově opravit i vadný nebo poškozený nákladní vůz. A obsluhovala by je "osobní" staniční záloha, která by také přistavovala/odstavovala poštovní a spěšninové vozy. Což umožňuje realizovat další námět - provoz rychloběžek se spěšninovými a poštovními vozy (nebo aspoň osobních vlaků s několikavozovými skupinami spěšninových a poštovních vozů, třeba z Nymburka do České Lípy osobáky vozily někdy i 4 spěšninové vozy), přičemž ten šturc vedle staniční budovy včetně přilehlého skladiště by sloužil jen pro ty spěšniny, včetně celovozových zásilek v zetkách a chlaďácích - třeba ovoce, zeleniny, mořských ryb nebo piva. (Napadá mě Brno - ještě než vzniklo autobusové nádraží u Grandu, byly tam manipulační koleje pro vykládku ovoce a zeleniny...)

Suma sumárum, moje návrhy vycházejí z toho, že při dané koncepci na daném prostoru nelze dělat zázraky s provozem na trati, ale o to víc se tam člověk vyřádí s posunem a dalšími manipulacemi. A při zmíněném počtu až 30 hnacích vozidel bude zřejmě nutno řešit i reálné znázornění provozu v topírně včetně vypracování oběhu hnacích vozidel.

Někdo tu někde napsal, že to už není pro obsluhu jednou osobou. Souhlasím. Je to pro dva lidi nejmíň (jeden výpravčí, jeden vedoucí posunu) a když si dáš práci s oběhy HV, uplatní se i třetí osoba jako strojmistr.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Polabský » sob 26 pro, 2015 12:14 pm

" Stejně tak je geniální nápad ten výtah kolem točny. Přijede nákladní vlak, záloha ho vytáhne na kolej kolem točny a pak s využitím toho druhého výtahu rozposunuje na vlečky a manipulační koleje."

Jen pod čarou, obvod depa je z bezpečnostních a provozních důvodů, tak trošku pro běžný posun nedotknutelný.
Může se provádět pouze ve spolupráci s osobou zodpovědnou za provoz v obvodu depa.

Dokonce bych snad ani nedělal to napojení depa přes kříž. Angličana bych možná nahradil výhybkou. Jde jen o zachování vícenásobného provozního napojení depa.

Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 856
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod sirgeorge67 » sob 26 pro, 2015 12:41 pm

Pánové, pořád se tady řeší vícenásobné připojení stanice a depa. Nevím jak je to předpisově (přece jen už 30 let pracuji v přepravě :) ), ale já vím minimálně o třech depech kde je napojení pouze přes jedinou výhybku. Kroměříž , Lipová Lázně, Frýdek Místek. I když možná že před lety tomu bylo jinak (asi určitě). Jen chci říct, že napojení přes jedinou výhybku snad nebude až tak velká chyba. Ale jak říkám už 30 let nejsem dopravák, takže když, tak mě vyveďte z omylu.
sirgeorge67
 
Příspěvky: 21
Registrován: stř 10 čer, 2015 8:15 am

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » sob 26 pro, 2015 2:51 pm

Polabský píše:Dokonce bych snad ani nedělal to napojení depa přes kříž. Angličana bych možná nahradil výhybkou. Jde jen o zachování vícenásobného provozního napojení depa.


Ale to je přece drobnost, která se dá v rámci daného plánku snadno vyřešit...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » sob 26 pro, 2015 3:03 pm

sirgeorge67 píše:Pánové, pořád se tady řeší vícenásobné připojení stanice a depa. Nevím jak je to předpisově (přece jen už 30 let pracuji v přepravě :) ), ale já vím minimálně o třech depech kde je napojení pouze přes jedinou výhybku. Kroměříž , Lipová Lázně, Frýdek Místek. I když možná že před lety tomu bylo jinak (asi určitě). Jen chci říct, že napojení přes jedinou výhybku snad nebude až tak velká chyba. Ale jak říkám už 30 let nejsem dopravák, takže když, tak mě vyveďte z omylu.


V Lipové Lázních to tak je, 6. kolej dnes končí šturcem (kolej 6a), ale dřív byla na jesenickém zhlaví výhybka. (Edit: Mohu se samozřejmě mýlit. Paměť je zrádná mrcha. Píšu si poznámku, že se příště podívám v archívu ŘSD Olomouc, jak to dřív přesně bylo. Ke všem třem uvedeným případům tam jsou podklady.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod lajblt » sob 26 pro, 2015 4:22 pm

Trochu jsem plánek ještě upravil - zmírnilo se kolizní místo s vlečkami. Teď je to lepší.
Vysvětlím na příkladu: Na 2. SK přijíždí rychlík v čele s Brejlovcem. Po příjezdu vlaku posunovač odvěsí lokomotivu od soupravy a ta úvratí přes výtažnou kolej 2k po strojové koleji 102 odjíždí zbrojit do depa. Před dvojitou kolejovou spojkou vyčká u seřaďovacího návěstidla na svolení strojmistra k vjezdu do výtopny. Na dvojité kolejové spojce přejede na topírenskou kolej 104a a přes teď už neužívanou popelovou jámu dojede k naftovým stojanům. Po dozbrojení naftou lokomotiva vjede na točnu, kde ji obsluha nasměruje na výjezdovou kolej 102a. Ještě před výjezdem z depa zastaví četa u zbrojení oleji a pískem. Zatímco tlakový vzduch plní písečníky, probíhá "papírování" se strojmistrem. Poté lokomotiva vyjede přes kolejovou spojku tak, aby vyčkala u seřaďovacího návěstidla Se104 k povolení vjezdu do stanice.
Vím, že by logičtější bylo, aby vjezdovou kolejí byla 102a a výjezdovou 104. Ale nenapadá mě, kam napasovat obslužnou kolej pro zásobování výtopny - nahoře není dost místa na vložení angličana z 6 SK.
Přílohy
sirgeorge67-04e-2D-resized.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod Rocky_MK » sob 26 pro, 2015 4:47 pm

A není ta výtažná kolej (okolo depa) moc krátká?
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod milan ferdián » sob 26 pro, 2015 5:20 pm

hank píše:
sirgeorge67 píše:Pánové, pořád se tady řeší vícenásobné připojení stanice a depa. Nevím jak je to předpisově (přece jen už 30 let pracuji v přepravě :) ), ale já vím minimálně o třech depech kde je napojení pouze přes jedinou výhybku. Kroměříž , Lipová Lázně, Frýdek Místek. I když možná že před lety tomu bylo jinak (asi určitě). Jen chci říct, že napojení přes jedinou výhybku snad nebude až tak velká chyba. Ale jak říkám už 30 let nejsem dopravák, takže když, tak mě vyveďte z omylu.


V Lipové Lázních to tak je, 6. kolej dnes končí šturcem (kolej 6a), ale dřív byla na jesenickém zhlaví výhybka.

Lipová je zcela jasná,stačí se podívat na moduly této stanice jak v modelové velikosti H0,tak i v N-ku.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Velká úvraťová stanice - 300x120 TT

Příspěvekod hank » sob 26 pro, 2015 7:21 pm

milan ferdián píše:
hank píše:
sirgeorge67 píše:Pánové, pořád se tady řeší vícenásobné připojení stanice a depa. Nevím jak je to předpisově (přece jen už 30 let pracuji v přepravě :) ), ale já vím minimálně o třech depech kde je napojení pouze přes jedinou výhybku. Kroměříž , Lipová Lázně, Frýdek Místek. I když možná že před lety tomu bylo jinak (asi určitě). Jen chci říct, že napojení přes jedinou výhybku snad nebude až tak velká chyba. Ale jak říkám už 30 let nejsem dopravák, takže když, tak mě vyveďte z omylu.


V Lipové Lázních to tak je, 6. kolej dnes končí šturcem (kolej 6a), ale dřív byla na jesenickém zhlaví výhybka.

Lipová je zcela jasná,stačí se podívat na moduly této stanice jak v modelové velikosti H0,tak i v N-ku.


Ano. Tam je výjezd z výtopny propojen na zhlaví směr Vápenná.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6670
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků