Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » stř 16 zář, 2015 7:20 pm

jirkan píše:No já jsem si tím taky prošel, postavil jsem před cca 15 ti lety v Nku kolejiště 3 x 1 m a byl jsem fascinován tím, že jsem mohl honit desetivozové rychlíky a nákladní vlaky s 25 vozy. Postupně jsem ale zjišťoval, že i ten 10tivozový rychlík je vlastně malý a krátký a že to vlastně není ono. A pak začaly problémy s prachem. I přes soustavné prohánění vlaku s čistícími vozy a pravidelné "gumování" kolejí byly problémy s kontakty stále častější, až jsem to nakonec vzdal.... Kdybych se dnes do něčeho takového pustil (což vzhledem k přibývajícímu věku a dioptriím nepředpokládám), asi bych volil nějakou velmi důkladnou ochranu, např. celé kolejiště ve vetríně za sklem a pod. Jinak nevím, jak to mají N-kaři s digitálem, ale já už bych se nechtěl vzdát zvuku, a myslím, že to tady taky nebude úplně jednoduché (omlovám se, pokud tvrdím nesmysl, vývoj v této velikosti moc nesleduji). Ale současně navzdory všemu, co jsem napsal, připouštím, že právě otázka prostoru může být ten nejsilnější argument pro N, protože tady lze postavit celkem smysluplné kolejiště na rozměru, kde v H0 by bylo jen diorama.

N-ko mám dlouho a problémy s prachem nejsou zdaleka tak fatální jak by to vypadalo z tohoto příspěvku. Domácí kolejiště mám řadu let, není nijak zakrývané. Problém není ani zvuk, mám několik zvukových lokomotiv a vlaků a zvukové modely v nabídce výrobců přibývají. Pokud jde o "čištění" gumou, podle mých zkušeností a zjištění je to cesta do pekel. Kolega nechal pořídit mikroskopické snímky koleje na nichž bylo aplikováno "čištění" gumou. Dochází ke zjevnému poškrábání a je logické, že se do škrábanců snadno zachytávají nečistoty, zejména mastné. Viz http://www.honzikovyvlacky.cz/2011/06/3 ... #more-7051. Zapomíná se také na fakt, že koleje neznečišťují jen hnací vozidla, ale veškerá vozidla. Přesvědčili http://www.honzikovyvlacky.cz/2011/06/3 ... #more-7051 se o tom na jednom setkání naší sekce, na němž jsme vyčistili kolečka všech vozidel. Koleje čistíme po každé session. Na hadříčcích které pro čištění používáme se jasně projevilo kdy byla předed session vyčištěna kolečka všech vozidel, ne jen hnacích.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod milan ferdián » čtv 17 zář, 2015 11:02 am

Bohužel poslední dobou se potýká naše modelová velikost N/1:160 již s chronickým nedostatkem hnacích vozidel ČSD (nebavme se o kořistních lokomotivách),ale i s osobními vozy jak "Y",nemluvě třeba o "Rybácích",byť se jeden nadšenec stará,aby aspoň pro sekci byly k dispozici (limitujícím faktorem je výroba).
Moderní soupravy jsou určeny spíše pro domácí kolejiště,za předpokladu,že je vám jedno,jakou epochu provozujete na svém kolejišti.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » čtv 17 zář, 2015 12:49 pm

On je to známý problém slepice a vejce. Výrobci nevyrábějí české předlohy, protože mají obavu o malý odbyt, zájemců je málo, protože je malá nabídka. Situace se ale lepší, s modely v N přichází Kühn, Fleschmann. Hobbytrain a Minitrix, jakmile uvidí potenciál pro odbyt, dá se očekávat že přijdou s dalšími modely. Už tady bylo řečeno že v N-ku lze postavit bohatší a zajímavější kolejiště na prostoru, na němž větší měřítka postaví kolejiště s jednou pořádnou stanicí a nanejvýš s jednou malou koncovou stanicí. Odvolávání na dioptrie je směšné, o tom by se mohl nejlépe vyjádřit Milan. Mě je 71 a velikost 1:160 mi nedělá problém.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Rocky_MK » čtv 17 zář, 2015 4:16 pm

Proč směšné? To, že máte v 71 letech dobré oči je skvělé, ale ostatní to štěstí nemusí mít ani v mnohem mladším věku. Sám mám 22 let a posledních pár let mám -5d na obou očích a není to nic moc.

Další důvod (krom jmenovaných), proč jsem od N zdrhl k TT, je ten, že v TT si leccos vyrobím sám, ale eNko je pro mě už hodinařina :) nemluvě o menší finanční náročnosti.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Střelec » úte 22 zář, 2015 5:43 am

Rocky: Nejsi sám - na brejle je zralá polovina populace a díky počítačům tohle číslo poroste. Vejrání do displeje prostě zraku neprospívá a občasná výjimka, potvrzujísí pravidlo v tomhle není směrodatná.
Osobně na tom tak zle sice ještě nejsem, ale občas mám pocit, že z hlediska viditelnosti bych měl jít spíš do zahradní železnice. Bohužel je na to garsonka moc malá...

A jak už jsem tady kdysi poznamenal, N-ko tu prostě nemá tradici, protože za komančů ho bylo minimum a lidi si na něj nezvykli. TT a H0 prostě tehdy měly lepší poměr cena-výkon, i sehnatelnost. A tradice se bourají hodně špatně.
Střelec
 
Příspěvky: 1860
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod milan ferdián » úte 22 zář, 2015 6:01 am

Střelec píše:Rocky: Nejsi sám - na brejle je zralá polovina populace a díky počítačům tohle číslo poroste. Vejrání do displeje prostě zraku neprospívá a občasná výjimka, potvrzujísí pravidlo v tomhle není směrodatná.
Osobně na tom tak zle sice ještě nejsem, ale občas mám pocit, že z hlediska viditelnosti bych měl jít spíš do zahradní železnice. Bohužel je na to garsonka moc malá...

:D :D :D

Střelec píše:A jak už jsem tady kdysi poznamenal, N-ko tu prostě nemá tradici, protože za komančů ho bylo minimum a lidi si na něj nezvykli. TT a H0 prostě tehdy měly lepší poměr cena-výkon, i sehnatelnost. A tradice se bourají hodně špatně.

S tím souhlasím.Vždy bylo zastrčené někde v koutě.Je třeba ale připomenout hlavně na hroznou kvalitu od výrobce PIKO,takže jsem jej běžně nacházel v prodejnách,které se podobaly svou náplní dnešním bazarům.

Musím vzpomenout velkého nestora této modelové velikosti a to Ing.Františka Jiříka,který přes všechny překážky,dokázal i nemožné na tehdejší dobu :!:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod Petr Zatrepalek » úte 22 zář, 2015 7:11 am

Co je malý je hezký. Bohužel ale N ko je tak malý, že na výrobu a malování detailů je potřeba lupa, nemluvě o ultrašikovných prstech hodináře. TT je sice malý taky, ale přece jen už těch detailů se dá ztvárnit víc. A HO? To je prostě v tomhle pohledu královské měřítko :D
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod HonzaM » úte 22 zář, 2015 9:37 am

Petr Zatrepalek píše:Co je malý je hezký. Bohužel ale N ko je tak malý, že na výrobu a malování detailů je potřeba lupa, nemluvě o ultrašikovných prstech hodináře. TT je sice malý taky, ale přece jen už těch detailů se dá ztvárnit víc. A HO? To je prostě v tomhle pohledu královské měřítko :D

Jako u většiny věcí, vždy je nutné přijmout určité kompromisy. Jestliže chci mít dokonale věrné detaily, je samozřejmě nejlepší H0. Jenže v prostorových podmínkách většiny modelářů lze v tomto měřítku postavit kolejiště s jedinou větší stanicí, do níž se nevejde vlak o délce alespoň trochu připomínající realitu. Jestliže ale chci mít kolejiště s bohatým provozem, pak je jedinou možností N. TT nesplňuje ani jedno, ale opět je to kompromis. Ani neumožňuje takové detaily jako H0, ani postavení tak provozně bohatého layoutu jako N. Záleží samozřejmě také na osobních preferencích. Já mám rád dlouhě vlaky a dostatečně dlouhé mezistaniční úseky, kde vlak dostatečně dlouho jede krajinou. Tam kde se mi do nádraží vejde sedmivozový RailJet bych měl v H0 vozy třeba jen tři, v TT možná čtyři. V našich končinách je TT mnohem rozšířenější než N, což je určitě důsledkem nedostatečné nabídky v N-ku v totalitních dobách. U řady světových výrobců se tento rozměr nenajde. S možnostmi detailů a potřebou schopností hodináře u N to není zdaleka tak kritické - přijďte se podívat na setkání naši sekce nebo se alespoň podívejte na webu na obrázky ze setkání, možná vás překvapí, jak dokonalou krajinu lze realizovat. A rozhodně nikdo z nás není hodinář a na setkání nechodí s lupou. Hodně se také zlepšila a dále se zlepšuje nabídka vozidel, zejména díky rozšíření technologie leptů. Jistěže nelze třeba realizovat aby nebyly na kolejišti dva vozy se stejným číslem, ale na druhé straně, kolik lidí to k tomu aby si užili provoz potřebuje?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Kolejiste v N?

Příspěvekod HonzaM » pát 30 říj, 2015 6:48 am

Překvapuje mne, ze to vypadá, jako by všichni stavěli TT nebo H0, zatímco jediný správný rozmer, N, v němž se da na daném prostoru postavit nejbohatší kolejiste nestaví nikdo? Snad s výjimkou Milana a jeho MDL, ovšem ten jen mluví a stavba pořád žádná!
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4362
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiste v N?

Příspěvekod Rocky_MK » pát 30 říj, 2015 8:08 am

Není myslím nutné vyvolávat spory a prohlašovat N za jediný správný rozměr (přijde mi to na té úrovni, jako bych tvrdil, že Wagner byl génius, zatímco všichni ostatní byli šumaři).
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Kolejiste v N?

Příspěvekod milan ferdián » pát 30 říj, 2015 10:04 am

HonzaM píše:Překvapuje mne, ze to vypadá, jako by všichni stavěli TT nebo H0, zatímco jediný správný rozmer, N, v němž se da na daném prostoru postavit nejbohatší kolejiste nestaví nikdo?

TT a potažmo H0 má nejrozšířenější výrobní sortiment a snadnou dostupnost na českém trhu.

HonzaM píše: Snad s výjimkou Milana a jeho MDL, ovšem ten jen mluví a stavba pořád žádná!

Já mám tak atypicky program,že mě čas nikam netlačí. :D.Nemluvě,že budu mít první elektrifikovanou trať v N-ku :D .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod workous » pát 30 říj, 2015 5:08 pm

Už aby jsi Milane začal ....myslím, že tolik palců co ti držíme nemá žádná stavba zde na fóru... :D
P.S. N ko se mi líbí - a myslím, že jednou na něj dojde - jen jsem před lety zakoupil start set ve špatné velikosti v HO :D :D :D
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2147
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod MiG » pát 30 říj, 2015 5:15 pm

Snadná pomoc.
Start set HO prodat a zakoupit startset správné velikosti.
TT
:-)
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod workous » pát 30 říj, 2015 5:39 pm

Nebavíme se náhodou o "N" tom královském měřítku.... :D :D
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2147
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Proč "N-ko" není v oblibě v ČR

Příspěvekod havrosu » pát 30 říj, 2015 6:41 pm

I když se spíše věnuji výrobě než psaní, jako "srdcový" N-kař hodím trochu do stohu slámy. Začal jsem s N kem jako kluk v roce 1987 jen kvůli prostorovým nárokům po přestěhování do rozměrově uchvatného paneláku a tehdejší skvostné kolejiště TT se nevešlo. Za tu dobu co dělám Nko jsem zatím nenarazil na něco co by nešlo v tomto měřítku udělat stejně dobře jako v HO nebo jiné velikosti. A protože jsem měl nouzi o české stavby a papírové vystřihovánky z ABC po nějakém čase nestačily, začal jsem si všechno dělat sám. A aby to bylo zajímavější, zakotvil jsem v první epoše. V ČR není a nemůže být v oblibě, z mého pohledu, kvůli několika důvodům:
- byla zde velmi silně protlačována velikost TT - a to jak na kroužcích a v literatuře... svého času bylo BTTB téměř monopolní - a to i díky mnoha výrobcům, kteří ke konci 80. let začali chrlit různé typicky české modely
- po roce 1989 se část skupiny TT obrátila na HO hlavně kvůli dostupnosti českého vozového parku a obecně větší pohodlnosti....prostě najednou toho bylo na česká kolejiště celkem dost (kleinbahn, ROCO apod.)
- v první polovině 90. let nebylo Československo příliš zajimavým trhem pro typicky Nkove výrobce, navíc většina z nich prožila různé stupně klinické smrti (Arnold, Lima apod.)

Pořád platí, že eNko vyžaduje jistou míru kutilství, samovýrobu nebo relativně vysoké náklady na malosériové modely. Navíc - pamatujete časy kdy sehnat motor do eNkový mašiny byl oříšek? - Pokud se nevešel ten mega válec od PIKO? A když se sehnal kolik stál? Pořádná dvojkolí... no prostě problém za problémem to tehdy bylo a to už frčel volný trh....
Tedy stavba nebyla snadná a odrazovala... a tak trochu odrazuje dodnes. :) A ruku na srdce... dnes je doba, kdy většina chce jezdit a těch co staví od základu (nemyslím teď lepty a odlitky) je minimum, jestli nevymřeli.

eNko bylo, je a vždy bude v těchto končinách tak trochu na periferii zájmu.

A pro Milana... pokud je tou první elektrifikovanou tratí myšlena elinka, Bechyňka a já nevím jaké názvy ještě má a měla, tak mám mnoho dokumentace, jako jeden ze zakladatelů tehdejší Nadace jsem vytvořil slušný archiv o trati a vozovém parku, takže je-li potřeba, rád poskytnu.

Pavel
havrosu
 
Příspěvky: 70
Registrován: ned 04 pro, 2011 10:35 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků