Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod r.hahn » stř 03 čer, 2015 7:00 am

Ahoj,

mám jednu otázku. V jakém časovém období se používalo bílé značení vozových tříd u M152/810?
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » stř 22 črc, 2015 7:35 pm

Zkusím se zeptat tady.
Mějme stanici/výhybnu se dvěma dopravními kolejemi a dalšími manipulačními (případně krytými výkolejkami).
Řekněme, že obě dopravní koleje jsou obsazené anebo třeba technicky neprůjezdné. Je možné jednorázově povolit vjezd (anebo průjezd) vlaku na manipulační kolej? (technicky cesta/průjezd postavit jde)
A je možné, třebas na nějakou dobu, manipulační kolej "překvalifikovat" na dopravní?

Zajímají mne i příklady z praxe, pokud to není totální nesmysl.

Díky za pomoc, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Petr S. » stř 22 črc, 2015 8:11 pm

ANO , je to možné . Vjezd vlaku se uskuteční na přivolávací návěst při dodržení určitých dopravních nařízení - " Opatrně na přivolávací návěst " .
U mechanického návěstidla bílé kmitavé světlo nebo tři klidná bílá světla postavená do trojúhelníku . U světelného návěstidla bílé kmitavé světlo současně s červeným nebo při poruše samostatné .
Případně " Opatrně na ruční přivolávací návěst " - denní návěst - bílý terč s černým orámováním . Terč musí držet pracovník ČSD ve stejnokroji ( nebo musí mít alespoň stejnokrojovou čepici ) ; noční návěst - střídavé žluté a zelené světlo návěstní lucerny v intervalu 1 vteřina . Pracovník dtto .
Ruční přivolávací návěst se dává u paty příslušného návěstidla .
Řekl bych , že je to z doby okolo roku 1980 . Nosím v hlavě cca 7 různých vydání předpisu D1 a občas v tom mám chaos :lol: .
Petr S.
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » stř 22 črc, 2015 8:29 pm

Také může být z manipulační koleje umožněn odjezd vlaku jen v jednom směru. Takto to fungovalo a asi ještě funguje např. na trati 212 v žst. Samechov, kde jsou dvě dopravní koleje a jedna manipulační s odbočnou vlečkou do sklárny(směrem do Čerčan). Ve směru do Sázavy Č.B. je výkolejka a lze po jejím sklopení umožnit odjezd Mn vlaku. Takovéto speciality by měly být vždy popsány ve staničním řádu.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » stř 22 črc, 2015 8:41 pm

Děkuji. Mám v hlavě takový námět na setkání a chtěl jsem vědět, zda není "ideově pomýlený". :)

Případný průjezd vlaku po manipulační koleji by tedy musel být formálně rozfázován na vjezd na přivolávačku a odjezd?

A jak je to s tím (dočasným) překvalifikováním koleje? Lze udělat z manipulační dopravní kolej?

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 23 črc, 2015 4:38 am

Rozdělení kolejí na dopravní a manipulační vymysleli naši pradědové, když začali zavádět zabezpečovací zařízení. Do té doby byla kolej, jako kolej. Krásně je to vidět na lokálkách, jak se v menších obcích budovaly stanice se dvěma kolejemi, protože "to pro potřeby téhle obce přece stačí", a pak nastávalo divení, že když tam stojí nějaký vůz na nakládku/vykládku, tak se blbě křižuje...

Vjezd na manipulační kolej je legální na D3. Na D2 (resp. nyní na D1) musíte formálně vjet na obsazenou dopravní (to může, podle typu zab zař, jít i na barvu!) a pak se přestavit cestou posunu na tu manipulační.

Odjezd z manipulační koleje je nejlépe provést tak, že ho považuji za jízdu cestou posunu až dokud se nedostanu na dopravní kolej. Problém je s traťovinou, pokud nepojedu kolem odjezdového návěstidla, musím přejít na telefonické dorozumívání - ale to vám asi v modelu moc nehrozí...

Jako námět na setkání mi to nepřijde moc dobré - to už jste se normálního provozu nabažili, že vymýšlíte takovéhle mimořádnosti? :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mnitka » čtv 23 črc, 2015 5:27 am

Lze udělat z manipulační dopravní kolej?


Nelze :!: Tedy ne z rozhodnutí výpravčího. Je třeba mít na mysli, že manipulační koleje mohou být vybaveny zařízeními která se neslučují s jízdou vlaku za běžných podmínek.
Odjezdy z manipulačních kolejí jsou v některých stanicích dovoleny. tyto koleje bývají vybaveny odjezdovými návěstidly zapojenými do traťového zab. zařízení pokud je instalováno. Typickým příkladem tohoto jsou odjezdy přímo ze směrové skupiny ranžíru. Ničím neobvyklým nebyly i stanice kde se dalo díky vybavení manipulační koleje odjezdovým návěstidlem odjíždět i z koleje od skladiště či rampy.

ČSD D2 účinnost od 29.12.1987
Přílohy
SAM_0231.JPG
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Ferda » čtv 23 črc, 2015 7:40 am

Dokonce i v modelu by s tím mohly být potíže.
Už jen pohled na NEM 102 - Průjezdný průřez dává jasně vědět, že kolem rampy by některá vozidla nemusela projet. Zažili jsme v Radkově Kadani, kde kolem rampy neprojedou osobní a ani některé služební vozy. Přitom průjezdný průřez dle NEM 102 je dodržen.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » pát 24 črc, 2015 8:39 am

Ahoj, díky za pomoc, pokusím se to vysvětlit :)
Morris Zapp píše:Jako námět na setkání mi to nepřijde moc dobré - to už jste se normálního provozu nabažili, že vymýšlíte takovéhle mimořádnosti? :wink:

Naopak, na prvním zářiovém setkání budou tři lokálkové dopravny (teoreticky D3, ale budeme se tvářit, že mají vjezdová návěstidla) a dva skryťáky. První grafikon bude "reálný" tedy až nudně jednoduchý, v dalším běhu bychom ho mohli doplnit jedním nebo dvěma Sp vlaky, kterým tahle zjišťuji reálnost průjezdu.

mnitka píše:
Lze udělat z manipulační dopravní kolej?

Nelze :!: Tedy ne z rozhodnutí výpravčího. Je třeba mít na mysli, že manipulační koleje mohou být vybaveny zařízeními která se neslučují s jízdou vlaku za běžných podmínek.

Měl jsem samozřejmě na mysli rozhodnutí "shora".

Ferda píše:Dokonce i v modelu by s tím mohly být potíže.
Už jen pohled na NEM 102 - Průjezdný průřez dává jasně vědět, že kolem rampy by některá vozidla nemusela projet. Zažili jsme v Radkově Kadani, kde kolem rampy neprojedou osobní a ani některé služební vozy. Přitom průjezdný průřez dle NEM 102 je dodržen.


Kolej, o kterou mi jde, je zabezpečena výkolejkou a žádná další překážka okolo není - tak jak tu bylo zmíněno výše, prostě D3 stanička, u které je rozlišení kolejí čistě administrativní rozhodnutí. Skladiště a další objekty jsou na kusých.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Morris Zapp » pát 24 črc, 2015 9:20 am

rawen píše:Měl jsem samozřejmě na mysli rozhodnutí "shora".
Aha - no tak to je na skutečné železnici dokonce docela běžné. Ne tedy operativně, ale k určitému datu se změní kvalifikace koleje, zabezpečováci samozřejmě musí upravit svoji bižuterii.

rawen píše:Kolej, o kterou mi jde, je zabezpečena výkolejkou a žádná další překážka okolo není - tak jak tu bylo zmíněno výše, prostě D3 stanička, u které je rozlišení kolejí čistě administrativní rozhodnutí. Skladiště a další objekty jsou na kusých.
Když budete pro modelové účely předstírat, že tam ta výkolejka není (srov. předstírání vjezdových návěstidel), tak proč ne. Sám jsem takhle v modelových GVD používal jako dopravní koleje manipulační koleje stanic ve stádiu doby dřevěné, kdy tam ještě žádná skladiště, rampy apod. nestála a modelové výkolejky se teprve řešily v anarchistických kroužcích :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » pát 14 srp, 2015 9:10 pm

Ahoj, prosím o odpověď na další otázku.
Dělám na grafikonu. Je v něm motorák, který celý den (cca od 4 do 23hod) pendluje po lokálkách. Tak 70:30 procent času jede a stojí mezi výkony. Jak často by v reálu takový motorák zbrojil naftou případně potřeboval další "běžnou" údržbu?

Je mi jasné, že to závisí na typu - tak řekněme M152. Další nebudu specifikovat, prosím o příklady z praxe - co jaký vůz jezdil a jaké zbrojení potřeboval.

Předem děkuji, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod JanoH0e » sob 15 srp, 2015 9:59 am

rawen píše:Ahoj, prosím o odpověď na další otázku.
Dělám na grafikonu. Je v něm motorák, který celý den (cca od 4 do 23hod) pendluje po lokálkách. Tak 70:30 procent času jede a stojí mezi výkony. Jak často by v reálu takový motorák zbrojil naftou případně potřeboval další "běžnou" údržbu?

Je mi jasné, že to závisí na typu - tak řekněme M152. Další nebudu specifikovat, prosím o příklady z praxe - co jaký vůz jezdil a jaké zbrojení potřeboval.

Předem děkuji, Radek


V prvom rade to bude záležať na veľkosti nádrže a spotrebe vozidla. Neviem koľko "km" má nabehať, ale podľa grafikonov krátkych lokálok, sa zbrojí 1x denne, okolo poludnia. Pokiaľ má motorák väčší priebeh km, nasadzovali sa 4 napr. mot. vozy, aspoň niekedy v minulosti - 80. roky. Niekedy sa kombinovali 4 a 2 napr. m.v. podľa obehu. Podľa frekvencie cestujúcich sa potom nasadzovali aj prívesné vozy. Ale to sú otázky okolo grafikonu - na začiatok - viewtopic.php?f=43&t=9484, potom podľa konkrétnych požiadaviek. Zbrojenie nafta (benzín, drevo podľa pohonu), oleje, piesok podľa potreby, krátka prehliadka vozidla, popr. malé opravy.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod rawen » sob 15 srp, 2015 10:34 am

Díky, z toho odkazu částečně vycházím. A děkuji zpětně i hankovi za doplnění podkladů. :wink:

V grafikonu to mám tak, že ten motorák 2x denně odjede z lokálky do (skryté) stanice s depem. Takže ohledně nafty to považuji za dostatečné.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1883
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » sob 15 srp, 2015 12:49 pm

Ono to na těch lokálkách bylo dřív tak, že pokud byla turnusová potřeba jeden motorák, tak zároveň někde musela být připravená záloha, tzn.druhý motor nebo třeba pára +třeba DS/DF + Bi/Be. Vozidla se také mohla střídat. Takto to bylo a asi i je doposud na lokálce Benešov-Trhový Štěpánov, kam zajíždí vozy ss Čerčany. Dodávka nových M152 do ss Pečky čítala v roce 1976 plných 5ks. A to tam ještě tuším byla i M131. Turnusová potřeba byla 2ks i s lokálkou Bošice-Zásmuky-Bečváry, maximálně pak 3ks při vysoké frekvenci. Lokálka Dobronín-Polná měla turnusový jeden stroj M131 a druhý záložní M131,dříve M130 byl remízován v Polné. Někdy tam místo motoru střídala T334 nebo T211.0. Lokálka Čáslav - Třemošnice měla turnusovou potřebu 2 vozy(80.léta), ale ve ss Čáslav byly deponovány 4 vozy. Vozy patřily PoLD Kolín a do Čáslavi tedy dojížděly. Prostě možností máš hromadu a pokud máš SN tak je třeba si to vše provozní jen co nejlépe zdůvodnit.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Maro_SVK » ned 06 zář, 2015 1:15 pm

Zdravím. Do témy troškou prispejem aj ja. Zaujíma ma, ako sa dávajú / dávali všetky zvukové návesti (myslím kombináciu dlhých a krátkych tónov) na sieti bývalých ČSD. Základ typu "Pozor" či "Povoľte brzdy úplne" je mi samozrejme známy, ale v článkoch sa spomínajú aj "Stoj, zastav vlak všetkými prostriedkami", či "Vlak sa blíži" a ktovie koľko ich ešte existuje a nenašiel som o nich ani zmienky. Za odpovede ďakujem.
Maro_SVK
 
Příspěvky: 19
Registrován: sob 05 zář, 2015 2:36 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků