od milan ferdián » stř 27 kvě, 2015 4:00 pm
Tento příběh je smýšlený,shoda názvů je náhodná a neodpovídá dnešní realitě.
„Legenda o městečku Lučina a její dráze“
Při vyslovení písmen M.D.L. nebo jejího plného názvu „Místní dráha Lučina“,si řada lidí vybaví ve spojitosti těchto písmen,řadu legendárních,leč nikdy neuskutečněných projektů tohoto městečka.
Městečko Lučina patří svoji velikosti a počtem obyvatel mezi menší obce,ikdyž má statut městečko,no s rychlostí
rozrůstajícího drobného průmyslu,patří mezi významné.Leží v Podbeskydí a je spojováno nejen okolní krásnou přírodou,ale i bohatými zásoby kamenného černého uhlí,velmi požadovaného v té době.
Městečko hned po výstavbě železné dráhy v okolí usilovalo o připojení.Žádost společně s projektem,bylo odesláno příslušnému ministerstvu do hlavního císařského města monarchie.Velká dráha neprotestovala,no požadovalo některé technické podmínky.Radní městečka,nic netušíc budoucí problémy s výstavbou přípojné tratě,souhlasila a ministerstvo projekt přípojné dráhy schválilo.
Projekt obsahoval výstavbu stanice velké dráhy na své hlavní trati a připojením městečka přes odbočku.Realizace a
stavba odbočky,šla kupodivu rychle a dostala pojmenování po stejnojmenné říčky Odry.Velká dráha,ale příliš
nespěchala s výstavbou nácestné stanice.K tomu radní obdrželi zprávu o odstoupení jednoho z významných akcionářů projektu,což nemile ohrozilo financování stavby dráhy.Zda v tom měla prsty velká dráha o tom nevíme.Víme jen jedno,slibovaná stanice se vybudovala na jiném úseku hlavní tratě a dnes nese jméno Lipová.
Radní se nevzdávali a předložili další projekt a to koncové stanice.A velká dráha si opět hledala záminky,vykrucovala se a poukazovala na technické zázemí budoucí dráhy.I z tohoto projektu sešlo,naštěstí projevilo zájem jiné město,které již realizuje stavbu a nese jméno Luby.
Padlo ještě několik variant,ta poslední dokonce obcházela nejen městečko,ale i napojení na drobný průmysl v okolí a koncová stanice,měla být pokračováním,ale ležela v zátopové oblasti.Mezitím proběhla výstavba dalších významných tratí,které byly napojeny na kamenouhelnou pánev a tím padla další možnost,zainteresovat těžaře.
Městečku došla trpělivost.Velké dráze vypověděla smlouvu mimo dodatku o zachování odbočky pro budoucí napojení městečka.Velká dráha souhlasila,s myšlenkou,kdo ví co bude vůbec příště.Výhybky odbočky přechodně uzamkla,na mechanických návěstidel umístila ležaté bílé kříže, reaktivovala nedalekou zastávku Karlík a na zapadlé městečko kdesi,kde lišky dávají dobrou noc,zapomělo.
Sešli se po čase opětovně radní co dál.Schválili,že budoucí dráha bude jen v rukou města,uvědomujíc si své závazky na jejím provozu a údržby.Do toho ještě nepříjemná zpráva od pokladníka města,že jakási nová móda se zavádí,neplatit,
zmiňujíc královské město.I povstal radní,majitel zdejšího měšťanského pivovaru a chtíc rozehnajíc chmurnou náladu,
navrhl a pozval společnost do nedalekého hostince „U dráhy“,byť zde okolo koleje nevedou.A se slovy „...nejlepší rozřešení padají vždy tam...“ se společnost odebrala na ono místo.
Cestou potkali místního projektanta,přibírajíc ho,odešli na vyhlášený mok zdejšího pivovaru,utopence a syrečky.Padaly různé úvahy,nejvíce se zamlouvajíc o dráze Křižíkové,malodráze ze Svinova do Klimkovic a o dráze do Kyjovic. Rozcházejíc se v pozdních sobotních nočních hodinách se dohodli na pondělí o setkání na místě projektované dráhy.
Pondělní deštivé ráno na místě jakoby neslo trpký obraz reality bezúspěšnosti,kterou radní shlédli.Neudržované koleje vedoucí nikam ze strany k městečku,vesele postupem času zrezavěly a vlivem nepoddajné přírody přes vyrostlou bujnou travinou a vegetaci nebylo vidět ani kam vedou a končí šturc odvratné koleje.Jen ty výhybky a hlavní frekventovaná trať byly pečlivě udržovány,co kdyby.Bílé kříže,spíše už šedivé jen paradoii podtrhovaly.
Nevzdávajíc,začal radním projektant hovořit ideu tratě spojené s nízkými provozními náklady a vyhověti podmínkám zdejších majitelů výroben.Celá spojovací dráha bude „Dráha elektrická“ dle vzoru pana Křižíka.Stanice bude jen předávací o dvou kolejích,z nich jedna je předávací a druhá objízdná.Kusé koleje,pro přestup cestujících osobních vlaků ČSD/ M.D.L.,odstavná,strojová s jednomístnou remízou pro elektrickou lokomotivu a vůz, a nakonec napojení vlečky uhelných skladů.Užitná délka předávací koleje 90 m.
Otočení zády k odbočce uviděli nedokončenou stavbu strážního domku.Zde by měla bydlet rodina železničního zřízence.
Naproti strážnímu domku krátké nástupiště pro osobní vlaky ČSD s přestupem na osobní vlaky M.D.L..Nezbytná zděná čekárna se záchody a kůlnou.Vedle strážního domku vystavěti objekt pro užití „Provozní kancelář s pokladnou“.Došli jsme na konec holé neupravené pláně budoucího kolejiště.Vcházíme do hustého smrkového lesa,tady výhybka vlečky do „Octárny“.Pomyslná trasa se stáčí doprava a technické parametry tratě dovolují použít oblouk menšího poloměru než je běžný traťový oblouk.Přecházíme ulici a jsme na náměstí městečka.Trasa bude vedena ve tvaru „S“,míjíme hostinec „U dráhy“ a trasa prozatím končí.Zde jsou koleje pro příjezd/odjezd vlaků,objízdná,vlečka výrobny nábytku „BLAŽEJ“ a „RYBENA“.Trasa bude v budoucnu protažena dalším obloukem a napojena na vlečku měšťanského pivovaru.
Radní spolu souhlasně pokývali svými hlavami nad ideu projektu a všichni se odebrali jsa zařídit vše potřebné projektu.
Limit příloh vyčerpán