lesne zeleznice

Co se nikam nevešlo, neni pro to téma apod.

Moderátoři: milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

lesne zeleznice

Příspěvekod juroH0 » úte 03 čer, 2008 4:12 pm

Rad by som zacal s uzkorozchodnou zeleznicou (760mm) cize u mna H0e...chcel by som lesnu zeleznicu nie pod spravou CSD ale napr. Statnych lesov...vozidla planujem od fa. ROCO, kolajivo tiez. Ale narazil som na zopar "problemov":
1. Ako sa nakladalo drevo na oplenove vozne? nejake zeriavy?

2."Nase" oplenove vozne sa delili na 2 typy a to s brzdarskou plosinou a bez nej ( tu je o tom trocha viac: http://psoz.webpark.sk/biescady/oplen.htm ) a mam otazku ci niekto skusal dorabat tu brzadarsku plosinu na taketo vozne: http://roco.cc/index.php?id=134&Anfangs ... mmer=34513 planoval som na nich upravovat klanice-tie z vyroby mi pridu "trocha" mohutne...

3. Toto ani neje problem ale skor prosba na tych ktory maju uzkorozchodnu zeleznicu ci mi mozu jej foto poslat na mail-na mierke nezalezi...budem velmi povdacny...

Tak a to je zatial vsetko ak ma este nieco napadne resp ak narazim na nieco co nevyriesim sam tak tu budu dalsie otazky zatial vsetkym ktory pomozu velka vdaka :P
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Re: lesne zeleznice

Příspěvekod Jarda H. » úte 03 čer, 2008 5:03 pm

juroH0 píše:..... Ako sa nakladalo drevo na oplenove vozne? nejake zeriavy? ....


Zajímavé téma a motiv do kolejiště, Juro ! Než ti odpoví někdo, jak ve skutečnosti probíhala nakládka, já si dovolím TIPNOUT (jen odhad :D ) : nakládka vzhledem k roku fungování, prostředí apod. asi hlavně ruční, představuji si tak maximálně sochory v rukou dělníků, opřené klády o vagony (nahrazují rampu) a ručně nasouvané klády na opleny ?!
Budu zvědav, jak to bylo ve skutečnosti ?
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod juroH0 » úte 03 čer, 2008 5:18 pm

no diky za reakciu...nieco na takyto sposob som si aj myslel...alebo este no tato tema mi moc ucarovala...inak niekde som tusim videl ze sa pri rampe opleny na jednej strane sklopili a drevo sa na vagon "nagulalo"...je natom nieco pravdy?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Jarda H. » úte 03 čer, 2008 6:12 pm

juroH0 píše:..... niekde sa pri rampe opleny na jednej strane sklopili a drevo sa na vagon "nagulalo"...je natom nieco pravdy?


No tak tohle byla moje představa, co píšu v předchozím příspěvku ! Asi jsem to špatně popsal - zkrátka jen ta dřina lidských rukou :? :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod juroH0 » úte 03 čer, 2008 7:22 pm

no hej aj podla mna to tak bolo...znie to najpravdepodobnejsie...iank mam dalsiu otazku takze:
4.Bola na konci nejakej ceskoslovenskej lesnej zeleznice pouzita segmentova vyhybka?

iank Jarda, co je "sochr"?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Jarda H. » úte 03 čer, 2008 7:40 pm

juroH0 píše:iank Jarda, co je "sochr"?


Sochor = něco jako silná tyč, páka apod. k ruční manipulaci s předměty ! A na potvrzení našich domněnek fotka z lesní železnice v Karpatech - je tam vidět práce lidských rukou (ve spodní polovině stránky je soubor fotek a na první fotce vlevo nahoře) :

http://www.karpatywschodnie.pl/readarti ... icle_id=48

Vypadá to, že se vagony nakládají zleva, posunováním (nagulovaním nagulením ?!) klád ze stráně na vagon ?! Ta fotka jde na stránce odkliknout a zvětšit !!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Radek » úte 03 čer, 2008 8:14 pm

Lesní železnice láká i mě - profesionální deformace. S tou nakládkou se můžu jen dohadovat, protože sem ve škole nedával pozor. Původně se určitě nakulovalo ručně, jak popisuje Jarda. Mohlo to vypadat podobně jako nakulování na kolesnu za polovinou filmu:
http://aktualne.centrum.cz/video/?id=100231
V době kterou modeluješ už byla asi většina lesních železnic zrušená. Pokud by si něčím pomáhaly, byly by to nejspíš lanové navijáky, pomocí kterých se v té době nakulovalo dříví i na V3Sky, které vyvážely dřevo po cestách.
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod juroH0 » úte 03 čer, 2008 8:26 pm

jaj taak dik za objasnenie :) iank tu je zlozenie vlaku+planik koncovej stanice :?: lesnej zeleznice ktora vlastne sluzi len nato aby lokomotiva pri ceste naspet netlacila nalozene vozne pred sebou... obrazok je tu: http://juroh0.rajce.idnes.cz/Desktop/#l ... znicka.JPG iank predsatvujem si to asi nejak tak: Je 5:30 rano a vo vychodzej stanici kde je aj prekladka dreva na normalnerozchodnu zeleznicu uz caka zakurena lokomotiva ktora ma za sebou jeden osobacik s mozno desiatimi drevorubacmi a jednym majstrom :) a styri prazdne oplenove vozne...lokomotiva sa pomaly ale iste vydava na svoju dnesnu cestu...nieco malo pred siestou rano dojde do uz spominanej koncovej stanice...vlak zastavi na kolaji k 1, robotnici aj s majstrom vystupia, vlak sa rozpoji medzi osobakom a oplenovymi voznami, lokomotiva s osobakom zacne posunovat... vytiahne na kolaj k 1a, obide vozne po kolaji k 2 a z druhej strany ich natlaci na kolaj k 1a kde za cas kym sa posunovalo robotnici zacali s tazbou dreva. Postupne sa vozne plnia cerstvo narezanym vonavym smrekovym drevom a za ten cas sa posunuje...lokomotiva po tom co odstavila oplenove vozne vyjde aj s osobakom na kolaj k 1 kde ho odstavi. Sama prejde na kolaj k 2 a vytiahne pritom az k oplenovym voznom...tam zastavi a lokomotivna cata "napulzometruje" vodu do zasobnikov z blizkeho potoka a ma na cas pokoj...odbije dvanasta hodina...je cas na obed...vsetci robotnici aj lokomotivnma cata sa naobeduju a potom robotnici pokracuju v praci...clenovia lokomotivnej caty v zlozeni rusnovodic(ja), kuric a brzdar hraju karty. Cas rychlo uteka. Je 14:38 popoludni a robotnici prave nalozili posledy kmen stromu...odlozia nastroje a nastupuju do osobneho vozna. Lokomotiva vyjde na trat a zacuva na kolaj k 1 pripoji osobak a dalej cuva na kolaj k 1a kde pripoji oplenove vozne. Brzdar prechadza na brzdarsku plosinu na voznoch. Praca sa na dnes konci, uz ich caka len cesta domov. Odchadzaju o 15:02 a o 15:26 uz su vo vychodzej stanici, kde lokomotiva zajde od vytopne pride ina-lokotraktor ktora odstavi uz prazdny osobak na odstavnu koalj a oplenove vozne na prekladkovy kolaje kde sa v okamihu zacina prekladka portalovym zeriavom na pristavene vagony...
(pozn autora: tak nejak si to predstavujem nemusi sa to stotoznovat s nazormi inych uzivatelov tohto fora :D )
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod juroH0 » úte 03 čer, 2008 8:31 pm

Radek píše:Lesní železnice láká i mě - profesionální deformace. S tou nakládkou se můžu jen dohadovat, protože sem ve škole nedával pozor. Původně se určitě nakulovalo ručně, jak popisuje Jarda. Mohlo to vypadat podobně jako nakulování na kolesnu za polovinou filmu:
http://aktualne.centrum.cz/video/?id=100231
V době kterou modeluješ už byla asi většina lesních železnic zrušená. Pokud by si něčím pomáhaly, byly by to nejspíš lanové navijáky, pomocí kterých se v té době nakulovalo dříví i na V3Sky, které vyvážely dřevo po cestách.


no to hej...s tym je spojeny aj prechod na inu epochu...asi tretri monzo aj druhu...nik nevie...teda aspon zatial...ale skor to vyzer tak ze to bude druha v medzivojnovom obdobi :)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Myšpulín » stř 04 čer, 2008 6:02 am

Někde (snad v Objektivu) http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/1096911352-objektiv/206411030401217-17.12.2006-10:30.html?from=60 (mám špatný codec, nemůžu si to přehrát) jsem viděl něco o lesních železnicích a někde (že by na vlaky.net) byla i nějaká reportáž (snad foto) o nějakém příbuzném, který na nějaké takové lesní železnici pracoval snad dokonce jako strojvedoucí. Pokud si pamatuji, tak to fungovalo asi takto:
Ráno mašinka s osobáčkem a prázdné opleny na místo těžby, tam se osobáček odpojil, opleny naložily a jelo se zpět (popř. tam nějaké prázdné zbyly na nakládku). Dole odpojit plné opleny a s prázdnými opět nahoru. Při poslední šichtě připojit i osobáček a opět dolů.
Někde se do hor jezdilo na delší dobu a tak se osobáčkem vezla nahoru jedna směna a druhá se hned vracela zpět. Pak už se jezdilo jen s opleny. Po jisté době se opět připojil osobáček a střídání směn.
Dřevo se někdy nakládalo i pomocí koňů, kdy se za oplen vozu nebo konec rampy (to jsem nezjistil) uvázalo lano a položilo se pod nakládací rampou ke kládě. Kláda se překulila k rampě a konec lana se vedl horem přes kládu a přes vůz na plochu na druhé straně vozu, kde se zapřáhlo za koně. Po zabrání koně došlo k otáčení klády, která se tak nakulila na vůz (za pomocí sochorů).
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Radek » stř 04 čer, 2008 2:22 pm

No, Juro, příběh máš parádní.
S přechodem na dřívější epochy to nemusí být takový skok, protože vojenské lesy do 60. let nějaké úzkokolejky měly. Dobrý zdroj informací by mohlo být Kysucké muzeum, takže typ na prázdninové cestování:
http://www.karpaty.net/zeleznice/vychylovka.htm
Objízdná kolej na konci možná většinou nebývala. Právě na Vychylovce prý vagony vezla mašina jen nahoru a dolů jezdily vlastní vahou. Leckde je nahoru tlačily dělníci.
Pokud získáš další informace, tak je tu přihoď.
Jednu výhradu bych jako dřevorubec k tomu příběhu přeci měl - tu brutální pracovní dobu!!:lol:
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Jarda H. » stř 04 čer, 2008 3:20 pm

Informace k vagonům na lesních železnicích - viz kopie části článku níže, kromě oplenových avagonů a několika osobních se na tratích používaly i další :

Nejvíce přepravovanou komoditou byly dřevěné klády z lesních nákladišť k pilám, pro což měla železnice k dispozici na 156 dvounápravových oplenových vozů. Na 86 plošinových vozech se dále přepravovalo řezivo a metrové dřevo, ve stavu byly i vozy s bočnicemi na piliny a služební vozy. A protože v letech 1927 až 1962 existovala mezi Štiavničkou a Čiernym Balogem také pravidelná osobní doprava, ve stavu bylo i 12 osobních vagónů.



Takže jak vidíš, jde o článek ze stránek o lesní železnici v Čiernom Balogu !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2821
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod juroH0 » čtv 05 čer, 2008 6:17 am

to mysuplin- tak to je super info ako sa to robilo...adik za video:)

to radek- tak sa ospravedlnujem za prilis dlhu pracovnu dobu ale ja som rusnovodic ja s tym nenarobim nic:D

to jarda- no o tych plosinovych viem ale tie ostatne to je super:)

inak likny ktore som zatial nazbieral o uzkych(je tam aj niecoco tam nepatri ale co uz...)

http://www.kruzok.sk/oldkruz/MAPY/KOLZ2.pdf

http://psoz.ic.cz/sigord0.htm

http://plz.sk/

http://www.zsr.sk/generate_page.php?page_id=497

( rail.sk/doprhist/1435mm/310/310.htm -to co chodili niekedy do bj:)

http://rail.sk/skhist/lz/lz.htm

http://psoz.ic.cz/index.htm

http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h530.htm

http://www.kruzok.sk/oldkruz/FOTO/HISTKOLZ.HTM

www.chz.sk
+vlaky.net...
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod juroH0 » pát 06 čer, 2008 1:06 pm

no takze 1.otazka je viac-menej ale skor viac vyriesena tak dlasie
2. http://roco.cc/index.php?id=134&Anfangs ... mmer=34513 dorabali ste niekto na tieto vozne brzdarsku plosinu?
3. nikto nema h0e? ak ano prosim fotooo:D
4.ci u nas boli segmentove vyhybky to uz neriesim:D
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod juroH0 » pon 09 čer, 2008 2:52 pm

pokial to niekoho zaujima tak v tejto reportazi je foto z nakladania oplenovych voznov...: http://vlaky.net/zeleznice/spravy/00249 ... -ozila.asp
to Jarda H.:nase predpoklady boli spravne :D
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 904
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Další

Zpět na Nezařazeno (off topic)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků