Novinky H0 2015

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod ReichenbergW » úte 31 bře, 2015 11:03 am

Poslední revize vyznačená na tom šestiosém voze je 17. 9. 53, bud. pr. 9.54. Dají přečíst i jiné nápisy. Navržen na zrušení 15. 4. 54. Podle původního nezatřeného čísla jde patrně o vůz Ala 1-0104. Co o něm víte v kartách?
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod zmar » úte 31 bře, 2015 11:13 am

Tempotaxi píše:Ale v případě lůžkové vozu se dělá jen guláš a proto budu postupovat podle selského rozumu. Třeba názor není správný, ale zatím je to jediná schůdná cesta. Prostě, přesná kopie textu od začátku příspěvku.


Já si myslím, že ještě o stupeň lepší přístup je odložit sekundární prameny (tj. novodobé články a knížky) a kriticky přezkoumat primární prameny - v tomto případě údaje z ústřední evidence vozů a z vozové karty vedené v dílnách, které se o vůz staraly. I v těchto pramenech mohou být chyby nebo chybné interpretace a proto je dobré je zkoumat kriticky. Ale pořád jsou svojí spolehlivostí o jednu úroveň nad prameny sekundárními.

Jiná věc je, když k primárním pramenům není přístup. Potom se zpravidla snažím kontaktovat autora článku a ověřit u něj, z jakých pramenů čerpal.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod ReichenbergW » úte 31 bře, 2015 11:52 am

zmar píše:
Tempotaxi píše:Ale v případě lůžkové vozu se dělá jen guláš a proto budu postupovat podle selského rozumu. Třeba názor není správný, ale zatím je to jediná schůdná cesta. Prostě, přesná kopie textu od začátku příspěvku.


Já si myslím, že ještě o stupeň lepší přístup je odložit sekundární prameny (tj. novodobé články a knížky) a kriticky přezkoumat primární prameny - v tomto případě údaje z ústřední evidence vozů a z vozové karty vedené v dílnách, které se o vůz staraly. I v těchto pramenech mohou být chyby nebo chybné interpretace a proto je dobré je zkoumat kriticky. Ale pořád jsou svojí spolehlivostí o jednu úroveň nad prameny sekundárními.

Jiná věc je, když k primárním pramenům není přístup. Potom se zpravidla snažím kontaktovat autora článku a ověřit u něj, z jakých pramenů čerpal.


Navštěvovat veřejné archivy není problém, ale když jsou ty doklady u někoho doma a sedí na nich (nic osobního) je to potom těžké... Jinak souhlas, lepší a věrohodnější jsou samozřejmě ty primární prameny. Sice se ne vše se dochovalo (mnohé bylo zničeno až v posledních 25 letech), ale pořád toho ještě zbylo relativně dost. Chce to tomu jen věnovat čas...
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » úte 31 bře, 2015 12:29 pm

Bohužel jsme na vláknu, kde se řeší továrně zpracovaný model. Jak výrobce postavil model podle předlohy. Co udělal správně, co špatně, co vynechal, co přidal, jízdní vlastnosti a jeho technické řešení. Pokud má někdo jiné informace a poznatky, tak je třeba zveřejním písemně v nějakém modelářském časopisu, když chci získat za autorskou práci kačku. Ale nemá cenu zde říkat na vlákně, že mám potřebné poznatky, ale zde je ve známost nedám. Tak nevím, zda se nejedná provokaci nebo záměr, že pár modelářů na Vaše podměty začne předělávat model a ono se pak ukáže, že pravda je úplně někde jinde. Bohužel i při svém bádání jsem se několikráte spálil. Jeden dokument to vyjadřoval tak a druhý zase obráceně. Přitom pamětník říkal úplně něco jiného.

Pokud to Váš otec napsal nepřesně, tak opravdu není žádný problém stávající články opravit nebo doplnit. A jistě není žádný problém to pak uveřejnit v železničním časopisu.

Ale jinak se musím držet toho co je zatím doposavad známo.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod zmar » úte 31 bře, 2015 3:23 pm

Tempotaxi píše:Bohužel jsme na vláknu, kde se řeší továrně zpracovaný model. Jak výrobce postavil model podle předlohy. Co udělal správně, co špatně, co vynechal, co přidal, jízdní vlastnosti a jeho technické řešení. Pokud má někdo jiné informace a poznatky, tak je třeba zveřejním písemně v nějakém modelářském časopisu, když chci získat za autorskou práci kačku. Ale nemá cenu zde říkat na vlákně, že mám potřebné poznatky, ale zde je ve známost nedám. Tak nevím, zda se nejedná provokaci nebo záměr, že pár modelářů na Vaše podměty začne předělávat model a ono se pak ukáže, že pravda je úplně někde jinde. Bohužel i při svém bádání jsem se několikráte spálil. Jeden dokument to vyjadřoval tak a druhý zase obráceně. Přitom pamětník říkal úplně něco jiného.

Pokud to Váš otec napsal nepřesně, tak opravdu není žádný problém stávající články opravit nebo doplnit. A jistě není žádný problém to pak uveřejnit v železničním časopisu.

Ale jinak se musím držet toho co je zatím doposavad známo.


Jak jsem už uvedl, ještě probíhá pátrání, tedy historický výzkum. Nejen vám, ale i mne záleži na tom, aby výsledek nešel do šuplíku, ale byl zveřejněn. Ale dokud výzkum není uzavřen, je předčasné zveřejňovat informace, které mohou být nesprávně interpretovány.

Cílem mého otce není syslit si pro sebe informace, ale zamezit tomu, aby se do světa rozlétly dílčí informace vytrhané z kontextu, na základě kterých vznikají historické polopravdy. Proto přístup ke svým materiálům umožňuje jen tomu, o kom se přesvědčil, že s materiály zachází seriózně. S tímto přístupem můžeme nesouhlasit, ale nezbývá, než jej respektovat.

Jako ilustraci ne úplně šťastného přístupu k historické informaci mohu uvést výňatek z dnešní diskuse kolem vagónu:
ReichenbergW píše:Poslední info co k tomu mám, je že v Národním archivu se nachází seznam lůžkových vozů ČSD (tedy ČSD lůžkové vozy prokazatelně měly - otázka na co je používaly) z období 1945 /46, kde jsou, cca tři čísla včetně původních čísel Mitropy.

Je známé, že ČSD v uvedeném období měly dokonce více než tři vagóny ex Mitropa vybavené zařízením lůžkového vozu. Ale podle dosud známých informací ani jeden z nich až do roku 1950 nebyl zařazen jako lůžkový vůz. Seznam několika vozů v letech 1945/46 může souviset například s hledáním využití, než byly vozy zařazeny jako běžné osobní vozy. Ale také může jít skutečně o klíčový doklad o provozu lůžkových vozů u ČSD, který obrátí naruby dosud známý obraz historie. Samotná informace o existenci nějakého seznamu, bez zjištění dalších údajů, neznamená nic. Proto mi příjde odvážné na základě tvrzení o pouhé existenci nějakého seznamu rovnou něco vyvozovat.

P.S.: ještě k modelu. Od počátku této diskuse tvrdím, že je určitá pravděpodobnost jedné a druhé barvy a naopak vylučuji třetí barvu. Vždy jsem to formuloval jako váhání mezi dvěma variantami. Dosud známé historické údaje neumožňují jednoznačně tvrdit, že barva byla právě taková. Z toho dost dobře není možné vyvozovat nic k případné úpravě modelu. A pokud jde o komerčně vyráběný model, tak si myslím, že v modré barvě se bude prodávat lépe, než například v barvě zelené - ať už ve skutečnosti vypadal jakkoli. I když mně by se ještě víc líbil v modro/bílé :).
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » úte 31 bře, 2015 4:21 pm

Já na problém půjdu, jak se říká od lesa.
Lůžkový vůz Ala 1-0102 je vůz WLC4ü a podle německých stránek tak vozy jezdí na trase Kolín nad Rýnen – Königsberg (dnešní Kaliningrad – Východní Prusko). Za druhé světové války bylo město jako důležitý přístav nacistického Německa těžce bombardováno. Část obyvatel město opustila ještě před příchodem Rudé armády, která město dobyla 9. 4.1945 po čtyřdenní bitvě. Po příchodu bylo z města vysídleno zbylých 200 000 Němců. Ve městě zůstalo asi 20 000 obyvatel (z 316 000 před válkou). Historicky výbušný stát, který představoval velké nebezpečí pro bývalé Rakousko a pak pro Polsko a Rusko a byly zde sváděny velké boje.
Pokud se vrátím k železnici, tak podle internetu jsou Pruské lůžkové vozy zelené a mají některé linkování polí. Ale zda uvedený vůz patřil do domovské stanice Könisberg bude další záhada.
A další historie vozu bude asi následující. Lůžkový vůz byl jistě zabrán ve prospěch Rudé armády a vojenským transportem se dostal do Čech.
Prosím je to jen domněnka. A možná se tím i vysvětlí, že vůz byl zelený v roce 1945. A po válečné devastaci vozu bylo lepší vůz nechat jako osobní vůz.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod A2C » úte 31 bře, 2015 4:52 pm

Oki chlapci keď už, tak schválne :) v Bratislave bola aj Ala tohto typu?
Ak áno aké mala číslo? :)
Přílohy
46normal.jpg
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod jarnotrulli » úte 31 bře, 2015 5:33 pm

2: A2C
Už se to tu jednou probíralo, tenhel vagon je nesmysl:
viewtopic.php?f=15&t=4578&start=30
jarnotrulli
 
Příspěvky: 161
Registrován: stř 27 říj, 2010 8:57 pm

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod A2C » úte 31 bře, 2015 6:07 pm

sorry obrázok blbého vagóna mal len ukazovať náter ja mám ten s dvojitými dverami :) čiže nie 4 dverák ale 8 dverák, ktorý reálne bol. takže aké číslo? :)
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Tempotaxi » úte 31 bře, 2015 6:43 pm

Čtyřnápravový lůžkový vůz Ala 1-0137.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4850
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod A2C » úte 31 bře, 2015 7:09 pm

Áno presne ten budem prerábať, ale rád by som tam dal Bratislavské číslo :) máte ho? :)
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod Rudolf » úte 31 bře, 2015 8:19 pm

Na jiné téma - dnes ke mě dorazil plošinák BRAWA. Prohnutí je tak okolo půl milimetru na délku vozu. A podélnících vozu byly dva velmi pěkné otisky prstů...
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 969
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod ReichenbergW » úte 31 bře, 2015 8:44 pm

K vozům Einheit předělaným v letech 1954/55 jedna drobná poznámka. Vozy měly sice čtvero dvěří, ale vždy ty vnitřní byly zaslepené a nastupovalo se pouze krajním křídlem. Interier samozřejmě přestavený dílnami v Českých Velenicích do podoby ČSD, takže oba modely nesedí (Sachsen vůbec, Liliput v podstatě taky ne), tedy u Tempotaxiho modelu zaslepit kliky - viz foto už celomodrého vozu viz výše.
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod A2C » úte 31 bře, 2015 9:00 pm

Myslím že som zabudol dať slovko prosím :D takže reálne bola tu v Bratislave takáto Ala konkrétneho čísla? ak áno aké to bolo číslo prosím? :)

Ďakujem
ČSD ep.IIb + III-IVa + ŽSR. H0, H0e
Z21, Profi-Boss, Multimouse
Uživatelský avatar
A2C
 
Příspěvky: 1710
Registrován: čtv 21 led, 2010 10:32 am
Bydliště: Bratislava, Dúbravka

Re: Novinky H0 2015

Příspěvekod zmar » stř 01 dub, 2015 6:41 am

A2C píše:Myslím že som zabudol dať slovko prosím :D takže reálne bola tu v Bratislave takáto Ala konkrétneho čísla? ak áno aké to bolo číslo prosím? :)

Ďakujem


Materiály nemám doma a ani otec je nemá doma u sebe. Nalezení konkrétního údaje vždy trvá dobu v řádu spíše týdnů než dnů. Takže zatím jen zpaměti: lůžkové vozy tohoto typu byly v číselné skupině 1-0137 až 1-0140 a nebylo jich více než dva. Tedy ten druhý nejspíš měl číslo 1-0138 (ale je to jen po paměti, zatím bez záruky). Bude nutné prověřit, zda to byl skutečně on a kde byl nasazen. Šance, že byl v uvedeném období (s tímto nátěrem) zrovna v Bratislavě, není veliká. I když mohl být v Praze (pravděpodobnější) a zajíždět do Bratislavy. Ovšem kam jezdil, se z dochovaných materiálů nezjistí. To jedině, kdyby někdo nalezl fotografii z provozu.
zmar
 
Příspěvky: 188
Registrován: sob 07 čer, 2014 7:00 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků