Moderátor: Michal Dalecký
ReichenbergW píše:1) Myslíte si vážně, že ve své době elitní vůz jako byl lůžkový vůz, kterých ČSD nepopiratelně mělo pět kusů do roku 1950 byl opravdu takto nesmyslně zanedbáván, že nedostal za 7 let žádný nátěr?
ReichenbergW píše:2) Modrou barvu u lůžkových vozů (které byly evidentně postaveny roveň vozů salonních - tedy modrých) nepopírá ve svých článcích ani Váš otec. Proč by nutně musel být zase zelený? Modrá barva vůbec není té době vůbec neobvyklá.
ReichenbergW píše:3) Z čeho soudíte, že byl zelený i šestiosý vůz, údajně jeden z pětice těch prvních?
ReichenbergW píše:4) Není pravda že byly v roce 1950 a později jídelní a lůžkové vozy natírány jen "polomáčeně" - viz i články Vašeho otce, tak proč tu neustále tuto skutečnost popíráte? Vždyť jste sami proti sobě?
ReichenbergW píše:5) Náhrada jednoho vozu druhým s naprosto odlišnou konstrukcí pod jedno číslo je i ČSD těžká demagogie. Každé přečíslování i když později třeba nerealizované je podchyceno výnosem . . .
ReichenbergW píše:Kde by se tu najednou Hecht vzal? Leda by byl poskytnut jako náhrada za zničený vůz při nějaké nehodě v Německu jako kompenzace. Taková nehoda ale není známa. Argumenty zatím pořád přitažené za vlasy...
ReichenbergW píše:5) zatím co já (a nejen já) si dále trváme na modré, Vy už jste vystřídali všechny možné barvy i když k tomu nemáte žádný podklady. Diskuse na toto téma je opravdu těžká
jiri739 píše:Tak nám nějak Novinky HO 2015 spadly do historie, ale neberte to nijak osobně
zmar píše:ReichenbergW píše:1) Myslíte si vážně, že ve své době elitní vůz jako byl lůžkový vůz, kterých ČSD nepopiratelně mělo pět kusů do roku 1950 byl opravdu takto nesmyslně zanedbáván, že nedostal za 7 let žádný nátěr?
Vůz byl zařazen jako osobní k sezení. Až se zjistí, jaké v tu dobu nesl číslo, tak se ukáže, zda a kdy dostal nátěr. Ale není nejmenší důvod, proč by osobní vůz k sezení měl u ČSD dostat modrý nátěr - jak by v důsledku vyplývalo z vašeho ničím nepodloženého tvrzení o modrém nátěru před rokem 1950.
Prosím důkaz, nejlépe nějaký dobový dokument o tom, že byl vůz používán jako obyčejný - patrně 3. třídy??? - tedy na sezení a byl zelený.ReichenbergW píše:2) Modrou barvu u lůžkových vozů (které byly evidentně postaveny roveň vozů salonních - tedy modrých) nepopírá ve svých článcích ani Váš otec. Proč by nutně musel být zase zelený? Modrá barva vůbec není té době vůbec neobvyklá.
Jednoduše proto, že ČSD v letech 1945 - 50 žádné lůžkové vozy neměly. Jak už jsem napsal výše, osobní vozy k sezení nebyl důvod natírat na modro.
Šmankote, a to je zase od kud. Vždyť i Váš otec psal před 35 lety že ČSD měly 5 lůžkových vozů a že byly patrně od Mitropy, a že je od roku 1946 udržovaly dílny Bubny.ReichenbergW píše:3) Z čeho soudíte, že byl zelený i šestiosý vůz, údajně jeden z pětice těch prvních?
Protože měl podobnou historii v letech 1945 - 50. Také byl zařazen a označen jako osobní vůz k sezení. Takže pokud dostal v tu dobu nový nátěr, tak ten zase odpovídal nátěru osobních vozů. Opět připomínám, že před rokem 1950 ČSD žádné lůžkové vozy neměly. Mělo pouze několik osobních vozů, ve kterých z minulosti byly v tu dobu neudržované mechanismy lůžkového zařízení.
viz výše a přílohaReichenbergW píše:4) Není pravda že byly v roce 1950 a později jídelní a lůžkové vozy natírány jen "polomáčeně" - viz i články Vašeho otce, tak proč tu neustále tuto skutečnost popíráte? Vždyť jste sami proti sobě?
Je to složitější. Vozy ex CIWL jsou samostatná kapitola a vozy s hnědou teakovou skříní také. Pro diskutovaný Hecht jsou důležité pouze vozy ex Mitropa s oplechovanou skříní.
Moc složité to nevidím, neb modrou barvu měly všechny vozy CIWL a modrá barva nebyla ničím neznámým ani pro ČSD, před - ani po válce. Vozům, jak známo, byla vytříděna číslelná řada hned ve druhé stovce za vozy salonními - a ty byly také z větší části celé modré. Nerozumím tomu proč by první pětice lůžkových vozů po válce musela nutně sloužit jako osobní a nést zelený nátěr. Ještě nedávno jste tvrdil, že byly v původní barvě červené, pak tu zazněl názor, že byly v pozdější barvě po Wehrmachtu, což ale byla olivově zelená, tedy jiný odstín, než barva běžně užívaná u ČSD (a předtím ČMD-BMB a SŽ). Ta modrá mi přijde vcelku logická, byť barevný důkaz pro ni také nemám .-)ReichenbergW píše:5) Náhrada jednoho vozu druhým s naprosto odlišnou konstrukcí pod jedno číslo je i ČSD těžká demagogie. Každé přečíslování i když později třeba nerealizované je podchyceno výnosem . . .
V tomto případě existují dva originální historické dokumenty o voze číslo 1-0102 a každý popisuje úplně jiný vůz. Odstup mezi nimi je dva roky. Demagogie to v žádném případě není, protože je to solidně doloženo.
S ničím takovým jsem se u ČSD ještě nesetkal. Že bylo uvolněné číslo nákladního vozu obsazeno jiným to ano, ale že by lůžkový vůz, kterých bylo jak šafránu byl zrušen a nahradil ho vůz zcela konstrukčně odlišný a dostal jeho číslo? Jaký k tomu byl důvod. Dejte ty dokumenty sem. Papír snese všechno, historie je plná překlepů.ReichenbergW píše:Kde by se tu najednou Hecht vzal? Leda by byl poskytnut jako náhrada za zničený vůz při nějaké nehodě v Německu jako kompenzace. Taková nehoda ale není známa. Argumenty zatím pořád přitažené za vlasy...
Proč by se tu měl najednou odněkud vzít ? Byl tu už od roku 1945 a byl zařazen jako osobní vůz. Procházel tu pravidelnými revizemi v dílnách. Až když skončil původní (šestinápravový) vůz 1-0102, tak jako náhradu za něj šel Hecht do revize a byl přeznačen na lůžkový. Nevím proč by to mělo souviset s nějakou náhradou z Německa ?
Kde má ten vůz, podle Vás obyčejný osobní, přetřené původní bílé velké popisy na bočnici a na krajích patrně stínované trojky? Oprava nátěru je v dolní části bočnice uprostřed, kde žádné nápisy dle zvyklostí nikdy nebyly.ReichenbergW píše:5) zatím co já (a nejen já) si dále trváme na modré, Vy už jste vystřídali všechny možné barvy i když k tomu nemáte žádný podklady. Diskuse na toto téma je opravdu těžká
Tak dobře. Uveďte aspoň jeden jediný podklad, podle kterého by osobní vůz u ČSD měl před rokem 1950 dostat modrý nátěr. Pro jistotu připomínám, že v tu dobu to nebyl lůžkový ale osobní vůz. Lůžkové zařízení v něm se nepoužívalo ani neudržovalo, protože provoz lůžkových vozů v síti ČSD zajišťovala CIWL. Bohužel se opět dostáváme k tomu, že Vy nemáte vůbec žádný doklad k údajně modré barvě.
zmar píše:Těm, kdo očekávají, že v tématu o novinkách ve velikosti H0 se bude diskutovat o novinkách ve velikosti H0, se omlouvám za ještě jednu odbočku. Rád bych téma lůžkového vozu Ala 1-0102 když ne uzavřel, tak spoň na čas přerušil, než se najdou další materiály.
Článek v Železničáři z roku 1977 odpovídá tehdejšímu stavu poznání. Tehdy otec neměl doklad o tom, do kdy provozovala CIWL vnitrostátní lůžkové vozy v síti ČSD. Vycházel pouze z ústřední evidence vozů, kde je vůz Ala 1-0102 zaznamenán s údaji odpovídajícími šestinápravovému vozu ex Mitropa. Tento záznam dodnes zůstává dokladem o prvním obsazení čísla 1-0102. Záznam lze podle dnešních znalostí datovat do roku 1950.
Druhým dokladem o voze číslo 1-0102 je vozová karta vozu Hecht založená při dílenské prohlídce v roce 1952. Ze založení nové karty lze odvodit, že tehdy byl vůz nově označen jako lůžkový a obdržel toto číslo. V záznamu je uvedena pouze revize bez nového laku. Až v roce 1954 je při jiné revizi zaznamenán nový lak. Někdy jindy byly do karty jinou tužkou (ale všechny stejnou tužkou) dodatečně zaznamenány starší revize od roku 1946, ale u žádné nebyl zapsán nový lak. Není tam uvedeno předchozí označení - to je předmětem dalšího pátrání.
Z toho lze odvodit, že Hecht se stal opět lůžkovým v roce 1952 (a filmový záběr z června 1952 jej zachytil velmi brzy po tom), ale až do roku 1954 měl nátěr z předchozího období. Z toho, že od roku 1946 procházel pravidelnými revizemi, vyplývá, že pořád byl v provozu ČSD. Protože v přepsaných datech revize není uveden záznam o novém laku před rokem 1954, je možné, že by mohl mít stále ještě opravovaný lak z války. Ale také je možné, že si pracovník ušetřil práci a pouze přepsal data revizí aniž by přepsal záznam o laku z tohoto období.
radeksindy píše:Zatím se mě /a nejen mě/ to zdá dost přitažené za vlasy. V porovnání s tím šestinápravovým vozem zrušeným v roce 1954,
Jste si tím jistý, že datum poslední revize spadá do roku 1953? Fotografie mám, ale u žádné si nedovoluji s jistotou říct, že to tak je. Je to více či méně rozmázlé. Ale i toto půjde z karet ověřit, tam jsou přesné datumy revizí.
Zpět na Velikost H0 (komunita H0)
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník