
Když jsem psal, že má smysl renovovat starší moduly, které jsou krajinářsky - tvarem krajiny solidní, měl jsem na mysli pěkný reliéf krajiny. Za hlavní nedostatek mnohé modelářské tvorby považuji nepochopení, že železnice - její spodní stavba je umělé dílo člověka a krajina ta je dílem přírody - modelováním vodou, větrem... a toto skloubit dohromady. Když plánuji modul tak si nejprve musím "naplánovat" tvar krajiny - přírody a do této krajiny jak stavitelé skutečných tratí musím proložit niveletu trati a k ní příslušné umělé stavby - náspy, zářezy, opěrné zdi, mosty......
Jestliže mám modul, který má své okraje naprosto rovné, tak se musí jednat o dílo člověka, příroda to až na vyjímky neumí. Takže to bude např. u pláně stanice a podobně. Mnohdy k té absolutní rovině svádí čela modulů "F96" rovina, ale i ve většině údolních niv řek není krajina zcela plochá a navíc tam spodní stavba ve většině případů vede trochu zvednuta nad úroveň záplav.
Můj názor je lépe se vyhýbat exotickým spojením tvaru krajiny + železnice, na modulu musí být jasně vidět co je dílo přírody - měkce tvarovaná krajina a co člověka - násep, zářez.....
Je dle mého neštěstí pěkný námět posazený na absolutně rovný modul jen přerušený příkopkem okolo trati, v tom rozměru modulu, který v krajině znázorňuje, jsou vždy nějaké tvarové a výškové rozdíly a pak se hned na to lépe dívá.