TT segmentové kolejiště - 240 x 160 x 350 cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » úte 11 lis, 2014 11:50 am

Tak po přečtení jednoho tématu jsem se odhodlal k úpravě úvraťové stanice na Velkou Kraš. Velká Kraš je čtyřech modulech, tři stabilní, jeden vyndávací. Při plné délce má 1. staniční kolej délku 230 cm, což je víc, než po přepočtu ve skutečnosti (cca 200 metrů, t.j. 1,7 m v TT); bez tohoto dílu má 160 cm. Tento díl možná nebude nutný, ale zvažuji, že by mohl sloužit v domácím provozu jako součát SN. Dále jsem upravil koncovou stanici, vzhledem k přemístění výtopny do Kraše. Tato stanice se mi ale i nadále nelíbí a tudíž bude asi vypadat úplně jinak. Jak, to netuším. Za koncovou stanicí pokračuje krátká vlečka, jejíž účel mi taky zatím nebyl můzou svěřen. Co je problém, že se mi stoupání dostalo v obou tratích do ostřejších hodnot a to přes 3 cm/m a to se mi nelíbí. Uvažuji nad kompletním překopáním vedení tratí, ale chybí mi nápady. Tak aspoň tu Kraš pro domácí modulovku. Výhybky jsou zatím použity upravené EW2. Jo, šířka modulů je 30 cm, přesto se budu snažit zachovat normované rozhraní. Pokud bychom se s dalšími dvěmi panelákovými kolegy rozhodli pro šířku modulů 40 cm, budu muset udělat redukční moduly na každý konec stanice. Nebo tam bude prostě chod. Bohužel, mé moduly širší být nemohou.

ProjektX_Velká_Kraš.jpg
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Janek.KP » stř 12 lis, 2014 3:31 pm

Všímám si jedné věci - je hodně kolejišť, které když mají odbočnou nebo úvraťovou stanici, tak mají i koncovou stanici. To je postřeh, co? ;)
Což takhle koncovou stanici zrušit, když se nelíbí ;) , respektive pokračovat do skryťáku? :) a místo toho zpracovat u mezilehlé staničky nějakou pěknou vlečku sklárny, výrobny nábytku nebo papírny opět na modulo-segmentech? ;) Protože pak nejsi ani omezený délkou kolejí v koncové stanici a po viditelné trati si můžeš poslat, co je libo...
Hezký den, Janek
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Barbucha » stř 12 lis, 2014 3:55 pm

Není to špatný, ale ta dvě zhlaví stanic vzdálená 40 cm od sebe mi nesedí. To nepůjde ani opticky oddělit. Je to takový logický nesmysl, který kazí dojem.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod jirkah » stř 12 lis, 2014 4:17 pm

Tak mě se to líbí
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 362
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » stř 12 lis, 2014 4:25 pm

Janek nemá spatný nápad! A Barbucho, to nechápu, kterých stanic?
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod milan ferdián » stř 12 lis, 2014 4:27 pm

Janek.KP píše:Všímám si jedné věci - je hodně kolejišť, které když mají odbočnou nebo úvraťovou stanici, tak mají i koncovou stanici. To je postřeh, co? ;)
Což takhle koncovou stanici zrušit, když se nelíbí ;) , respektive pokračovat do skryťáku? :) a místo toho zpracovat u mezilehlé staničky nějakou pěknou vlečku sklárny, výrobny nábytku nebo papírny opět na modulo-segmentech? ;) Protože pak nejsi ani omezený délkou kolejí v koncové stanici a po viditelné trati si můžeš poslat, co je libo...
Hezký den, Janek

No Janku,takových námětů jsou ve III.díle.Tak budu zvědavý na tvojí reakci :wink: .
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Barbucha » stř 12 lis, 2014 4:39 pm

Jeňa Sova píše:Janek nemá spatný nápad! A Barbucho, to nechápu, kterých stanic?


Mezilehlé a koncové. Myslím vzdušnou čarou, ne po kolejích :-).
A Janek má dobrý nápad. Přece jen není špatné zajezdit si i dokola. Já to taky vymýšlel krz dítě, aby se nějak dalo jezdit dokola pro zábavu a ne jen šibovat a brát to smrtelně vážně :oops: .
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Janek.KP » stř 12 lis, 2014 4:49 pm

milan ferdián píše:No Janku,takových námětů jsou ve III.díle.Tak budu zvědavý na tvojí reakci :wink: .

Už teď se těším, jako ostatní :)
Proč jen je vlečkový provoz na kolejištích tolik opomíjený? chybí nám informace, jaké komodity a v jakých vozech a počtech se dovážely například do slévárny hliníku, jako byl n.p. Metaz a co se odváželo? Budou prosím takovéhle informace v III. díle? ;)
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Janek.KP » stř 12 lis, 2014 4:53 pm

Jeňa Sova píše:Janek nemá spatný nápad!

Barbucha píše:A Janek má dobrý nápad

No, to už je letos druhý a to máme teprve listopad ;)
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod milan ferdián » stř 12 lis, 2014 4:55 pm

Janek.KP píše:
milan ferdián píše:No Janku,takových námětů jsou ve III.díle.Tak budu zvědavý na tvojí reakci :wink: .

Už teď se těším, jako ostatní :)
Proč jen je vlečkový provoz na kolejištích tolik opomíjený? chybí nám informace, jaké komodity a v jakých vozech a počtech se dovážely například do slévárny hliníku, jako byl n.p. Metaz a co se odváželo? Budou prosím takovéhle informace v III. díle? ;)

Janku,teď jsi dle mne smíchal dva díly dohromady :wink: A trochu brzdi,horko těžko v dnešní době získám informace třeba o tom Metazu. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Janek.KP » stř 12 lis, 2014 5:18 pm

Šmarjá, které dva díly? To jsem nechtěl ;) A co takhle malé interview s bývalým vedoucím provozu na slévárně? ;) Nezačnem si psát po SZ, ať to tady neplevelíme?
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod milan ferdián » stř 12 lis, 2014 6:03 pm

Klidně interview s bývalým vedoucím slévarny udělej.Nejen pro mne,ale o pro ostatní to budou velmi cenné informace.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Janek.KP » stř 12 lis, 2014 6:44 pm

Zkusím
ČSD, IV epocha, TT, digitál
Uživatelský avatar
Janek.KP
 
Příspěvky: 115
Registrován: čtv 03 kvě, 2012 4:32 pm

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » čtv 13 lis, 2014 9:35 am

Dokola to nepujde. Ale uvratí přes mezilehlou do SN to zkusím.
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: TT "kolejiště do dílny" - 240 x 160 cm

Příspěvekod Jeňa Sova » pát 14 lis, 2014 4:47 pm

Tak jsem si k tomu sedl a trošku to přepracoval. Vlastně přišlo pár větších změn:

a) Zmenšil jsem kolejiště. Obvod kolem zdi zůstává, ale do prostoru již tolik nezasahuje. Nyní je složeno ze 4 segmentů širokých 30 cm. Dva mají délku 110 cm a dva 65 cm, tudíž při případném stěhování se jen poskládají krajinou k sobě, podobně jako moduly. Jeden díl zůstane velký, o rozměrech 80 x 100 cm, a to je díl se smyčkou. Možná by šel taky rozdělit na dvě části 40 x 100 cm. Další 3 (4) díly zůstávají stejné, tj. modul Velké Kraše.

b) Skutečně jsem zaústil trať z mezilehlé stanice zpět do SN. Navíc se mi podařilo ji napojit tak, že lze projet rovnou zpět do úvraťové Velké Kraše. V Kraši prostě budou, pokud budou :) , děti muset objíždět. Tolik k "dětskému" jezdění dokola.

c) Podařilo se mi navrhnout dvě verze a to verzi, kde je mezilehlá žst. výše nebo níže. Verze s vyšší polohou stanice má výhodu 16 cm mezi hlavami kolejnice SN a mezilehlé žst., u nižší verze je to 7,5 cm - není to málo? Nižší varianta má samozřejmě výhodu menší délky kolejí a to o dost, protože zde chybí například oválný tobogán. Popisovat vám budu jen návrh nižší verze. Kromě tobogánu, trošku jinak vedených tratí a posunu mezilehlé o 20 cm jsou plánky stejné. SN je také trochu jinak, ale spíše k lepšímu.

d) Ze skryté stanice jsem trochu nesvůj, protože na takové malé kolejiště mi přijde celkem šílené se v něm vyznat, nicméně má svou logiku. Pracovně jsem si jej nazval SN se středním zhlavím. Počítám zde s posunující zálohou. Podobný princip SN jsem zde již v jednom návrhu měl. Budu popisovat jen modelový provoz, průjezd SN vám musí být jasný. Jedná se o kusé koleje a smyčku proti nim. Vlak z Kraše projede (po třetí koleji od stěny) do smyčky a schová se v jedné z kusých kolejí. Zde dojde buď k rozřazení soupravy zálohou nebo vysunutí a zpětné jízdě do Kraše. Samozřejmě může zůstat/být přestaven na dvě koleje nahoře (dalo by se říct odjezdové směr Kraš) a následně se do Kraše vrátit přes smyčku bez další manipulace. Vlaky se dají případně i klasicky objíždět.
Vlak jedoucí z mezilehlé žst. musí naopak nejdříve zajet do kusých (příp. do traťové koleje směrem na Kraš), může být rozřazen zálohou nebo se může přes smyčku otočit a při jízdě zpět musí odjíždět opět z kusých kolejí.
Myslím, že celkově nabízí toto SN spoustu možností využití. Kolej s modulem vratné smyčky je dlouhá 180 cm, čili dostatečně. Ve vnitřní části smyčky se nachází dvě krátké kusé koleje pro možné odstavení vozidel (cca 35 cm) a výtažná kolej, která může být až 175 cm dlouhá - zde je malý zádrhel a to poloměr R267, tudíž si budu muset vytvořit nějaké tabulky s přechodností vozidel. Běžné délky vlaků budou do jednoho metru, nejdelší souprava může mít 150 cm (délka 1. koleje ve Velké Kraši). Sklony jsou do 3 cm/m.

e) Mezilehlou stanici jsem moc nepřeháněl - jsou zde dvě dopravní a dvě manipulační koleje. Začátek tratě počítám v Kraši, tudíž od shora (v mezilehlé!) jsou číslovány koleje 1, 2, 4a a 4. K délkám - 1. kolej má délku 110 cm, 2. 85 cm, 4. a 4a mají 65 cm. Mezi 1. a 2. kolejí je "rychlá" výhybka; stejně jako v Kraši na spojce směrem do SN ( mám 3 ks EW3, tak co s nima? :lol: ). Původně jsem zde chtěl zaústit dvě, tři vlečky, nicméně už by to asi bylo přeplácané a vzhledem k "podpalubí" i náročné na obsluhu. Ale pokud máte někdo nápad, nechám si samozřejmě poradit a váš názor rád uvítám. Celkově je na kolejišti 28 výhybek a (dle WT) cca 32 metrů kolejí).

Jako první viditelná část:

Projekt Velká Kraš nízká.jpg


A tady slíbená skrytá stanice:

Projekt Velká Kraš nízká SN.jpg
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
 
Příspěvky: 967
Registrován: stř 25 srp, 2010 10:43 am
Bydliště: pod Hostýnem...

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků