Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod milan ferdián » úte 09 zář, 2014 7:51 am

Ještě ke služebnímu vozu Da,jestli je ale od fa IGRA,to nevím a jde vidět na foto jen kousek vozu.
Přílohy
Hluk3-7.9.2014.112.jpg
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod ReichenbergW » úte 09 zář, 2014 9:53 am

milan ferdián píše:Ještě ke služebnímu vozu Da,jestli je ale od fa IGRA,to nevím a jde vidět na foto jen kousek vozu.


Ano Da je ze Znojma. Co s ním prosím je?

Jinak vozy pro vojenské účely byly značeny různě - Bai-k i Byz, Byz-k podle doby a odebrání el. topení atd. Copak se zase nezdá? Baiky měli vojáci ještě v devádesátých letech a to jak osmi, - tak i čtyřdvéřový. Bamy byly taky ale bylo jich málo. Dneska jsou z nich většinou muzejní vozy... U tý 048 ještě musím upravit nějaký věci - např. uzavřený čtyřky na otevřený, spěchalo se jen kvůli zveřejnění. Víc nevím - neptejte se :-)
Přílohy
Bai_8dverak_zlichov1991.jpg
Baik 50 54 20-04 020-2_ČSD.jpg
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod milan ferdián » úte 09 zář, 2014 5:24 pm

ReichenbergW píše:
milan ferdián píše:Ještě ke služebnímu vozu Da,jestli je ale od fa IGRA,to nevím a jde vidět na foto jen kousek vozu.

Ano Da je ze Znojma. Co s ním prosím je?

No kdosi tu psal o ostravské soupravě a zmiňoval se i o služebním voze. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod ReichenbergW » stř 10 zář, 2014 8:16 am

milan ferdián píše:
ReichenbergW píše:
milan ferdián píše:Ještě ke služebnímu vozu Da,jestli je ale od fa IGRA,to nevím a jde vidět na foto jen kousek vozu.

Ano Da je ze Znojma. Co s ním prosím je?

No kdosi tu psal o ostravské soupravě a zmiňoval se i o služebním voze. :wink:


Aha. A co to bylo za soupravu?
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod milan ferdián » stř 10 zář, 2014 10:35 am

No to nevím,protože nick svůj příspěvek smazal a já text zahlédl jen koutkem oka.Snad se opětovně vyjádří.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod horak » pát 12 zář, 2014 4:39 am

ReichenbergW píše:... U tý 048 ještě musím upravit nějaký věci - např. uzavřený čtyřky na otevřený, spěchalo se jen kvůli zveřejnění. Víc nevím - neptejte se :-)


Ked uz sa ponahlalo so zverejnenim, tak sa bude aj ponahlat s vyrobou? Vie niekto aky je casovy horizont kedy sa Byz-k dostane do predaja? Mesiac, dva, alebo tri...???
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod horak » pát 12 zář, 2014 1:54 pm

Odpovedam si sam: pan Dalecky na webe pise: "Dodání říjen 2014"
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 732
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod milan ferdián » sob 27 zář, 2014 7:24 pm

Záhada soupravy osmidvéřových Bai a služebního vozu je jasná od IGRA MODEL.Existuje celá souprava sedmi vozů + jeden a je skutečně označena pro Ostravskou dráhu pro jeden nejmenovaný klub.Jelikož nemám oprávnění zveřejňovat fotky,opsal jsem si aspoň inventární číslo jednoho vozu.
........ČSD............
50 54 20-22 112-7
.........Bai............
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod ReichenbergW » stř 01 říj, 2014 3:56 pm

Milane předpokládám, že jde o úpravu modelů Igra/Znojmo na vlastní popis. Radek Kwasnica mi říkal že si nějaký vůz přeznačil, tak že smyl původní tisk a dal si tam vlastní obtisk. To je prosím ono? Jinak moc mi nejde do hlavy ta Ostravská dráha a UIC popis 12-místným číslem? Jak to bylo prosím myšleno? Jinak co je na tom tajnýho, majitel by se spíše měl úpravami poclubit aby výrobce viděl co ještě zlepšit? .-)
Uživatelský avatar
ReichenbergW
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 07 srp, 2011 8:55 am
Bydliště: Liberec

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod r.hahn » čtv 02 říj, 2014 7:05 am

Zdravím pánové,

jestli máte namysli tyto http://www.zmlhota.cz/31.8.2014.php ,tak na tom asi nic tajemného nebude, když fotky těchto vozů jsou zveřejněny ve volně přístupné fotogalerii :!:
r.hahn
 
Příspěvky: 115
Registrován: pon 16 zář, 2013 8:06 am

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Svratka » čtv 02 říj, 2014 7:45 am

K vozům By a Byz...

O čem se tu ještě nevedla diskuse je provedení sedadel, resp. jejich opěrek na hlavu cestujícího.

Mám za to a vyplývá to z mých pozorování, že vozy Byz, čili ty s pouze parním topením měly opěradla svisle prošitá, čili to tvořilo takové vlnky či buřty, jak kdo chce... Ovšem neměly opěrky na hlavu! Otázkou je, jak je to s koženkovými opěrkami na ruce? Většina vozů měla již bakelitové, ale ty starší? Novější řada vozů s el. topením s označením By (označení po roce 1965, pozn.) opěrky na hlavu měla a z pozorování jsem vydedukoval, že opěradla již byla neprošívaná, plochá. Je ovšem možné, že ke změnám docházelo v provozu, při dílenských opravách apod... Možná někdo doplní či vysvětlí...

Model od Šikulů má opěrky na hlavu i opěradla s prošíváním, což osobně tak nějak dohromady nepamatuju, ale je možné, že skutečně i vozy s el.topením měly původně sedadla prošívaná... Ovšem opěrky na hlavu u vozu Byz bez el.topení mi nějak nepasují...

Vozy By měly číselné řadové označení 20-11, vozy Byz 20-22, doplněním kamen v pozdějším provozu obdržely označení By-k, resp. Byz-k. Přeznačení některých na řadu 20-03 si osobně vysvětluji vyčleněním pro vojenské účely, ale možná se pletu... Vozy s kamny dojezdily ve veřejné dopravě až počátkem 90.let na několika smíšených vlacích co ještě tenkrát jezdily. Dva ve Staré Pace za sušenkami do Lomnice a tuším tři či čtyři v Lužné u Rakovníka na smíšených vlacích na Kolešovku. Skoro všechny dodnes existují, ovšem dnes již s lépe či hůře vyvedenými retro nápisy... Zrovna konkrétně tyto vozy v provedení z posledního období provozu dokumentující provoz posledních smíšeňáků u nás s klasickým osobním vozem by byly jistě vděčnou a vhodnou předlohou pro některý příští model... Spolu s hektorem T435.0 či tranzistorem T466.2 a nákladními vozy (Ztr, Vtr, Vte, Utz, Zt, Rh, Pao, Raj ...) by tvořily pěknou soupravu... Byly to vozy Byz-k s prošívanými sedadly a bez opěrek na hlavu. Podkladů pro přesné provedení popisů je dostatek...

Budu vděčný za každé osobní poznatky k tématu...
Svratka
 
Příspěvky: 273
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod George V. » čtv 02 říj, 2014 8:34 am

Děláš v tom trošku guláš. Spíše bychom měli rozlišovat vozy I. (1952-54) a II. (1955-58) serie. I. serie byla dodávána bez elektrického topení, to však bylo na vozy dodáno dodatečně (jestli opravdu na všechny je otázkou). A naopak je uváděno, že během provozu bylo elektrické topení na některých vozech odebíráno. Je otázkou, zda-li se to dělo až v 80-tých letech, kdy se to (teprve) promítlo i do označení řady (Byz)... Jinak co se týče interiéru - paměť je velmi nespolehlivá - oni totiž existovaly i 4-dveřové vozy Bai (později Bp), které se v uspořádání interiéru téměř nelišily...
Naposledy upravil George V. dne čtv 02 říj, 2014 9:41 am, celkově upraveno 1
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Svratka » čtv 02 říj, 2014 9:11 am

George V.:

Názvem hlavního jídla bych to nenazýval...

Příspěvek jsem nekoncipoval v atlasovém podání, nýbrž jako diskuse pro osoby do problematiky aspoň lehce zasvěcené...

Vždyť je to logické, vozy bez el.topení (čili I.série) obdržely označení Byz, vozy série II. označení By. Kolik vozů z I.série, které a kdy obdržely dodatečně el.topení jaksi nikde publikováno není, možná prozradíte více... :-) V textu na "Parostroji" se mluví o opožděném dodání el.topení u části vozů II.série, dále věta o vozech z roku 1956, srozumitelnost textu však není zcela jasná v souladu s uvedenými čísly vozů. V chlívku, jaký odjakživa v označování vozidel u ČSD/ČD panoval to bude právě možná zde to jídlo, které jste zmínil prve... :-)

V době, kdy jsem měl možnost tyto vozy sledovat (80.léta) jsem odpozoroval (jedná se však o osobní zápisky, nikoli o přehled):

1) Byz 20-22 - I.série - bez opěrek hlavy, prošitá opěradla, někdy kombinace obou typů v jednom voze - již menší počet těchto vozů v provozu - jelikož měly v označení "z", nemohly mít dodané el.topení... Jaké by tedy bylo označení takovýchto vozů s dodaným el.topením?
2) By 20-11 - II.série - s opěrkami na hlavu, neprošitá sedadla - ještě hodně vozů v provozu
3) Byz-k 20-22 - I.série - bez opěrek hlavy, prošitá sedadla, snad výjimečně i koženkové opěrky na ruce - lokality Lužná u Rak., Stará Paka a další - provoz MnO vlaků
4) By-k 20-11 - II.série - nemnoho takových vozů, např. snad Nezamyslice (?) na MnO do Morkovic
5) přečíslovaná řada 60 54 20-03, nevím zda nebyla i jiná (?) - pro voj.účely, zřejmě vozy patřící ČSLA (?). Navíc pro vojsko používány i řady Byz-k 20-22 a By-k 20-11, též s mnohařádkovými nápisy o výhradním použití pouze k voj. přepravám a domovskou stanicí, kde byly vozy určené k těmto přepravám deponovány.


Odebrání el.topení mám osobně spojeno s vyčleněním vozů pro účely jak vojenské, tak ve zmíněných smíšených vlacích v trakci motorové, kde byly používány stroje bez parního topení. Na označení se to však projevilo pouze doplněním -k vlivem doplněním kamen na tuhá paliva. Otázkou je, zda obdržení kamen znamenalo zároveň vždy odstranění el.topení? Dost pochybuji... Z celkového množství vozů s kamny však takovýchto byla silná menšina (By-k). Vozy s kamny byly povětšinou starší vozy z I.série (Byz-k) a domnívám se, že právě proto, že el.topení neměly a tím byly už v té době čím dál více zastaralé. Proto byly na závěr svého působení takto rekonstruovány. Co je však podstatné (abychom předešli mystifikaci osob méně znalých problematiky), naprostá většina z celkového počtu vozů obou sérií dojezdila bez kamen někdy ve druhé pol.80.let. Reko na kamna s příp. odebráním el.topení bylo skutečně jen u menšího množství vozů (odhadem od boku nějaká stovka až dvě?) A z toho těch s odebraným el. topením bude ještě zase jen menšina... Neměl by třeba někdo k dispozici číselný přehled? Nebo alespoň nějaké konkrétní případy?

Rád uvítám jakýkoli příspěvek do diskuse...
Svratka
 
Příspěvky: 273
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod George V. » čtv 02 říj, 2014 9:57 am

Dle parostroj.net patří k číselné řadě 20-22 ještě část II. serie čísel 527-576 (4-3548 až 4-3599). Jinak k tomu označení - By (Byz) se používá až od roku 1983; co se s těmi vozy přesně dělo před tím, nelze jen z označení dovozovat! Abych pravdu řek, tak já nepamatuji vůz Bai (By), který by nebyl s opěrkami hlavy... Asi "štěstí" jen na II. serii... Jinak odebrání el. topení má také svůj význam ve zjednodušení a hlavně ve zlevnění revizí vozů, které byly ke konci provozu nasazovány již jen na osobních vlacích a pokud byly jen v motorové trakci, bylo el. topení zbytečné. Ale na druhou stranu - kolik bylo vozových dep, které obsluhovaly čistě motorová ramena? A jen pro zajímavost - připravovaný vůz Byz-k má mít číslo 50 54 20-11 048-4, již vydaný vůz Byz má 50 54 20-11 020-5. Obojí tedy II. serie.

A ještě k tomuto:
Svratka píše: V textu na "Parostroji" se mluví o opožděném dodání el.topení u části vozů II.série, dále věta o vozech z roku 1956, srozumitelnost textu však není zcela jasná v souladu s uvedenými čísly vozů. V chlívku, jaký odjakživa v označování vozidel u ČSD/ČD panoval to bude právě možná zde to jídlo, které jste zmínil prve... :-)


Na Parostroji se doslovně píše toto:
"U některých vozů I. série je rok výroby 1956, tento údaj pravděpodobně souvisí s pozdní montáži elektrické topení do některých vozů, v odbě výroby nebyly soupravy elektrického topení ještě vyrobeny a vozy šly do provozu bez něj. Montáž elektrického topení proběhla dodatečně."

...mluví se zde jasně o I. serii. A naopak se tam nikde nepíše, že by I.serie měla být bez el. topení. To, že některé vozy II. serie byly možná také dodávány bez el. topení lze jen dedukovat podle jejich označení - mohlo se jednat o výše zmíněnou skupinu vozů 50 54 20-22 527 až 576.
H0/DCC - zatím sbírám co se dá... IV.-V.(i VI.) epocha,
TT - už jen zlehka sbírám, co se mi líbí....
George V.
 
Příspěvky: 3264
Registrován: úte 19 úno, 2008 6:30 am
Bydliště: Kadaň

Re: Vozy Bai ČSD od IGRA Model ve IV. epoše

Příspěvekod Svratka » čtv 02 říj, 2014 11:31 am

Čísla a označení na modelových exemplářích můžeme považovat vzhledem k podkladům autora předlohy za skutečně prokazatelné, o to více však vnáší otazníků do problematiky... Osobně jsem žádný By bez opěrek hlavy nikdy neviděl, též Byz či Byz-k 20-11, jen jak jsem psal již prve... Lze se tedy právem domnívat, že se jedná právě o exempláře původní řady By s el. topením po jeho odebrání... Myslím však, že jich nebylo zas tak moc, abychom to mohli považovat za nějaké hromadné reko... V označování vozů (podobně jako u vozů nákladních) se často také stávaly chyby způsobené v ŽOS při dílenských opravách. Prostě se něco napatronovalo nějak, aniž by to bylo zrovna u toho kterého vozu pravda. Např. do nedávné doby vozy dnešní řady Btax, resp. 010, Baafx ex. Blm, neboli přívěšáky k M152.0 měly z dílen u zásuvky propojovacího káblu na centrální zavírání dveří nápis "Zásuvka dálkového řízení"... :lol: Ve druhé pol.80.let bylo vozů Byz 20-22 bez kamen už skutečně v provozu málo.
Svratka
 
Příspěvky: 273
Registrován: úte 08 dub, 2014 7:38 am

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: nebel a 8 návštevníků