Přátelé, následující téma bude něco jako pověst o Bílé paní: Nikdo ji nikdy neviděl, ale všichni obyvatelé oblastí, kde se má údajně vyskytovat, tvrdí, že existuje a že znají někoho, kdo znal někoho, kdo odpřisáhl při památce svých předků, že ji viděl...
Takže: BR 91.3-18 DR, kořistní ČSD 335.1, v TT. Jago prý kdysi vyrobil pár kusů této verze ČSD, prý byla solidní (celokovová konstrukce!) a za slušnou cenu, někteří prodejci (Pragomodel nebo zde hojně kritizovaný Mr. Tesař) ji dokonce stále mají v nabídce. (I když mám pocit, že v její reálnou dostupnost snad nemohou věřit ani oni sami...)
Máte ji někdo?
Znáte někdo někoho, kdo ji má?
Viděli jste ji někdo živou?
Víte něco o tom, jak jezdí?
A hlavně: Dá se ještě sehnat? Jestli jo, kde?
Jinak k její historii u ČSD: Je prokázán její pravidelný provoz za války v Sudetech, jezdila v Lanškrouně, ve Svitavách, na Javornicku, v Suchdole nad Odrou... Po válce jich tu prý zůstalo přes 40, některé původem polské TKi 3, 20 z nich dostalo v r. 1946 čísla 335.15xx, ale ty přeznačené až na dvě (TKi 3-120/91.497(II)/331.1503 a 91.706/335.1506, obě úředně zrušeny u ČSD 07/1956) byly všechny spolu s ostatními nepřeznačenými vráceny do Německa a Polska nebo odvezeny jako kořist do SSSR, kde dostaly řadu TT, nejpozději začátkem 50. let. (Poslední z těch "našich", 91.1246 alias TT 1246, prý byla u SŽD zrušena až v r. 1972!). O tom, kolik toho po r. 1945 u ČSD najezdily doopravdy, mi není známo nic, spíš se obávám, že jezdily spíš náhodně podobně jako v jiných případech především v době těsně poválečných zmatků v l. 1945 - 6, ale přesto: Když už jsem se rozhodl modelovat sudetskou lokálku u ČSD v epoše IIIa, i tato řada by mohla být díky svému počtu adeptem na aspoň občasný provoz.
Těším se na vaše komentáře.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.