Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod Radek Strnad » pon 02 čer, 2014 3:45 pm

Já bych zkusil stanici trochu posunout do rohu. Přijde mi, že je nevyužitý. Tím by se získalo místo na vložení rovné koleje v zatáčce a příhraďák by mohl být v rovině a vynikl by jako dominanta. Ten most vpravo bych tolik neřešil, protože je to dost na kraji a velká konstrukce by mohla působit rušivě, takže tam bych volil spíš méně nápadný most a třeba tedy do oblouku(asi tedy spíš kamenný, něco jako mezi Ratboří a Červ. Pečkami).Pořád bych uvažoval o zřízení zastávky s nákladištěm vpravo mezi mostem a vjezdem do tunelu SN. Je potřeba si uvědomit, že na kolejišti se bude jezdit a bude fajn si i zaposunovat. Přijde mi málo projíždět jen ze SN do stanice bez zastávky. Je to místo níž a za lesem a kopcem, takže by mohla mít opodstatnění, obzvlášť, pokud se něco bude nakládat. Jo a ta klikatící se silnice mi přijde zbytečná. Bude prostor zbytečně zmenšovat. Ke stanici by měla silnice vést, ale klidně bych ji nechal zmizet nahoře za obzorem a pokud by tedy měla zůstat pod mostem, tak by vedla k té mnou uvažované zastávce a dál nic. I malý les v kopci dokáže oddělit na kolejišti blízké tratě. Ale když tam bude silnice, tak se to naopak přitáhne k sobě. Možná uvažuju blbě, ale je to praxe jezdiče a notorického předělávače kolejiště. No, důležité je co na to kolega hank a ten tu zatím nějak chybí. :lol:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod jafobe » pon 02 čer, 2014 4:10 pm

milan ferdián píše:
_lt_ píše: K výše uvedeným návrhům bych vznesl trochu pochybnosti. Pokud se mi podaří trochu trati odkrýt v pravo, tak je kontraproduktivní ji stejný kus skrýt v tunelu v levo. Ale to je můj pocit a původní vedení trati považuji za vhodnější.
h1.jpg

Máš správný pocit.Jenže mě se zase nezdá ten obloukový příhradový most.

ano z něčího pohledu to kontraproduktivní být může,ale pokud má terén znárorňovat podhůří, trať kolem říčky v hlubším údolí náhorní planinu ... je to otázkou nakolik kontraproduktivní to je
mě zas přijde trochu kontraproduktivní když se otevře pohled na skoro celou trať na úkor optického oddělení a znázornění jak náhorních luk tak údolí, neboli nacpat vše skoro do roviny a místo optického oddělení tam protáhnout silnici ...

ale to bude muset possoudit ten koho se to nejvíce týká, co bude pro něj prioritou ;)
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod hank » pon 02 čer, 2014 5:41 pm

Zatím množství rad překonává moje očekávání, což mě víc než příjemně překvapilo, teď to musím trochu strávit, takže ještě bezprostředně nebudu reagovat na všechny. Mám jen pár poznámek nebo dotazů - jak se to vezme - které mě teď v rychlosti napadly:

lajblt: myslíš, že těch 267 mm je už extrém? Já si v tom SW, ve kterém jsem to kreslil, moc neumím poradit s flexikolejivem, tak jsem to takhle provizorně suploval s tím, že stejně až budu kreslit naostro, přijde ke cti tužka, papír a nejlépe měřítko 1:1. Hlavní informaci - jestli se vytočím s protioblouky na dané šířce - mi to dalo, měl jsem dokonce i průchodnou variantu se SN vpředu a výhradně s kuehnovskými poloměry, ale ta mi zase nevycházela z hlediska umístění viditelné stanice, kolem které se mi zdálo zbývat málo místa na pozemní stavby. Kolejiště bude v rohu, stěny jsou vlevo a vzadu, po zkušenosti z mého posledního kolejiště, které mělo podobnou koncepci, tj. jednu skrytou a jednu viditelnou stanici, jsem chtěl mít "skrytou" stanici co nejvíc přístupnou zvenku, tj. zprava nebo zepředu nebo obojí a pokud možno zároveň i seshora. Nechtělo by se ti prosím hodit svou myšlenku na papír?

Radek Strnad: Ten šturc na konci 1. koleje původně žádný šturc nebyl, byl to výjezd na širou trať směrem k tunelu pod Kladským sedlem, proto je naznačený tak dlouhý. V mém poválečném příběhu však je tunel už neprůjezdný, trať přerušená a dopadne zřejmě podobně jako jiné úseky na hranici s Polskem - od Jindřichovic pod Smrkem až po Opavu byla většina hraničních přechodů přerušena definitivně: Jindřichovice, Harrachov (ten naštěstí dočasně :mrgreen: - "jen" na dlouhých 50 let), Královec, Otovice, Náchod, Bernartice, Vidnava, Krnov, Opava západ... A to jsem určitě na některé zapomněl a slovenské jsem schválně vynechal, protože si je nepamatuju a nechce se mi je teď hledat. Minulá doba "malému" pohraničnímu styku nepřála, Poláci se navíc báli, abychom jim zase nesebrali čerstvě získané Kladsko... Ale k věci - takže jsem se smířil s tím, že se mi tam portál toho tunelu už nevejde, ale ten šturc si spočítám pořádně a využiju ho k odstavení nějakých šrotů - nechte se překvapit... A zastávku někde na trati jsem sám taky chtěl, ještě se nad tím zamyslím.

Všem, kdo výslovně nebo mlčky nesouhlasí s tím že by celá trasa měla být v rovině. Ano, máte 100% pravdu, toto dost drsné omezení jsem si dal dobrovolně schválně, abych se vyhnul důsledkům své manuální nešikovnosti. Na minulém kolejišti - nesmějte se mi prosím moc - jsem měl nebetyčný problém s přesným podélným i příčným sklonem nivelety koleje, protože "stoličky", na kterých byla upevněna pláň spodku, jsem řezal doslova na koleně ruční pilkou a ani náhodou nebyly přesné, takže vedení trati bylo nedokonalé se všemi důsledky pro plynulost jízdy vlaků :evil: Navíc přiznávám, že jsem se nechal ovlivnit plánkem Strickerhaeuser/Mýtiny ze 2. dílu publikace Milana Ferdiána, kde naznačuje harrachovský úsek zubačky včetně jizerského mostu s využitím úplně stejné vychytávky - dojem horské trati je vytvořen výhradně dramatickým vertikáním modelováním terénu a kolej je tam vedena celou trasou v rovině. No ale těch vašich hlasů je tolik, že to asi ještě přehodnotím.

Ano, jestli vyjde most do oblouku, možná by měl být raději kamenný... když tak ocelové jen jedno pole bezprostředně nad vodotečí, tam je Krupá ještě úzká, i když je fakt, že při jarním tání nebo po letní bouřce taky dokáže řádně zdivočet, což předvedla v roce 1997 s plnou parádou...

_lt_: Díky za 3D vizualizaci, to hodně pomůže.

Asi budu muset brzo vyrazit na inkriminované místo, je to ostuda, už dva roky mám opět skoro po 30 letech vandrování za prací po české a moravské zemi domovské právo v okrese Šumperk a zatím jsem se nedokopal k tomu, abych navštívil místa své úplně první první horské túry v životě - byla to trasa Staré Město - Návrší - Kralický Sněžník - Prostřední Lipka, bylo mi 7 a táta mě vytáhl na Kraličák, kde tehdy ještě stála chata i rozhledna. Ale Kladské sedlo, Novou Seninku, Kunčice a Stříbrnice jsem objevil až mnohem později a je nejvyšší čas oživit si dojmy a pocity a taky i pro vás něco nafotit. Mezitím se budu těšit na vaše další postřehy a návrhy a taky na tvůrčí kritiku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod JanoH0e » pon 02 čer, 2014 5:50 pm

Dám návrh. Skrytú stanicu presunúť do "podzemia", riečku viesť na šírku - možnosť kaňonu z pohľadnice , stredný most by bol ten veľký. Po opustení kaňonu - hnedá farba sa trať rozvinuje do bočného údolia aby nemala prudké stúpanie, tak ako v skutočnosti, zatiaľ čo rieka ide rovno. Skrytá stanica je na prednej strane, prístupná na ruku, stúpanie skrytej trate v oblúku max 15 na rovine 25. Pre Hanka je výhodnejšia slučka ako Fidli Jardo, ten sa používa na segmentovky, kde nie je možnosť otočenia, tu je relatívne miesta dosť a prevádzka sa výrazne zjednoduší.

P.s. : doba stoličková je už prekonaná. Styrodur to istí :lol: . Konkrétni postup ako na to ti môžem popísať.
Přílohy
starak.jpg
starak.jpg (123.47 KiB) Zobrazeno 7743 krát
Naposledy upravil JanoH0e dne pon 02 čer, 2014 6:40 pm, celkově upraveno 1
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod Myšpulín » pon 02 čer, 2014 6:24 pm

Moc mi nepřísluší sem dávat své rozumy, ale jen tak budu reagovat na nápad jafobe-ho a _It_-ho vizualizaci.
Jafobe vede trať údolím, tak daleko, jak to jde, pak zmizí v tunelu, z druhé strany obdobně. Lesnatý hřeben to dokonale oddělí. To tebou požadované rozevření krajiny kolem nádraží taky vychází právě za pomocí toho oddělujícího hřbetu. Jsi nějak výškově limitován?
Naproti tomu vizualizace _It_-ho mi připomíná vedení silnice na Špindlerovku nebo na Zlaté návrší. Autora prosím, aby se nezlobil, ale takto to na mě působí. A obávám se, že to jen les neoddělí. Tady opravdu chybí ten tunel.
Ohledně natočení kolejiště, takhle se to špatně určuje, sám si nejsem jist, jestli umístění nádraží na kopci v popředí a údolí v pozadí nebude nepřehledné, bude pak potřeba na to koukat víc z vrchu a to oddělení tratí se tím vlastně zruší. Ovšem to skryté nádraží vpředu by to mohlo vyvážit. Pak mne ovšem napadá ještě jedna možnost, vést trať po vjetí do tunelu ještě 3/4 kola skrytě a skryté umístit vpředu. Pak by ovšem spíše připadalo v úvahu celé kolejiště zrcadlově otočit (záměna vlevo-vpravo) a trať vést doleva do tunelu a skryté umístit napravo ze shora dolů. Zrcadlové otočení myslím pomůže i verzi od Jafobeho, údolí bude napravo a tedy viditelné.
Co se týče stavby vedení trati ve sklonu, třeba Houmr ukázal jednu z možností, jak na to z polystyrenu. Myslím, že není čeho se bát. Nevím jaké máš vybavení domácnosti, ale při správném postupu to jde na koleně i ze dřeva. Jen je potřeba pamatovat, že broušení může být přesnější než řezání.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod hank » pon 02 čer, 2014 6:37 pm

Ještě jednu stručnou poznámku, až teď jsem si všiml, že kolega jafobe, kterému tímto děkuji, svůj náčrtek dodatečně "učesal", řekl bych, že to má hodně blízko tomu, jak to myslím, když se tedy smířím s tím, že trasa bude v mírném stoupání tak, aby viditelná stanice nebyla v dolíku, bude to i blíž realitě a bude tím zřejmě vyřešena hlavní nevýhoda, kterou by někdo mohl vytknout této variantě.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod milan ferdián » pon 02 čer, 2014 6:52 pm

Co se týče tunelového portálu na konci trati.Tunel může být zabedněn se vstupními dveřmi pro kontrolu stavu tunelu.Viz plánek VINOHRADY.Jinak plánek Strickerhauser/Mýtiny,autorem je kolega Jafobe.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod Radek Strnad » pon 02 čer, 2014 8:17 pm

Tak, jak to Jafobe upravil, jsem to myslel. Na zastávce by mohla být ještě oblouková výhybka, aby nakládková kolej nebyla kusá. To zařízení na nakládku klád je vyfocené ve zvl. vydání Světa železnice věnované šumavským tratím. Jestli máš zájem a nemáš časopis, pošlu to fotku mailem. Jde to nakonec i bez té zbytečné silnice. Kdybys využil podpanelový suterén, mohla by tam být i smyčka a odpadl by posun v SN při přechodu lokomotivy na druhý konec vlaku. Ten roh u stanice by se dal využít na pilu s vlečkou. Ona pila nemusí být jen fabrika, jako mám já od Auhagena, ale může to být jen katr pod dřevěným přístřeškem a hromada klád a řeziva. Lesy kolem jsou, tak by to po tom volalo. No pánové, kecá se nám to dobře, že...... :mrgreen:
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod jafobe » stř 04 čer, 2014 5:30 pm

milan ferdián píše:Jinak plánek Strickerhauser/Mýtiny,autorem je kolega Jafobe.
autorem? ale jen tak částečně ;) dodal jsem ve správnou dobu správný námět, po zpracování Milanem zůstali hlavní viditelné dominanty (nádraží, tunel kopcovitý terén a viadukt přes Jizeru) s tím že trať zústala v jedné rovině, můj původní návrh spočíval v jiných kompromisech, neboli SN v nižším patře pod terénem na úkor směru toku řeky a vjezdu trati skoro do tunelu, ale bez dělící kulisy :)

a když už jsem u těch kompromisů, tak jsem k nim přistoupil i tady a trochu i podobným, asi i tím že nemám moc v lásce dělící kulisy ... pokud je od kraje panelu do kraje panelu který je přístupný z obou stran, nebo je za kulisou schované jen SN, je to o něčem jiném, pokud by byl přísupný jen z jedné a děj se odehrával na jeho obou stranách, působil by na mě dost nepřirozeně, což mi přišlo i v tomto případě
takový hodně od ruky nákres mé představy, černě naznačem dělící hřeben
navrh x.jpg
navrh x.jpg (28.52 KiB) Zobrazeno 7526 krát

takže kompromisem je hlavně tunel, který na daných tratich v reálu není, ale po okolí by se nějaká našel třeba na trati z Hanušovic na Malou Moravu, jeden i s mostem přes řeku hned u tunelu Obrázek ... ale snažil jsem se ho umístit tak aby z mého pohledu nebyl vidět, prostě se trať jakoby ztratí za kopcem v údolí, a v dáli vzadu zase v údolí kolem říčky pokračuje ... ale hřeben kopce by měl dostatečně opticky oddělit přední část mírného návrší s nádražím od hlubšího údolí s říčkou, aniž by k tomu byla nutná kulisa (i u té by se musel nějak řešit průjezd kulisou na druhou stranu, byť nějakým zářezem v lese, mostem či opět vlezdem do tunelu) a zachoval by se přibližný terén jako v předloze na obou dominantách ...
druhý kompromis je klesání tratě k údolí s říčkou a dál až do skryťáku který by se mi dostal dopředu odkud bych to ovládal, na klesání bude záležet ale víc věcí ... pokud by se začlo klesat už od nádraží nahoře v tunelu už může trať být o pár cm níž, tudíž louky a pole za nádražím by mohli být mírnější a působili by víc jako v reálu ... klesání by pokračovalo i za tunelem, takže první most od nádraží by byl výš než druhý , tím by i říčka dostala trochu nějaký spád do údolí směrem k odbočce Morava (aspoň mám pocit že tak nějak ji na modulech OstraMo mají nazvanou) ... otázkou je pak nákladiště na trati? kvůli němu by se kus klesání musel srovnat ... takže by byla spíš lepší jen zastávka pro osobní dopravu, která by mohla být i v klesání ... čím níž by se trať ke skrytému nádraží dostala, tím rovinatější a předloze Starého Města věrohornější terén by byl v rohu před nádražím kde by stál kus vesnice, aniž by byl omezený pohled i možný přístup do skryťáku, řekl bych že na délku volné tratě s ohledem na to co by mělo jezdit po ní, by i nějakých 8 cm klesnout mohla ... díky většímu klesáním by se mohla snížit výška dělícího hřebene, takže by pohled na trať v zadní části panelu nezanikl a mohlo by být vidět trať i mosty i kyby se u paneu sedělo ... a efekt optického oddělení by tím nezaniknul

tady ještě pro lepší názornost trochu jinak nakreslený návrh vrstevnic (nejsou nikjak výškově definované i když jsou očíslované)
navrh teren.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod Radek Strnad » stř 04 čer, 2014 7:18 pm

Tak jak to kolega jafobe nakreslil to má také logiku. Bez té zastávky s nákladištěm to bude provozně strašně chudé. Vlastně jen posílání vlaků do a ze SN. Jak dlouho to může bavit??? Napadlo mě umístit ji mezi mosty. Tam se toho stejně moc nenaklesá a mohly by se tam třeba klády z vozů stahovat do řeky na plavení dřeva, což by bylo zajímavé oživení. Ta plošina nahoře mi stále přijde taková nevyužitá. Hlavně ne moc budov, spíš jen ty drážní a ostatní, co nesouvisí s provozem zminimalizovat.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod jafobe » sob 07 čer, 2014 6:08 pm

Radek Strnad píše:Tak jak to kolega jafobe nakreslil to má také logiku. Bez té zastávky s nákladištěm to bude provozně strašně chudé. Vlastně jen posílání vlaků do a ze SN. Jak dlouho to může bavit??? Napadlo mě umístit ji mezi mosty. Tam se toho stejně moc nenaklesá a mohly by se tam třeba klády z vozů stahovat do řeky na plavení dřeva, což by bylo zajímavé oživení. Ta plošina nahoře mi stále přijde taková nevyužitá. Hlavně ne moc budov, spíš jen ty drážní a ostatní, co nesouvisí s provozem zminimalizovat.

problém s nákladištěm v tom co jsem tak trochu navrhl na trati by byl asi všude, muselo by se kvůli tomu tak půl metru trati srovnat (kvůli zastávce pro osobáky to potřeba není, nic odpojovat nebude potřeba a tudíž nehrozí že by něco samovolně odjelo)), a to by ubralo na celkovém výškovém rozdílu nádraží ... a čím větší ten rozdíl bude, tím rovnější může být roh před nádtražím kde by měla být část městečka (pokud by to bylo zhruba podle předlohy Starého města), tomu by odpovídal i relativně nevyužitý prostor luk za nádražím směrem k dělícímu kopci http://www.mapy.cz/#!x=16.945759&y=50.162332&z=13&d=muni_444_1&rp=m&m=9nJKexYT6lMjgesMvgTj&l=15 a asi až tak velký taky není s ohledem na velikost panelu ... zhruba tak 35 cm rozdělených na políčka. pastviny nějaká cesta. kolem sem tam strom, a vzadu les pro lepší optické oddělení ... možná trochu nevyužité, ale z mého pohledu celkem hodně dokreslující tamní krajinu ...
ale vše záleží na hankovi co je pro něj prioritou, tomu pak může přizpůsobit ostatní ... a třeba to jen rozdělit nějakou kulisou a nechat v rovině se skrytým nádražím na boku, jak to zamýšlel původně
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod hank » sob 14 čer, 2014 8:42 pm

Tak jsem ještě trochu přemýšlel.

Obrázek

Obrázek

Dvě varianty úvratě, spodní větev končí mostem před portálem neprůjezdného tunelu, lomená čára napravo je kulisa. Vlečka (na druhém obrázku označena jako kolej č. 3) navazuje na vykládkovou kolej (zatím?) neprovozní makety lesní železnice TTe.

Obrázek

Portál tunelu je vlevo, úvratí je zaústěna vlečka pro nakládku nějakého nerostu přiváženého úzkokolejkou TTe (v našem "kolejišťovém" kraji to mohou být stejně jako ve skutečnosti grafit, hadec, fluorit...). Úzkokolejka může být zakončena nějakým fórrichtunkem na vysypávání šutru z lór do normálně rozchodných vozů. Tady mám i přesnější představu o terénu - napravo před kulisou údolí s potokem, v jeho závěru most, vlečka obchází obloukem zatopený lom.

Zase bych vás chtěl požádat o vaše představy o terénu. Důležité je, že
a) kolejiště bude v rohu, přístupné jen zepředu a zprava;
b) pořád se nechci vzdát představy, že trať bude v celé trase vedena v rovině;
c) terén by měl k zadní stěně stoupat.

Bude se těšit na vaše komentáře a kdyby se zas někomu chtělo nakreslit mi do toho vrstevnice, budu vděčný.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod JanoH0e » ned 15 čer, 2014 8:06 am

Asi by bolo dobré Hanku dať celý projekt cez leto k "ledu". Čas využiť jednak k zoznámeniu sa s celou trasou, prejsť si napr. 2x -3x a vychytať miesta, ktoré chcem modelovať, nafotiť a získať základnú predstavu. Druhá vec je prevádzka a plány stanice. Táto lokálka mala dosť veľkú nákladnú dopravu a dobré hospodárske výsledky. ČSD mala podľa niektorých údajov prevziať dopravu až po roku 33 aj to v dôsledku toho, že trať sa stala "strategickou". Grafiťáci ložili až cez 1000 vagónov ročne, k tomu tu bola textilka s odevným závodom a kožušníctvo, takže ešte uhlie pre ne a odvoz výrobkov, nejaká tá chémia atď. A napokon lesáci, ktorý nakladajú dodnes. V "zlatej ére" po roku 1933 bola "strategickou železnicou" kvôli výstavbe opevnenia, čím sa ešte posilnila nákladná doprava o stavebniny. Ako to bolo s úzkokoľajkami neviem, ale stalo by za to hlbšie pozisťovať, ako sa riešilo možnosti je viac, napr. lanovkou a pod. K tomu by mohli mať niečo na http://www.moravska-pohranicni.cz
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod Radek Strnad » ned 15 čer, 2014 8:37 am

Tak především bych vlečku nestavěl v oblouku. Je dobře, že u ní myslíš na objetí soupravy, ale v oblouku budeš těžko vozy odpojovat a už vůbec je nelze za použití nejběžnějších spřáhel Kuehn/Tillig spojovat. Nevím jak je to Fleischmanna......Pokud je přístup zepředu a zprava, tak bych se snažil do těch míst umístit i nejdůležitější uzly, aby ses nemusel věčně natahovat při manipulaci. Ač duchem jistě stále mlád, nejsem si jist zda tvůj hřbet dlouhodobě snese nepohodlné ohýbání(soudě dle toho svého, když musím pracovat byť jen 80cm od hrany :P ). Snažil bych se zachovat co nejvíc viditelné části trati a tedy bych dal SN pod úroveň a do něj určitě smyčku. Nákladní vlak, který zmizí v tunelu lokomotivou napřed by mě docela iritoval při následném vycouvání. A řešit to postrkem v analogu bude problém. Elektroinstalace nebude u jednoduché kolejové soustavy náročná, i když v analogu tak budou navíc různé napájené úseky, ale myslím, že by se dole mohla smyčka zadařit, aniž by to vadilo přístupu např. k přestavníkům. A vlastně suterén by mohl být odnímatelný nebo možná lépe vyřezaný tak, aby byl přístup do SN a také do tunelů.Já bych také popřemýšlel o digitálu. Vzhledem k úvrati a nějaké té manipulaci by to po něm volalo. Ale jen to základní - loko v digitálu, příslušenství klasika. Startsety v H0 nejsou drahé a když pak prodáš vlaky a koleje, máš digitální ovládání za pár korun. Cosi jsem v rychlosti nakreslil http://kyklop68.rajce.idnes.cz/Plany . Místa nemáš zase tak málo, tak je potřeba ho využít(neznamená samozřejmě zaplácat nesmysly). Nepůjde o to prohánět tam dlouhé vlaky, ale zachytit atmosféru skutečného provozu na lokálce, takže staniční koleje mohou být kratší a o to víc bych se věnoval co nejdelší viditelné širé trati. Na tom, co jsem od oka nakreslil(ale mělo by to vyjít na tvůj prostor), máš možnost staničku ještě rozšířit k řece, protáhnout řeku dál a získat další viditelnou část, možnost použít zříceniny hradu(pokud je tam nějaká ve skutečnosti), můžeš si pohrát s vodou na jezu a tím získat převýšení(může to téct obráceně), představoval bych si lesnatý terén, na planině jen tráva a pahýly hnijících kmenů. Voda z planiny samozřejmě poteče propustkem pod tratí do řeky(další zajímavá scenérie), zastávka s nákladištěm v rovině a sice nepřístupná, ale dvě rozpojovací koleje to zmáknou. Možnost rozšíření vlečky u závodu o výhybku a možnost objetí vozů popř. zbudování přístřešku pro vlečkovou lokomotivu. Také by šlo celý můj plán otočit(směr k zastávce by byl z pravého zhlaví) , zastávka by se ocitla víc vpravo a nemusela by to být jen zastávka, ale úvraťová stanice a vlak by pokračoval úvratí zprava doleva do tunelu a SN.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Kladské sedlo - domácí kolejiště TT 2000x1150

Příspěvekod jafobe » úte 17 čer, 2014 7:18 pm

asi bych zkusil stavět na tom prostředním návrhu, byť je asi nejpodobnější tomu původnímu ... nádraží bych asi poupravil, a asi bych to nedělal jako úvraťové s jednou neprozovanou kolejí, i když asi i to by se vlastně dalo udělat tak aby to nevypadalo divně
zatím to jen tak popíšu, pak to zkusím hodit na papír
takže bych asi vypustil kolej 1a, i ksyž to je asi jako odvratná kolej pro kolej 3 ... kolej 3 bych zaůstil už v místě vyhybky pro 1a ... u koncovou kolej za nádražím bych zaústi opačnou vyhybkou aby směřovala víc nahoru a nádraží se dalo posunout o kousek víc vlevo, sic asi ubude prostor pro městečko ale to se dá kdyžtak postavit i jinde, na konec dát výtopnu, alá Josefův Důl ... kolej 4a by po posunutí nádraží vlevo mohla bát o kousek delší, tam bych udělal tu překládku dřeva z úzké, která by mohla vést podle nádraží vlevo dozadu. nebo zhruba podle koleje do skryťáku, trochu do kopce a pak uhnout doleva vzadu za terén ... skryťák by nemusel být za kulisou (určitě ne zak drastickou jako v návrhu ...), ale jen za terénem, před ním nalevo uřízlý kopec směřující dozadu a porostlý lesem, vedle něj nalevo říčka kterou by trať do skrytáku vzadu přejela po mostě, na nefunkční druhé uvraťové koleji znázornit třeba stavbu nového či opravu starého rozbitého mostu přes tu říčku trat směřující za ním vpravo do atrapy tunelu v kopci, tím by odpadlo vysvětlování proč je nefunkční protože by to bylo jasné, a v poválečné době i reálné ... trať do skryťáku by se vzadu jen ztratila za kopcem a nemusel by tam být tunel ale třeba jen zářez, kulisa (tapeta) by byla jen na zdi za kolejištěm ...

tak jsem to malinko ještě poupravil (některé vyhybky i v SN, výtopnu nedal na hlavní kolej), třeba takto nějak by to ve výsledku mohlo být, les by schoval SN bez kulis, jinak by snad splňovalo i počáteční požadavky (hlavní trať v rovině, náhorní rovina s loukama, údolí s říčkou a most přez ní), a vše by bylo dobře viditelné zepředu, k tomu ona úzká s překládkovou kolejí a možnou výtopnou spojenou pro obě dráhy a prozatím bílý prostor by jsi zaplnil dle svého uvážení ...
navrh 1.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Střelec a 1 návštěvník