Kolejiště N

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » úte 03 čer, 2014 8:23 pm

Tak jsem se o něco znovu pokusil. snad už to není tak divoký jak to bylo :D
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/koleje#koleje_v2.jpg
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod D » úte 03 čer, 2014 9:18 pm

TheSarpe009:
Tedy, udělat zhlaví na dvoukolejné úvraťové stanici tak, aby vlaky ze všech směrů na každou dopravní kolej vjížděly odbočkou, to je umění. Chce to ještě učesat. Rozhodně tam ale nepatří vjezdová anglická výhybka na pravém zhlaví, její výchozí přímý směr by ohrožoval druhou kolej. Také nahoře vpravo by za kolejovou spojkou směrem k odstavnému nádraží nebyla výhybka levá, ale pravá (případně simulovaná levou obloukovou) a téměř určitě by byl proti ní i odvrat.

Oproti předchozím plánkům výrazný posun. Dopravní koleje ve stanicích se mi zdají krátké, úvraťové nádraží by šlo prodloužit až k oblouku.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » stř 04 čer, 2014 5:08 am

Na to zhlaví u hlavního nádraží 100% ještě kouknu, určitě to jde navrhnout lépe. o té odvratné kolejí vím, tu tam dodělám. A užitné délky kolejí jsou +- 800mm - pro ty moje soupravy je to jen tak tak, uvidim jak by to šlo prodloužit.
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » stř 04 čer, 2014 4:07 pm

Tak jsem dodělal par detailů.
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/koleje#koleje_v3.jpg

tu je hlavní zhlaví
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/koleje#koleje_v3_c1.jpg

Já si myslím, že už by to celkem šlo. Možná tam někam ještě dát vlečku a bylo by, ne?
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » čtv 05 čer, 2014 7:29 pm

TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod jafobe » čtv 05 čer, 2014 8:32 pm

pokud nákladiště č. 5 by bylo jen pro poštovní vagóny které by přidávali k odjíždějícím osobním vlakům tak to je asi v pohodě i když posun naložených vozů z nákladiště k vlakům by byl skoro porod, pro to by bylo lepší vyčlenit nšjakou krajní kolej v daném nádraží ...
pokud by to ale mělo být nákladiště pro nákladní dopravu, asi by bylo i z mého laického pohledu značně nevhodně zaůstěné do nejfrekventovanějšího zhlaví hlavního nádraží, patrně osobního (něco jako Masarykovo n. v Praze), pokud by to mělo být pro nákladní dopravu tak bych ho spíš zaůstil někde u levého zhlaví překladiště a umístil do místa parku č. 10
eventuálně by v místě nákladiště č. 5 mohlo být depo, nejen pro osobní vlaky či vagóny, ale opět u vagónů bude trochu problém s jejich posunem na určené místo ...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod jirkan » pát 06 čer, 2014 6:47 am

Dovolím si přidat několik poznámek. Vím, že je to dost subjektivní pohled, ale třeba to nebude úplně mimo.
1. To hlavní nádraží se mi zdá trochu poddimenzované. Kromě toho, že bych dodal nějakou tu dopravní kolej, mi chybí odstavná skupina pro právě nevyužívané osobní soupravy včetně náznaku zařízení, kde by docházelo k jejich údržbě (čištění, doplnění zásob atd.)
2. Asi by bylo vhodné doplnit i lokomotivní depo. V dřívějších epochách by bylo jistě pamatováno na dozbrojení parních lokomotiv a jejich otočení, dnes by to mohlo být již třeba jen torzo, ale přesto aspoň možnost odstavení čekajících lokomotiv by bylo užitečné. A také si provoz vyžádá i vlastní posunovací lokomotivy pro manipulaci se soupravami (tedy pokud se nepředpokládá provoz pouze s ucelenými vlaky s řídicími vozy).
3. Obecně (i přes předpoklad o provozu krátkých souprav) se mi zdají docela krátké koleje ve všech stanicích. Ono na Nku je lákavá právě možnost provozu delších souprav, které se více blíží realitě.
4. Zamyslel bych se i nad polohou stanic. Umístil bych je trochu diagonálně, čímž by se jednak získalo více místa (viz bod 3), jednak by se mohlo odstranit to S za menší osobní stanicí.
5. A nakonec to úplně nejrevolučnější - celé levé rameno kolejiště bych postavil zrcadlově (podle svislé osy). Jednak by se to docela komplikované zhlaví zpřístupnilo, a lepší by byl i přístup k celému nádraží. Přídavným efektem by bylo i plynulejší řešení napojení toho nákladního nádraží i možnost jeho prodloužení (ono by asi zasloužilo také doplnit aspoň o nějaký vlečkový areál nebo něco podobného.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Barbucha » pát 06 čer, 2014 7:37 am

Já bych si taky (při)dal. Mezi 1 a 4 je tak málo místa, že se tam nevejdou žádná návěstidla (přece jen je to dvoukolejka), takže bych 4 vypustil, nebo udělal jen zastávku bez větvení kolejí. Ta nepotřebuje návěstidla.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště N

Příspěvekod D » pát 06 čer, 2014 8:20 am

Právě to horní nádraží (6) jsem považoval za odstavné pro osobní vozy a průjezd nákladních. To bych i doporučil.

Souhlasím s Barbuchou ohledně průjezdného nádraží (4). Samo o sobě je zbytečné, pěšky je to k druhému nádraží 10 minut cesty. Pokud zůstane, tak se též přikláním k variantě zastávka bez větvení.

V hlavním nádraží nemáš žádnou možnost, jak jednoduše otočit soupravy. Jak je hodláš otáčet? Zatím přichází v úvahu varianty:
  • s posunovací lokomotivou, která vytahuje vagóny na trať (směr 10), mezitím lokomotiva poodjede na krátkou kusou kolej (směr 5)
  • vycouvání soupravy až do horního nádraží (6), otočení lokomotivy a opětovné nacouvání zpět
  • vycouvání soupravy na hlavní trať (směr 10) a objetí lokomotivou po druhé traťové koleji, návrat přes kolejovou spojku na trati.
Každá z variant je časově zdlouhavá a skoro zablokuje další provoz ve stanici. Mám dva návrhy.
  1. Prodloužit dopravní koleje v nádraží, stačí zkrátit prostor nad ním (5), a na některé koleje ve stanici dát kolejovou spojku (příklad).
  2. Vylepšením může být přidání samostatné výtažné koleje, třeba na místo levé delší kusé koleje (5), ideálně by mohla být dvoukolejná, aby mohla lokomotiva soupravu objet.

Pokud ponecháš nákladiště (5), vhodné například pro poštu, z praktického hlediska narovnej koleje, aby ti šly vozy snadno spojovat i odpojovat. Ostatně odvážené vagóny také musíš před cestou z nádraží někde otočit.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště N

Příspěvekod czhunter » pát 06 čer, 2014 10:05 am

Možná by bylo dobré tu zastávku (4) napojit už v tom prvním kolejovém "esku", tím bys mohl (6) výrazně zvětšit a udělat z toho velké seřazovací nádraží.

A řeku bych překroutil tak, aby tam byl o něco méně mostů.

PS: To vypadá na hodně drahý projekt. Pár set tisíc :)
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Barbucha » pát 06 čer, 2014 11:05 am

czhunter píše:
To vypadá na hodně drahý projekt. Pár set tisíc :)


To zjistí v průběhu stavby. Bude se škrábat za uchem: "Kde je těch 250 tisíc, když to ještě nemám hotový?"
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 06 čer, 2014 3:11 pm

Kromě toho co už tu zaznělo (délky kolejí, přístup, náročnost na provádění a nakonec i na obsluhu, resp. nutnost aspoň částečné automatizace atd.) mi vadí, že návrh nerespektuje to, že ty tratě nějak vznikaly a upravovaly se v průběhu více než 120 roků.
Sice autor nepíš jakou epochu modeluje, ale vychází mi z toho současnost.
Dovedu si představit situaci následující vývoj, ovšem v návrhu mi chybí pozůstatky po něm.
Postavení první trati s malou koncovou stanicí pro osobní vlaky, a oddělenou stanicí (přednádražím pro nakladní vlaky) daleko za městem. Stanice je umístěna těsně za hradbami města. V polích mezi osobní a nákladní stanicí vzniklo i depo s točnou pro otáčení lokomotiv (samozřejmě parních). Do osobní stanice je zavedena druhá trať, stanice bobtná. Vznikají další provozní budovy a koleje pro ošetření lokomotiv. Pro průjezd nákladních vlaků vzniká spojka (triangl), nejlépe dvojkolejná.
Roste též město okolo nákladového nádraží se množí průmyslové podniky, občas i dělnické kolonie. Rozrůstá se nákladní nádraží, vznikají překládkové koleje se skladišti, vlečky k průmyslu, následně třídící koleje (ranžír).
Na tratích přibývá druhá kolej. Nákladovým nádražím stále projíždějí všechny vlaky, komplikace narůstají.
60-tá léta 20.stol. Nákladní přeprava narůstá. vzniká razantní přestavba. Trať pro osobní vlaky je přeložena, za cenu mohutných umělých staveb, přemostění a vzniká nová osobní zastávka (bez kolej. rozvětvení). Vzhledem k tomu, že jde o novostavbu asi by měly být navrženy větší poloměry oblouků (tzn, zastávka bude víc šikmo a esíčko nebude tak razantní. Společně s přeložkou proběhne elektrifikace celého uzlu.
Jedna kolej mezi nákladním a osobním nádražím je snesená, takže zůstává jediná spojovací kolej.
90-tá léta – současnost – to co je na posledním návrhu
Nákladové nádraží - překladiště už se dávno nepoužívá, na jeho místě roste nová administrativně obchodní čtvrť, Průmyslové podniky zrušily vlečky, Nákladní doprava upadá. Takže ranžír je zrušen, zarůstá náletem, a z celého nákladového nádraží zůstal průtah pro tranzitní dopravu, pro nácestné prohlídky vlaků a střídání lokomotivních čet (strojvedoucích). Z nákladového nádraží nejsou žádné výchozí vlaky. Protože není kde je řadit.
Depo se drží setrvačností, ale slouží pouze pro osobní dopravu a postupně upadá. V modelu by mělo být aspoň jako nefunkční.
Osobní stanice byla též zredukována, byly zkušeny chybí odstavné koleje pro soupravy, místo pro provozní údržbu a čištění vozů atd. Zázemí pro ně zmizelo. Tyto činnosti byly přesunuty jinam...
Výsledkem je kolejiště, které umožňuje pouze jezdění, předjíždění v nákladové stanici a posun při obracení souprav v osobní stanici a to vše pouze s krátkými soupravami. Pokud se někomu chce modelovat takovou hrůzu ať si to užije, ale ty zbytky po uvedených zařízeních by měly být aspoň naznačeny.
Narovinu říkám že pro mě to není a něco takového bych si nepostavil, ale třeba to někoho zaujme a bude ho to bavit.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2511
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště N

Příspěvekod havrosu » pát 06 čer, 2014 3:18 pm

Tedy nic proti gustu,eNko je mym srdecnim meritkem, ale umel bych si predstavit vyuzit ten velky prostor ponekud poutaveji... :)
havrosu
 
Příspěvky: 70
Registrován: ned 04 pro, 2011 10:35 am

Re: Kolejiště N

Příspěvekod TheSarpe009 » ned 08 čer, 2014 10:02 am

Takže, popřemýšlel jsem :D ...
Znovu jsem koukl na můj původní návrh a na to, kam se to dostalo. Nějak mi z toho vyšlo, že to je někde, kde to nemá být.

Tady jsou dva návrhy.. Samozřejmě, že si neodpustím velké zhlaví :)
Odbočná stanice s hlavní dvoukolejnou tratí, vedlejší tratě - jedna do města, druhá někam dál.
To údolí je bude hybrid mezi již zmiňovaným údolím Svitavy u Brna a údolím Tiché Orlice u Chocně.
Město co tam bude, je pro představu něco jako HK nebo PCE.

http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/navrhy#koleje-v34.jpg
http://thesarpe009.rajce.idnes.cz/navrhy#koleje-v35.jpg
TheSarpe009
 
Příspěvky: 20
Registrován: stř 28 kvě, 2014 4:57 pm

Re: Kolejiště N

Příspěvekod Jiri Dvoracek » pon 09 čer, 2014 5:36 pm

Ahoj, je skoda, ze jsi opustil myslenku koncoveho nadrazi. :wink: Prujezdne ma kde kdo :lol: Kdyby ses podival treba jak to navrhl fruafru, tak by to urco bylo super. Hodim Ti sem jednu fotku, zbytek je na http://tt-modely.blog.cz/. Snad se na mne nebude fruafru zlobit :wink:
Přílohy
fruafru1.jpg
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Tempotaxi a 1 návštěvník