fulda píše:boobika píše:Fulda psal, že se nesmí měřit levným přístrojem. Vím, že úplně levné šunty mají problém změřit třeba výstupní napětí z frekvenčních měničů, které používáme v práci, ale se svým soukromým jsem zatím problém neměl (klešťový multimetr v hodnotě "značkové" lokomotivy se zvukem). Dokážu si představit, že na osciloskopu by to bylo super, ale to každý doma nemá,
Neříkám že nesmíš, ale nemá to žádnou vypovídací hodnotu.
Na téma jak měřit napětí tu proběhlo spoustu hádek bez žádného výsledku.
Nejlepší metoda je použít usměrňovač včetně filtračního kondenzátoru a měřit usměrněné napětí jako stejnosměrné a přičíst si úbytek na usměrňovači (věršinou 1,4V)
V každém případě ti ta změřená hodnota k ničemu nebude, zabejvej se jen tím, že budeš porovnávat "předtím" a "potom", protože hodnota napětí se na DCC dost dramaticky mění s provozem.
to boobika:
1) Hodnota napeti DCC se v zadnem pripade nemeni, ta je konstatni a to jak stredni, efektivni hodnota, amplituda, spicka- spicka. Meni se pouze kmitocet napeti DCC, ne sirka pulsu. Napeti muze kolisat jen v dusledku zateze, coz v tvem pripade asi nepripada v uvahu, popr. kolisani napeti napajece, pokud DCC system nema stabilizator.
2) Podivej se do prirucky sveho meraku, jestli meri "true RMS" napeti a v jakem kmitoctovem rozsahu.
3) Merit hodnot "predtim" a "potom" nema zadny vyznam, protoze ta druha hodnota je "hausnumero", pokud neni zmerena prislusnym merakem, Je zrejme, ze pokud clovek odecte od nejake hodnoty "hausnumero", tak vysledek je zase "hausnumero". Detaily viz fyzika a matematika zakladni a stredni skoly, kapitola "Chyba mereni"..
4) Napeti DCC potrebujes vedet, protoze podle toho vybiras vhodny dekoder, podobne jako kdyz si jdes koupit zarovku do modelu potrebujes vedet jmenovite napeti.
5) Mas nekoho ve svem okoli, kdo ma nejake zkusenosti s DCC a je ochotny ti pomoci ? To jest vycist hodnoty CV idealne s pomoci JMRI (volne sireny software) , provest jejich zalohu a udelat nekolik pokusu s snastavenim CV. Predtim by bylo asi dobre zkontrolovat, jestli ten zvuk neni v dusledku mechanicke zavady.