Otázky z železniční historie ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Raduz » úte 29 dub, 2014 4:39 pm

Tak mě ta fotka taky zaujala, proto jsem rozhodil sítě a zjistil, cituji:

"Tímhle pruhem byly neoficiálně označovány osobní vozy vyhrazované pro zvl.účely.
Třeba lehátkové doprovodné vozy pro ROLA (kamiony na Huckepack-vozech a řidiči v lehátkovém voze) z Č.B. do Rakouska a možná i z Lovosic do Dresden.

Vzhledem k tomu, že autorem téhle fotky je Alan Buček, typoval bych, že se jedná o jeden z Bc vozů, které byly koncem 80.let vyhrazeny u Správy střední dráhy v Olomouci nositele řádu práce, a sloužily jako tzv. zájezdové vozy pro výlety moravských železničních odborářů."
Uživatelský avatar
Raduz
 
Příspěvky: 113
Registrován: sob 22 bře, 2014 1:12 pm
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Tkadlec Jaroslav » úte 29 dub, 2014 5:06 pm

díky za info a náhodou fotka lepší by nebyla ? díky.
Tkadlec Jaroslav
 
Příspěvky: 1086
Registrován: sob 19 pro, 2009 1:38 pm
Bydliště: Javorník u Jeseníku

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Raduz » úte 29 dub, 2014 5:17 pm

Ode mne ne :(
Uživatelský avatar
Raduz
 
Příspěvky: 113
Registrován: sob 22 bře, 2014 1:12 pm
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » pát 02 kvě, 2014 11:57 am

Mohu-li poprosit, tillig dělá hezkou řádku vozů Eas DR všech možných typů, které v německu jezdili. Mám otázku tedy pro pamětníky, jezdili vozy Eas DR s něčím do českých zemí např. nedávno v osmdesátých letech, těsně před pádem opony? Samozřejmě paměť může sahat i dále. Marně přemýšlím nad logickým využitím takových vozů. Uhlí z německa se nikdy snad nevyváželo, podobné to bude s jiným komoditami na které je němec stejně chudej a dřevo z německa je také nepravděpodobné. To se opět vozilo spíše k nim. Ruda z přístavů? Ta ale spíš chodila z polských přístavů v polských Easech... Mohla by se vozit v Easech sůl? Jelikož tu jedinou němci mají, narozdíl od nás. Z německa si dokáži vybavit tak akorát haldy krytých vozů se vším možným, ale německý Eas těžko. Poradil by někdo?
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod Raduz » pát 02 kvě, 2014 4:44 pm

No já bych to viděl přesně jak píšeš, ale obráceně sem prázdný a na zpět uhlí neb spíše to dříví... je to pouze domněnka, ale nemožné to není.
Uživatelský avatar
Raduz
 
Příspěvky: 113
Registrován: sob 22 bře, 2014 1:12 pm
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod mnitka » pát 02 kvě, 2014 5:04 pm

Není třeba ve výskytu DR vozů hledat takovou logiku jak se snažíte.
Za minulého režimu fungoval park nákladních vozů OPW (země východního bloku) a EUROP (západní země). Do těchto parků každá členská železniční správa vložila určitý počet vozů příslušných řad které pak členové využívali jak se jim zlíbilo. Smyslem bylo minimalizovat prázdný běh vozů. Běžně se tak stávalo, že k nakládce do stanice v síti ČSD přišly vozy různých vlastníků tedy i DR.

Stávalo se tak že do DDR jezdily ložené vozy DR :wink:

např
Obrázek
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1225
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 kvě, 2014 8:59 pm

Přesně jak píše mnitka, navíc si správy OSŽD navzájem vypomáhaly při kampaňových přepravách přeshraničními zápůjčkami větších množství vozů - na obilí, na řepu, na brambory... . A třeba soupravy bauxitových vlaků z Maďarska do NDR via Jiříkov (tj. slavné výkony českolipských štokrů přes Jedlovou v závěru parního provozu na konci 70. let) bývaly přehlídkou všech možných i nemožných uhláků všech správ OSŽD.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod radekkrupka » sob 03 kvě, 2014 1:32 pm

Našel jsem zmínku o nové knížce o ferdinandově dráze. Ano, bylo to před ČSD, ale vlákno kvůli tomu zakládat nebudu...

http://ostrava.idnes.cz/ferdinandka-je- ... zpravy_ama

Podle všeho by tam mohlo být hodně k budovám...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod KaRei » sob 03 kvě, 2014 2:38 pm

radekkrupka píše:Našel jsem zmínku o nové knížce o ferdinandově dráze. Ano, bylo to před ČSD, ale vlákno kvůli tomu zakládat nebudu...

http://ostrava.idnes.cz/ferdinandka-je- ... zpravy_ama

Podle všeho by tam mohlo být hodně k budovám...

Za 170 Kč :)
http://www.npu.cz/os/books/kulturni-ded ... erdinanda/
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » sob 03 kvě, 2014 5:46 pm

Ke knize pí Borovcové o KFNB: Knihu mám, inspirovala mě :idea: k opakovaným návštěvám archivu olomouckého ředitelství Č(S)D t. č. umístěného v žst Červenka. Vřele ji doporučuji, ale pidikopie výkresů v knize jsou pro modelářskou práci většinou nepoužitelné, naštěstí je Červenka téměř nevyčerpatelným zdrojem primárních pramenů právě z oblasti pozemních staveb, takže kdokoli to myslí s podklady vážně, vzhůru do archívu za primárními prameny :!:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » stř 07 kvě, 2014 6:30 am

Mnitko, Hanku i raduz: Díky za podněty, to OPW jsem ani neuvažoval, to je celkem zřejmé (a musel bych tak mít všechny vozy OPW). Dokonce i ten bauxit z Ajky mě napadl, jenže já chci konkrétně vozy obhájit na východnější přechod do Žitavy a tam bauxit určitě neprovezli. Dokáži si představit i nějaké přepravy v německých vozech prázdný sem/plný tam, jenže mohlo to být pravidlem? Např. němec si poslal skupinu vozů k nakládce dřeva do čech a nebyli to vozy OPW? Mě by to přišlo logické pouze v případě, že se něco vezlo sem a v rámci vytížení se využili k nakládce pro němce. Pátrám po tom proto, že z mě dostupných fotek na Liberecku jsem nevykoukal na žádné evidentně německý vůz Eas DR, většinou je to kvanta Easů (Eacsů, Ealů) čsd plných tam, prázdné zpět. Nebo Eaosů PKP...
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod hank » stř 07 kvě, 2014 3:49 pm

_lt_ : Správy OSŽD si občas vzájemně vypomáhaly dokonce i lokomotivami, viz např. naše zápůjčky lokomotiv 555.1, 556.0 nebo T 679.1 na MÁV nebo BDŽ. Ale já myslím, že pokud jde o vozy, tak ty kampaňové přepravy zvlášť začátkem IV. epochy nejsou nereálná předloha. Především se to týkalo zetek a přeprav obilí nebo brambor. Např. brambory pro lihovarnické nebo škrobařské zpracování se běžně ložily i volně do otevřených vysokostěnných vozů. O řepných kampaních snad mluvit netřeba. Dokonce i uhlák plný volně ložených jablek nebo hovězích kostí se dal občas vidět... Na lužickém trojmezí to klidně mohly být vozy všech tří dotčených správ, tj. ČSD, DR a PKP. A volný oběh vozů OPW pamatuju běžně i ze své praxe vlečkaře, kdy jsme do cizích vozů OPW běžně ložili vnitrostátní vozové zásilky, jenom nepsaná (a nepříliš důsledně vyžadovaná a dodržovaná) zásada byla, aby stanice určení na síti ČSD byla od místa nakládky pokud možno směrem ke hranici s domovskou zemí vozu.

Jo a ještě jednu věc: Uhlí se z NDR do ČSSR možná nevyváželo, ale co se z NDR vyváželo do ČSSR určitě, tak to byly hnědouhelné brikety. A to by byla vhodná komodita i pro modelovou nakládku v oblasti lužického trojmezí, dnes už zaniklý kombinát Schwarze Pumpe poblíž Senftenbergu je od Žitavy na dostřel a na přelomu III. a IV. epochy se tam stavěla (btw za účasti čs. montérů) právě i briketárna.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6671
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod lisacik » čtv 08 kvě, 2014 6:04 am

Dobry den prajem.
V poslednej dobe som hladal na internete nejaku zmienku o plechovych smetovych tabuliach (vid URL pod prispevkom), ktore sa davali na osobne vlaky v dobe ČSD(popravde povedane davalisa aj neskor :). Existuje nejaky predpis pre tieto tabule? Ake boli skutocne rozmery tychto tabul?
Velmi pekne dakujem
Lisko

http://www.vlaky.net/upload/images/reports/004305/06.jpg
http://www.vlaky.net/upload/galeria/005550/182230.jpg
lisacik
 
Příspěvky: 264
Registrován: stř 13 říj, 2010 8:29 pm

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod ladino1 » čtv 08 kvě, 2014 6:25 am

Možná trochu off topic, ale pokud je chceš pro své modely, tak je dělá třeba Hekttor v leptu. Stačí bastříkat a nalepit
ladino1
 
Příspěvky: 111
Registrován: úte 13 led, 2009 5:12 pm
Bydliště: Fialková 450, 541 02 Trutnov

Re: Otázky z železniční historie ČSD

Příspěvekod _lt_ » čtv 08 kvě, 2014 10:57 am

Hanku, ještě jednou díky pane za tento poutavý popis. Tyhle sezoní záležitosti jsou mi jasné, ale rád si o tom zase přečtu. Provoněné vozy ovocem do moštárny a ty smradlavé od kostí si pamatuji taky. Myslel jsem si, že vozy OPW se nakládaly přinejmenším směrem k domovu, takže díky i za toto potvrzení, hodně mi to pomohlo. Vracející se vozy z různých vykládek tam můžu s klidným svědomím provézt prázdné domů, či je naložit něčím na cestu.

Ovšem ta Schwarze Pumpe je trefa do čeného, to je to co jsem hledal. Již pročítám nějaké články o tomto komplexu a jeho produkci. Opravdu impozantní... vzdělání v zaniklém průmyslu DDR mi schází, takže jsem rád, že vím co hledat.

V místním závodě v Hrabačově léta zpracovávají hovězí kůže a než se přešlo na silniční dopravu v devadesátých letech, tak se vozili kůže ve vysokostěnech a prý i klidně ve vozech po uhlí. Tenkrát si s tím nikdo nelámal hlavu a nakládalo se co zrovna jelo okolo. Tím chci říct, že i po těch briketách můžu naložit jablka a daleko od historické skutečnosti to určitě nebude.
_lt_
 
Příspěvky: 175
Registrován: úte 19 čer, 2012 11:46 am

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků