od ReichenbergW » ned 27 dub, 2014 9:22 am
Ač nerad jako háulkář vstupuji téčkařům do planých diskusí ohledně jejich nových nebo plánovaných modelů, ale když vidím co tu někteří šíří, především jako želežničnímu historikovi, mi to nedá.
Ad motorový vůz M 140.3 od f. Kres. Do toho problému jsem byl nechtíc vtažen, neb podobné modely chystáme v reedici (jinak než byly) u Tilliga v H0. Kdo se trochu orientuje v reáliích doby 50. let na železnici, musí mu být ihned jasné, že chystaná verze se žlutým popisem v TT je holý nesmysl a to hned z několika důvodů. Snad se mi podaří vysvětlit proč.
1) Poslední vůz své řady, M 140.319 byl administrativně zrušený ke dní 2. 10. 1956. Žlutý popis byl postupně zaváděn naopak od roku 1956, přičemž v roce následujícím bylo zaváděno nové číslování vozů, vše v souvislosti se zrušením třetí třídy v osobní dopravě, kdy došlo k přeznačení vozových tříd směrem dolů, tj. ze třetí třídy se stala druhá atd. Tedy nikoliv od roku 1953 jak zde někdo mylně uvedl. Než je ale vozidlo zrušeno trvá to také určitou dobu, mnohdy v řádu měsíců. Tzn. že např. poslední vůz který se teoreticky mohl "dožít" nového označení musel být nejprve odstaven (např. přo závadu, nebo pro nadbytečnost do "neprovozních" nebo do zálohy dráhy, následně byl komisionelně prohlédnut a terpve poté zrušen. Tento proces trval nějaký čas. Rozhodně nebyl přeznačen a následně zrušen. Aby mohl mít popis tak jak si jej představují modeláři v TT, musel by projít dílnou /vozy M 140.3 měly udržovací dílny v Nymburce/, musel by mu být obnoven nátěr a na něj aplikovány nové popisy které byly teprve zaváděny. Jak známo v průběhu roku 1956, od kdy tedy začala nová norma platit, přešly na nový systém nejprve nově dodávaná vozidla a pozvolna i vozy které procházely dílnou. Z nařízení MD byla nejprve přeznačena třetí třída na druhou, při zachování původního popisu a to mnohdy tak, že nějaký zaměstanec depa vzal štětku a ručně přemaloval vozovou. Mnohdy to vypadalo dost "drsně". Vůz tedy nemůže mít třetí třídu a žlutý popis. To se nikdy nemohlo potkat.
2) Provedení popisu jaké má model mít stoprocentně /vyjma vyplněných dat/odpovídá motorovým vozům M 131.1 pozdějších sérií - viz revizní tabulky či negativně provedená tabulka označení řady. Tuto atypickou úpravu měly jen vozy M 131.1 ze sérií se střechou bez větracího kanálu a někteří štokři vyšších čísel. Toto je opět provedení které nikdy na vozech nebylo.
3) Rozložení a provedení popisu je rovněž celé nesmyslné. Hmotnosti se vyznačovaly na levé straně vozu, nikoliv uprostřed.
4) Od roku 1952 se v rámci nového členění ČSD zavedly příslušnosti vozidel k jednotlivým "drahám", tzn. že na popis z konce 50. let patří dráha. Vzhledem k deponii vozů M 140.3 v LD Ústí nad Labem a Veselí nad Lužnicí sem patří označení Ústecká nebo Plzeňská dráha. Dráhy byly zrušeny v roce 1962, nápisy na vozidlech, než byly přemalovány, vydržely ještě mnohde do poloviny 60. let.
5) Místo ČSD by měl vozu ještě nad řadovou tabulkou dominovat státní znak se lvem, rušený až v letech 1959 (u nově dodávaných vozidel) až do let 1960/61.
Sečteno podrženo, popis jaký si někteří téčkaři navrhli nejen že na mance nemohl nikdy objevit, je navíc špatnou snůškou několika popisů z různých obodobí a celkově je celý naprosto špatně. Tzn. že potenciální zákazník za nemalý peníz obdrží totální chaos a hloupost. Kdo připravil tento popis ví o historii vozidel ČSD bohužel pramálo.
K mankám lze ve stručnosti přiřadit trojí provedení:
a) poválečné provedení - nový červený nátěr (RAL 3003) se šedou střechou který nahradil červeno-krémový /nebo khaki ex Wehrmacht/ s popisem dle zvyklostí ČSD z konce 30. let = bez hvězdy /ta záváděna předpisem z roku 1951) a bez znaku pětiletky
b) s pětiletkou (1948 - 1953) bez hvězdy nebo s ní
c) s hvězdou, ale bez pětiletky - po roce 1953
Popis vždy bílý, 3. třída vozová, bílý pruh kolem vozu s přerušením na vstupních dveřích tak je známo z fotografií vozů M 140.310, 12, 23 a jiných.
Opomíjet při evt. vlastním přeznačení nebo úpravách nesmíme ani fakt že řada M 140.3 byla složena z řady vozů odlišných stavebních konstrukcí, tj. vozy M 140.301 - 07 měly osmibokou vozovou skříň, přičemž některé měly chladiče na střeše, jiné ne, a teprve počínaje číslem M 140.308 šlo o klasickou konstrukci z roku 1937. Jsou známy i fotky vozů přestavěných z motorových vozů na vleky, kde je přesně vidět ten popis o kterém píšu, tj. bílá barva, nad označením vozu státní znak a třetí třída. Snímek vozu BDlm 4-6177 (ex CDlm 4-9158, eex M 140.317) je tak zatím jediným dokumentem kde je vidět nový popis ve žluté barvě (oznčení vozu na levé straně, druhá třída, státní znak). Časem zřejmě nové poznatky budu v nějakém časopisu publikovat, zatím je na to brzy. Doufám tedy že i zde naprosto nesmyslně kritizovaný DS nechá vyrobit i pro modeláře v TT podstatně přesnější a věrnější mutaci než je výše inzerovaný historický nesmysl.
Naposledy upravil
ReichenbergW dne ned 27 dub, 2014 10:31 am, celkově upraveno 1