Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Ashta » pon 20 led, 2014 12:45 am

Zdravím všetkých aktívnych a pasívnych modelárov

Rád by som sa podelil o svoj návrh koľajiska a budem rád, ak mi ho skritizujete a pripojíte pár tipov a rád.

Pôvodne som zamýšľal nad koľajiskom v mierke H0, ale skončil som pri mierke TT, hlavne z priestorových dôvodov. Mám k dispozícii čistú plochu koľajiska 220x125 cm. Koľajisko
bude voľne prístupné z dvoch strán (pri malom posune z troch).
Moja idea bola vytvoriť jednokoľajovú trať, na nej menšiu stanicu, z ktorej povedie odbočka do koncovej zastávky spojenej s pílou (prípadne inou duchaplnou prevádzkou). Na
koľajisku bude dieselová premávka, prevažne menších nákladných vlakov, samozrejme nemal by chybat menší osobák. Na vedľajšej trati bude jednoduchá nákladná premávka a
samozrejme "motoráčik". Na koľajisku by som chcel mať aj možnosť posunu. Na koľajisku planujem aj skrytú stanicu s cca 3-4 koľajami (tá ešte nie je domyslená).

Námety, čo sa týka "modelovosti" koľajiska, som čerpal hlavne z tohto fora. Bohužiaľ nie som šťastným majitelom knižiek Milana F. :wink: . Skúsil som, ale všade hlásia vypredané.
Takže zneužijem tento priestor aj na vyslovenie záujmu zakúpiť obe publikácie, pripadne ak sa nájde nejaká dobrá duša v Bratislave na prípadnú zápožičku, budem rád. :D

Pripájam moje nákresy (umiestnenie koľajiva som robil vo wintracku a následne som dokreslil ostatné veci v windovsáckom painte) s jednoduchou legendou.

Vopred ďakujem za Vaše konštruktívne pripomienky.

Peter
Přílohy
TT 220x125 návrh, viditelné kolaje.jpg
TT 220x125 návrh.jpg
TT 220x125 rozpis koľajiva.jpg
Ashta
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 15 led, 2014 7:38 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod mizl » pon 20 led, 2014 2:20 am

Ahoj sice nejsem kompetentní kritizovat návrhy kolejišť, ale do začátku to zkusím.

1. zaústění lokální tratě do zhlaví nádraží je podle mě blbě. Přinejmenším by to asi mělo být zaústěné asi dle přílohy.
TT 220x125 návrh%2C viditelné kolaje.jpg

3. Nějak jsem moc nepobral to množství kusých kolejí v hlavní stanici

Toť prozatím na začátek. Ostatní jistě poradí lépe než já a připrav se na pořádnou rozborku místních návrhářů :wink:

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 20 led, 2014 6:28 am

Na začátek to není vůbec špatné. Poslední návrh ze zaustěním vedlejší tratě od kolegy Mizliho by byl lepší. Dále je potřeba ještě udělat skryté nádraží na hl. trati v tunelu - pro odstavování souprav a tím lepší modelování provozu.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod jafobe » pon 20 led, 2014 10:36 am

jako počáteční návrh to špatné určitě není s ohledem na to s čím sem přijdou jiní, ale i já jako laik bych tam něco málo přeci jen pozměnil s ohledem na to co se tu dosta často řeší u jiných začínajících
připomínka kolegy Mizla je určitě na místě s tím že jinak by pro vedlejší trať v odbočné stanici byla jen jedna kolej, což je trochu málo, takto jsou k dispozici 2, takže s úpravou na jedné může čekat v odbočné stanici třeba náklad až z lokálky přijede osobák ...
remíza: pokud by byla určena spíše pro lokálku (lokomotiva pro náklad a motoráček) byla by vhodnější na místě skladu vlevo od nádraží, případně v koncové stanici, v případě pokud by v ní byla i lokomotiva pro posun na odbočné stanici asi by mohla zůstat tam kde je
co se týče možnosti posunu, patrně by stačilo míň všelijakých slepých kolejí po obou stranách obou nádraží bez toho aby se nějak moc omezili možnosti posunu, přijde mi jich skoro až zbytečně moc, třeba ty vlevo dole bych vytáhl jen z té spodní a pak rozdělil třeba na nějakou skládku zboží v areálu nějaké firmy (působilo by to z mého pohledu přirozeněji), jednu kolej na pravé straně bych asi taky zrušil, sic tím nebude ve stanici žádný angličan, ale to bych neviděl jako nedostatek, ale někdo si na něj potrpí, kdyžtak by se dal použít jinde, třeba u výjezdu do lokálky, s tím že by se trochu předělalo pravé zhlaví
možná by stálo za to zkusit obě zhlaví zkrátit, přijdou mi zbytečně roztáhlé na úkor délky staničních koleji či kolejí krajinou, za použití standartního kolejiva to problém asi trochu může být, ale neřekl bych že ne nerealizovatelný
hlavní trať bych se asi nesnažil dostat za každou cenu pod vedlejší, jen kvůli mostu ... radši bych ji vedl na levé straně víc po obvodu a pod vedlější tratí bych ji měl už v tunelu, mosty se dají udělat na obou tratích třeba nad oním potokem ... a když nic jiného, získá se tím víc prostoru pro skryté nádraží, pokud má být v rovině s odbočnou stanicí
vrchní konečnou stanici bych zkusil posunout víc dozadu a možná malinko srovnat, pila tam nemusí být celá, stačila by třeba kulisa, ale posunutím víc dozadu se na pravém zhlaví u dolní odbočné stanice získá víc místa a bude se moct vjezd do tunelu posunout o kousek dál od vyhýbek, což by asi taky prospělo, a vrchní stanici by to neublížilo

něco málo jsem naskicnul do původního návrhu
TT 220x125 návrh01.jpg
TT 220x125 návrh01.jpg (128.97 KiB) Zobrazeno 7700 krát
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Ashta » pon 20 led, 2014 11:27 pm

Tak som si zobral rady k srdcu a trocha sa s tym pohral. A tu je výsledok...

koncová stanica posunuta... tunel pri pravom záhlaví posunutý dalej od výhybiek, dalej som uvažoval ako vyriešit pripojenie odbočnej trate, a použil som angličana.
most tam chcem každopadne mať, tak jeden je za ľavým záhlavím a trať bude križovať cestu a potok.
Skrytá stanica má 4 koľaje, čo by mohlo stačiť. Obytné domy su umiestnené len orientačne, ale myslím, že aspon 2 kusy by toto koľajisko znieslo

Ďakujem pekne za konštruktívnu kritiku.
Přílohy
TT 220x125 prerobené (viditelna časť + terén).jpg
TT 220x125 prerobené (základná uroven).jpg
Ashta
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 15 led, 2014 7:38 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod peter_vy » úte 21 led, 2014 6:08 am

Predĺžiť skryťák aspoň takto:
skr2.jpg
skr2.jpg (49.53 KiB) Zobrazeno 7506 krát
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 281
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Jiri Dvoracek » úte 21 led, 2014 9:42 am

Tunel nalevo posun o par cm blize, takhle to mas nalepene hned u horni koleje a je tam jenom malinka mezera :)
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1166
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Barbucha » úte 21 led, 2014 11:50 am

Pokusil bych se ještě trochu pořešit levé zhlaví, je to strašné plýtvání místa mezi první obloukovou výhybkou a těmi rovnými. Ty dvě výhybky před přístřeškem lokomotiv bych asi nedával, napojil bych to z té kusé koleje, kde je asi zbrojení naftou. Většinou před bývalou topírnou byla nějaká popelová jáma a dochovala se často i po změně trakce. Dvě výhybky po sobě působí nepřirozeně a opět zbytečně zkracují koleje.

Pavel

P.S. Ještě mám trochu obavy co se týče přístupu. Sám teď plodím cosi v rohu, kde mám obratiště metr na metr a celkem mě z toho bolí pupek, jak se tam nahýbám :-). Myslím si, že metr je maximum, co se dá s určitým sebezapřením zvládnout.
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod chameleon » úte 21 led, 2014 12:00 pm

ještě taková esteciká: na levém zhlaví stanice zkus druhé 2 výhybky dát také obloukové - výrazně se tím prodlouží délka všech kolejí ve stanici, no a to zalomení stanice jsem trochu též vylepšil - v hlavní koleji na r800 25° viz obr.:
Přílohy
ashta.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod chameleon » úte 21 led, 2014 12:07 pm

ještě verze s angličanem
Přílohy
ashta2.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Michal Vaniš » úte 21 led, 2014 2:19 pm

chameleon píše:ještě taková esteciká: na levém zhlaví stanice zkus druhé 2 výhybky dát také obloukové - výrazně se tím prodlouží délka všech kolejí ve stanici, no a to zalomení stanice jsem trochu též vylepšil - v hlavní koleji na r800 25° viz obr.:


...dávám 100 bodů :wink:

obě verze mají vysokou hodnotu elegantnosti 8)
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Barbucha » úte 21 led, 2014 2:44 pm

Kdybych chtěl být odporný šťoural, tak my se mi líbilo křížení na pravém zhlaví, aby se z lokálky dalo dostat na libovolnou kolej. Ale je to fakt parádní práce, dostalo to hlavu a patu. U mě za 10 bodů (z deseti možných :mrgreen: )
DR, H0, epocha III c, v neplánované pauze.
Uživatelský avatar
Barbucha
 
Příspěvky: 2311
Registrován: pát 06 čer, 2008 7:20 am
Bydliště: Brno

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod lajblt » úte 21 led, 2014 3:38 pm

Jojo, chameleon umí. :) Teď ještě kdyby se pochlapil Tillig a začal vyrábět použitelnou dvojitou kolejovou spojku, ve které by se daly použít angličany. ;)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod Ashta » úte 21 led, 2014 3:48 pm

Barbucha píše:
P.S. Ještě mám trochu obavy co se týče přístupu. Sám teď plodím cosi v rohu, kde mám obratiště metr na metr a celkem mě z toho bolí pupek, jak se tam nahýbám :-). Myslím si, že metr je maximum, co se dá s určitým sebezapřením zvládnout.



čo sa týka pristupu, bude de fakto z prednej a lavej strany nonstop celej, a ke bude treba, bude sa to dat vysunut do miestnosti , takze pristup zo vsetkych stran na nevyhnutné zásahy. Plánujem nohy na kolieskach.



ako budem mat vecer cas, tak si to poupravujem.. dakujem pekne za pripomienky....
Ashta
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 15 led, 2014 7:38 pm

Re: Návrh koľajiska TT 220x125 cm

Příspěvekod chameleon » úte 21 led, 2014 4:55 pm

lajblt píše:Jojo, chameleon umí. :)
& spol
:D vy jste vtipálkové, má invence nulová, jen jsem mu to trochu narovnal, no, netřeba ani chválit :P

Spíš škoda, že to je skládaný z EW1.. Kdyby to mohlo být z EW2, tak by to vypadalo mnohem lépe - a jak vidno, v tomto případě by se ani moc nezkrátily délky kolejí, ve většině případů tu je použito ew1 + toho prcka pro dorovnání roztečí kolejí..

Ashta - nechceš jít do EW2 + motor. přestavník (třeba želva) :?:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: piol29 a 6 návštevníků