Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Specializované fórum pouze pro příznivce velikosti H0 (1:87).

Moderátor: Michal Dalecký

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod zdenek » pon 23 pro, 2013 10:22 am

Copak čep. Vůz jezdí dobře, podvozek jde taky dobře vycvaknout a zase vrátit zpět, takže to neřeším. Vždyť to takhle funguje u spousty jiných modelů. Ovšem co mě dostalo je balení, ohromná krabice, kolem spousta vzduchu a uvnitř tak malá plastová vložka, že když se do vozu dosadí jakákoliv spřáhla, tak už se vůz dovnitř nevejde. A proříznout díry na spřáhla taky nejde, neboť by se plast rozpadl. Úžasné! Takže buď po každém ježdění budu z modelu vytahovat spřáhla ven anebo budu muset zvolit náhradní obal.
zdenek
 
Příspěvky: 88
Registrován: čtv 18 dub, 2013 9:30 am

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 23 pro, 2013 10:47 am

zdenek píše:Copak čep. Vůz jezdí dobře, podvozek jde taky dobře vycvaknout a zase vrátit zpět, takže to neřeším. Vždyť to takhle funguje u spousty jiných modelů. Ovšem co mě dostalo je balení, ohromná krabice, kolem spousta vzduchu a uvnitř tak malá plastová vložka, že když se do vozu dosadí jakákoliv spřáhla, tak už se vůz dovnitř nevejde. A proříznout díry na spřáhla taky nejde, neboť by se plast rozpadl. Úžasné! Takže buď po každém ježdění budu z modelu vytahovat spřáhla ven anebo budu muset zvolit náhradní obal.


Tak tohle je dobrá připomínka - a měli by to zohlednit i u jiných výrobců... Ono pořád vyndávat a zandavat spřáhla modelu neprospěje...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod jirkan » pon 23 pro, 2013 1:20 pm

Tak jsem donesl domů dvě baiky, které jsem pořídil tak trochu z opatrnosti, protože by se jich do budoucna hodilo víc. Musím hned v úvodu konstatovat, že v tomto okamžiku mám dvě navíc. To, co mne uvedlo do varu, je fakt, že ani šikulové nepochopili, proč se už skoro 40 let do vozů a lokomotiv montují kulisy pro krátké spřáhlo. Navíc vlastní šachta je tak volná, že kromě spřáhel Flm se ostatní zasunují docela volně, takže myslím, že u delších souprav by mohlo docházet k vytažení za jízdy. I když - vzhledem k tomu, že používám spřáhla Flm, mě tohle zrovna nepálí. Horší je, že po spřažení nakrátko zůstává mezi vozy mezera skoro 1 cm, tedy prakticky tak, jaklo by tam kulisa nebyla. To se mi zdá v roce skoro už 2014 nepřijatelné i u vozů cenové kategotie PIKO - HOBBY, tím spíš u vozů za trojnásobek této ceny. Zdá se, že jestli to takhle bude pokračovat, přidám se k Mílovi a dám se na epochu II DRG (a samozřejmě Fleischmanna). Trochu mě mrzí, že místo chvalozpěvů na dokonalost prvotiny nového českého výrobce tady na fóru i ve "fotorecenzích" na modely BIZ někdo laskavě nenapsal, že modely mají ten maličký nedostatek, že nejdou spřáhnout nakrátko. Byl bych ušetřil tři tisícovky.
Naposledy upravil jirkan dne pon 23 pro, 2013 2:46 pm, celkově upraveno 1
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 23 pro, 2013 1:48 pm

TTmili píše:Neřekl bych, že uchycení čepem se závitem je kdovíjak moderní. Naopak, je to nejméně ale nejdéle používané řešení. O trochu modernější je čep s bajonetem, také nějakým způsobem externě dosazovaný. Další řešení bylo přenést čep přímo na podvozek (v různém provedení, vždy je ale buď čep nebo díra do které zapadá s drážkou kvůli nasazování), to se udrželo nejdéle a také se osvědčilo. Bohužel na tomhle stupni zamrzla Baika od šikulů. Vůbec nejnovější a s nejlepšími jízdními vlastnostmi je uložení s co nejnižším těžištěm, kdy se čep vylisovaný také přímo na podvozku dostává kolikrát i pod úroveň osičky kol, naopak vůz nemá plochý rám, ale má na něm výčnělek tvarovaný podle toho zda má být podvozek pevný nebo kyvný. Bohužel do mastodontího měřítka tohle asi ještě neproniklo, zatím jsem tohle řešení potkal jen u TT a N.


Ach jo,to je těžká debata.Vyrobil jsem pár fotek,bohužel jen mobilem,abychom si ujasnili o čem vlastně mluvím.Foťák nemám,starý zdechnul po ráně paličkou na maso neb mně již nebavil a na nový mi zatím nezbylo. :D
Nicméně jsem zdokumentoval uložení podvozku u vozu Roco a Fleischmann.Myslím,že z nich je naprosto jasné,které řešení(plastikový čep versus ocelový čep se závitem)je jednodušší,praktičtější,přesnější atd.Přesto je z fotek patrné,že do mastodontího měřítka,jak hanlivě nazýváš královskou velikost,moderní řešení proniklo již před mnoha a mnoha lety. :lol:
http://lengy.rajce.idnes.cz/Ulozeni_podvozku
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 23 pro, 2013 1:50 pm

Petr Zatrepalek píše:
zdenek píše:Copak čep. Vůz jezdí dobře, podvozek jde taky dobře vycvaknout a zase vrátit zpět, takže to neřeším. Vždyť to takhle funguje u spousty jiných modelů. Ovšem co mě dostalo je balení, ohromná krabice, kolem spousta vzduchu a uvnitř tak malá plastová vložka, že když se do vozu dosadí jakákoliv spřáhla, tak už se vůz dovnitř nevejde. A proříznout díry na spřáhla taky nejde, neboť by se plast rozpadl. Úžasné! Takže buď po každém ježdění budu z modelu vytahovat spřáhla ven anebo budu muset zvolit náhradní obal.


Tak tohle je dobrá připomínka - a měli by to zohlednit i u jiných výrobců... Ono pořád vyndávat a zandavat spřáhla modelu neprospěje...


No možná by se mohli poučit u profíků od Fleischmanna. :D http://lengy.rajce.idnes.cz/Ulozeni_pod ... ka_FLM.jpg
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod Petr Zatrepalek » pon 23 pro, 2013 4:01 pm

jirkan píše:Tak jsem donesl domů dvě baiky, které jsem pořídil tak trochu z opatrnosti, protože by se jich do budoucna hodilo víc. Musím hned v úvodu konstatovat, že v tomto okamžiku mám dvě navíc. To, co mne uvedlo do varu, je fakt, že ani šikulové nepochopili, proč se už skoro 40 let do vozů a lokomotiv montují kulisy pro krátké spřáhlo. Navíc vlastní šachta je tak volná, že kromě spřáhel Flm se ostatní zasunují docela volně, takže myslím, že u delších souprav by mohlo docházet k vytažení za jízdy. I když - vzhledem k tomu, že používám spřáhla Flm, mě tohle zrovna nepálí. Horší je, že po spřažení nakrátko zůstává mezi vozy mezera skoro 1 cm, tedy prakticky tak, jaklo by tam kulisa nebyla. To se mi zdá v roce skoro už 2014 nepřijatelné i u vozů cenové kategotie PIKO - HOBBY, tím spíš u vozů za trojnásobek této ceny. Zdá se, že jestli to takhle bude pokračovat, přidám se k Mílovi a dám se na epochu II DRG (a samozřejmě Fleischmanna). Trochu mě mrzí, že místo chvalozpěvů na dokonalost prvotiny nového českého výrobce tady na fóru i ve "fotorecenzích" na modely BIZ někdo laskavě nenapsal, že modely mají ten maličký nedostatek, že nejdou spřáhnout nakrátko. Byl bych ušetřil tři tisícovky.


:o :o :o To snad nemůže být pravda?!!! Tak to je fakt na mašli...
ČSD 1970-1988 v HO, jinak kitařina (éra, tanky), zakázková patinace a stavba modelů
Uživatelský avatar
Petr Zatrepalek
 
Příspěvky: 2680
Registrován: pát 07 zář, 2007 11:20 pm
Bydliště: Sázava - Černé Budy

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod Houmr » pon 23 pro, 2013 5:01 pm

Bohužel originály nemám v ruce mohu poskytnout jen fotku z přípravy prototypů vozu Bai a Da a tam byla mezera do 1mm, tomu že je tam teď 1cm nevěřím. Souprava byla ještě natažena.
Použita krátká spřáhla Roco.
Přílohy
Mezera mezi vozy.JPG
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod jirkan » pon 23 pro, 2013 5:32 pm

Obávám se, že
1) to na obr. není milimetr,
2) já tam mám mezeru větší,
3) i to na obr. je z mého pohledu nepřijatelné,
4) konstruovat vůz tak, aby na rovině byla mezi vagony taková mezera jen potvrzuje mé tvrzení o nepochopení funkce KKK.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 23 pro, 2013 5:40 pm

jirkan píše:Tak jsem donesl domů dvě baiky, které jsem pořídil tak trochu z opatrnosti, protože by se jich do budoucna hodilo víc. Musím hned v úvodu konstatovat, že v tomto okamžiku mám dvě navíc. To, co mne uvedlo do varu, je fakt, že ani šikulové nepochopili, proč se už skoro 40 let do vozů a lokomotiv montují kulisy pro krátké spřáhlo. Navíc vlastní šachta je tak volná, že kromě spřáhel Flm se ostatní zasunují docela volně, takže myslím, že u delších souprav by mohlo docházet k vytažení za jízdy. I když - vzhledem k tomu, že používám spřáhla Flm, mě tohle zrovna nepálí. Horší je, že po spřažení nakrátko zůstává mezi vozy mezera skoro 1 cm, tedy prakticky tak, jaklo by tam kulisa nebyla. To se mi zdá v roce skoro už 2014 nepřijatelné i u vozů cenové kategotie PIKO - HOBBY, tím spíš u vozů za trojnásobek této ceny. Zdá se, že jestli to takhle bude pokračovat, přidám se k Mílovi a dám se na epochu II DRG (a samozřejmě Fleischmanna). Trochu mě mrzí, že místo chvalozpěvů na dokonalost prvotiny nového českého výrobce tady na fóru i ve "fotorecenzích" na modely BIZ někdo laskavě nenapsal, že modely mají ten maličký nedostatek, že nejdou spřáhnout nakrátko. Byl bych ušetřil tři tisícovky.


Jen malou poznámečku,jmenuji se Míra nikoliv Míla. :D Jinak si z toho nic nedělej,já jsem svého času takhle šlápl do h...a s BR 38 od Trixe,kterou jsem si vybral k narozeninám. :cry: Hlavně že má nesmrtelný bezúdržbový motor,ale řve jak pitomá. :twisted: Jakmile pořídím tento stroj od Fleischmanna,tak ji někomu daruji rád daruji nebo nechám vnoučkovi na hraní jestli mu láska k mašinkám vydrží. :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 23 pro, 2013 5:47 pm

jirkan píše:Obávám se, že
1) to na obr. není milimetr,


No jo,milimetr vypadá asi takhle: :D http://lengy.rajce.idnes.cz/Pohony_parn ... to_029.jpg
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod jirkan » pon 23 pro, 2013 6:19 pm

Tak jsem tam dal ta rokácká spřáhla a při různých kombinacích spřažených konců je tam v nezatíženém stavu mezera 4 až 5 mm, při mírném "natažení" je tam přes 6 mm.
Když už jsem byl v přehrabování zásob starých spřáhel, tak několik zajímavých údajů. Dobře to vychází se spřáhly Maerklin - TRIX, kde je propast jen asi 3 - 4 mm. S universálním spřáhlem ROCO 5 až 7 mm. Tak jsem zapátral, jaký je asi důvod, a dal jsem tam klasická očková. S nimi je mezera cca 12 mm. Nechápu důvod, protože spřažené vozy s nimi lze bez problémů navzájem pootočit o téměř 90 °, a to snad opravdu není třeba. Jen pro porovnání - v hloubi svých starých zásob jsem vyhrabal staré vozy z přelomu 60. a 70. let, které pochopitelně nemají kulisu, ale klasická očková spřáhla na podvozku. Mezera je 7 až 8 mm.

Omlouvám se tedy za mistifikaci o "skoro" 1 cm, je to jen asi polovina, tedy v reálu něco kolem půl metru. Fakt si myslíte, že to je snesitelné...

Jen mě docela udivuje, zejména po přečtení jiných vláken tohoto fóra, kde se nenechá na výrobci niť suchá pro nesrovnatelně menší prkotiny, jak najednou stoupá u některých výrobců práh citlivosti.....
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod jirkan » pon 23 pro, 2013 6:22 pm

Jen malou poznámečku,jmenuji se Míra nikoliv Míla. :D [/quote]

Omlouvám se za přejmenování, ale docela jsem viděl rudě a tak mi to ulítlo...
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod TTmili » pon 23 pro, 2013 7:43 pm

Já to Míro pochopil jak to funguje, a jak to je, ale rozhodně ten systém Fleischmann není kdovíjaká novinka. V dobách kdy jsem ještě měl mastodontí měřítko doma jsem měl vozy Piko s plastovým bajonetovým čepem, a rozhodně to nebylo kdovíjak provozně spolehlivé. Také jsem vlastnil vozy od Schichtu s plošinou na představku kde byl pokud si dobře vzpomínám čep podobný tomu u Fleischmana navíc ještě s pružinkou, to bylo naopak velice spolehlivé. Ovšem vůz jsem objevil v katalogu už z roku raz dva, takže asi tak. Nehledě na to že na tyto metody uchycení potřebují extra nástroje, ať už pinzeta, šroubovák nebo kleštičky. A rozhodně vzhledem k tomu od kdy se toto uložení objevuje nejde říct že by se jednalo o nejmodernější nebo nejnovější řešení.

Co se týče uložení prostřednictvím čepu vylisovaného přímo v rámu podvozku, pokud je to dobře navržené tak nic nelítál, a hlavně není potřeba vůz pro vytáhnutí podvozku rozebírat. Prostě se za něj vezme a opatrně zatáhne, většinou je podvozek z dostatečně houževnatého materiálu který vydrží i opakované vycvakávání a zacvakávání. Stejně tak při nehodách nehrozí nebezpečí, právě vzhledem k uložení prostřednictvím tím zapuštěním do podvozku. Jednoduše není prostor aby sebou podvozek někam škubnul a uthl se. Jinak v TT to rozhodně není horká novinka, totiž BTTB tenhle způsob uložení použilo už při konstrukci Eilzugwagenů, které máme k dispozici už někdy od začátku 90-tých let. To jen pro upřesnění.

Jinak, nesnažím se vyzdvihovat ani potápět jedno nebo druhé řešení, obě mají své pro a proti, osobně čep se šroubením (no klasický šroub M2) používám s oblibou u doma stavěných vozů, a v provozu nedělá problémy, jen snad jsou tyto vozy náchylnější ke kývání vzhledem k vysokému uložení. Naopak u továrních modelů mi víc vyhovuje právě čep vylisovaný v rámu podvozku s co nejnižším uložením, ono hlavně v TT ani moc na výběr nemám, navíc Tillig i Kuehn tuhle metodu dotáhli k dokonalosti.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1743
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 23 pro, 2013 8:49 pm

jirkan píše:Jen malou poznámečku,jmenuji se Míra nikoliv Míla. :D


Omlouvám se za přejmenování, ale docela jsem viděl rudě a tak mi to ulítlo...[/quote]

V pohodě,vzhledem k mému příjmení jsem si na prznění svého jména již zvykl. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Bai - Jen věcné připomínky k úpravám vozů od Šikulů

Příspěvekod miroslav lengyel » pon 23 pro, 2013 9:01 pm

TTmili píše:Já to Míro pochopil jak to funguje, a jak to je, ale rozhodně ten systém Fleischmann není kdovíjaká novinka. V dobách kdy jsem ještě měl mastodontí měřítko doma jsem měl vozy Piko s plastovým bajonetovým čepem, a rozhodně to nebylo kdovíjak provozně spolehlivé. Také jsem vlastnil vozy od Schichtu s plošinou na představku kde byl pokud si dobře vzpomínám čep podobný tomu u Fleischmana navíc ještě s pružinkou, to bylo naopak velice spolehlivé. Ovšem vůz jsem objevil v katalogu už z roku raz dva, takže asi tak. Nehledě na to že na tyto metody uchycení potřebují extra nástroje, ať už pinzeta, šroubovák nebo kleštičky. A rozhodně vzhledem k tomu od kdy se toto uložení objevuje nejde říct že by se jednalo o nejmodernější nebo nejnovější řešení.
Já tomu rozumím a taky netvrdím,že to je nějaká novinka.Schicht vozy jsem měl jako každý také,ale bohužel to končí jen tou podobností.Já k tomu nepotřebuji žádné extra nářadí,stačí na to prostý plochý šroubováček cca za 10,-Kč. :lol:


Co se týče uložení prostřednictvím čepu vylisovaného přímo v rámu podvozku, pokud je to dobře navržené tak nic nelítál, a hlavně není potřeba vůz pro vytáhnutí podvozku rozebírat. Prostě se za něj vezme a opatrně zatáhne, většinou je podvozek z dostatečně houževnatého materiálu který vydrží i opakované vycvakávání a zacvakávání. Stejně tak při nehodách nehrozí nebezpečí, právě vzhledem k uložení prostřednictvím tím zapuštěním do podvozku. Jednoduše není prostor aby sebou podvozek někam škubnul a uthl se. Jinak v TT to rozhodně není horká novinka, totiž BTTB tenhle způsob uložení použilo už při konstrukci Eilzugwagenů, které máme k dispozici už někdy od začátku 90-tých let. To jen pro upřesnění.
Tohle je problém královské velikosti :D na podvozku je tolik bižuterie,že při vyjmutí podvozku způsobem Tebou popsaném čep sice vydrží,ale zaručeně se Ti povede něco odlomit nebo se Ti podvozek rozpadne na prvočinitele,takže nezbývá než postup,který jsem popsal.Klidně se přijeď podívat,fakt nekecám. :lol:


Jinak, nesnažím se vyzdvihovat ani potápět jedno nebo druhé řešení, obě mají své pro a proti, osobně čep se šroubením (no klasický šroub M2) používám s oblibou u doma stavěných vozů, a v provozu nedělá problémy, jen snad jsou tyto vozy náchylnější ke kývání vzhledem k vysokému uložení. Naopak u továrních modelů mi víc vyhovuje právě čep vylisovaný v rámu podvozku s co nejnižším uložením, ono hlavně v TT ani moc na výběr nemám, navíc Tillig i Kuehn tuhle metodu dotáhli k dokonalosti.

Tady nejde o to vybrat nejlepší řešení,já v podstatě podvozky sundaval pouze jednou k vůli osvětlení vozu.Jinak TT jsem kdysi míval také,ale právě k vůli nespolehlivosti a slábnoucímu zraku jsem se po letech vrátil opět vrátil k H0.Ono bych stejně vzhledem k tématu TT dělat nemohl i kdyby se zlepšili tisíckrát. :lol:
Naposledy upravil miroslav lengyel dne pon 23 pro, 2013 9:13 pm, celkově upraveno 1
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

PředchozíDalší

Zpět na Velikost H0 (komunita H0)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků