Lokální trať (TT) 4,6x2,3 m

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod lajblt » čtv 03 říj, 2013 8:58 pm

Když už jsem se s tím kreslil, tak tady je finální návrh krajiny.
Ve Vlastějovicích je vlevo lom s drtičkou kamene a nakládkou, ve stanici pak skladiště, vpravo pila s nakládkou kulatiny.
V Ledči je sklad paliv/maziv s vlastní vlečkovou kolejí.

Stoupání z Vlastějovic (0 mm) do Ledče (+120 mm) je pohodových 17 promile. Klesání do SN je 30 promile/R353 do -80 mm, v případě potřeby (přimlouvám se za to) je možné přidat jednu smyčku tobogánu a trať může začít klesat až v tunelu - i tak bude SN v cca -110 mm.

Do SN se vejde cca 6 kolejí o délce staničních kolejí v obou stanicích (~160 cm užitečné délky) + 2 koleje pro průjezd a obratová smyčka.
Přílohy
_modely.biz-tomas-biza-04-2D.jpg
_modely.biz-tomas-biza-04-3D.jpg
_modely.biz-tomas-biza-04-SN.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » ned 06 říj, 2013 7:04 pm

lajblt píše:Když už jsem se s tím kreslil, tak tady je finální návrh krajiny.
Ve Vlastějovicích je vlevo lom s drtičkou kamene a nakládkou, ve stanici pak skladiště, vpravo pila s nakládkou kulatiny.
V Ledči je sklad paliv/maziv s vlastní vlečkovou kolejí.

Stoupání z Vlastějovic (0 mm) do Ledče (+120 mm) je pohodových 17 promile. Klesání do SN je 30 promile/R353 do -80 mm, v případě potřeby (přimlouvám se za to) je možné přidat jednu smyčku tobogánu a trať může začít klesat až v tunelu - i tak bude SN v cca -110 mm.

Do SN se vejde cca 6 kolejí o délce staničních kolejí v obou stanicích (~160 cm užitečné délky) + 2 koleje pro průjezd a obratová smyčka.


Naprosto skvělé... Bez té části tunelu s malým skryťákem to vypadá mnohem líp. Trať je vedena opravdu nenásilně krajinou a vše působí jako povedený celek....Díky za čas, který jsi u toho musel strávit...
Pokud dobře koukám, Smrčná, která je naznačena je tu zároveň jako hláska? Pokud ano, taky super, protože Smrčná hláskou opravdu byla..
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod lajblt » ned 06 říj, 2013 7:36 pm

Díky, kreslím si rád. :) Smrčná je bohužel jen jako zastávka, to co u ní z obou stran stojí, jsou předvěsti vjezdových návěstidel obou stanic. Díky tomu, že je mezistaniční úsek dost dlouhý, jsou předvěsti konečně dál od návěstidla, než je délka vlaku. ;)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » ned 06 říj, 2013 7:45 pm

lajblt píše:Díky, kreslím si rád. :) Smrčná je bohužel jen jako zastávka, to co u ní z obou stran stojí, jsou předvěsti vjezdových návěstidel obou stanic. Díky tomu, že je mezistaniční úsek dost dlouhý, jsou předvěsti konečně dál od návěstidla, než je délka vlaku. ;)

Přecejen mi to nedá, neber to prosím špatně, ale někdo, nevím teď přesně kdo, mi "vytknul" koncovou stanici v prním návrhu, že je chudá na vlečky, pokud tam budu hnát manipulák musí pro něco jet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ale, to jsou již detaily, jak jsem psal výše, spousta věcí se ukáže až při stavbě, je dobré, že vím jakou cestou jít...A ještě jednou díky za pomoc :wink: , ve svém okolí nemám nikoho (nebo o nikom nevím) kdo by poradil a pokecal...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod lajblt » ned 06 říj, 2013 8:08 pm

To je v pohodě. :) V koncové stanici je místa dost i na další vlečky. Do levého dolního rohu můžeš dát pilu (když nahradíš výhybku č. 3 angličanem) a konečně můžeš zbourat výtopnu a na jejím místě postavit cokoli dle své fantazie (třeba pivovar), aby se ta nákladní doprava vyplácela. ;)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Morris Zapp » pon 07 říj, 2013 4:24 am

Pánové, teď budu za škarohlída a kazihráče, ale není nějak brzy na uzávěrku projektu? Zastavět jednu místnost něčím, co už z ní nepůjde nikdy bez naprosté destrukce vyndat, to chce projekt pořádně vymazlit, aby majitel po nějakém čase nezjistil, že vlastně akorát vyhodil peníze a tohle kolejiště ho nebaví...

Ještě jednou - jaká je představa o budoucím provozu? Pochopil jsem, že na tom chceš jezdit sám, maximálně ve dvou se synkem: ok, ale to mi potom připadají třeba Vlastějovice poněkud předimenzované: kdy se tam potkají tři vlaky, když máš jenom dva strojvůdce? A k čemu jsou vjezdová návěstidla, když už nezbyl nikdo, kdo by mohl dělat výpravčího? Soudím podle sebe - nemám ženský mozek, který zvládá řešit více věcí najednou :lol: (ale ženské mozky si zase nehrají s vláčkama :lol: ).

Dále "umělecké ztvárnění" - jedna dobrá zásada praví, že na kolejišti nemá být žádný viditelný lineární prvek, rovnoběžný s nějakou hranou kolejiště. To část kolem Ledče splňuje, kdežto kolem Vlastějovic vůbec ne... "Profíci" to často řeší nelineárním okrajem kolejiště - zkus si nastudovat návrhy kolejišť německých autorů, bohatě vydává MIBA. Skvělý je třeba sešit "Anlagen-Planung für vorbildgerechten Modellbahn-Betrieb" od Otto Kurbjuweita, tam se zabývá nejen samotným návrhem kolejiště, ale taky tím, jaký provoz na něm bude a jak bude organizován - viz výše.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod _pavel_ » pon 07 říj, 2013 6:44 am

tomas-biza píše: ...mi "vytknul" koncovou stanici v prním návrhu, že je chudá na vlečky, pokud tam budu hnát manipulák musí pro něco jet... .


Vlečka nebo vlečky není podmínkou, aby jezdil na koncovou stanici manipulák. Malá Morávka - jen nákladiště pro dřevo, Bílovec, Morkovice - bez vlečky. A určitě by se našly i jiné. Ale na modelovém kolejiští ta vlečka je vždy dobrá na oživení provozu.
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Vladimír_B » pon 07 říj, 2013 9:13 am

Morris Zapp píše:Ještě jednou - jaká je představa o budoucím provozu? Pochopil jsem, že na tom chceš jezdit sám, maximálně ve dvou se synkem: ok, ale to mi potom připadají třeba Vlastějovice poněkud předimenzované: kdy se tam potkají tři vlaky, když máš jenom dva strojvůdce? A k čemu jsou vjezdová návěstidla, když už nezbyl nikdo, kdo by mohl dělat výpravčího? Soudím podle sebe - nemám ženský mozek, který zvládá řešit více věcí najednou :lol: (ale ženské mozky si zase nehrají s vláčkama :lol: ).
Zlatý analog! :D (V digitálu by to šlo samozřejmě taky.) Já bych to vůbec nekomplikoval. Jeden člověk by obsluhoval spodní stanici, skrytou trať a skryté nádraží, druhý druhou stanici a viditelnou trať. A vlaky by si prostě posílali. Jak řešit více věcí najednou? Hezky postupně jako na dráze, času dost přeci. Vůbec bych to nepřeháněl a krotil se. Tři vlaky v nádraží? Ano, žádný problém. Ty vlaky tam ale přijedou POSTUPNĚ. To není Praha Wilsonovo. Viděli jste někdy křižování na lokálce? :D
Jinak bych zjednodušil koncovou stanici na nezbytné lokálkové minimum. Žádný šturc ke skladu, výtopna taky nemusí být strojovou kolejí napojena do obou zhlaví. Stejně tak ve spodní stanici, proč musí být skladiště ve šturcu? To Vám nestačí tři koleje pro křižování?

tomas-biza píše:ve svém okolí nemám nikoho (nebo o nikom nevím) kdo by poradil a pokecal...
V Budějicích je modelářský klub...

MZ: já teda ženská nejsem, ale v analogu umím pustit 6 vlaků najednou do/z jedné stanice. :D A takový provoz dlouhodobě udržovat, než dojdou vlaky. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod _pavel_ » pon 07 říj, 2013 10:24 am

Začínáme budoucímu staviteli, co se týče jak mají vypadat stanice, pěkně motat hlavu :lol:
_pavel_
 
Příspěvky: 220
Registrován: stř 05 čer, 2013 8:35 am
Bydliště: okres ostrava

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » pon 07 říj, 2013 7:55 pm

_pavel_ píše:Začínáme budoucímu staviteli, co se týče jak mají vypadat stanice, pěkně motat hlavu :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » pon 07 říj, 2013 7:57 pm

_pavel_ píše:
tomas-biza píše: ...mi "vytknul" koncovou stanici v prním návrhu, že je chudá na vlečky, pokud tam budu hnát manipulák musí pro něco jet... .


Vlečka nebo vlečky není podmínkou, aby jezdil na koncovou stanici manipulák. Malá Morávka - jen nákladiště pro dřevo, Bílovec, Morkovice - bez vlečky. A určitě by se našly i jiné. Ale na modelovém kolejiští ta vlečka je vždy dobrá na oživení provozu.

Myšleno v dobrém... :mrgreen: A souhlasím...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Tomas.Brezina » pon 07 říj, 2013 8:05 pm

Morris Zapp píše:Pánové, teď budu za škarohlída a kazihráče, ale není nějak brzy na uzávěrku projektu? Zastavět jednu místnost něčím, co už z ní nepůjde nikdy bez naprosté destrukce vyndat, to chce projekt pořádně vymazlit, aby majitel po nějakém čase nezjistil, že vlastně akorát vyhodil peníze a tohle kolejiště ho nebaví...


No uzavřený to určitě není...To přijde noc, kdy nebudu moct usnout a to se začnou dít věci...

Morris Zapp píše:Ještě jednou - jaká je představa o budoucím provozu? Pochopil jsem, že na tom chceš jezdit sám, maximálně ve dvou se synkem: ok, ale to mi potom připadají třeba Vlastějovice poněkud předimenzované: kdy se tam potkají tři vlaky, když máš jenom dva strojvůdce? A k čemu jsou vjezdová návěstidla, když už nezbyl nikdo, kdo by mohl dělat výpravčího? Soudím podle sebe - nemám ženský mozek, který zvládá řešit více věcí najednou :lol: (ale ženské mozky si zase nehrají s vláčkama :lol: ).

Jedině, že bych zapojil manželku, ale obávám, aby pak na oplátku nezapojila ona mě do prací mě neznámých... :lol: :lol:
Morris Zapp píše:Dále "umělecké ztvárnění" - jedna dobrá zásada praví, že na kolejišti nemá být žádný viditelný lineární prvek, rovnoběžný s nějakou hranou kolejiště. To část kolem Ledče splňuje, kdežto kolem Vlastějovic vůbec ne... "Profíci" to často řeší nelineárním okrajem kolejiště - zkus si nastudovat návrhy kolejišť německých autorů, bohatě vydává MIBA. Skvělý je třeba sešit "Anlagen-Planung für vorbildgerechten Modellbahn-Betrieb" od Otto Kurbjuweita, tam se zabývá nejen samotným návrhem kolejiště, ale taky tím, jaký provoz na něm bude a jak bude organizován - viz výše.

Od MIBY mi má dorazit kniha v příštích dnech...už se těším. Díky za postřehy... :wink:
Času na plánování je zatím dost, musím nejdříve dokončit domeček, přežít silvestra a pak se vrhnu do stavby podkrovní místnosti. Takže může být vše jinak...
Tomáš Březina
On30 úzkorozchodná americká železnice
z21/Multimaus/Rocrail
Uživatelský avatar
Tomas.Brezina
 
Příspěvky: 244
Registrován: úte 01 led, 2013 8:27 pm
Bydliště: Bošilec

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod lajblt » pon 07 říj, 2013 8:07 pm

Když jsem projektoval Vlastějovice se třemi dopravními kolejemi, počítal jsem s tím, že 2. kolej (shora 5-3-1-2) bude po většinu času obsazena sypáky pro lom, ať už prázdnými nebo plnými. Pokud by 2. kolej byla manipulační, nešlo by na ni přijímat/odesílat vlaky ze širé tratě a obsluha lomu by se trochu zkomplikovala. 5. kolej je manipulační pro obsluhu pily a skladiště. To je na samostatné koleji proto, aby vozy na něm stojící nepřekážely právě obsluze pily. Takže po většinu času zbývají 2 dopravní koleje (1. a 3. kolej). AKorát na vykřižování 2 souprav.

V Ledči jsou zase jen 2 dopravní koleje (1. a 2.), 3. a 5. kolej jsou manipulační pro obsluhu vlečky (3.) a kusá ke skladišti (5.) - číslování je opět shora 5-3-1-2-4. Strojová kolej samozřejmě průjezdná být nemusí, ale když už je místo... Usnadní to kromě jiného objíždění souprav, pokud se ve stanici sejdou 2 vlaky.
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod Vladimír_B » úte 08 říj, 2013 10:49 am

Vlastějovice: 5. kolej bych nechal jako manipulační a 2. jako dopravní. Pokud bych chtěl někde syslit sypáky, tak na to mi stačí šturcy. Byli jste někdy ve Zlaté Koruně na nádraží? ( http://mapy.cz/#!x=14.348980&y=48.848630&z=17 ) K čemu pak asi mohli sloužit tyhle dva divné šturcy, když o kus dál po trati k Holubovu je v lese vlečka do lomu? Nabízí se sypáky. Nakonec by i ten šutrwerk mohl být na širé trati v úseku za Vlastějovicemi (u hlásky třeba). A ten angličan (do lomu) je ve Vlastějovicích taky bezvadný...

K Ledči http://mapy.cz/#!x=13.884111&y=49.601372&z=16&l=15 myslíte si, že si projektant dráhy řekl v roce 1897: " Za 70 let mi u této kusé koleje postaví pilu, tak bych měl skladiště nechat postavit u extra kusé koleje?" :roll: Vy si to snažíte strašně zjednodušovat všechno a přitom je posun to nejkrásnější. :D A vymýšlíte hrozné věci.
Podívejte se do Bělčic http://mapy.cz/#!x=13.886774&y=49.504382&z=17 odkud je napojena vlečka Čepra :?:
Další otázkou je, jestli by se vůbec v dané době ještě k něčemu využívalo skladiště a okolní plocha v Ledči? Pokud ano, tak by byl takový hrozný a neřešitelný problém si ten jeden, dva vozy (uhlí, spěšiny, dříví, chlaďák od melounů...) někam odhodit/uklidit?
o.t.: Sám sobě se divím, že jsem po několikaletých zkušenostech s tímto fórem nezačal sepisovat nejčastější chyby při návrzích kolejišť oproti reálným kolejím. :D
Dva vlaky v Ledči? To tam oba přijedou ihned po sobě? Pokud by byl mezi příjezdy obou vlaků nějaký rozumný odstup, tak může lokomotiva od 1. vlaku objet svůj vlak a po příjezdu druhého rovnou odjet, nebo může lokomotiva od 1. vlaku přejít do čela druhé soupravy, nebo vytažením soupravy druhého vlaku do tratě napomůže lokomotivě druhého vlaku k "objetí" svého vlaku...
Leccos by vyřešilo přesunutí výpravní budovy, skladiště a výtopny na druhou stranu kolejiště. Mimo jiné by vznikl otevřenější pohled do stanice. Stanice by stále měla dvě dopravní a jednu manipulační kolej...

Také by si měl hlavní investor (investor? Manželku do toho raději tahat nebudeme :D napíši tedy stavitel) takže stavitel zapřemýšlet jaké soupravy by rád provozoval a aby se mu vůbec ta barča se čtyřmi patry do stanice vůbec vešla... :D :wink:

_pavel_ píše:Začínáme budoucímu staviteli, co se týče jak mají vypadat stanice, pěkně motat hlavu :lol:
Pokud by chtěl stavitel vědět jak má vypadat stanice či dráha obecně, tak si přeci udělá nějaký pěkný výlet dráhou... :wink: I cesta může být cíl!
Občas mi přijde, že někteří stavitelé modelové železnice neviděli skutečnou železnici ani z auta při jízdě po dálnici...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Lokální trať HO (TT) 4,6x2,3 m

Příspěvekod lajblt » úte 08 říj, 2013 5:39 pm

2 Vladimír_B: Kolem železnice se motám už od dětství, máme to v rodině. :) Možná je to chyba, ale pokud projektuju kolejiště a majitel nezmíní epochu, projektuju ho víceméně pro epochu IV. Je mi to vnitřně nejbližší - až do konce 80. let byl i na lokálkách dost silný nákladní provoz, o osobní dopravě ani nemluvě. Na (dnešní poměry) "kozí" dráze Rakovník-Beroun nebyl problém vidět i 3 náklady za hodinu (a nebyly to chudinky o 3 vozech, ale soupravy, které měly problém vejít se do stanic s délkou dopravních kolejí 400 metrů), na Pacifiku se vozilo sklo a další věci ze skláren v Sázavě, obilí ze zemědělských družstev...
Dnešek je s prominutím trochu nuda. Nákladní doprava - na hlavních tratích kontejnery do seřadišť, auta nebo ještě tak uhlí. Na lokálkách sotva dřevo, když se poštěstí. A není problém vidět mezistaniční úsek mezi uzlovými stanicemi bez jediné další koleje...
Projekt z roku 1897 mohl projít přestavbou a modernizací podle aktuálních potřeb. Ani to skladiště nemusí být sto let staré. Železnice se přece přizpůsobuje aktuálním potřebám. Tak proč by Vlastějovice i Ledeč nemohly být tenhle případ?
Proč by nemohl být v modelu angličan v hlavní traťové koleji? I ve skutečnosti je možné použít ho pro rychlost až 100 km/h v přímém směru. Pokud budu mít k dispozici stodolu, klidně tam naprojektuju dvě kolejové spojky za sebou. Tady je ale daný rozměr. A osobně mám radši staniční kolej s užitečnou délkou 130 cm za cenu angličana než pahýl dlouhý 80 cm, kdy je vlak od námezníku k námezníku, ale s jednoduchými výhybkami.

Tož za mě asi tak. ;)

A pokud Tomáš v úvodu chtěl příběh, tady je.

Byla jedna lokálka z bývalého okresního města Schovanic. Vedla údolím říčky, stoupala do kopců blízké vrchoviny a vrcholové rozvodí překonala tunelem do stanice Vlastějovice. Původně tu byly jen dvě dopravní a jedna manipulační kolej se skladištěm. Odtud se namáhavě odfukující parní lokomotivy vydávaly na závěrečný úsek své cesty do koncové stanice Ledeč. I tady bylo zpočátku jen to nejnutnější - dvě dopravní koleje, kusá kolej se skladištěm a remíza s popelovou jámou a vodním jeřábem pro jednu nocující lokomotivu.
Jak šel čas, rostla osobní i nákladní doprava. Ve Vlastějovicích rozšířili lom a původní kolejiště už pro nakládání vozů nestačilo. Přibyla tedy další dopravní kolej, napojená kusou kolejí přímo do lomu. Na opačné straně stanice vyrostla pila a i pro ni bylo postaveno vlečkové kolejiště o dvou kusých kolejích.
Ledeč nabyl na významu poté, co tu byl v poválečných letech dislokován tankový pluk. Pro jeho zásobování byla vybudována vlečková kolej ke skladišti pohonných homt a olejů, zaústěná do 3. staniční koleje, nově změněné na manipulační. Kolejiště bylo proto rozšířeno o další dopravní kolej. Původní remíza byla už před válkou rozšířena o jedno stání pro potřeby nocování motorových vozů.

A tak obě stanice získaly svou dnešní podobu. :)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník