Starej píše:Tak jsem si to přečetl, opravdu zajímavá a poučná práce. Nebyl bych v těch soudech tak rychlý. Kolega TTmili vcelku výstižně popsal funkci EP brzdy, kterou je osazen každý moderní osobní vlak. Nelze, než s ním souhlasit. To že jsou vysokorychlostní vlaky doplněny kromě kotoučové brzdy i dalšími systémy je opravdu nutné. Že by se ale "roztekly špalky, kotouče a kola" je ovšem k pousmání. Kotoučové brzdy jsou dimenzované tak, aby samy o sobě dokázaly soupravu zastavit, i bez pomoci dalších systémů (jako jsou EDB, magnet) i z maximální rychlosti a to v režimu rychlobrzdy. Ano, oteplení je značné, ale ty brzdy to musí "pobrat".
No bohužel jsi kolego vedle jak ta jedle.Prostě tu energii kotoučové brzdy nepoberou,právě proto se stále vymýšlejí další systémy,jak tu obrovskou energii eliminovat.Nekovové špalíky,které se začaly osazovat i na vozy nákladní dopravy z důvodu snížení hluku při zastavování,přinesly zpočátku nemalé problémy.Ony totiž ty litinové špalky,které jsou sice hlučné na druhou stranu odvádějí teplo dále na patky,rozpory,táhla atd.To u nekovových pochopitelně možné není,takže lehce přibrzděný vůz s litinovými špalíky je sice průšvih,nicméně po nějakou dobu stále jede a vyjma ohřátých kol a úbytku špalíků se nic moc neděje.Pokud se to samé stane u vozu s nekovovými špalíky po ujetí pár kilometrů se špalky doslova roztečou a na kole se vytvoří nápeče a brzda se stává nefunkční.To nemluvím o vyhřátých kolech,tím pádem také ložiskách a rovněž ohnuté nápravě.Ohnutou nápravou se v tomto případě rozumí rozdíl větší než 2 mm při změření rozkolí na 3 místech kola.A to se zatím prosím bavíme o vlacích nákladní dopravy,kde se rychlosti pohybují někde kolem rychlosti 100km/h. Další věcí,kterou je třeba vzít v potaz,je adheze železničního kola.Ona je totiž poněkud odlišná od kola automobilu,které je opatřeno pneumatikou a jede po silnici.Takže,pokud bys zabrzdil v rychlosti 200 km v hodině průběžnou tlakovou brzdou,tak během několika sekund přijdeš o brzdy a ještě z vlaku uděláš sáně,prostě ten vlak pojede smykem a na kolech jsou během pár vteřin plochy jako hrom.Pokud máš ve svém okolí nějakého fíru,tak se ho zeptej,jak velký je problém obout mašinu.A to mluvím o rychlosti cca 15-20 km za hodinu,když se přibrzdí o pisl víc než je zdrávo.O situaci,když je jak se říká nasmrkáno se ani nebavím,tam je to dřív jak na nové boty.