Vratná smyčka - skryté nádraží

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod Křeček » pát 21 zář, 2012 9:30 am

fulda píše:V tom případě hodláš použít zhruba stejnej způsob ovládání jako já. Projdi si co tady o tom už nějakou dobu píšu.


Tak jsem prolezl skoro vše co jsi napsal.
Jestli jsem to správně pochopil a chtěl bych, aby se mi na panelu ovládání zobrazovala světelná signalizace obsazenosti koleje je třeba použít toto: co jsem objevil na stránkách. http://www.fucik.name/masinky/S88_display/ Nenašel jsem, že by někdo jiný něco podobného nabízel, aby přes S88 se mi dokázalo zobrazovat obsazenost na panelu. Pokud bych nechtěl použít k ovládání PC o kterém ani neuvažuji, pak je asi zbytečné vůbec zpětnou vazbu S88 o obsazenosti použít?
Nebo je i nějaká jiná alternativa?
Nenašel jsem, ale že by jsi to nabízel přes Nšopík a nevím jaká je cena?

díky za info
Uživatelský avatar
Křeček
 
Příspěvky: 79
Registrován: úte 04 zář, 2012 10:29 am

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod mizl » pát 21 zář, 2012 1:54 pm

Křeček píše:Nenašel jsem, ale že by jsi to nabízel přes Nšopík a nevím jaká je cena?

díky za info


Cen je pouze za součástky které si objednáš třeba u gme.cz a potom samo- doma si to postavíš sám.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod fulda » pát 21 zář, 2012 3:23 pm

Křeček píše:Tak jsem prolezl skoro vše co jsi napsal.

To muselo dát dost práce, jsem celkem grafoman :mrgreen:

Co se týká přehazování vyhybky ve vratce, tak jsem o tom mluvil na seminářích. Nejpodrobněji na tomhle, ale bohužel jsem to jen namaloval na tabuli a do zápisu se to nedostalo.
Takže nezbejvá než to projet celé znova.
Podívej se na zápis z prvního semináře, jestli podle něj pochopíš přepínání napájení v jednoduché bublinové vratné smyčce. Pokud ano, tak jsme na dobré cestě a stačí, když namaluju jenom druhou polovinu.

Křeček píše:Jestli jsem to správně pochopil a chtěl bych, aby se mi na panelu ovládání zobrazovala světelná signalizace obsazenosti koleje je třeba použít toto: co jsem objevil na stránkách. http://www.fucik.name/masinky/S88_display/ Nenašel jsem, že by někdo jiný něco podobného nabízel, aby přes S88 se mi dokázalo zobrazovat obsazenost na panelu. Pokud bych nechtěl použít k ovládání PC o kterém ani neuvažuji, pak je asi zbytečné vůbec zpětnou vazbu S88 o obsazenosti použít?
Nebo je i nějaká jiná alternativa?


S88 display je takovej opravdu jednoduchej modul. Já ho vlastně ani nemám moc rád, protože pokud ho použiješ, tak se připravuješ o možnost počítač v budoucnu použít. Podle mojeho názoru je vhodnej pro ovládání stanic na modulech, pro domácí použití moc ne. Snad jen pro nešťastníky co mají Roco start set a tím pádem nemají moc na výběr.
Mnohem lepší je použít FBO. Kterej se těžko připojuje k roco, jak už jsem napsal.

Křeček píše:Nenašel jsem, ale že by jsi to nabízel přes Nšopík a nevím jaká je cena?
díky za info


Pokud si ho chceš koupit jako hotovej, tak je potřeba na Nšopíku použít kontaktní mail a cenu a dodávku si domluvit individuálně. Právě proto, že tento modul není zrovna masově používán, ani není uveden ve stálé nabídce.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod Křeček » pon 24 zář, 2012 8:05 am

mizl píše:
Křeček píše:Nenašel jsem, ale že by jsi to nabízel přes Nšopík a nevím jaká je cena?

díky za info


Cen je pouze za součástky které si objednáš třeba u gme.cz a potom samo- doma si to postavíš sám.

Michal


Pro někoho dobrá volba (úspora prostředků a dobrý pocit), pro mě jakožto neznalce elektroniky by to asi nedopadlo. Raději si za rozumný peníz pořídím hotový funkční výrobek, který zapojím a nastavím dle návodu a je to:)
Ale díky.
Uživatelský avatar
Křeček
 
Příspěvky: 79
Registrován: úte 04 zář, 2012 10:29 am

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod Křeček » pon 24 zář, 2012 8:44 am

no teoreticky to chápu, se zapojením pak v praxi mi to nějaký čas zabere, ale snad to dám dohromady. (návody naštěstí hodně napoví)
V nšopíku se tedy domluvím na výrobě tohoto: http://www.fucik.name/masinky/Xbus_FBO/ pro zobrazení obsazení koleje, aby se mi zobrazovalo na panelu.
Pro přehazovaní výhybky si objednám toto: http://www.eshop-honzikovyvlacky.cz/hon ... seni-s-reléovým-výstupem
Lze tento modul použít i mimo vratnou smyčku? zároveň i třeba pro přejezd?

Jinak jsem si kvůli zpětné vazbě S88, která nejde použít u roco krabičky pořídil nanox centrálu. Jak jsem zjistil, tak centrála je fakt použitelnější volba.

díky
Uživatelský avatar
Křeček
 
Příspěvky: 79
Registrován: úte 04 zář, 2012 10:29 am

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod fulda » pon 24 zář, 2012 6:23 pm

Křeček píše:no teoreticky to chápu, se zapojením pak v praxi mi to nějaký čas zabere, ale snad to dám dohromady. (návody naštěstí hodně napoví)
V nšopíku se tedy domluvím na výrobě tohoto: http://www.fucik.name/masinky/Xbus_FBO/ pro zobrazení obsazení koleje, aby se mi zobrazovalo na panelu.
Pro přehazovaní výhybky si objednám toto: http://www.eshop-honzikovyvlacky.cz/hon ... seni-s-reléovým-výstupem
Lze tento modul použít i mimo vratnou smyčku? zároveň i třeba pro přejezd?


Jenom pro upřesnění - k relátkům patří ještě tohle

Použít relátka pro závory je jedna z možností, byla taky prezentována na semináři a najdeš o ní v prezentaci zmínku
Myslím, že moje mimořádně modelové závory si leckdo pamatuje.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod Křeček » úte 25 zář, 2012 5:33 am

fulda píše:Myslím, že moje mimořádně modelové závory si leckdo pamatuje.


Závory jsou nezapomenutelné, pro prezentaci super:)

už se těším až to budu mít doma a budu moci otestovat...jdu to objednat :D
Uživatelský avatar
Křeček
 
Příspěvky: 79
Registrován: úte 04 zář, 2012 10:29 am

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod cernos » pon 25 bře, 2013 6:40 pm

Zdar borci, mám následující problém s modulem vratné smyčky postavený podle DCCKoleje. Do doby než jsem si zničil zdroj ze sady Roco MM, mi oba dva moduly vratné smyčky fungovaly na jedničku. Pak jsem si místo něj pořídil jiný notebookový o napětí asi 19V a proudem 3,42A. Od té doby se jeden z modulů chová "divně". Při vjezdu do vratné smyčky detekuje zkrat a zamění J a K v hlídaném úseku. Když z hlídaného úseku přejíždí do zbytku vratný smyčky, tak by měl detekovat zkrat a opět přehodit J a K. Toto se ovšem stane tak 1 ze 4 průjezdů. Na MM musím tak 2x až 4x zmáčknout STOP, aby modul zafungoval a přehodil J a K.
Hodlám dokoupit odpory a paralelně je připájet k těm stávajícím, čímž bych měl (jak jsem snad dobře pochopil) zvýšit citlivost modulu. Dotaz zní: může mít na tohle chování vliv změna zdroje? Nebo se mi něco na modulu vratky chystá odejít do křemíkovýho nebe? Původní zdroj od Roco měl tuším 16V a 3A.
Díky, Lukáš
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod fulda » pon 25 bře, 2013 7:16 pm

Paralelním odporem citlivost SNÍŽÍŠ, takže přesnej opak toho co chceš udělat. Jakou tam máš hodnotu odporů teď?
Spíš bych hledal problém na tom rozhraní kde vyjíždíš. Třeba takovej detektor obsazení snižuje napětí o 1,4V a tím pádem zhoršuje pracovní podmínky detektoru v modulu vratky.

A pokud jezdíš na roco 10764, tak možná ten tvůj zdroj není dostatečně "tvrdej" a dochází na něm k poklesu napětí. Schválně si k němu připoj voltmetr a sleduj o kolik se mění hodnota napětí když jezdíš a jaká je "na prázdno"
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod cernos » pon 25 bře, 2013 7:32 pm

Jindro, přes detektor obsazení. Tak to mám opravdu zapojený. Ale to oba dva moduly vratky. Pravda je, že by tak zapojený být nemusel (jenže v TC bych ho pak měl jako mrtvý blok). Ten jeden fachá jako víno, druhej je takovej divnej. Koleje mám vyčištěný, mašinu taky, tišťáky jsem vysál, ale furt chyba. Odpory tam jsou červená-červená-stříbrná-zlatá (tedy R220 +-5%). Roco 10764 jsem již dávno nahradil NanoX dle tvých stránek.

Než se tu budu dál dotazovat, změřím napětí zdroje "na prázdno" a v zátěži. Dále pak vypustím detektor obsazení a budu testovat.

Takže říkáš že bych měl koupit odpor větší hodnoty, třeba R330, R390?
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod fulda » pon 25 bře, 2013 7:54 pm

Pokles napětí v zátěži je problém jen Roco 10764, NanoXu to nevadí.
Ty odpory jsou tedy 0R22. Na jejich místo můžeš dát 0R33, tím se zvětší citlivost. (oranžová, oranžová, stříbrná zlatá)
Mimo jiné se podívej, jestli v detektoru obsazení "za" nemáš studeňák, nebo třeba jen povolenej drátek, kterej by vytvářel nějakej větší odpor. (to samé ve vratce)

Pak udělej takovéto experimenty:
1) vezmi kus drátku a "brnkni" s ním o koleje ve vratce (udělej na krátkou dobu zkrat) - vratka musí přecvakávat
2) Otestuj jestli reagují stejně špatně obě kolejnice - tedy šroubovákem připoj levou kolejnici na vjezdu (vratka přeskočí) a pak levou na výjezdu (vratka zase přeskočí), pak to samé na pravé kolejnici.

Mno a pak instantní rada - nepoužívej moduly, které mají na sobě zavedeno moc velké množství šumu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 26 bře, 2013 5:51 am

Jó chlapci,vám ještě nedošlo,že si moduly vratných smyček žijí vlastním životem? :lol: Já už je dávno přestal řešit,protože jeden den o nich člověk neví,že tam vůbec jsou a druhý den by je vyškub a vyhodil z okna.A to prosím bez jakéhokoliv zásahu do kolejiště nebo vozidel.Prostě jeden jsou průjezdy vratnými smyčkami bez problémů,že ani neregistruji,že vlak vratkou projel a druhý den mi tam zastaví klidně při každém průjezdu nebo průjezd připomíná hupcuk. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod cernos » úte 26 bře, 2013 8:49 pm

Tak pánové malinko posun. Zjistil jsem, že modul vratky správně překlápí jen při zkratu na jedné koleji. Touto jednou stejnou kolejí nemyslím jednu a tu samou v hlídaném úseku, ale v úsecích navazujících. Zjednodušeně, řekněme že správné vyhodnocení zkratu proběhne jen v tu chvíli, kdy na následujícím/předcházejícím úseku hlídaného úseku vyzkratuju J kolejnicí následujícího/předcházejícího úseku s K kolejnicí hlídaného úseku. Tato K kolejnice hlídaného úseku je vždy na jiné kolejnici vzhledem k přepnutí vratného modulu (což je vlastně hlavní funkce modulu :roll: ). Pokud budu chtít vyzkratovat druhou kolejnici na obou koncích hlídaného úseku, vždy mi to shodí centrálu. Uff snad jsem to popsal srozumitelně :D

Jal jsem se tedy jiného pokusu. Tímto nefunkčním modulem jsem nahradil jiný funkční, abych vyloučil chybu zapojení kolejiště. Na předtím bezproblémovém úseku se modul chová stejně a to i po zvýšení odporů. Takže výsledek? Chyba je v modulu. A teď dotaz na vás. Co mohu zkontrolovat? Na první pohled nevidím žádnou chybu (ohořelé součástky, studené spoje). Co by mohlo být za problémem že funguje jen "půlka" modulu vratky? A taková blbá otázka, když funguje jedna půlka dobře, dala by se ta druhá nějak "vyklemovat"? :shock: Že by se na detekci zkratu prostě nepodílela?

Díky moc za jakoukoliv konstruktivní radu,
Lukáš

P.S.: Kromě modulu vratky mám veškerou elektroniku v rezervním množství. Takže podle Murphiho zákonů je jasné co se musí pokakat :(
P.S.2: A jesli mě ten modul naštve, tak ho prohodím oknem a budu úsek napájet přes relé na mikrospínači vjezdové/odjezdové výhybky :evil:
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod Myšpulín » úte 26 bře, 2013 9:12 pm

Pokud vlastníš měřák a rozumíš elektrotechnice, můžeš proměřit vše kolem tranzistorů Q3 a Q4 a optočlenu (viz schema na DCCKoleje). Tam někde bude zakopanej pes, buď studeňák nebo (a tady jsem přesně nepochopil, cos tím myslel) při tý likvidaci zdroje odešla jedna z těchto součástek.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Vratná smyčka - skryté nádraží

Příspěvekod cernos » stř 27 bře, 2013 7:36 am

Vlastním nějaký obyčejný multimetr a elektronice moc nehovím. Podle plánku jsem schopný cokoliv postavit i oživit, ale logice věci nerozumím. Děkuju za nastínění postupu, zajdu do elektra, koupím nový optočlen a tranzistory a zkusím je vyměnit.

Ještě jeden dotázek, sice z jiné krabičky, ale u mě spojený s výměnou zdroje (nedošlo k poškození žádné součástky na kolejišti, odešel jen zdroj, který jsem zlikvidoval na jiném zařízení). Teď tedy další dotaz spíše ke zdroji: Používám Jindrův modul pro ovládání serv. Se starým zdrojem nebyl problém, zdroj jsem zapojil do zásuvky, kolejiště naběhlo a já mohl jezdit. Pokud došlo ke zkratu, odstranil jsem příčinu a zmáčknul Stop na MM a já mohl jezdit dál. S novým zdrojem je to malinko jinak, hůře. Zapojím zdroj a můžu jezdit. Jakmile dojde ke zkratu nebo zmáčknutí Stop na MM, centrála se odpojí (nebo jak se tomu říká). Když pak ale zmáčknu znovu Stop na MM pro uvedení do provozu, centrála hned zase spadne. Takhle to může být jednou nebo i třeba 5x po sobě než naběhne. Postupným odpojováním jsem zjistil, že za to nejspíš můžou právě dekodéry výhybek - asi moc velký odběr. Ale je mi záhadou, že se starým (slabším 16V) trafem, jsem tohle NIKDY nepozoroval. Když zkusím připojit hodně slabý zdroj (12V, jiný už tu nemám), tak si sice nezajezdím (12V je fakt málo), ale všechno naběhne a můžu centrálu shazovat do aleluja a bez problémů - díky nízkému napětí ale přechod ze zkratu do provozuschopného stavu trvá o něco déle - i serva jsou takový laxní. Kde může být problém? Nemám vyměnit zdroj za jiný? Máte nějaký tip?

Díky,
Lukáš
železničním modelářem od roku 2011 - TT, DCC
cernos
 
Příspěvky: 388
Registrován: stř 09 úno, 2011 6:09 am
Bydliště: Prachatice

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků