Digitální analog

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » úte 12 bře, 2013 7:53 am

Tak jsem už taky začal s digi provozem. Hurá hurá hurá! Pro začátek s ohledem na staré kolejiště jsem na to šel trošku jinak... Lokodekodér jsem nedal do mašiny, ale dal mezi J-K a koleje. Takže signál DCC mám jen k dekodéru před kolejištěm a v kolejích už je tedy DC pulzní regulace z dekodéru. Každopádně tohle bastlení mi umožnilo rychle začít i na starém kolejišti a zkusit provoz analogových mašinek. Samozřejmě pouze po jedné. Jen si říkám, kdy takhle ten lokodekodér odpálím třeba nechtěným zkratem. :shock: :)
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod michal.kubista » úte 12 bře, 2013 9:37 am

A v lokotkách jsi nechal tlumivky a kondenzátory?
Některé dekodéry je nemají rády a jinak tím degraduješ pulsní řízení. Neříkám, že nefunguje vůbec, ale některé jeho vlastnosti omezuješ.
Jinak toho zkratu se myslím bát nemusíš, ochrany by měly zareagovat a dekodér ochránit.
Přesto asi zvaž brzkou instalaci přímo do lokotky, nejsem si jistý vhodností tohodle řešení, i když jako první rychlí test to není špatné.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Digitální analog

Příspěvekod vvitty » úte 12 bře, 2013 9:40 am

... pokud ma dekoder ochrany. Coz treba spousta miniaturnich dekoderu nema - namatkou Silver mini, ale stejne jsou na tom i dalsi vyrobci dekoderu srovnatelnych nebo mensich rozmeru.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2776
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » úte 12 bře, 2013 6:14 pm

michal.kubista píše:A v lokotkách jsi nechal tlumivky a kondenzátory?
Některé dekodéry je nemají rády a jinak tím degraduješ pulsní řízení. Neříkám, že nefunguje vůbec, ale některé jeho vlastnosti omezuješ.
Jinak toho zkratu se myslím bát nemusíš, ochrany by měly zareagovat a dekodér ochránit.
Přesto asi zvaž brzkou instalaci přímo do lokotky, nejsem si jistý vhodností tohodle řešení, i když jako první rychlí test to není špatné.


Jo jo, určitě se chystám na normální pojetí digitálu...

No a lokotky jsem nechal jak byly, takže včetně prvků odrušení. Fakt je, že jsem si to nějak neuvědomil. Ale evidentně to ty pulzy nevyhladí zcela, jelikož to umí jet docela pomaloučku. a taky si říkám, že když vyhodím kondík a tlumivky, tak nebude to rušit třeba rádio?
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » stř 13 bře, 2013 6:34 am

Jinak osazený lokodekodér je ROCO 10732. (Koupeno na aukru za 409kč, což vypadá jako dobrá cena.) Jediné co jsem k němu našel je, že umí 1000mA. Jaké má ochrany zatím nenašel. Každopádně motůrek mašinky má napsáno tuším jen 0,18A, takže rezerva tam je. Ale třeba při rozjezdu bere víc?

Co se týká prvků odrušení, tak mě to nedalo a u jedné lokomotivy zkusil odstranit, ale nějaký velký rozdíl v jízdě jsem nezpozoroval... Asi by byl problém s větším kondenzátorem a takový malý třeba ty pulzy nedokáže vyhladit. Nevím. Každopádně to jede lépe než na analogu s napěťovou regulací.

Ještě nevím jednu věc a to, jestli se do budoucna vyplatí předělat všechny staré mašiny. Jo budou svítit, ikdyž stojí, ale jinak nevím no. Spíš to vidím, že pro digitál to bude chtít přeci jen postupně omladit lokomotivní park. Takže nakonec člověk bude mít jak analogové mašiny, tak digitální a zatím má jen jedno kolejiště. Ale vyřeším to tak, že to moje původní řešení s lokodekodérem před kolejištěm opatřím přepínačem, tak aby bylo možné přepínat DC a DCC v kolejišti. Bude to jednoduchá a rychlá přeměna DCC kolejiště na DC a naopak.
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod michal.kubista » stř 13 bře, 2013 2:45 pm

Podobnýma úvahama jako ty jsem si prošel taky a nakonec digitalizuju všechny staré mašinky, které si chci z nostalgie nechat. Ostatních se zbavuju a nebo pužívám na náhradní díly. Řešení přepínat kolejiště DC / DCC se mi moc nezamlouvá. Navíc jsem si zvykl na komfort a jízdní vlastnosti.
A k těm odrušovacím členům, ty nezruší pulzní řízení, na to jsou hodnoty dost nízké, ale moje dekodéry mají zpětnou vazbu z motorku a korigují jízdní vlastnosti. Stručně a zkjednodušeně (odborníci prominou nebo vysvětlí lépe) dekodér si provádí zpětné měření a vyhodnocuje a upravuje pulzy, což s odrušením nelze. Projeví se to ve stoupání, klesání, ... Jestli jedeš jen na jednoduchém oválu, tak se ti to nemusí projevit.

A ještě jeden postřeh. Nevím, jak máš staré ty mašinky, ale mě některé trvale odebírají 200mA, se zátěží a do kopce 500mA a při rozjezdu není výjimkou 2A. Samozřejmě je neprovozuju trvale, ale musí se s tím počítat. Já už jsem u jedné provedl remotorizaci a chystám se i na úpravu pojezdů, ale to je hudba budoucnosti.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » čtv 14 bře, 2013 5:43 am

michal.kubista

A co máš za dekodéry? Taky plánuji, že postupně budu některé modely digitalizovat. I když asi u většiny mně přijde, že se nevyplatí do nich kupovat lokodekodéry. Chci postupně pořídit pořádné moderní mašinky se zvukem. Asi ozvučit staré mašiny by taky šlo, ale nevím jestli to má smysl. Aby to bylo dokonalé, tak by člověk asi musel fakt dát modernější motor, možná i pojezd... Nevím.
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » čtv 14 bře, 2013 6:17 am

michal.kubista

Ještě k té zpětné vazbě. Budeš mít asi pravdu. Uvědomil jsem si, že se stane, že se mašina rozjede na max rychlost a reaguje až s nepříjemným zpožděním. Takže to může být to, o čem jsi psal. Díky rušení si lokodekodér vyhodnotí asi něco špatně. Takže tenhle lokodekodér zkusím dát do některé lokomotivy a pro ten můj účel možnosti digitálního analogu koupím nějaký úplně pitomý lokodekodér, protože jen ten může asi fungovat pro účel digitálního analogu spolehlivě. Ale určit tuhle variantu nechci vzdát právě pro to abych jednoduše měl možnost projet jakoukoli mašinu bez toho abych musel přepojovat trafo.
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » čtv 14 bře, 2013 3:23 pm

Takže chyba lávky. To zbláznění se lokomotivy nemá co dělat s odrušením... Dal jsem lokodekodér přímo do staré mašiny a chová se to úplně stejně. :? Ale už ho tam nechám. Docela mě mile překvapilo, že to i na těch mých starých kolejích jede docela hezky.
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod michal.kubista » čtv 14 bře, 2013 8:40 pm

Dekodér ROCO, co byl v jedné koupené setové loko šel docela rychle do světa. Ze začátku jsem instaloval dekodéry Lenz Silver+. Pokud se motůrek chová podivně, pak je možnost pohrát si s frekvencema a ještě se tam daly nastavovat další CV k motoru.
Poslední dva dekodéry mám Zimo a ty jsou asi nejlepší, dokonce jsem je nechal v automatické detekci motoru (či jak to nazvat), žádné další laborování a spokojenost.
Takže podívej na CV a zkus ještě vylepšit chování motorku, není to jen o instalaci do mašinky.
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » pát 15 bře, 2013 10:01 am

Zatím jsem nastavoval jen CV1 až CV5. Tuším, že CV 8 je pro návrat na tovární hodnoty. Jak se dostanu k nastavení frekvencí zatím netuším, ale třeba to někdy přijdu. Já vím, ten Roco 10732 assi není to nejlepší na trhu, ale tak jinak se prodává okolo devíti stovek, tak asi nebude ani žádný šunt. Jen jsem nenašel, že by měl umět ABC. To je věc, kterou budu v budoucnu potřebovat pro automatizaci zastavení před návěstidlem.

Jinak to divné chování (občas se rozjela na vysokou rychlost a ihned nereagovala na pokyny) lokomotivy zdá se bylo velkými odpory té lokomotivy. Možná to lokodekodér vyhodnotil jako zátěž. Nevím. Píší možná, protože fakt ty moje zkušenosti jsou zatím jen střípky. Ale udělal jsem jednu věc... Lokomotivu jsem promazal na všech převodech, uložení koleček atd. a jezdí to a reaguje o mnoho lépe. To divné chování se stane už jen výjimečně.

Asi stejně zase koupím lokodekodér a píchnu ho hned před koleje, protože dalších 19 starých mašinek digitalizovat nebudu, tak pro projetí prostě bude tohle řešení. Ale musí to být něco, co se nesnaží komunikovat s motorem.

michal.kubista píše:Dekodér ROCO, co byl v jedné koupené setové loko šel docela rychle do světa. Ze začátku jsem instaloval dekodéry Lenz Silver+. Pokud se motůrek chová podivně, pak je možnost pohrát si s frekvencema a ještě se tam daly nastavovat další CV k motoru.
Poslední dva dekodéry mám Zimo a ty jsou asi nejlepší, dokonce jsem je nechal v automatické detekci motoru (či jak to nazvat), žádné další laborování a spokojenost.
Takže podívej na CV a zkus ještě vylepšit chování motorku, není to jen o instalaci do mašinky.
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 15 bře, 2013 1:07 pm

[quote="RoberTT"]Zatím jsem nastavoval jen CV1 až CV5. Tuším, že CV 8 je pro návrat na tovární hodnoty. Jak se dostanu k nastavení frekvencí zatím netuším, ale třeba to někdy přijdu. Já vím, ten Roco 10732 assi není to nejlepší na trhu, ale tak jinak se prodává okolo devíti stovek, tak asi nebude ani žádný šunt. Jen jsem nenašel, že by měl umět ABC. To je věc, kterou budu v budoucnu potřebovat pro automatizaci zastavení před návěstidlem.

Je to zakuklenej Uhlenbrock,takže žádný blbeček to skutečně není :D ABC neumí,protože Uhlenbrock používá jiný,poněkud sofistikovanější systém Lissy.

Možná by Ti mohlo pomoci tohle,jsou to údaje z návodu Uhlebrock.

CV 53 Opakovací dávka regulace motorku .Hodnotu snížit, pokud lokomotiva nejede rovnoměrně.
rozsah hodnot 60 - 255 ,nastaveno z výroby 120
CV 56 Regulační frekvence.Hodnotu snížit ,je-li maximální rychlost příliš nízká.Hodnotu zvýšit jede-li lokomotiva na
rychlostní stupeň 1 příliš rychle.
rozsah hodnot 0-127 , nastaveno z výroby 64
CV 58 Časová prodleva pro měření AD převodníku. Hodnotu zvýšit, jede-li lokomotiva při nízké rychlosti nerovnoměrně.
Hodnotu snížit,je-li při snížené hodnotě v CV 53 maximální rychlost lokomotivy příliš nízká.
rozsah hodnot 0-255,nastaveno z výroby 10

Zde máš návod na Roco: http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10732.pdf

Tak malá oprava,český návod Uhlenbrock říká " Reaguje na brzdný signál DCC nebo na brzdné trati se stejnosměmým napětím".Návod od Roca se rovněž zmiňuje o podpoře brzdné dráhy.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Digitální analog

Příspěvekod RoberTT » pát 15 bře, 2013 5:48 pm

Díky moc. Před chvílí jsem to zkoušel měnit. Po chvíli hraní si a zkoušení jsem nakonec upravil jen hodnoty CV47 a CV48 a to tak, že jsem je snížil. Zdá se, že to pomohlo. Mám dojem, že brzdná dráha se vypočítávala z vyšší rychlosti, než které mašina uměla dosáhnout, a proto ta z mého pohledu opožděná reakce - opožděné brzdění - splašená mašina. Jsem rád, že teda ten Roco lokodekodér není žádný chudáček. Jen mě štve, že je tolik způsobů pro automatické zastavení... :) Pak jedna mašina zastaví a druhá zase ne, protože neumí ABC a nebo zase něco jiného. Jdu si najít a nastudovat Lissy. :)

miroslav lengyel píše:Je to zakuklenej Uhlenbrock,takže žádný blbeček to skutečně není :D ABC neumí,protože Uhlenbrock používá jiný,poněkud sofistikovanější systém Lissy.

Možná by Ti mohlo pomoci tohle,jsou to údaje z návodu Uhlebrock.

CV 53 Opakovací dávka regulace motorku .Hodnotu snížit, pokud lokomotiva nejede rovnoměrně.
rozsah hodnot 60 - 255 ,nastaveno z výroby 120
CV 56 Regulační frekvence.Hodnotu snížit ,je-li maximální rychlost příliš nízká.Hodnotu zvýšit jede-li lokomotiva na
rychlostní stupeň 1 příliš rychle.
rozsah hodnot 0-127 , nastaveno z výroby 64
CV 58 Časová prodleva pro měření AD převodníku. Hodnotu zvýšit, jede-li lokomotiva při nízké rychlosti nerovnoměrně.
Hodnotu snížit,je-li při snížené hodnotě v CV 53 maximální rychlost lokomotivy příliš nízká.
rozsah hodnot 0-255,nastaveno z výroby 10

Zde máš návod na Roco: http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10732.pdf

Tak malá oprava,český návod Uhlenbrock říká " Reaguje na brzdný signál DCC nebo na brzdné trati se stejnosměmým napětím".Návod od Roca se rovněž zmiňuje o podpoře brzdné dráhy.
RoberTT
 
Příspěvky: 21
Registrován: pon 04 bře, 2013 9:47 am

Re: Digitální analog

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 15 bře, 2013 6:31 pm

RoberTT píše:Díky moc. Před chvílí jsem to zkoušel měnit. Po chvíli hraní si a zkoušení jsem nakonec upravil jen hodnoty CV47 a CV48 a to tak, že jsem je snížil. Zdá se, že to pomohlo. Mám dojem, že brzdná dráha se vypočítávala z vyšší rychlosti.....


Tvůj dojem je naprosto správný :D Mašiny jsou z výroby nastavené jako Pendolíno.Chce si to s tím vyhrát,taky jsem strávil u nastavení mašiny celé odpoledne.
Mrkni ještě sem,kolega tam má spousty informací o nastavení CV.
http://houmrovyvlaky.bluehost.cz/Krivka ... 20Gold.htm
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem


Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků