Micro-mini-pidi-kolajiska I

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod chameleon » čtv 13 pro, 2012 1:09 pm

czhunter píše:Nejsem si zcela jistý, ale myslím si, že by ten skryťák šel udělat jednodušeji.
Ty čtyři (na plánku) spodní výhybky totiž z provozního hlediska k ničemu neslouží, jen nahrazují dvě křížení.
Pokud je nutné zachovat funkci, aby vlak mohl jet bez průjezdu SN, pak stačí dvě výhybky a jedno křížení.
Teoreticky by to mohlo vyjít i s většími poloměry, ale to bych si musel geometricky ověřit.

myslíš takhle?
problém je spíš vykřižovat tratě sestupující do SN...
Přílohy
snn.jpg
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod D » čtv 13 pro, 2012 3:33 pm

Řešení není tak složité a nezabírá ani moc místa s použitím poloměrů R310.

mf-banska-310.png
mf-banska-310.png (17.54 KiB) Zobrazeno 9213 krát


Skryté nádraží je jednosměrné. Do nádraží vedou dvě tratě, v plánku červená a zelená. Některé části jsou společné, jiné tvoří vratnou smyčku pouze pro konkrétní trať. Vlak, který dojel do nádraží, může po libovolné trati opět odjet (vpřed). Manipulace se ve skryťáku neprovádí.

Úspora 4 výhybky, navíc přidáno jedno křížení. Zrušil jsem i spojku, která v Milanově plánku umožňovala kroužení skryťákem (místo na ni zůstalo zachováno), podle mě nepotřebná. Pokud by nebylo třeba používat viditelné kroužení mimo skryťák, tak by šly zrušit i vjezdové výhybky vzadu a nahradit je opět křížením.

Všechna křížení jsou úrovňová. Stavění cest má čtyři varianty: červená vjezd, červená odjezd, zelená vjezd, zelená odjezd. Plus samozřejmě rozdělení na koleje ve skryťáku a u vjezdových variant cest odpínání zastavovacích úseků (u DCC pomocí ABC).

Další možnou obměnou je v závislosti na dovoleném stoupání celý plánek otočit o 180°, objízdné koleje po obvodu vynechat a vjíždět do skryťáku kratší cestou. Výhodou pak bude i poloha skrytého nádraží blíže k obsluze.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod czhunter » čtv 13 pro, 2012 8:45 pm

D> Ano, tak nějak podobně jsem to myslel, úplně přesně takto. Kromě samotného SN řeší vše dvě výhybky a dvě křížení.

Výhoda je, že při průjezdu smyčkou nemusíš jet přes SN - což musíš v tvém případě vždy.

Funkce je úplně stejná jako u prvního Milanova návrhu, akorát vlak nemusí při průjezdu smyčkou přejet 8 výhybek = potenciál problému.
A je tam samozřejmě nějaká finanční úspora při stavbě.

Ideální by bylo ještě jak píše D, celý skryťák otočit, pak by se ušetřilo ještě několikanásobné křížení tratí. Pokud je ovšem nutné sjet hodně dolů, pak to možné není.

Možná je to rýpání co něčeho, co stejně není vidět, ale když Milan psal, že by toto SN chtěl použít víckrát, tak je dobré ho mít ťip ťop vymakané :)

EDIT: teď mě napadá, že tam mám chybu :) Musí to být trochu jinak, tady by jedno křížení muselo stejně být angličan
Přílohy
mf-banska-310_newest.gif
mf-banska-310_newest.gif (17.93 KiB) Zobrazeno 9117 krát
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod D » čtv 13 pro, 2012 10:43 pm

czhunter:
Tvoje úprava v sobě logickou chybu nemá, prakticky jen vymění pořadí průjezdu systémem u zelené koleje z trasy skryťák > smyčka na smyčka > skryťák a u červené trasy naopak. Šipky průjezdu smyčkovými kolejemi tedy patří obráceně. Výhodu proti mému návrhu žádnou nespatřuji, angličan potřeba není.

EDIT: Plácám blbosti, vizte níže.
Naposledy upravil D dne čtv 13 pro, 2012 11:32 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod jafobe » čtv 13 pro, 2012 11:10 pm

jak jsem zmínil dalo by se to stáhnoutobě koleje do jedné koleje a na tu pak napojit skryťák se smyčkou, tím by se mohlo ušetřit víc vyhýbek, trochu jsem nakreslil svou představu, spojení kolejí by se už dalo dostat dostatečně pod úroveň vrchního terénu, pak by se tobogánem dostalo níž pod křížení do skrytého nádraží, to by se tím pak dostalo k přední straně panelu odkud by bylo i přístupnější
skryté11d.jpg

a pokud jsou obavy že by se tam nevešel vepředu most, je možnost skryté nádraží posunout víc dozadu, tím že by se do něj klesalo ještě o patro níž než kde se koleje zvrchu scházejí tak by tam bylo podle mě víc místa než kdyby byl skryťák jen o patro níž něž vrchní panel, a byl by z mého pohledu k němu i lepší přístup otvory zespodu kdyby se v něm něco semlelo
střední patro kde se koleje potkají
skryrté-1-2.jpg
skryrté-1-2.jpg (26.57 KiB) Zobrazeno 8874 krát

a spodní patro se skratým nádražím s vlečkou
skryte-2-2.jpg
Naposledy upravil jafobe dne sob 15 pro, 2012 1:40 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 742
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod czhunter » čtv 13 pro, 2012 11:21 pm

D píše:czhunter:
Tvoje úprava v sobě logickou chybu nemá
Má, protože když vlak přijede třeba po zelené, pak:
a) Buď pojede smyčkou zpět - no problem
b) nebo pojede do SN - a tady je problém, protože ze SN může "normálně" vyjet ven jen na červenou, zpátky na zelenou už se jen tak nedostane
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod D » čtv 13 pro, 2012 11:30 pm

czhunter:
Máš pravdu. Stejně, jako se nedá z nádraží po zelené vyjet, tak se do něj nedá po červené vjet.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod D » čtv 13 pro, 2012 11:50 pm

Nad otázkou úsporných skrytých nádraží s vratnou smyčkou jsem už bádal. Možná už dozrál čas něco povytáhnout ze šuplíku. Třeba se to sem bude hodit a někoho to inspiruje.

Plánek má tři výškové úrovně na relativně malé ploše, takže jakékoliv zvětšení panelu pomůže snížit stoupání, které je počítáno na jednu průjezdnou výšku během jedné otáčky použitého poloměru obloukových kolejí. Návrh je ve velikosti TT s poloměry od 310 mm, nejmenší rozměr panelu je 1,4 × 0,8 metru. S poloměry oblouků 276 mm se lze dostat až na 1,2 × 0,75 metru. Viditelná trať je obousměrně průjezdná, zamýšlena jako prostá vedená krajinou nebo s malou staničkou. Propoj vzadu umožňuje klasické oválové kroužení vlaku pro návštěvy a hlavně děti. V prvním podzemním patře je angličan, který spojuje oba směry viditelné tratě a svou druhou polovinou rozděluje směr do vratné smyčky. Skryté nádraží je součástí vratné smyčky a nachází se na druhém podzemním patře. Vratná smyčka sice umožňuje obousměrný průjezd, ale kvůli zjednodušení stačí používat provoz jednosměrný.

vratna-horni.png
vratna-horni.png (59.68 KiB) Zobrazeno 9075 krát

vratna-spodni.png
vratna-spodni.png (37.08 KiB) Zobrazeno 9075 krát
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod czhunter » pát 14 pro, 2012 12:02 am

Nejjednodušší řešení tohoto typu SN je dle mého toto.

Je tam sice stále dost výhybek (nicméně o 4 míň než v původním návrhu MF se stejným počtem kolejí v SN ), ale výhodou je, že každý vlak může ze SN odjet kamkoliv, aniž by nějak zvláštně kroužil nebo blokoval koleje v SN průjezdem.
Je to dělané narychlo, staniční koleje by šly prodloužit vysunutím zhlaví víc do oblouku, ale to se mi v brzké ranní hodině nechce dělat :)
Přílohy
SN_test.gif
SN_test.gif (15.88 KiB) Zobrazeno 9070 krát
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » pát 14 pro, 2012 7:22 am

Kluci já s vámi plně souhlasím,co jste zde představili,i ten skryťák jsem měl vepředu.Ale prohlédli jste pořádně obě kolejiště 021 Blatec a 022 Báňská :?: Konfrontovali jste viditelnou část právě se skrytou části :?: A jak vám vyšlo stoupání :?: Martin Ostruzska ve 3D skryťák představil.Nemluvě že Blatec má skryťák dle rozvinuté definice L.K.,což znamená,že není upraven pro skryťák oboustranné smyčky.Musím při projektování velmi pečlivě vážit zda nebudou problémy mezi viditelnou a skrytou části.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Martin Ostruszka » pát 14 pro, 2012 9:09 am

...zda nebudou problémy mezi viditelnou a skrytou části
No a o to hlavně v tomto případě jde. Pro ostatní jsem si dovolil:

Báňská_spoj.jpg

Všimněte si toho podjezdu vepředu, začátku stoupání ve skryté atd...
Martin Ostruszka
 
Příspěvky: 30
Registrován: úte 19 črc, 2011 2:15 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » pát 14 pro, 2012 12:17 pm

Martin vlastně ukázal jak praktikuji průběžnou kontrolu mezi skrytou a viditelnou části kolejiště.Platí to pro všechny mnou zveřejněných návrhů.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Steve30 » pát 14 pro, 2012 12:23 pm

Pardon, nechci rušit a skákat Vám do řeči, když tady řešíte tak složitý a krásný projekt. Jen chci sdělit, že jsem poupravil můj projekt, v příp. zájmu se můžete podívat: http://steve30.rajce.idnes.cz/Vitrinove ... uly-tt.jpg a velmi bych uvítal Vaše kritické připomínky. Vím, že tam mám plno nelogismů, ale na tak malém prostoru je to o velkém kompromisu.
Steve30
 
Příspěvky: 30
Registrován: sob 27 říj, 2012 6:48 am

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » pát 14 pro, 2012 12:29 pm

Steve30 píše:Pardon, nechci rušit a skákat Vám do řeči, když tady řešíte tak složitý a krásný projekt. Jen chci sdělit, že jsem poupravil můj projekt, v příp. zájmu se můžete podívat: http://steve30.rajce.idnes.cz/Vitrinove ... uly-tt.jpg a velmi bych uvítal Vaše kritické připomínky. Vím, že tam mám plno nelogismů, ale na tak malém prostoru je to o velkém kompromisu.


Já tam vidím spíše matematické chyby.Výhybky a hned vyrovnávací oblouk,jseš si jistej,že ti lokomotiva projede bez nehody okolo soupravy :?:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Steve30 » pát 14 pro, 2012 12:46 pm

To máš pravdu Milane, s tím si tedy jistý nejsem, no myslím, že vzhledem k extrémní krátkosti staničních kolejí tam bude stát pouze M 131.1 nebo maximálně Rosnička s jedním 2-osým (krátkým) vozem, snad by s objížděním takové soupravy nebyl problém... :?: Chtěl bych tam zachovat právě tu objízdnou kolej a zároveň tu přesuvnu, ale prostoru je tam kriticky málo. :oops:
Steve30
 
Příspěvky: 30
Registrován: sob 27 říj, 2012 6:48 am

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků