od Jirka_US » stř 24 říj, 2012 4:26 am
Dovolil bych si upřesnit některé skutečnosti ohledně dotazu “DCC napětí”, protože autor dotazu byl odkázán na stránky, které obsahují buď nepřesnosti, nejasnosti nebo dokonce chyby, a to nikoliv jen gramatické. Podstatné tak je, že autor dotazu se jen těžko dozví, jak to vlastně je. Tedy jaké napětí je na motorku u DCC systému. Pokud se navíc ve vyhledávání omezíme na jazyk český, tak si dovoluji tvrdit, źe śance, že najde správnou odpověď je menśí než 5 procent.
Nyní k věci. V kolejích u systému DCC je střídavé napětí obdélníkového průběhu s amplitudou ca.+/-14-16V, které je modulované DCC signálem. Dekodér napájí stejnosměrný motorek opět střídavým napětím (ne stejnosměrným !!!), které je modulováno pulsně šířkovou modulací (dále jen PWM). Střední hodnota (nikoliv efektivní hodnota!!!) tohoto napětí odpovídá přesně stejnosměrné hodnotě napětí, které je potřeba, aby motorek měl požadovanou rychlost. Jinak řečeno, motorek se bude otáčet stejnou rychlostí pokud bude napájen napětím s PWM, jehož střední hodnota bude např.5V, jako kdyby byl motorek napájen stejnosměrným napětím 5V.
Regulace motorků pomocí PWM se používá běžně i u tkz. “analogu”. Z hlediska kvality řízení motorku, ale není žádný kvalitativní rozdíl mezi PWM regulací v analogu a DCC za předpokladu, že kmitočet a tvar signnálu je stejný. Doporučuji si tento dodatek přečíst několikrát, aby se nestrhla zbytečná debata.
Hlavní výhoda DCC je v nezávislém ovládání několika lokomotiv na jedné koleji (bez dělení/úseků) + další přídavné funkce jako ovládání světel atd., nikoliv v kvalitě řízení stejnosměrných motorků. Využívání BEMF k regulaci otáček, plynulý rozjezd a zastavení lze realizovat i v analogu s PWM regulací a nesouvisí s DCC.
Jinak řečeno způsoby regulace stejnosměrných motorků, které dnes využívá DCC se běžně používaly před DCC a to i v modelové železnici. Jen se při dnešním srovnání bere jako symbol “analogového” (ne analogického, významem úplně jiné slovo ! ) ovladač FZ1, takže si opět míchají hrušky s jablkama. V lepším případě se srovnává lineární regulátor s PWM regulátorem, což jsou 2 principiálně odlišné způsoby.
Nyní přejděme od teorie k praxi. Provedl jsem srovnání ca.40 let staré loko NOHAB od Zeukeho, tedy porovnání jízdy s PWM regulátorem (ca. rok výroby 1982) a potom provedl “digitalizaci” této lokomotivy. Praktický test potvrdil výše uvedený teoretický závěr, kvalitativně žadný rozdíl. Navíc pro majitele “historických” kousků modelů TT Zeuke a BTTB dobrá zpráva je, že tyto modely i bez dekodéru mohou jezdit na DCC kolejišti na adrese 0, ale pouze 1 kousek. Opět vyzkoušeno po dobu několika let.
Jirka