DCC-napětí

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » stř 05 říj, 2011 1:26 pm

Fajn, já to beru, tak trochu jsem to pochopil... lokomotivy jedou na střídavý proud, ve kterém běží DCC signál. :D :!:
Naposledy upravil ovlaky dne stř 29 úno, 2012 6:56 pm, celkově upraveno 1
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod mpinta » stř 05 říj, 2011 1:32 pm

mpinta píše:Tomu 14letý kluk porozumí těžko. Už ho mám na Skypu. Co dostanu, když ho to naučím a vše (nebo raději trochu slevím...aspoň něco) mu vysvětlím? Záleží jen na tom, zda bude chtít.

Nechtěl, ale pořád se bude ptát tady. Typické...
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » stř 05 říj, 2011 4:31 pm

ovlaky píše:Fajn, já to beru, tak trochu jsem to pochopil... ale na co teda jedou lokomotivy když tam není proud ale jen DCC signál? :D :?: :!:


Nepochopil jsi to vůbec :D jednoduše řečeno je to tak,že proud je smixován s digitálním signálem. :wink: Stačí si o tom něco přečíst buď zde na fóru nebo přímo u Lokopina,který Ti dokonce nabídl pomoc,takže se ptám.co bys chtěl více :?:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod Rudolf » stř 05 říj, 2011 6:05 pm

Hlavně to chce si něco přečíst ze základů elektrotechniky. Jinak to fakt nemá cenu (ani na ty dotazy odpovídat) ...
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 970
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » sob 04 úno, 2012 10:57 am

a ještě bych měl dotaz na digitální dekodéry. z roco zesilovačů vychází do kolejiště proud 18V AC s digitální signálem a výkonem 36 VA, a když na multimaus pustím osvětlení, kolik napětí jde do pozičního osvětlení lokomtivy z dekodéru? chci si sám udělat do lokomotivy osvětlení... jde tam proud 3V DC nebo 16V AC? návod na dekodér nepřečtu, je buď v NJ nebo v AJ! :D děkuji za odpovědi.
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 04 úno, 2012 12:05 pm

Téma osvětlení lokomotiv je třeba zde: viewtopic.php?f=6&t=4913&hilit=osv%C4%9Btlen%C3%AD+lokomotiv
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » pát 27 črc, 2012 12:26 pm

Mám dotaz... :arrow: Nechce se mi zbytečně utrácet za drahé trafa Roco, Fleischmann, Lenz atd. k připojení na zesilovač Roco. Doma mám to obyčejné 18V a 2A tudíž 36VA, a to je moc slabé... Booster Roco + transformátor Roco mi taky připadne drahé... Tak mě napadlo, jestli bych tam nemoch zapojit toto toroidní trafo: http://www.tipa.eu/cz/trafo-tor-108va-1 ... 0/d-82359/ které je dost výkoné a moc nestojí... Slyšel jsem totiž, že tyto trafa patří k nejkvalitnějším! :!: Ale zajímalo by mě, jestli se dá normálně na Roco zesilovač zapojovat jakákoliv trafa...?! :idea: Anebo, jestli by se nedalo k tomu mému trafu postavit stabilizátor 18V a 1A? Co by šlo realizovat? Mockrát děkuji! :)
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » pát 27 črc, 2012 2:39 pm

K roco kostce tohle nepřipojuj, kostka nemá regulaci, takže by ti pustila do kolejí plné napětí a to by bylo 18*1,4 = 25,2V a to je moc. Najdi si podobmé, které má na sekundáru 12V.

Ale nejsem si jistej, jak moc si pomůžeš, nebo spíš co očekáváš, protože kostka má proudové omezení na asi 2,2A. Takže každé větší trafo je k ničemu. Jedině že by jsi měl několik okruhů pro příslušenství jako mám já a z jednoho takového trafa napájel několik kostek (já z tohoto transformátoru napájím dvě kostky, jednu NanoX a ještě nějaké drobné příslušenství)

Pro samotné jedno roco ti stačí 12V / 3A

Pokud půjdeš po ekonomice, tak z tohoto můžeš v klidu napájet jedno Roco a ještě nějaké příslušenství.

P.S. Při používání takto mocných transformátorů pozor na proudové ochrany, bez nich to nelze.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod ovlaky » pát 27 črc, 2012 3:54 pm

No tak to asi raději použiji výrobky od STE, které jsou cenově přijatelné... Jinak děkuji fulda za radu! :!: A myslíte, že by fungoval Roco zesilovač na to obyčejnétrafo 36VA se stabilizátorem 18V a 1A? Děkuji...
Kolejiště v H0, kolejivo Roco Geoline
Řízení kolejiště - analog / řízení hnacích vozidel - DCC
Uživatelský avatar
ovlaky
 
Příspěvky: 38
Registrován: pát 05 srp, 2011 9:13 am
Bydliště: Mikulov, Jihomoravský kraj

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » pát 27 črc, 2012 5:23 pm

To trafo na které jsem odkazoval stojí asi třetinu oproti tvojemu :D
To které máš originál (18V= / 36VA) je v pohodě, trafo pod 2A nepoužívej.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod fulda » pát 27 črc, 2012 6:07 pm

Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5172
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC-napětí

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 28 črc, 2012 12:06 pm

A co si pořídit špičkovou kvalitu za rozumnou cenu :D
http://www.ben-model.cz/e-shop/cz/detai ... 72-va.html
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC-napětí

Příspěvekod zdeno » pát 03 srp, 2012 1:32 pm

zjistil jsem, ze se na tomhle neoplati setrit. Idealni je spinany stabilizovany zdroj, treba
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=91703&name=minwa-mwa2102gs-9luc
tohle je naprosto spolehlive a za dobrou cenu. Navic nastavitelne a s vice konektory.
---
Osobne velmi doporucuji, je to super.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3156
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: DCC-napětí

Příspěvekod Jirka_US » stř 24 říj, 2012 4:26 am

Dovolil bych si upřesnit některé skutečnosti ohledně dotazu “DCC napětí”, protože autor dotazu byl odkázán na stránky, které obsahují buď nepřesnosti, nejasnosti nebo dokonce chyby, a to nikoliv jen gramatické. Podstatné tak je, že autor dotazu se jen těžko dozví, jak to vlastně je. Tedy jaké napětí je na motorku u DCC systému. Pokud se navíc ve vyhledávání omezíme na jazyk český, tak si dovoluji tvrdit, źe śance, že najde správnou odpověď je menśí než 5 procent.
Nyní k věci. V kolejích u systému DCC je střídavé napětí obdélníkového průběhu s amplitudou ca.+/-14-16V, které je modulované DCC signálem. Dekodér napájí stejnosměrný motorek opět střídavým napětím (ne stejnosměrným !!!), které je modulováno pulsně šířkovou modulací (dále jen PWM). Střední hodnota (nikoliv efektivní hodnota!!!) tohoto napětí odpovídá přesně stejnosměrné hodnotě napětí, které je potřeba, aby motorek měl požadovanou rychlost. Jinak řečeno, motorek se bude otáčet stejnou rychlostí pokud bude napájen napětím s PWM, jehož střední hodnota bude např.5V, jako kdyby byl motorek napájen stejnosměrným napětím 5V.
Regulace motorků pomocí PWM se používá běžně i u tkz. “analogu”. Z hlediska kvality řízení motorku, ale není žádný kvalitativní rozdíl mezi PWM regulací v analogu a DCC za předpokladu, že kmitočet a tvar signnálu je stejný. Doporučuji si tento dodatek přečíst několikrát, aby se nestrhla zbytečná debata.
Hlavní výhoda DCC je v nezávislém ovládání několika lokomotiv na jedné koleji (bez dělení/úseků) + další přídavné funkce jako ovládání světel atd., nikoliv v kvalitě řízení stejnosměrných motorků. Využívání BEMF k regulaci otáček, plynulý rozjezd a zastavení lze realizovat i v analogu s PWM regulací a nesouvisí s DCC.
Jinak řečeno způsoby regulace stejnosměrných motorků, které dnes využívá DCC se běžně používaly před DCC a to i v modelové železnici. Jen se při dnešním srovnání bere jako symbol “analogového” (ne analogického, významem úplně jiné slovo ! ) ovladač FZ1, takže si opět míchají hrušky s jablkama. V lepším případě se srovnává lineární regulátor s PWM regulátorem, což jsou 2 principiálně odlišné způsoby.
Nyní přejděme od teorie k praxi. Provedl jsem srovnání ca.40 let staré loko NOHAB od Zeukeho, tedy porovnání jízdy s PWM regulátorem (ca. rok výroby 1982) a potom provedl “digitalizaci” této lokomotivy. Praktický test potvrdil výše uvedený teoretický závěr, kvalitativně žadný rozdíl. Navíc pro majitele “historických” kousků modelů TT Zeuke a BTTB dobrá zpráva je, že tyto modely i bez dekodéru mohou jezdit na DCC kolejišti na adrese 0, ale pouze 1 kousek. Opět vyzkoušeno po dobu několika let.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: DCC-napětí

Příspěvekod radeksindy » stř 24 říj, 2012 10:13 am

Hlavní výhoda DCC je v nezávislém ovládání několika lokomotiv na jedné koleji (bez dělení/úseků) + další přídavné funkce jako ovládání světel atd., nikoliv v kvalitě řízení stejnosměrných motorků. Využívání BEMF k regulaci otáček, plynulý rozjezd a zastavení lze realizovat i v analogu s PWM regulací a nesouvisí s DCC.

U DCC mohu nastavit parametry pro řízení individuálně, u analogu nikoli. Tady totiž neposuzuji pouze kvalitu řízení motoru (alespoň já ne), ale celkové chování modelu. Navíc BEMF na analogovém kolejišti s provozem více lokomotiv použít nepůjde.

Navíc pro majitele “historických” kousků modelů TT Zeuke a BTTB dobrá zpráva je, že tyto modely i bez dekodéru mohou jezdit na DCC kolejišti na adrese 0, ale pouze 1 kousek. Opět vyzkoušeno po dobu několika let.

To je sice pravda, ale není to určeno pro trvalé používání. Mezi PWM řízením z analogového regulátoru (nebo dekodéru) a využíváním tzv. adresy 0 v DCC je veliký rozdíl. Koncové stupně analogového PWM regulátoru nebo dekodéru vytvářejí pulsy jedné polarity a změnou šířky mění stejnosměrnou složku. DCC signál je bipolární a stejnosměrná složka se vytváří změnou poměru period v logické 0. Takže i když lokomotiva stojí, protéká jí střídavý proud, který samořejmě s motorem topí. Sám léta používám adresu 0 pro projíždění modelů do kterých nechci dávat dekodér, ale nelze tento způsob doporučit pro běžné provozní ježdění, kde by lokomotiva měla půl dne stát na kolejích.
radeksindy
 
Příspěvky: 2631
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník