Kolejiště v obýváku

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod lajblt » sob 23 čer, 2012 8:30 pm

Ahoj,

zkusil jsem si trochu s tvým návrhem pohrát. Myslím si, že posun do teplárny si zbytečně kompikuješ tím, že manipulační kolej u skladiště není průjezdná. Nehledě k tomu, že u skladiště by nemohly stát vozy, pokud bys chtěl zasunout vozy do teplárny.

Na plánku jsou koleje 1 a 2 dopravní, 5 (nahoře) a 4 (dole) manipulační, kolej 3 je strojová kolej pro objížení souprav. Skladiště stojí u koleje 2k, volná skládka je u koleje 5. Užitečná délka dopravních kolejí je ~ 82 cm. Použité výhybky jsou všechny typu EW2 (s výjimkou jednoho angličana). Kusá kolej 1k má délku ~150 mm, což by mělo stačit i na delší dieselové lokomotivy (typicky T478.x). Do stanice jsem přidal remízu pro lokomotivu obsluhující teplárenské koleje nebo pro nocující motorový vůz.

Teplárna má (kvůli požární bezpečnosti) oddělené koleje pro LTO a uhlí, jejich skládky jsou na opačných stranách - uhlí je na straně u teplárny, je s ním těžší manipulace.
Přílohy
_modely.biz-mizl-4-pudorys.jpg
_modely.biz-mizl-4-final.jpg
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod mizl » ned 12 srp, 2012 12:57 pm

Zdravím všechny modeláře. V mém návrhu jsem si vymyslel malou kotelnu. Hledal jsem na netu nějakou pěknou stavebnici kterou bych případně upravil. Žádnou takovou jsem ovšem nenalezl, která by se mi hodila. Zkusil jsem tedy navrhnout malou kotelničku sám. Kotelna je jak na uhlí tak i na LTO. U tanku plánují malou přečerpávací staničku s cisternových vagónů. Tím to bych vás všechny požádal, o návrhy, co by se dalo ještě zlepšit, či přidat, nebo upravit.

Předem děkuji za vaše náměty podměty či připomínky.

Michal
Přílohy
21_Kotelna_Nahled.jpg
20_Kotelna_Nahled.jpg
19_Kotelna_Nahled.jpg
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod cipisekmp » ned 12 srp, 2012 3:22 pm

Ahoj, krasne kresby. Mej se Cipisek
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1621
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod milan ferdián » ned 12 srp, 2012 4:29 pm

cipisekmp píše:Ahoj, krasne kresby. Mej se Cipisek


SketchUp :wink: :?:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod mizl » ned 12 srp, 2012 5:23 pm

milan ferdián píše:
SketchUp :wink: :?:



Správně :wink: . Dá se sním dělat spoustu věcí a je strašně jednoduchý ..

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod Vladimír_B » ned 12 srp, 2012 9:09 pm

Ahoj, já bych to pojal opačně. Největší a nejrozsáhlejší stavbou bude teplárna, tak bych jí dal na opačnou stranu nádraží, ke zdi. A tím můžeme udělat z teplárny obrovský závod (jak se patří :D ). Budovy bych pojal formou kulisy. Nejprve k opačnému konci nádraží. Na kolej k výpravní budově bych přesunul skladiště, ať to vypadá jako normální nádraží a v uvolněném šturcu mohou být uhelné sklady nebo stavebniny. Příp. jeden může vykládat u skladu. A aby nebyl ten provoz tak nudný, tak na manipulační koleji může vykládat i n.p. Jednota. Na kusou kolej u vjezdového zhlaví bych umístil hajc. Tedy pořadí hajc, výpravní budova, skladiště, volná skládka a vlečka. Má to výhodu v tom, že odstupující stroj do depa se nemusí probíjet vozovou hradbou u skladu (jen přejede pár tetek před výpravní budovou :D ).
A teď k vlastní teplárně. Jako jedna z možných předloh může posloužit teplárna Strakonice. Vlečka by se napojovala z vjezdového zhlaví. Hned by byl angličan, směrem k oblouku šturc (případně i s hajcem, ale to se tam asi nevejde), vlečku by tvořily dvě koleje. Kolej blíže nádraží by vedle podél celého a ta vzdálenější by měla poloviční délku. A právě na té by bylo stáčecí zařízení a u ní zásobníky na mazut (nakreslené/polokulisa) . Na té bližší koleji by byl cca v půlce rošt na vysypávání uhlí z wapek (může být zastřešený) a zbylý prostor mezi kolejí a kulisou by vyplňoval uhelný bazén, který by neustále přehraboval buldozer Stalinec... Budova strojovny a kotelny by se mě líbila ve funkcionalistickém stylu, něco jako "škodovácká" elektrárna, nebo kolínská... a hlavně šestibokou chladící věž :D Ano, začíná to vypadat megalomansky a to jsem ani nezakomponoval kyselinové hospodářství a vlečku do strojovny :D Takováhle velká vlečka si prostě žádá, alespoň naznačit, "velkou" teplárnu. Dát k téhle vlečce malou kotelnu mi přijde nedostatečné. Mazutové hospodářství měla skoro každá třetí fabrika, tak není problém na mapách pohledat...
Další problém vidím v tom, že se to do vymezeného prostoru prostě nevejde.

Strakonice
http://www.mapy.cz/#x=13.907538&y=49.254460&z=19
plzeňská škodovka (objekt s půlkulatou střechou)
http://www.mapy.cz/#x=13.345822&y=49.739442&z=19&o=2
Kolín
http://foto.mapy.cz/142676-Kolin-elektrarna
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod E27 » pon 13 srp, 2012 9:21 am

Ahoj, ten obrázok kotolne čo si navrhol je pekný, ale priznám sa, že mne to príde skorej ako časť chemičky. Taký starší podnik. Nepremýšlal si to zmeniť?
Na kotolňu pre uhlie a vykurovací olej je to moc malé a komín je pomerne nízky :| Pri spalovaní VOŤ (vykurovací olej ťažký) vzniká značné množstvo splodín.
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod mizl » pon 13 srp, 2012 1:12 pm

Vladimír_B píše:Ahoj, já bych to pojal opačně. Největší a nejrozsáhlejší stavbou bude teplárna, tak bych jí dal na opačnou stranu nádraží, ke zdi. A tím můžeme udělat z teplárny obrovský závod (jak se patří :D ). Budovy bych pojal formou kulisy. Nejprve k opačnému konci nádraží. Na kolej k výpravní budově bych přesunul skladiště, ať to vypadá jako normální nádraží a v uvolněném šturcu mohou být uhelné sklady nebo stavebniny. Příp. jeden může vykládat u skladu. A aby nebyl ten provoz tak nudný, tak na manipulační koleji může vykládat i n.p. Jednota. Na kusou kolej u vjezdového zhlaví bych umístil hajc. Tedy pořadí hajc, výpravní budova, skladiště, volná skládka a vlečka. Má to výhodu v tom, že odstupující stroj do depa se nemusí probíjet vozovou hradbou u skladu (jen přejede pár tetek před výpravní budovou :D ).
A teď k vlastní teplárně. Jako jedna z možných předloh může posloužit teplárna Strakonice. Vlečka by se napojovala z vjezdového zhlaví. Hned by byl angličan, směrem k oblouku šturc (případně i s hajcem, ale to se tam asi nevejde), vlečku by tvořily dvě koleje. Kolej blíže nádraží by vedle podél celého a ta vzdálenější by měla poloviční délku. A právě na té by bylo stáčecí zařízení a u ní zásobníky na mazut (nakreslené/polokulisa) . Na té bližší koleji by byl cca v půlce rošt na vysypávání uhlí z wapek (může být zastřešený) a zbylý prostor mezi kolejí a kulisou by vyplňoval uhelný bazén, který by neustále přehraboval buldozer Stalinec... Budova strojovny a kotelny by se mě líbila ve funkcionalistickém stylu, něco jako "škodovácká" elektrárna, nebo kolínská... a hlavně šestibokou chladící věž :D Ano, začíná to vypadat megalomansky a to jsem ani nezakomponoval kyselinové hospodářství a vlečku do strojovny :D Takováhle velká vlečka si prostě žádá, alespoň naznačit, "velkou" teplárnu. Dát k téhle vlečce malou kotelnu mi přijde nedostatečné. Mazutové hospodářství měla skoro každá třetí fabrika, tak není problém na mapách pohledat...
Další problém vidím v tom, že se to do vymezeného prostoru prostě nevejde.

Strakonice
http://www.mapy.cz/#x=13.907538&y=49.254460&z=19
plzeňská škodovka (objekt s půlkulatou střechou)
http://www.mapy.cz/#x=13.345822&y=49.739442&z=19&o=2
Kolín
http://foto.mapy.cz/142676-Kolin-elektrarna


:-D mno pěkně sis e rozjel ... práývě že prostor není moc velký na takovou továrnu. Proto jsem zvolil malou kotelnu. zbytek fabriky si musí každý divák domyslet sám :twisted: . ... jako že továrna pokračuje mimo modul ...

Každopádně továrnu ještě nestavím. Pořád je tu prostor na další návrhy.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod mizl » pon 13 srp, 2012 1:32 pm

E27 píše:Ahoj, ten obrázok kotolne čo si navrhol je pekný, ale priznám sa, že mne to príde skorej ako časť chemičky. Taký starší podnik. Nepremýšlal si to zmeniť?
Na kotolňu pre uhlie a vykurovací olej je to moc malé a komín je pomerne nízky :| Pri spalovaní VOŤ (vykurovací olej ťažký) vzniká značné množstvo splodín.


Jak jsem již psal prostor kolem vlečky není moc velký. Nechci toto místo zbytečně přeplácat velkou fabrikou. V chemickým průmyslu se pohybuji denodeně a provozy jsou moc velké a složité pro znázornění na kolejiště.
V Litvínovské chemičce v části Petrochemie ( http://www.mapy.cz/#x=13.597908&y=50.567558&z=14&l=15 ) je model areálu na velíně dle reality z roku cca 1978. Jsou na něm znázorněné každé šoupě na trubce. Model je postaven jako modulový. Jeden modul má půdorys čtverce cca 1x1 m. Celkový rozměr modelu já cca 4x8 m a na výšku je cca 2m. Ani nevím jaké měřítko to je. Vím, že se na něm provozáci seznamovali a učili se provozy.

Kdysi jsem ti slíbil fotky tohoto modelu v tvém vlákně, ale ještě jsem se na velín nedostal :? . Každopádně model bych rád zdokumentoval než ho vyhodí. Byla by škoda ho nedochovat aspoň na fotkách.

Otázkou je ovšem, zda mi velínáři dovolí vyfotit model.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod KaRei » úte 14 srp, 2012 9:26 am

Jak koukám na tu mapu, tak v TTčku by ten kousek odříznutý silnicí (vypadá to na nějakých 800 x 500 metrů) zabíral cca 6,5 x 5 metrů.
Ten model na velíně, který popisujete, by tak mohl být něco kolem H0 nebo 1:100 (předpokládám, že to asi není model celého dvoukilometrového komplexu, když tam jsou takové detaily).

Snad se podaří vyfotit :)
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod milan ferdián » úte 14 srp, 2012 1:48 pm

KaRei píše:Jak koukám na tu mapu, tak v TTčku by ten kousek odříznutý silnicí (vypadá to na nějakých 800 x 500 metrů) zabíral cca 6,5 x 5 metrů.


Právě proto se na modulech nebo takových typů kolejišť,vypracují a navrhnou jen kraje těchto větších komplexů.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12140
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod Vladimír_B » úte 14 srp, 2012 4:18 pm

Pokus číslo 2: SKLÁRNA
Sklárna odebírá po železnici mazut (LTO/TTO...), který používá k ohřevu pecí, dále pochopitelně písek ve výsypných vozech, kyseliny a různé jiné přísady potřebné k výrobě, (nízkostupňové pivo :D ), balící materiál (...) a po dráze odesílá pochopitelně hotové výrobky.
Samotná vlečka se skládá ze dvou kusých kolejí. Kolej bližší k nádraží slouží ke stáčení mazutu, kyselin a vykládání přísad. Na kolej vzdálenější je na začátku vykládací rošt na vysypávání písku a skoro na konci koleje je skladiště, nebo jen krytá rampa k nakládce produkce a příp. vykládce zboží docházející v Zetkách...
Sklárna by se do malého nádraží hodila více. Akorát by to chtělo pár úprav nádraží, aby se do sklárny neposunovalo přes manipulační kolej u budovy. Třeba dát výpravní budovu na druhou stranu (3. kolej) a hned vedle ní posadit skladiště, do šturcu stavebniny/uhelné sklady... Hajc bych přemístil jen přes koleje. 4. kolej by byla strojová. Určená pro objíždění souprav, jízdu do hajcu a obsluhu sklárny. Sklárna by případně mohla být napojena do nádraží úvratí přes kolej 6., která by byla kusá. Napojovala by se na vjezdovém zhlaví. Výhodou by byla možnost posunu ve sklárně bez rušení provozu v nádraží...
Př. http://www.mapy.cz/#x=15.326397&y=50.761156&z=18
Sakra! Neudělal jsem další mega vlečku? :shock: Ne, tohle je opravdu malá vlečka... :D :wink:
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod mizl » úte 14 srp, 2012 6:26 pm

KaRei píše:Jak koukám na tu mapu, tak v TTčku by ten kousek odříznutý silnicí (vypadá to na nějakých 800 x 500 metrů) zabíral cca 6,5 x 5 metrů.
Ten model na velíně, který popisujete, by tak mohl být něco kolem H0 nebo 1:100 (předpokládám, že to asi není model celého dvoukilometrového komplexu, když tam jsou takové detaily).

Snad se podaří vyfotit :)


Model obsahuje asi půlku celého komplexu. Zbylá část komplexu jsou skladové sila pro polypropylen a expedici pro kamióny + vlaky. Model se týká jen výrobních jednotek. V popředí celého areálu s dvou-my chladícími věžemi je vodárna. Tu model také neobsahuje.

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod mizl » úte 14 srp, 2012 6:34 pm

Vladimír_B píše:Pokus číslo 2: SKLÁRNA
Sklárna odebírá po železnici mazut (LTO/TTO...), který používá k ohřevu pecí, dále pochopitelně písek ve výsypných vozech, kyseliny a různé jiné přísady potřebné k výrobě, (nízkostupňové pivo :D ), balící materiál (...) a po dráze odesílá pochopitelně hotové výrobky.
Samotná vlečka se skládá ze dvou kusých kolejí. Kolej bližší k nádraží slouží ke stáčení mazutu, kyselin a vykládání přísad. Na kolej vzdálenější je na začátku vykládací rošt na vysypávání písku a skoro na konci koleje je skladiště, nebo jen krytá rampa k nakládce produkce a příp. vykládce zboží docházející v Zetkách...
Sklárna by se do malého nádraží hodila více. Akorát by to chtělo pár úprav nádraží, aby se do sklárny neposunovalo přes manipulační kolej u budovy. Třeba dát výpravní budovu na druhou stranu (3. kolej) a hned vedle ní posadit skladiště, do šturcu stavebniny/uhelné sklady... Hajc bych přemístil jen přes koleje. 4. kolej by byla strojová. Určená pro objíždění souprav, jízdu do hajcu a obsluhu sklárny. Sklárna by případně mohla být napojena do nádraží úvratí přes kolej 6., která by byla kusá. Napojovala by se na vjezdovém zhlaví. Výhodou by byla možnost posunu ve sklárně bez rušení provozu v nádraží...
Př. http://www.mapy.cz/#x=15.326397&y=50.761156&z=18
Sakra! Neudělal jsem další mega vlečku? :shock: Ne, tohle je opravdu malá vlečka... :D :wink:


Tento návrh zní zajímavě. Mohl by jsi prosím načrtnou jen tak od ruky jak jsi to myslel ?? Jsem asi nechápavý :oops: . Zkusil jsem něco stvořit, ale je to pořád nějaké divné.

Michal
Přílohy
Vlečka_8.jpg
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Kolejiště v obýváku

Příspěvekod Vladimír_B » úte 14 srp, 2012 8:27 pm

Ahoj, pochopil jsi to správně. Jenom bych otočil spojku na vlečku. Dále bych prodloužil vlečkové koleje. Na vlečce by mohla být i malá garáž na mašinu. Zbytek už jsou jen "kosmetické" úpravy. Třeba ten šturc u skladiště mi přijde zbytečný. Záleží na tom jaký plánuješ provoz, ale mohly by ti stačit dvě dopravní koleje (1. a 2.), jedna manipulační (3.) a "strojová" (4.). Další možnost je přesunout hajc, přidat šturc mezi šturcy 1. a 4. koleje - dá se použít na odstavování vozů (služební, přípojné, nákladní čekající na nakládku...) ... Chce to najít kompromis, aby stanice nebyla přeplácaná.

http://vladimirb.rajce.idnes.cz/Moduly#VLECKA1.jpg
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník