Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod petr6043 » ned 25 bře, 2012 10:58 am

Diky :-) ještě sem se chtěl zeptat, kdybych udělal osvětlení podle http://www.volny.cz/masinky2003/osvetle ... u_LED.html neroztavil by kondenzátor okolní plasty ?
Uživatelský avatar
petr6043
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 21 lis, 2010 3:00 pm

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod Pája » ned 25 bře, 2012 11:30 am

Kondenzátor vůbec nehřeje.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod fulda » ned 25 bře, 2012 12:03 pm

Pája píše:Kondenzátor vůbec nehřeje.

:idea: .... a když začne hřát, tak do několika málo sekund následuje exploze, ale to je jinej případ :mrgreen:
(ftip, není nutno se s tím zabejvat)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod Sandy » ned 25 bře, 2012 12:41 pm

Jistý hobbymarket prodává LED pásky v barvách žlutá, bílá a teple bílá.
Pásek je možno stříhat po modulech. Modul je dlouhý 60 mm a obsahuje tři diody a omezovací odpor. Napájení 12V DC.
Jsou připraveny body na připájení kondenzátoru. Pásek je samolepicí, jeho šířka je 5,7 mm, tlouštka 0,7 mm, s diodou 2,6 mm.
Jeden modul stojí 22 Kč.
Typ LEDek je , zdá se, stejný jako u originálu Digirails.
Po doplnění diodovým můstkem , trimrem a kondenzátorem ( v ceně cca 15 Kč) dostaneme set , odpovídající originálu.
Cena pak bude cca 100.- Kč (4 x modul a 22.- + 15.-)
Pro digitál použitelné prakticky ihned, pro analog bude třeba doplnit diodový můstek. A při pulsním napájení to bude svítit podobně jako v DCC.
Sandy
 
Příspěvky: 1513
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod petr6043 » ned 25 bře, 2012 1:38 pm

Děkuji uživatelům Pája, fulda a Sandy za odpovědi :)
když začne hřát, tak do několika málo sekund následuje exploze
dobry :-D
Uživatelský avatar
petr6043
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 21 lis, 2010 3:00 pm

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod radula63 » ned 25 bře, 2012 1:51 pm

petr6043 píše:
když začne hřát, tak do několika málo sekund následuje exploze
dobry :-D

JJ, Dobrá sranda, ale jen na chvíli. Exploze se mi stala doma v soupravě Bp - provalil se diodový můstek a souprava v nádraží nadskočila, propálil se bok skříně (jedno okno a deformace skříně okolo něho), ostatní okna ve voze byla jak kouřová okna :lol: a ožehlo to spáleninou i kus nástupiště. Takže si dávejte dobrý pozor na polaritu elektrolitického kondenzátoru!
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1369
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod petr6043 » ned 25 bře, 2012 2:00 pm

Exploze se mi stala doma v soupravě Bp - provalil se diodový můstek a souprava v nádraží nadskočila, propálil se bok skříně (jedno okno a deformace skříně okolo něho), ostatní okna ve voze byla jak kouřová okna
Diky za upozornění tohoto jsem se právě bál aby osvětlení nemělo za následky zničení vagónu
Ještě mě napadlo vynechat kondenzátor úplně s tím že by to při průjezdu každé výhybky blikalo a ve stanici bez napájení zhaslo
Uživatelský avatar
petr6043
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 21 lis, 2010 3:00 pm

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod Pája » ned 25 bře, 2012 3:17 pm

U kondíku je potřeba dávat bacha na polaritu a také na napětí,použil bych raději na 25V.

Bacha při použití univerzálních LED-pásků,nejdříve si spočtěte jaký odběr bude mít celý 1 vagón a kolik pak všechny dohromady.To aby jste nemuseli kupovat silnější trafo,.... Doporučuji spíše pohledat nějaké nízkopříkonové LED,okolo 2-5 mA.
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod BorgMcz » ned 25 bře, 2012 3:21 pm

Sandy píše:Jistý hobbymarket prodává LED pásky v barvách žlutá, bílá a teple bílá.
Pásek je možno stříhat po modulech. Modul je dlouhý 60 mm a obsahuje tři diody a omezovací odpor. Napájení 12V DC.
Jsou připraveny body na připájení kondenzátoru. Pásek je samolepicí, jeho šířka je 5,7 mm, tlouštka 0,7 mm, s diodou 2,6 mm.
Jeden modul stojí 22 Kč.
Typ LEDek je , zdá se, stejný jako u originálu Digirails.
Po doplnění diodovým můstkem , trimrem a kondenzátorem ( v ceně cca 15 Kč) dostaneme set , odpovídající originálu.
Cena pak bude cca 100.- Kč (4 x modul a 22.- + 15.-)
Pro digitál použitelné prakticky ihned, pro analog bude třeba doplnit diodový můstek. A při pulsním napájení to bude svítit podobně jako v DCC.



To je to samé co jsem popisoval, jen máš za cenu 70kč pět těch kousků (to je lepší než 5*22=110) navíc je to zalité tím průhledným plastem který to světlo ještě lépe rozptyluje než jen to provedení holých součástek. fotka v předchozím příspěvku co jsem tu psal.
další věci zde - http://www.dccmm.cz nebo http://dcc.zde.cz
BorgMcz
 
Příspěvky: 189
Registrován: ned 06 zář, 2009 3:52 pm
Bydliště: Karlovarský Kraj

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod radula63 » ned 25 bře, 2012 4:16 pm

petr6043 píše:
Exploze se mi stala doma v soupravě Bp - provalil se diodový můstek a souprava v nádraží nadskočila, propálil se bok skříně (jedno okno a deformace skříně okolo něho), ostatní okna ve voze byla jak kouřová okna
Diky za upozornění tohoto jsem se právě bál aby osvětlení nemělo za následky zničení vagónu
Ještě mě napadlo vynechat kondenzátor úplně s tím že by to při průjezdu každé výhybky blikalo a ve stanici bez napájení zhaslo

Neboj se, já jsem tehdá použil starší součástky, takže se nedivím, že mne to vypeklo. Kondík potřebuješ jako zásobu proudu na přejezdy výhybek apod...
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1369
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 25 bře, 2012 4:41 pm

Pája píše:U kondíku je potřeba dávat bacha na polaritu a také na napětí,použil bych raději na 25V.

Přesně jak píšeš,taky se mi zadařilo :D nejdříve to vydávalo takové divné zvuky,takže jsem ještě strčil hlavu hnedle do vagónu a buch :lol: naštěstí jsem neměl na voze střechu,takže to byl jen takový pšouk. :mrgreen:

Bacha při použití univerzálních LED-pásků,nejdříve si spočtěte jaký odběr bude mít celý 1 vagón a kolik pak všechny dohromady.To aby jste nemuseli kupovat silnější trafo,.... Doporučuji spíše pohledat nějaké nízkopříkonové LED,okolo 2-5 mA.


Copak trafo,ale pokud se nepoužijí nízkopříjmové ledky,tak si ve vratné smyčce v DCC neškrtneš,mohl bych vyprávět,že? :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod radula63 » ned 25 bře, 2012 4:44 pm

Moje verze osvětlení je zde: http://radula63.rajce.idnes.cz/Vlastni_ ... 020246.JPG
Schéma ještě doplním - je tak Gracův můstek, kondenzátor, trimr , stabilizátor LM317 a 2 odpůrky a smd LEDky.
Přes můstek a kondenzátor se napájí stabilizátor, který je odpůrky a trimrem nastaven na cca 2,5 - 3,5 Voltu (podle použitých LEDek). Tím se napájí LEDky už bez předřadného odporu. Výhodu to má v tom, že na analogu svítí naplno už před rozjezdem vlaku. A to ať ze zdroje FZ1 či z pulsního regulátoru.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1369
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 25 bře, 2012 4:51 pm

radula63 píše:Moje verze osvětlení je zde: http://radula63.rajce.idnes.cz/Vlastni_ ... 020246.JPG
Schéma ještě doplním - je tak Gracův můstek, kondenzátor, trimr , stabilizátor LM317 a 2 odpůrky a smd LEDky.
Přes můstek a kondenzátor se napájí stabilizátor, který je odpůrky a trimrem nastaven na cca 2,5 - 3,5 Voltu (podle použitých LEDek). Tím se napájí LEDky už bez předřadného odporu. Výhodu to má v tom, že na analogu svítí naplno už před rozjezdem vlaku. A to ať ze zdroje FZ1 či z pulsního regulátoru.


Máš to pěkný,ale já bych u toho vykvet :D mně stačilo,když jsem nechtěl vyhodit odstřižky z lišty od Digirailsu a rouboval jsem k tomu samo domo "elektroniku". :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod BorgMcz » ned 25 bře, 2012 5:15 pm

radula63 píše:Moje verze osvětlení je zde: http://radula63.rajce.idnes.cz/Vlastni_ ... 020246.JPG
Schéma ještě doplním - je tak Gracův můstek, kondenzátor, trimr , stabilizátor LM317 a 2 odpůrky a smd LEDky.
Přes můstek a kondenzátor se napájí stabilizátor, který je odpůrky a trimrem nastaven na cca 2,5 - 3,5 Voltu (podle použitých LEDek). Tím se napájí LEDky už bez předřadného odporu. Výhodu to má v tom, že na analogu svítí naplno už před rozjezdem vlaku. A to ať ze zdroje FZ1 či z pulsního regulátoru.


Toto zapojení je vhodné pouze pro analog, kde to opravdu elegantně řeší svit už od malého napětí.
V digitálu to ovšem nepoužívejte, protože z celkového odběru energie vozu se převede na teplo kolem 80 procent. V digitálu je vhodnější řazení LED do serie, protože snižujete zbytečné stráty.

V dohledné době budu na stránkách http://www.dccmm.cz uveřejňovat návod na spínaný zdroj proudu pro LED, který se bude moci použít i v analogu pro napájení LED. V současné době se čeká na plošné spoje až přijdou z výroby a následné testování. Toto řešení je použitelné pak v obou případech, se zachováním až 93 procentní účinnosti (tedy nikde se nic nehřeje). Podobný regulátor už tam zveřejněn je, ale pracuje až od 6,5V, tedy není úplně vhodný pro analog, nová verze bude funkční už od 4,5V.
Naposledy upravil BorgMcz dne čtv 01 kvě, 2014 7:21 am, celkově upraveno 1
další věci zde - http://www.dccmm.cz nebo http://dcc.zde.cz
BorgMcz
 
Příspěvky: 189
Registrován: ned 06 zář, 2009 3:52 pm
Bydliště: Karlovarský Kraj

Re: Renovace osvětlení rychlíkových vozů BTTB

Příspěvekod petr6043 » pon 26 bře, 2012 1:44 pm

Kondík potřebuješ jako zásobu proudu na přejezdy výhybek apod...
jj to vím ale diky :-) akorád by mě teda zajímalo k čemu je na kondenzátoru napsáno na jedny straně VENT (většinou) 85 nebo 105°C (podle kapacity)(v překladači mě z toho vylezlo ventilovat ) jinak u toho osvětlení bych udělal asi podobny jako na volny.cz/masinky2003 nebo pomocí LED pásků jak bylo zde zmiňováno :) (cenově to je skoro podobné jestli dám 2X 15 Kč za čiré LED nebo 40 Kč za pásky z GME) ale už nebudu psát kraviny aby toto vlákno neuzamkli :)
Uživatelský avatar
petr6043
 
Příspěvky: 38
Registrován: ned 21 lis, 2010 3:00 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník