TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 26 říj, 2017 9:34 pm

Vážení kolegové! Po letech provizorní tvorby (sem tam segment - sem tam vagón, sem tam domek) s nejistotou kde nakonec s rodinou zakotvím, jsem snad konečně na delší domu ve svém domě. :lol: Mám k dispozici místnost 5,7 x 3,6m jen pro kolejiště a rád bych všechny doposud postavené a koupené díly spojil do jednoho projektu.
Můj projekt je úzké, segmentové kolejiště do "podivné U" přes 3 -4 stěny pokoje. Motivem je lokální trať s hlavní vlakotvornou, uzlovou stanicí, mezilehlou stanicí s vlečkou do dolu s relativně dlouhými viditelnými úseky. Epocha III-IV, vozový park ČSD. Do každého směru je skryťák s vratnou smyčkou (4x). Po již předchozích konzultacích a důsledném měření mi vyšel jeden návrh. Ale postupně:

Protože při letmém pohledu se může kolejiště jevit poněkud přeplácané (i když které ne, že ;-) ?, zapracoval jsem na myšlence jak by takové kolejiště asi vypadalo v krajině a pokusil se ho zapracovat do reálné krajiny v ČSSR. Samozřejmě poloměry oblouků musí být TT a ne ve skutečném měřítku, proto to vždy bude vypadat divně v mapě, ale s tím nic neudělám. Ale postupně.

Nejdříve si dámě trošku fiktivní historie:
Historie trati Rimov.pdf
Historie trati Rimov
(323.23 KiB) 82 krát


Celkový fiktivní nákres tratí v Jihočeském kraji:
rozlehla krajina Budejovic.jpg
Celkový fiktivní nákres tratí


Detail obou obcí:
Rimov_mapa.jpg
Jak by to asi vypadalo ve skutečnosti
Naposledy upravil Kajinek11 dne pát 27 říj, 2017 8:29 am, celkově upraveno 3
Kajinek11
 
Příspěvky: 296
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » čtv 26 říj, 2017 11:34 pm

V předchozím příspěvku jsme se podívali na fiktivní výstavby tratí v na jih od Českých Budějovic. Nyní se pojďme podívat jak by to mělo vypadat pokud tuto trať zakreslíme 1:1 v měřítku TT do krajiny. To už není taková sláva, co?

Rimov + Branisovice.jpg
1:1 Wintrack v krajině



A nyní jak by mělo vypadat samotné kolejiště:

ScreenHunter_119 Oct. 27 01.32.jpg
kolejiště ve WINTRACK


Podbarvené segmenty se už měnit nebudou, neboť jsou hotové. Tam kde je pod kolejemi bílé místo, tam nemám vyrobeny ještě ani rámy, takže to lze měnit. Zvlášť bych vás chtěl požádat o vyjádření se k jednotlivým zhlavím a celkově k vedení kolejiva.

Prosím zdržte se komentářů jakože je celý projekt na...a že to mám celé přepracovat. Berte v potaz, že každý jsme jiní a čekáme od kolejiště něco jiného. S vámi se chci poradit v především z důvodu chabých znalostí železničních pravidel a zvyklostí, kterým bych se chtěl přiblížit. Již dlouho procházím mapy ČR a nacházím takových anomálií a podivností při vedení železnice, že si myslím, že by toto klidně mohlo být. Zároveň nemám žádné zkušenosti s provozem kolejiště a tak bych se chtěl vyhnout nějakým chybám při stavbě, které mi pak budou kazit dojem při ježdění.

PŘEDEM DĚKUJI ZA PŘÍPADNÉ NÁZORY A POSTŘEHY.

Na závěr jako důkaz přikládám pár anomálií, které mě přesvědčily, že projekt není až zas tak "strašný".

anomalie.jpg
anomálie
Kajinek11
 
Příspěvky: 296
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod jirmicz » pát 27 říj, 2017 6:24 am

Ahoj, neni to zas tak špatný návrh. Jenom ten důl. Ten by to chtělo trochu upravit. Vžycky je předávací kolejiště. Kam přijedou prazdné vozy. Tam si je vlečková loko vezme a jdou se nasypat. Pak se vytáhnou zpět musí se udělat brzda tech. prohlídka a je z toho vlak, který může jet na trať. Třeba Ledvice, kde to je samozřejme obrovský obrat vozů. Tady bych to viděl tředa na 4 průjezdné koleje.
jirmicz
 
Příspěvky: 104
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Malá Skála

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 27 říj, 2017 6:31 am

Sice neznám určení kolejí a jejich osazení návěstidly ani předpokládaný GVD, ale jinak na první pohled "nic proti ničemu".

Ty "anomálie" na reprodukovaných výřezech z map vznikly postupnou výstavbou různých tratí různými konkurenčními soukromými společnostmi, často se nacházejícími v nepřátelských vztazích a tudíž házejícími si klacky pod nohy až tak intenzivně, že je musel umravňovat stát... :lol: Případně konkurenční dráhy ani neměly zájem budovat společná nádraží (typicky viz uzel Děčín, kde dnes většina budov i kolejišť na pravém břehu Labe úspěšně a nezvratně chátrá... :evil: ) nebo se v zájmu úspor místo odbočných stanic budovaly jen jednoduché odbočky ze širé trati (takové komerciálky - společnost BCB - neměly ani jednu odbočnou stanici, zato přehršel odboček, z dnešního pohledu navíc naprosto katastrofálně zabezpečených...). Někde se takto vzniklá technická i provozní zvěrstva naznačeného druhu řeší až v současnosti (viz uzel Mladá Boleslav) nebo vůbec.

Vratné smyčky se používaly tam, kde bylo potřeba rozvinutím trasy získat značný výškový rozdíl při ještě přijatelném stoupání, přičemž názor na to, co je přijatelné stoupání, se vyvíjel v čase spolu s požadavky na objemy přeprav a délky vlaků, s vývojem techniky a s upřesňováním drážních i obecně legislativních předpisů (viz úlevy v "lokálkovém" zákoně z r. 1893). Příklady drsných stoupání bez ozubnic viz moldavská dráha nebo zubrnická lokálka, nejhezčí příklady vratných smyček v bočních údolích jsou na Slovensku na harmanecké trati (tam včetně různých kombinací s tunely a mosty), u nás třeba v Chomutově na vejprtské trati, Zátoň na trati Volary - Vimperk nebo pitínská smyčka na horní Vláře.

Na zdejší fórum před několika lety chodil kolega pod nickem Max, který byl pochodující encyklopedií podobných zvěrstev a všemožných výjimek, jimiž se tu snažil dokazovat, že jakákoli hovadina, kterou si modelář vymyslí, má svůj skutečný vzor v provozu. Navíc sem dával výřezy map, u nichž zásadně neuváděl, odkud je vzal, čímž vytáčel řadu kolegů (včetně mě :lol: ) občas až k nepříčetnosti. Zkus si to dohledat a uvidíš, že tvé příklady ze života zdaleka nelze považovat za anomálie.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2410
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 27 říj, 2017 7:33 am

TO jirmicz: Na velké překladiště nemám bohužel místo. Jedná se o malý důl. Původně v 19. století povrchový a až posléze hlubinný. Mohl bys mi to případně nakreslit jak bys to viděl v případě malého dolu s přihlédnutím k omezeným prostorovým možnostem? Viz foto a mapka

hlubinny dul cerne uhli.gif
hlubinný důl na černé uhlí - podobnost s AUHAGEN plynárnou čistě náhodná :-)
hlubinny dul cerne uhli.gif (167.81 KiB) Zobrazeno 2631 krát


ScreenHunter_122 Oct. 27 09.04.jpg
mapka hlubinného dolu
ScreenHunter_122 Oct. 27 09.04.jpg (10.83 KiB) Zobrazeno 2631 krát



TO Hank: Díky za výčet anomálií. Tedy nechme je stranou. To bylo jen pro příklad. Pojďme se raději zaměřit co se dá ještě zlepšit na kolejišti. Návěstidla ještě nevím, s těmi bych také potřeboval poradit. Grafikon neumím vytvořit a ani nevím jaký by to mělo mít vliv na vzhled kolejiště.

Z toho posledního odstavce v historii není jasný plánovaný provoz?

" Ve stanice Branišovice se nyní vypravují nákladní vlaky jak do Českých Budějovic tak Českých Velenic. Mnoho turistů z Moravy (od Velenic) a z Čech (od Prahy) zde přestupuje na četná vlaková spojení do stále se rozvíjející oblasti Lipenské Přehrady. Oproti tomu lokálková trať do Benešova nad Černou si vystačí s obstarožní parní technikou a pouhými několika krátkými vlaky za den."
Kajinek11
 
Příspěvky: 296
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod sidlo » pát 27 říj, 2017 8:00 am

Nerozumím v plánku místu Směr Benešov nad Černou. To vede kolejiště do další místnosti?

Nezdá se mi kolejiště na vlečce (asi důl). Vidím, že je to podbarvené, tedy bez možnosti zásahu. Celkem velká vlečka bez možnosti objet soupravu. Připojení vlečky do nejbližší stanice je taky podbarvené. Chybí mi tam odvratná výhybka. Totéž u vlečky pila. Předpokládám, že je to daleko od stanice a budou tam krycí návěstidla. A protože tam nevidím žádnou výhybnu tak to bude manipulačně taky komplikované. Ze stanice se bude do dolu vyjíždět jako sunutý mezistaniční posun. A z dolu se bude také vyjíždět jako sunutá souprava. A protože těch vozů se dá předpokládat hodně (na délku vlaku), tak to bude blbě vypadat.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Sandy » pát 27 říj, 2017 8:06 am

Tedy, pane kolego, k dispozici je plocha 5,7*3,6 m a délka staničních kolejí 60 - 105 cm????? :roll:
Sandy
 
Příspěvky: 877
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod hank » pát 27 říj, 2017 8:22 am

Jedná se o trať rychlíkovou, s hustou předměstskou dělnickou a/nebo víkendovou a rekreační dopravou (např. záleží na tom, na kolik směn pracují místní podniky...) nebo hlavně s nákladním provozem? Nákladní vlaky jsou spíš průběžné, místní nebo obojí? Co jsou konkrétní zátěže průběžných vlaků? (Komodity v ucelených vlacích, u vás bych čekal např. silný export českého dříví a řeziva, slezského uhlí/koksu nebo polského dobytka do Horních Rakous a dále do Itálie nebo tranzit hutních výrobků oběma směry, jižního ovoce a mořských ryb na sever, nebo spíš zátěže pro místní podniky - jaké? - plus pár vagónů uhlí z dolu, případně jednotlivé vozové zásilky do/z stanice SNV v odbočné stanici...) Nemusíš rovnou konstruovat grafikon, ale aspoň logické skupiny vlaků s přihlédnutím ke špičkám a sedlům osobní dopravy a nákladní dopravou v těch sedlech. Měl by sis aspoň určit, kolik párů vlaků které kategorie bude denně jezdit. A když už máš skryté stanice navržené, tak bys to měl podřídit tomu, co z nich dokážeš rozumně vyjezdit. (Což mimochodem závisí i na tom, kolik vás na tu obsluhu bude. Jestli budeš sám, tak se radši drž při zemi.)

Moje nezávazné doporučení: V daném regionu bych si vzal asi za vzor kájovskou, dvořišťskou, velenickou nebo třeboňskou trať před r. 1989; na Dvořiště málo osobní dopravy (kromě víkendů a prázdnin) a většinou tranzitní Pn (množné zátěže viz nahoře...), na Velenice z CB i Veselí dokonce lokálkový charakter osobní dopravy a kromě tranzitní dopravy do Rakous i dost silnou místní nákladní dopravu (strojírenství, sklárny, oděvní průmysl, štěrkopísek, křemelina a výrobky z ní, dříví...). V blízkosti železné opony se dá čekat dost vojenských přeprav. Po vzoru kájovské můžeš naznačit charakteristické přepravy do blízkého velkého podniku (papírny Větřní... jinde v diskusi jsem na žádost kolegů podrobně sepsal, jak takové zátěže do/z papíren vypadaly). Rychlíky asi žádné nebo nanejvýš 1 pár mezinárodních rychlíků (může být i motorová Vindobona), které mohou odbočnou stanicí klidně i projíždět.

O konstrukci modelového grafikonu píše např. Vladimír Zuska v pomůcce Malé železnice A-4 ze 70. let. Když mi dáš nějakou e-mailovou adresu, pošlu ti kopii.

Obsluha návěstidel a výhybek bude ruční nebo přes nějaký (polo)automat? A budou nějaké závislosti? V dané epoše může být cokoli od skupinových mechanických (nebo dokonce žádných) odjezdových návěstidel a ruční obsluhy výhybek nezávislých na návěstidlech (výhybkář s pytlem klíčů :mrgreen: ) až po kompletní reléovku s klacky u každé koleje.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 2410
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 27 říj, 2017 8:50 am

To Sandy:

V délce staničních kolejí byla chyba. Je to 115cm - 175cm.

To Sidlo:
Ano, ve vedlejší místnosti směr Benešov nad Černou je šatna, kde může být případně skryťák s vratnou smyčkou. Pokud by to syna , nebo dceru, nebo mě chytlo natolik, že bychom chtěli pokračovat, mohlo by to projet šatnou až k němu do pokoje,kde jsou další možnosti. Ale to už je další desetiletka.

Omlouvám se, podbarvené sice je hotové, ale s možností modifikace. Upravil jsem podbarvení aby bylo vidět co přesně je možné modifikovat a co už ne.

Zároveň jsem zkusil doplnit, to co se Ti nezdálo na vlečce. Je to tak v pořádku? Mohl bys mi prosím případně načrtnou jak by to bylo správně?


ScreenHunter_124 Oct. 27 11.04.jpg
Nové podbarvení. Bílá místa je možné modifikovat


Co se týče pily, vycházel jsem z varianty pily u Soběšína, kde je vlečka z pily rovnou do širé trati. Jak je to zabezpečeno netuším.

ScreenHunter_125 Oct. 27 11.13.jpg
pila u Soběšína
ScreenHunter_125 Oct. 27 11.13.jpg (34.26 KiB) Zobrazeno 2570 krát
Kajinek11
 
Příspěvky: 296
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod jirmicz » pát 27 říj, 2017 9:27 am

Teď už v tom dolu objedeš, ale chce to zaústit jinak. Takto vyjedeš pouze z jedné koleje. Udělej tam 3 koleje. Na jednu přijedou prazné z druhé budou odjíždět ložené a třetí bude objízdná. Příklad; pojede vlečkový vlak do lomu s prázdnými vozy. Přijede na kolej. Odvěsí se loko. Objede na druhou kolej kde jsou připraveny ložené udělají se náležitosti k odjezdu. Odjíždí. Teď nastoupí vlečková mašina a začne je na těch dvou kol. nakládka a se naloží zase stáhnou na tu kolej, kde se udělá souprava. A zase přijedou prázdné a tak dokola. Píši z telefonu takže to nemůžu nakreslit.
jirmicz
 
Příspěvky: 104
Registrován: pát 09 pro, 2011 9:43 pm
Bydliště: Malá Skála

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod sidlo » pát 27 říj, 2017 10:29 am

Jak píše jirmicz na vlečce dolu přesunout výhybku tak, aby se z předávacího kolejiště dalo z obou kolejí vyjet z vlečky a současně přistavit vozy do dolu.
Máš pravdu, zřejmě na celém posázavském pacifiku jsou všechny vlečky a nákladiště kryty pouze výkolejkou
Soběšín https://mapy.cz/zakladni?x=14.9715704&y=49.7925934&z=20&l=0&base=ophoto&source=muni&id=3827&q=sob%C4%9B%C5%A1%C3%ADn
Zruč nad Sázavou https://mapy.cz/zakladni?x=15.0877925&y=49.7463429&z=20&l=0&base=ophoto&source=muni&id=3827&q=sob%C4%9B%C5%A1%C3%ADn
Pecerady
Obrázek

Otázka je, zdali se ti bude lepší modelovat výkolejka nebo odvrat.
Obrázek

Odvratná kolej končí hned za odvratnou výhybkou, protože se na ni nikdy nejezdí, kromě odvrácených nehod :lol:
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 1589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 27 říj, 2017 11:41 am

Obávám se, že už třetí kolej do dolu nedostanu, navíc by to už na tak malém prostoru byla samá kolej a nic kolem. Jestli by celkový dojem nebyl spíše horší nežli lepší. Neexistuje někde nějaká výjimka? Budu se muset zase projít mapou ČR :D

A navíc netrvám na dolu na černé uhlí,může to být i něco jiného co se těží a nakládá :-)
Naposledy upravil Kajinek11 dne pát 27 říj, 2017 12:05 pm, celkově upraveno 1
Kajinek11
 
Příspěvky: 296
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod vmucha » pát 27 říj, 2017 12:03 pm

Já bych osobně spojil kolejově odbočku s vlečkou. Tu kolej, která vede kolem zbořeného statku bych oddálil od dolní koleje a přiblížil je až u té odbočky.
Teď ji nemám po ruce, ale existuje kniha o trati Dalovice - Merklín, kde je popsáno spoustu vleček (podle mě i dolů), nicméně si teď nevybavím, jestli nějaká vedla ze širé trati.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 576
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod Kajinek11 » pát 27 říj, 2017 12:11 pm

To oddálení by asi částečně šlo, ono to tak to ve 2D vypadá blbě, ale vlečková kolej se musí zvedat z důvodu vystoupání nad hlavní trať.
Kajinek11
 
Příspěvky: 296
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: TT ŘÍMOV - BRANIŠOVICE

Příspěvekod piol29 » pát 27 říj, 2017 12:38 pm

Tak mi napadlo, akí budú tí baníci prekvapení keď namiesto uhlia sa prekopú do SN :lol: :lol: :lol:
piol29
 
Příspěvky: 7
Registrován: stř 01 čer, 2011 7:44 pm

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků