Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » ned 24 lis, 2024 11:35 am

Tempotaxi píše:Tak jsem se ještě šťoural dopravních předpisech.
U dopravních kolejí jsou vložená světelná návěstidla, dále skladištní koleje mají světelná seřaďovací návěstidla. Pak je oblouk a ze stanice je sdružené dvouramenné návěstidlo. ...

Mechanické návěstidlo nemůže být sdružené, protože platí jen pro jízdu vlaků. Pro posun platí v tomto případě návěsti vložených návěstidel u každé koleje (příp. ranžírka u skladu), které dovolují posun i za odjezdové návěstidlo až k označníku.

Tempotaxi píše:... Protože je bývalá dráha KkStB vedena, jako hlavní trať, tak by před odjezdovým mechanickým návěstidlem mělo být opakovací světelné návěstidlo. ...


Opakovací světelné seřaďovací návěstidlo před mechanickým odjezdovým je naprostý nesmysl - viz výše. Používalo se de facto jen na výtažných kolejích seřaďovacích nádraží, kde nebylo vidět na kmenové světelné seřaďovací návěstidlo. Ono ani dost dobře není technicky proveditelné, aby automaticky opakovalo návěst "Posun dovolen", když odjezdové návěstidlo žádnou takovou návěst nemá.

Jinak co se týče troleje, nemá s potřebou a osazením návěstidel vůbec nic společného.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 24 lis, 2024 3:30 pm

Další drobnost na kolejišti.
U vodních jeřábů jsou sudy na vodu a prázdné.
Tak jsem jednoduše do sudů vodu přidal, je trochu železitá, je tam prostě dlouho.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » ned 24 lis, 2024 5:37 pm

A rameno vodního jeřábu dosáhne na sud.
Jinak bych musel dát sud na kanál.
Dále na této straně je taká podpěra chobotu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 led, 2025 9:39 am

Ještě přidám krátké povídání o tříramenných návěstidlech.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 led, 2025 9:42 am

Tak tohle jsem opravdu nikde neviděl – světelné návěstidlo polohové.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » pát 03 led, 2025 12:53 pm

Návěstní předpisy rok 1939.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 led, 2025 1:51 pm

Kamarád mně daroval nevhodný dárek, tak jsem měl druhé vánoce.
Tím pádem mu znova děkuji.
Nejprve skála dostala křížek a tím pádem je zde označení začátku křížové cesty.
U cesty je pak ještě pamětní křížek.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 led, 2025 2:00 pm

Dále u malého rybníka pak přibyla skupinka dalších turistů, kteří koukají na labutě a na skalce slézají k rybníčku horolezci. Kolem rybníka u skály je neprůchozí terén a jediná cesta se dostat k úpatí skály a krátkého potoka je slézt malou skálu. Prostě dobré cvičení.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 led, 2025 2:05 pm

Za svého mládí ještě pamatuji, že za vesnicí se páslo stádečko krav nebo ovcí.
Takže, pasák kulak ještě může mít malé stádečko ovcí, které pase na kraji lesa.
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 08 led, 2025 2:09 pm

Jednotlivé střípky nebo náměty na oživení krajiny a lidské činnosti vypadají celkově asi takto.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Pavel-HP » stř 08 led, 2025 4:40 pm

Scenérie super, k tomu není co dodat.
Jen to rákosí by chtělo nějak dotvořit, tohle není až tak moc ONO.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1132
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod lajblt » stř 15 led, 2025 9:58 pm

2 Tempotaxi: Dvou- a tříramenná odjezdová mechanická návěstidla se po změně návěstních předpisů k 1. říjnu 1953 neudržela v provozu nikde. Byla by totiž neplatná - nový předpis je už neznal. V praxi to vypadalo tak, že z nich byla odmotnována druhá, resp. druhá a třetí ramena, ale jinak byla ponechána v provozu. Třeba v Blatně u Jesenice byly až do rekonstrukce stanice na přelomu tisíciletí vidět na stožárech odjezdových mechanik pozůstatky mechanismu druhého ramene. Na Kladně zůstala do zhruba stejné doby u některých kolejí čtyřsvětlová odjezdová návěstidla ESP, která byla světelnou obdobou tříramenných návěstidel a měla původně sestavu světel Z-x-Z-Č-Z.
Stejně tak byla zrušena předpisem D1 1954 světelná sdružená návěstidla, kdy na jednom stožáru byla vlevo návěstní deska hlavního návěstidla (oválná) a vpravo seřaďovacího (nahoře i dole zašpičatělá). Z obojího zůstala pouze deska hlavního návěstidla, které nově mohlo být sloučené, tedy platilo i pro posun (např. sestava světel Z-Č-Z + B-M se změnila na Č-Z-B). Navíc od roku 1954 do roku 1960 platila mechanická hlavní návěstidla i pro posun, návěst "Stůj" tedy musely respektovat i posunové díly. Svolení k posunu proti této návěsti pak dával výpravčí, případně vedoucí posunu.
Před rokem 1954 byly v návěstní technice dost velké rozdíly oproti stavu po tomto datu. Neexistovala návěstidla sloučená, hlavní návěstidlo nemohlo být předvěstí dalšího návěstidla (to muselo mít samostatnou předvěst), pro řízení posunu na spádovištích se používala už zmíněná parabolická nebo oktagonální světelná návěstidla. Stejně tak neexistovaly např. rychlostníky a "modré" návěsti pro elektrický provoz, které známe až do dnešních dnů. Opakovací návěstidla seřaďovací zavedená od r. 1954 měla jiný tvar návěstní desky (kosočtverec postavený na výšku s jedním bílým světlem), teprve v předpisu D1 1960 došlo ke sjednocení vzhledu všech "ranžírek".
Tohle všechno je dobré si uvědomit a usadit kolejiště do jednoho období, protože vzhledově je jinak provedeno k naprosté dokonalosti a hluboce smekám. :)
lajblt
 
Příspěvky: 877
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » stř 15 led, 2025 11:19 pm

lajblt píše:2 Tempotaxi:
Tohle všechno je dobré si uvědomit a usadit kolejiště do jednoho období, protože vzhledově je jinak provedeno k naprosté dokonalosti a hluboce smekám. :)

Nejprve děkuji za celkovou informaci v kosce.

Zásadní problém je stavba kolejiště ne do epochy, ale do určitých let, což jsou léta 50sáta.
Problém, je předpis, který se v těchto letech několikráte změnil, doplnil a jinak upravil.

Dále je námět stanice. Nechtěl jsem skutečnou stanici dávat do modelu, pak bych musel mít postavené i skutečné drážní budovy a dále bych musel mít skutečné modely lokomotiv a vozů, které na takové dráze a v této stanici se vyskytovali.
Šel jsem cestou fiktivní stanice, ale jednotlivé prvky, náměty jsou brané ze skutečnosti, jen jsem vše poskládal a doplňoval v jeden celek.
Každá stanice je osázena návěstidly, která mají nějaký význam a určují tak dopravní možnosti stanice.
Ale, jak tohle převést do modelu, přitom dodržet drážní předpis a osázet návěstidly tak, aby to odpovídalo skutečnosti 50sátých let a hlavně byla použitá ta správná návěstidla a správné mechanické a světelné znaky. Po tomhle jsem pátral nějakou dobu, zainteresoval jsem několik přátel kamarádů, odborníků a znalců a výsledek byl ten, že skoro všichni znali předpisy, ale nedokázal nikdo třeba určit, jaké odjezdové, vložené návěstidlo tam má být, kam se má umístit, a kolik má mít světel.
Dále kam přesně umístit a na jakou kolej dát třeba seřaďovací návěstidla nebo uzávěru koleje. Dále třeba umístění vyčkávajícího návěstidla. Když zrovna jedna stanice je postavena skoro do písmena „S“.
Takže osazení návěstidel na modelu jsem dělal hlavně podle tehdejších předpisů, dále podle dobových fotek kde jsou umístěna návěstidla, podle nákresů a výkresů stanic, popřípadě jsem použil dostupné texty v knížkách a časopisech o umístění návěstidel.
Možná, že jsem se někde sekl, možná, že vše má být jinak a lépe zpracované, ale záměr byl udělat co nejlépe a věrohodně.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod tomkanka » čtv 16 led, 2025 5:35 am

lajblt píše:... od roku 1954 do roku 1960 platila mechanická hlavní návěstidla i pro posun, návěst "Stůj" tedy musely respektovat i posunové díly. ...

Není pravda, mechanická hlavní návěstidla vždy platila pouze pro vlaky. To že svolení k posunu z kolej musel udělit výpravčí nebo signalista (vedoucí posunu určitě ne) je věc druhá - bez ohledu na to jestli tam nějaké hlavní návěstidlo bylo nebo ne.
tomkanka
 
Příspěvky: 270
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » čtv 16 led, 2025 9:21 am

Ano na jedné straně je drážní předpis o návěstidlech.
Ale na druhé straně jsou reálné stanice, které jsem prošel a tak jsem zjistil umístění návěstidel. Ale zásadní problém je, že každá stanice je jiná, má jiné dopravní možnosti. Dále každá stanice má jiné i viditelné možnosti. Výpravní budova nemusí být zrovna uprostřed stanice a je plno stanic, kde výpravní budova je u jednoho zhlaví. Takže stanice může být do písmene „J“, „C“ nebo „S“ a popřípadě i do písmene „Y“. Ale nikde jsem nenašel plánek nebo výkres umístění návěstidel v daných podmínkách modelové stanice. A dokonce nikdo nedokázal rozumně vysvětlit a navrhnout návěstidlo a jeho mechanické a světelné znaky.

Zde je pak plánek stanice (kterou jsem měl dříve postavenou) a rozmístění návěstidel a použitelné světelné znaky. Stanice spadá do 70sátých a 80sátých let a je projektovaná, jako hlavní trať je pod trolejí a vedlejší a místní trať je pod motorovou trakcí.
Takhle nakreslený plánek nikdo nedokázal udělat do 50sátých let.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4861
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků