Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty-pokrač. aneb AZkvíz

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » pát 16 pro, 2011 8:40 am

Tak po zkoumání a ranním vynadání, že se příště můžu zas na něco zeptat je výsledek těch 46,3 g. Tímto se omlouvám všem koho jsem uvedl v omyl. 8) 8)

Zde posílám odkaz na jiné modeláře co to taktéž řešili:

http://cs.m.wikipedia.org/wiki/Romney,_ ... ch_Railway
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Ferda » pát 16 pro, 2011 9:40 am

Ono nelze pouze tupě přepočítat měřítko. To platí obecně. Airbus A380 zmenšený 1:10 taky létat nebude. Totéž platí i pro sklonové poměry na modelové trati a na spoustu dalších věcí.

Jeden příklad za všechny. A protože příklad se má přehnat tak:

Drát o průměru 0,1 mm a délce 100 mm se pohodlně udrží v horizontální poloze prakticky s neměřitelným průhybem.
Pokud ho zvětšíme 100 x.
Pak nám výjde tyč o průměru 10 mm a délce 10 m. Nemusím být génius abych pochopil, že tahle věc sama sebe neudrží.

Je to dáno právě tím, že délka roste s druhou mocninou a hmotnost se třetí.
EDIT: Správně mě opravil czhunter :oops:
czhunter píše:Délka s první, průřez s druhou (k tomu se vztahuje většina pevností, ohybů, krutů atd.), objem (=>hmotnost) se třetí.


Pro nás modeláře má tato skutečnost naštěstí víc výhod než nevýhod a to hlavně proto, že můžeme své modelové stavby vatvářet daleko jednodušeji. Domečky i mosty můžeme dělat třeba z papíru, vozy a lokomotivy z plastu a tak dál.
Drobné úskalí je pouze v tom, že si musíme dát pozor na to co je ještě v modelu snesitelné. Most v oblouku bez nosných pilířů o délce 30 cm a poloměru R=500mm vyrobím třeba v "Nku" celkem snadno a bude pohodlně držet. V reálu by však tato stavba měla délku 48 metrů a vyosení by činilo cca 3,66 metru. Spadlo by to dřív než by to dostavěli!!!
Naposledy upravil Ferda dne pát 16 pro, 2011 11:49 am, celkově upraveno 1
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod czhunter » pát 16 pro, 2011 11:18 am

Ferda píše:Je to dáno právě tím, že délka roste s druhou mocninou a hmotnost se třetí.
Délka s první, průřez s druhou (k tomu se vztahuje většina pevností, ohybů, krutů atd.), objem (=>hmotnost) se třetí.
czhunter
 
Příspěvky: 605
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » pát 16 pro, 2011 1:10 pm

Jeff Hopper píše:Pro Maxe - ještě můžež prosimtě upřesnit kde to je??? nemůžu to najít - teda Google mapy Kalkpodol

Google zná Kalkpodol, některé mapy taky.
Asi před 10ti lety jsem prošel tu zrušenou trať, a na budově ještě prosvítal ten starý nápis. Ten samozřejmě nebyl z let před 1918, ale z let 1939-45.
Přílohy
Kalkpodol_2u.jpg
Kalkpodol_2u.jpg (92.73 KiB) Zobrazeno 6734 krát
Kalkpodol_1x.jpg
Kalkpodol_1x.jpg (78.65 KiB) Zobrazeno 6734 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » pát 16 pro, 2011 4:00 pm

No jo pak to mám najít - ono by třeba stačilo napsat, že se jedná o německý název Vápeného Podolu a hned se to lépe hledá. To samé u toho Čela-Nera - hádal jsem trať někde v Rumunsku a ejhlé oni to jsou Neratovice - Čelakovice ve středních čechách.

Co se týče toho stoupání - pokud to není vidět tak může být v klidu i větší - když to ten vlak vyjede. Osobně se snařím dělat stoupání co nejmenší - pokud to jde - šetřím tím mašiny a jejich motory. Oblouky se snažím rozbít tím, že je dělám v zážezu a nebo v tunelu - teda pokud nemodeluji střední polabí.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » ned 18 pro, 2011 3:01 pm

Morris Zapp píše: - vy máte zjevně spoustu zajímavých historických podkladů, ze kterých nám tu a tam upustíte drobeček..... nám možná něco ukážete celé?

Bohužel, technika zatím neumožňuje, vyfotit plachty velké 1,5x1m v dostatečné kvalitě. S foťákem 12 MPi to je nečitelné, takže musím fotit po kouskách. Ať to jsou grafikony nebo výkresy vozidel. Chtělo by to foťák, co má rozlišení tak 500-1000 MPi - otázkou je kolik bude stát, a taky , zda vůbec takový někdy bude. Dnes jsou k dispozici ty lepší, co mají 20 MPi, takže musíme čekat.
Ty oblouky 150m nebyly pouze na lokálkách, ale i na hlavních tratích, a jak se zde píše, nebyly vůbec tak moc ostré. Padesátka je docela slušná rychlost i v dnešní době.
Přílohy
Most_R_150.jpg
Most_R_150.jpg (40.41 KiB) Zobrazeno 6633 krát
Zat-Duhcov_R150.jpg
Zat-Duhcov_R150.jpg (19.48 KiB) Zobrazeno 6633 krát
Svetec_R_150.jpg
Svetec_R_150.jpg (33.03 KiB) Zobrazeno 6633 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » ned 18 pro, 2011 4:40 pm

Max píše:[Bohužel, technika zatím neumožňuje, vyfotit plachty velké 1,5x1m v dostatečné kvalitě.


Copycentra se scannerem B0 se hledají sice blbě, ale najít se dají.
A0 už je celkem běžná.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 19 pro, 2011 8:25 am

Pro Maxe - ideální podklady pro II. i III. epochu - jak to tam vypadá dnes??? Ještě bys nám mohl napsat z čeho to je oskenované???
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » pon 19 pro, 2011 8:32 am

Jeff Hopper píše:jak to tam vypadá dnes???

Napouští se tam jezero Most.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » pát 23 pro, 2011 1:37 pm

Morris Zapp píše:Copycentra se scannerem B0 se hledají sice blbě, ale najít se dají.
A0 už je celkem běžná.

To je pravda, ale ta cena. Na vlastní CD o hodně dražší než na jejich papír. Asi proto , aby si to lidi pak netiskli doma ve velkém na kšeft ?

Budou Vánoce, tak jeden vánoční obrázek z dob, kdy dráha ještě byla Dráhou. A na překladišti býval cvrkot.
Kolik modelářů vlastní containery ?, kdysi se jim tak říkalo, později je počeštili na přepravní skříně.
Přílohy
prekladiste kusovek.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » stř 28 pro, 2011 8:09 pm

Ve vláknech vozů jsem nenašel vhodné místo, tak možná sem to padne líp:
lokálku si většina lidí představuje jak vlak se dvěma, třemi vozy. Ale v dobách, kdy firma ČSD začínala, tak i na lokálkách se tahaly "vlaky".
Vlevo je oběh soupravy.
Přílohy
Kacov_.jpg
Kacov_.jpg (22.08 KiB) Zobrazeno 6285 krát
Cercany_.jpg
Cercany_.jpg (18.73 KiB) Zobrazeno 6285 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » stř 25 led, 2012 9:17 am

Pro odborníky, co tvrdí že odbočka bez odvratné výhybky je špatná, že tak to nemůže být –
zde mám na jednom obrázku hned dvě odbočky, a odvratnou výhybku tam nevidím žádnou. Možná by mohl Milan vysvětlit, proč to takhle je, má to kousek za barákem.
Ty tratě se tam podjíždějí a najíždějí, je to jak nějaký vlakodrom …
A byl by to hezký námět pro kolejiště.
Přílohy
vlakodrom.jpg
vlakodrom.jpg (26.97 KiB) Zobrazeno 6045 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod milan ferdián » stř 25 led, 2012 10:02 am

To není vlakodrom,ale napojení několik tratí na úvraťovou stanici Opava východ.Na mapě chybí ještě trať ze Svinova.
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Max » sob 28 led, 2012 2:36 pm

MIlane díky za upřesnění k tomu hlavnímu městu Slezska, na výkresu datum chybí - jako skoro vždy.

Před časem kdosi z modelářů prohlašoval, že most nemůže být v oblouku - ono hlavní problém je v měřítku : pokud bychom ho dodrželi , tak by to bylo něco jiného, než když tam dáme R 440 nebo dokonce R 380.(H0)
Přílohy
oblouk_most.jpg
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišt - zásady, pověry a mýty -pokrač.

Příspěvekod Morris Zapp » sob 28 led, 2012 3:20 pm

Á, oblíbené Maxovy hádanky! :lol:
Co je to tentokrát? Spálov?

Most v oblouku být samozřejmě může. Záleží ale dost na technologii: mostovka z "ohybatelného" materiálu (kámen, beton) může kopírovat oblouk koleje, mostovka z "neohebného" materiálu (ocel, betonové prefabrikáty) musí být přímá a nese obloukovou kolej.
Po jednom kamenném mostě v poloměru 100 m jezdí dokonce i rychlíky - pravda, úzkorozchodné...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků