Erz zum Stahl, Kohle und energie - Staviame pec

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » úte 13 pro, 2011 10:13 pm

Tak mám pocit, že tě mám čím dál víc rád. :mrgreen:
Tvé hutě pasují na na jižní konec Nádraží Ostrava-Střed (máme tam do Vítkovic vlečkové napojení) a jestli postavíš i toho "Jindřicha", tak na severním konci přidáme 2 moduly se "Stodolní" a můžem ho připojit taky. Pak už chybí jen "Zárubek" na východě a máme "Karolínu" obklíčenou ze všech stran :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tempo máš vražedné jak mladí budovatelé socialismu, co stavěli NHKG. Kvalitu, zdá se o poznání lepší. Jen vydržet.

Ps: :oops: Vidím, že budeme muset trochu zabrat.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » stř 14 pro, 2011 6:33 am

:)

Ono dať do kopy celú NHKG.... hmm asi by som mal ísť vykradnúť banku. Som dosť závislý na profiloch a tie sú pomerne drahé. Jedna sada stojí u nás 3.50 Eur a teraz si zober, koľko som toho už minul a miniem. Tie doly sú samozrejme nutné, pretože hutě vyrastú vždy zvyčajne blízko dolov na čierne uhlie. To, že sa to podobá na Ostravu je jasné :D Je mi vzorom. Ale ďakujem za uznanie, ono počas sviatkov potrebujem nutne kúpiť čo najviac materiálu, obchody budú close a bez materiálu to bude fakt ako za socíka.... :D

To je ako ten vtip:
Cigán za socíka zdrhol do Rakúska, ale o dva mesiace bol späť v ČSSR.
Tak sa ho pýtajú, že prečo sa vrátil.
Cigán na to odpovedá, viete súdruhovia, tam som robil na stavbe za 1000 šilingov. Celý deň som hádzal piesok, cement a vápno do miešačky.
Tu u nás som tiež robil to isté, ale viete: Raz nebol cement, raz piesok, raz miešačka, ale tých 1000 korún som mal istých.

No a tu je to tak, že raz nemám H profil, raz I profil, raz lepidlo.. Ale tie hutě dokončím :D
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » stř 14 pro, 2011 9:13 am

Pak je ještě možnost jít cestou laserovaných polotovarů, nebo rovnou stavebnic. Ta těžní věž si o to přímo říká. Né každému vyhovuje sedět u PC, ale výjde to určitě levněji a přesnost výroby je nesrovnatelná. My rozhodně půjdeme touto cestou. "Karolína" není o moc menší než ta NHKG a různých konstrukcí je tam až až.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » stř 14 pro, 2011 12:15 pm

Ano, táto výroba alebo táto forma je známa aj mne. Dokonca som videl aj stránky výrobcov, čo robia tieto objekty..

http://lasercut-shop.de/epages/22270.sf ... _Industrie

Jedna z nich...
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod radekkrupka » stř 14 pro, 2011 12:28 pm

E27 píše:Ano, táto výroba alebo táto forma je známa aj mne. Dokonca som videl aj stránky výrobcov, čo robia tieto objekty..

http://lasercut-shop.de/epages/22270.sf ... _Industrie

Jedna z nich...

Vylaserovat si můžeš cokoliv a z čehokoliv, obecně řečeno. Stačí si to nakreslit a nechat někde udělat... stejně jako lept. Nemusíš kupovat stavebnice. I když pokud je nějaká vhodná, proč ne...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » čtv 15 pro, 2011 8:30 pm

Mno, nie je to laserové vyrezávanie, ale za to prsty od skalpela ma bolia riadne. :D

Budova ťažobnej veže sa pomaly mení :)
Obrázek

Nebude to síce presná kopia originálneho dolu Jindřich, ale je proste krásna a som na ňu hrdý
A to až pribudne samotná veža a interier plus strojovňa.. Už teraz sa teším.. :)
Obrázek
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » sob 17 pro, 2011 10:24 am

Dúl Jindŕich :) v mojej podobe a bude pomenovaný po mojej polovičke, ktorá má trpezlivosť a pochopenie, takže od dnes Dúl Ivana :D

Budova sa pomaly dokončuje
Obrázek

Obrázek

Výstavba priehradovej konštrukcie napreduje pomaly dopredu "figúrky sú pre zrovnanie veľkosti"
Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » ned 18 pro, 2011 10:34 am

Ku ťažobnej veži patrí koleso :)

Premýšľal som dlho, ako koleso spravím, z čoho ho vyrobím, nahradím.. Hľadal som aj stavebnice, dokonca som pozeral aj od Fallera ťažobnú vežu, tam kolesá sú, no škoda obetovať JEDNO pre druhé... Tak som sa nakoniec rozhodol, že to koleso pracne vyrobím.

U profil od evergreen bol na to vhodný kandidát. Kolesá sú dve, jedno som dal hrubšie a druhé tenšie. Nákladná a osobná klec..

U profil som ohol okolo kruhového tvaru (poslúžil polovičky nočný krém) a zalepil som to. Ešte som to aj z vnútornej strany obvodu prilepil pomocnou časťou, aby si to zachovalo kruhový tvar.
Obrázek

Figúrky sú ako vždy pomer veľkosti. :)
Obrázek

Po zaschnutí som koleso dozdobil priečkami, tie som prevŕtal 0.4 mm vŕtakom, takže sú dierkované a doplnil som aj skrutky k určitým častiam. Aby nebolo také chudobné. Vytvoril som tak efekt :)

Obrázek

Obrázek

No a posledne som to strekol matnou čiernou. Ešte to dopatinujem hrdzou a môže sa osadiť.
Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » ned 18 pro, 2011 12:12 pm

Jen pro informaci:
Nevím o jámě, která by měla oddělenou nákladní a osobní dopravu. Kola jsou na těžní věži 2 protože jsou v ní umístěny dvě stejné klece a kola jsou taky stejná.. Na rozdíl od klasického výtahu, který má protizávaží se u těžní věže využívá jako protizávaží právě ta druhá klec. Takže těžní lano začíná na jedné kleci, pak je přes kolo na těžní věži nataženo do strojovny, tam je několikrát obtočeno kolem bubnu těžního stroje a pokračuje zpět přes druhé kolu na věži k druhé kleci. Klece tedy jezdí obě najednou jen když jedna jede nahoru, tak druhá jede dolů, protože jsou obě na jednom těžním laně. Proto se kola na těžní věži otáčejí vždy protiběžně.

Rozdíl mezi nákladní a osobní dopravou je jen v rychlosti (s lidmi nebylo povoleno víc než 8 m/s) a pak v tom, že při jízdě s lidmi se instalovaly do klecí ochranné branky. Lidi stáli (a dodnes stojí) v kleci a pod nohama mají koleje důlní drážky, na kterých při dopravě nákladu stojí vozíky. Klece mívají různý počet etáží (typicky 3 až 4). Do každé etáže se daly narazit 2 vozíky, takže celkem jich jelo najednou 6 až 8. Počet lidí v etáži byl různý, protože i velikost vozíků a rozchod důlních drážek byl na různých šachtách různý. Běžně platilo, že když měla etáž oficiální kapacitu 14 horníků, tak dolů jich jezdilo cca 10 -12 a nahoru po šichtě se jich vlezlo i 30 :mrgreen: vozy se kupodivu vlezly vždy jen 2. Ale tohle už asi modelovat nebudeš.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Myšpulín » ned 18 pro, 2011 12:48 pm

Ferda píše:Jen pro informaci:
Nevím o jámě, která by měla oddělenou nákladní a osobní dopravu.

Není to přesně to, co máš na mysli, ale tady http://mayrau.omk.cz/ používali jednu šachtu jen pro lidi a druhou jen pro vozíky (alespoň tak to tvrdil průvodce). A navíc vedle jedné z nich (teď již nevím které), byla menší klec pro všechno možné (pod ní se prý věšely dlouhé výztuhy a posílaly dolů) a ta nemá své dvojče, takže buben pojme návin celé délky těžního lana. Proto v popisu je zmínka o třech těžních strojích. Tady jsou na věži tři kola, ale již si neuvědomuji, jestli v jedné výši. Myslím ale, že ne. Kladeňáci jistě upřesní.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Ferda » ned 18 pro, 2011 1:11 pm

Nevím jestli někde existoval těžní stroj bez protizávaží (u nás v na Ostravsku jsem o takovém neslyšel), ale to co píšeš
... používali jednu šachtu jen pro lidi a druhou jen pro vozíky (alespoň tak to tvrdil průvodce)...

je hovor o dvou šachtách. Tzn. o dvou jámách (i z fotek to tak vyplývá). Pak by mohlo být, že jednou jezdilo mužstvo a druhou materiál.
Ona každá šachta má 2 jámy (vtažnou a výtažnou, neboli větrnou) to souvisí s nuceným větráním dolu. Běžně se však obě používaly jak pro lidi, tak pro materiál.
Doprava dlouhého materiálu se uskutečňovala většinou zavěšením pod klec nastojato, nebo byly v podlahách etáží poklopy a pak se dlouhý materiál dal protáhnout přes několik etáží opět nastojato. První způsob byl běžnější a jednodužší.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » ned 18 pro, 2011 1:54 pm

ďakujem za informácie.. Zúžitkujem vo svoj prospech :roll:

Samozrejme, nie je to podľa reality, ono to druhé koleso nieje priemerovo väčšie, len som skúšal iný profil, tak je robusnejšie. Ale aspoň viem, čo a ako, viem aj to, že výťahy boli viac podlažné.. Pozeral som aj dokumenty na yotube "Podzemný čechy" a tam je odsť záberov z dolov a klecí a ťažných strojov.

Ferda: ďakujem za poučno - kritický postoj. Ako som písal dávnejšie, každá rada, dobrá rada... :wink:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Myšpulín » ned 18 pro, 2011 2:37 pm

Myšpulín píše:Není to přesně to, co máš na mysli, ...

Ferdo, já jsem pochopil, co jsi chtěl E27 říci, jen mne trošku v souvislosti mou nedávnou návštěvou na Kladně a s tvou poznámkou o tom, že nevíš ... napadlo takové rýpnutíčko. Měl jsem k němu přihodit smailíka, promiň. A vůbec se nepovažuji za znalce důlní techniky, jen tu prodávám to, co jsem na Mayrovce koupil. Samo, když dva dělají totéž, není to totéž, takže i zde to mohlo být oproti Ostravsku trošku jinak. Víc to tu nebudu špinit.

E27 píše:... len som skúšal iný profil, tak je robusnejšie ...

Pokračuj, dobře se na to kouká. Jen z té Ferdovy poznámky vyplývá, že kolo bylo poměrně úzké, jen na sílu těžního lana. Ale pod střechou a za konstrukcí to stejně vidět moc nebude.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod E27 » ned 18 pro, 2011 4:47 pm

Myšpulín, som rád, že sem píšeš, tak ako sem píše aj Ferda... Moc si vážim každý názor, postreh, koment... Som rád, že sem prispievate...
Naozaj mám pocit, keď sa neozvete, ako by toto nebolo moc zaujímavé.. Všade tu vidím len plániky koľajísk a teda chcem túto sekciu oživiť niečím novým..

Takže len píšte, píšte a ja tiež budem dávať aktuality.. Ozaj, mám už hotovú budovu veže, teda je pod strechou, treba okná a interiér. Ale to pred sviatkami.

Takže ešte raz, ďakujem Vám všetkým, že tu píšete páni, moc si Vás týmto vážim, že prispievate.. všetci. :wink:
Uživatelský avatar
E27
 
Příspěvky: 1163
Registrován: úte 28 zář, 2010 8:51 am
Bydliště: Bratislava

Re: Hutě, Doly, Ocelárny

Příspěvekod Myšpulín » ned 18 pro, 2011 5:57 pm

E27 píše:Myšpulín, som rád, že sem píšeš, ...

No já tady jen kritizuji. A podle definice: Kritik je ten, který píše o tom, jak by to udělal, kdyby to uměl! ti závidím, jak rychle a elegantně postupuješ kupředu. Jó, až budu velkej, třeba mi to taky půjde takhle od ruky. Nebo že by to chtělo vyměnit ty ruce? :lol: :lol: :lol:
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1526
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: hummus, richardisko a 1 návštěvník