DCC staniční úsek

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod D » sob 12 lis, 2011 12:53 pm

romino:
> ja som ale pisal o zastaveni bez brzdnej krivky.
Brzdný generátor pošle vlaku signál stůj, který dekodér provede podle standardní doby brzdění v CV-4. Tu samozřejmě můžeš nastavit na nulu. Pak ale bude platit všude na kolejišti a vždy, když otočíš knoflíkem rychlosti na nulu, bude brzdit nemodelově na místě.

pavel47:
Ano, funkci ABC musí podporovat dekodér a musí ji mít v CV zapnutou.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod Odo » sob 12 lis, 2011 3:49 pm

fulda píše:Je to otázka vhodná do Babicova vaření:
"Koupil jsem si auto, ale abych ušetřil, tak jsem si nekoupil kola, mohu s ním jezdit?"
"Ano, v zimě ho můžete roztlačit z kopce a nechat doklouzat dolů"

Patrně žiješ (narozdíl ode mne) ve světě, kde je znalost fungování DCC na úrovni znalosti fungování auta. A kromě peněz existují snad i jiné důvody, proč nechtít kompletní PC řízení. Nemám proč to brát osobně, ale někoho by třeba tvůj poněkud nadřazený přístup mohl urazit...

Za ostatní informace děkuji, na základě nich soudím, že odpovědí na mojí otázku bude použít úsek s ABC a nastavit konstantní vzdálenost brždění, což snad Lenz Silver+ umí. Obvod si zkusím spájet sám podle toho co tu psali ostatní dříve, nebo v nejhorším případě si objednám toto http://www.steelectronic.cz/inpage/015-dcc-abc/.
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod romino » sob 12 lis, 2011 4:07 pm

D píše:romino:
> ja som ale pisal o zastaveni bez brzdnej krivky.
Brzdný generátor pošle vlaku signál stůj, který dekodér provede podle standardní doby brzdění v CV-4. Tu samozřejmě můžeš nastavit na nulu. Pak ale bude platit všude na kolejišti a vždy, když otočíš knoflíkem rychlosti na nulu, bude brzdit nemodelově na místě.


Tak postupne:
1. pomôžem s hladaním http://zababov.cz/vs/Reference/dcc/metrics.pdf strana 3 hneď na začiatku. Ono záleží aký STOP pošleš. Neni STOP ako STOP. Moja angličtina je síce mizerná, ale píše sa tam niečo o tom, že môže okamžite zastaviť motor, dokonca aj podľa smeru :?: Hneď za tým máš podrobnejšie rozobratý STOP paket
2. brzdnú krivku tým pádom meniť nemusíš, ale len odizuluješ úseky na koľajách v skrytej stanici a len do týchto úsekov budeš púšťať tento generovaný DCC signál v momente keď bude súprava celá v úseku. Teda keď mašina pred koncom úseku preruší infrabránu.
3. ABC by som práveže vzhľadom na rôzne nastavenie jednotlivých modelov vôbec nepoužíval v skryťákoch. Je rozdiel keď prebehneš úsek na viditeľnej časti koľajiska, alebo v niečom čo nemáš pod vizuálnou kontrolou.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 246
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod rexel » sob 12 lis, 2011 9:30 pm

V tom případě by stačilo přeprogramovat klasický brzdový generátor tak, aby místo generování paketů s adresou 00 a příkazem snížení rychlosti na hodnotu 00 ( http://www.mtbbus - DCC standart popis) generoval paket s adresou 00 a příkazem STOP. Při délce koleje např. 20 cm napájené z brzd. gen. lokomotiva by zastavilo v tomto úseku automaticky a infrabrána by pak sloužila pouze pro indikaci obsazené koleje. Základní otázkou je, kdo by byl ochoten a schopen BG za rozumnou cenu přeprogramovat (pokud by to šlo). Já jsem byl rád, že jsem sehnal ochotného člověka, ktarý mi naprogramoval PIC pro H-centrálu.
TT, Ep. III.-V., Digital
Uživatelský avatar
rexel
 
Příspěvky: 68
Registrován: čtv 17 čer, 2010 8:19 pm
Bydliště: Klenčí p Č.

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » sob 12 lis, 2011 9:56 pm

Ještě bych se vrátil k debatě o vypnutí proudu tlačítkem STOP. Dotaz směřuji na fuldu. Pokud se stiskne tlačítko STOP, tak dekodéry dostanou zprávu, že bude proud odstaven. To jsem pochopil, ale pokud vznikne na kolejišti zkrat, tak se proud taky odpojí a i v tomto případě dostanou dekodéry zprávu že bude proud odpojen? Jak? Když v kolejích není proud.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod romino » sob 12 lis, 2011 10:35 pm

rexel píše:...Při délce koleje např. 20 cm napájené z brzd. gen. lokomotiva by zastavilo v tomto úseku automaticky a infrabrána by pak sloužila pouze pro indikaci obsazené koleje


no problém je že musíš mať lokomotívu (prípadnecelú súpravu ak zbieraš napätie pre osvetlenie vozňov ) v tomto úseku keď zapneš signál. Ináč riskuješ skrat. Teda pokiaľ by bola mašina len jedným podvozkom v úseku a druhým na zvyšnej trati a v úseku budeš mať STOP signál, budú sa navzájom "biť". Takže najistejšie je naozaj odizolovať celý úsek odstavnej kolaje, nechať tam vojsť súpravu a pred jeho koncom dať snímač ktorým spustíš STOP signál až keď bude mašina pred koncom úseku. Ďalej musíš zabezpečiť aby boli všetky nápravy z ktorých sa zbiera napätie v tomto úseku, ale to je už iná vec.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 246
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod rexel » sob 12 lis, 2011 11:13 pm

Chápu. Nesmí dojít k propojení úseků napájených ze zesilovače a z brzdného generátoru. Úsek tedy musí být delší než celá souprava. K přepnutí tohoto úseku ze zesilovače na BG dojde až po najetí celé soupravy.
TT, Ep. III.-V., Digital
Uživatelský avatar
rexel
 
Příspěvky: 68
Registrován: čtv 17 čer, 2010 8:19 pm
Bydliště: Klenčí p Č.

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod romino » ned 13 lis, 2011 8:19 am

presne tak. Pokial by sa malo vchadzat do stanice z oboch smerov, dala by sa ta infrabrana vyberat prepinacom. Teda jedna na jendom konci, druha na druhom a prepinacom sa zvoli smer odkial suprava vchadza a vziat vystup z tej co je pre dany smer platna.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 246
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod fulda » ned 13 lis, 2011 8:52 am

pavel47 píše:Ještě bych se vrátil k debatě o vypnutí proudu tlačítkem STOP. Dotaz směřuji na fuldu. Pokud se stiskne tlačítko STOP, tak dekodéry dostanou zprávu, že bude proud odstaven. To jsem pochopil, ale pokud vznikne na kolejišti zkrat, tak se proud taky odpojí a i v tomto případě dostanou dekodéry zprávu že bude proud odpojen? Jak? Když v kolejích není proud.


Myslím, že už jsem to psal.
Pokud dojde k odpojení kdy není možné poslat ukončovací sekvenci, zase tak moc se neděje, protože při připojení se pošle startovací sekvence a ta je pro dekodéry dostatečná.

A abych ještě uvedl názvosloví které používáte pro zastavovací pakety, tak se bavíme o rychlostní tabulce, která má na začátku definované tyto rychlostní stupně:
  • 0 0 0 0 0 - STOP
  • 1 0 0 0 0 - STOP(I)
  • 0 0 0 0 1 - E-STOP
  • 1 0 0 0 1 - E-STOP(I)
Tedy celkem 4 druhy zastavení, proto se bavíme o existenci 28 rychlostních stupňů ačkoli s použitím pěti bitů lze vytvořit 32 kombinací.
A abych vysvětlil co která znamená:
  • STOP - dekodér zastavuje běžným způsobem podle svojí rychlostní křivky
  • STOP(I) - dekodér zastavuje podle svojí rychlostní křivky, přičemž ignoruje informaci o směru která je součástí tohoto paketu (tenhle typ paketu často používají brzdové generátory aby lokomotiva nepřehazovala světla)
  • ESTOP - dekodér okamžitě odpojí napájení od motoru (okamžité zastavení)
  • ESTOP(I) - zase s ignorováním informace o směru (druhý typ pro brzdové generátory a také je součástí vypínací sekvence)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » ned 13 lis, 2011 10:04 am

Děkuji za informaci.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

detektor obsazení

Příspěvekod Odo » stř 07 pro, 2011 11:31 pm

Spájel jsem si detektor obsazení úseku dle fuldy (http://www.fucik.name/masinky/zv/#DETECT) ve variantě s LED (použil jsem červenou), odporem 15R a můstkem B250C1500. Vadí mi jenom, že po zastavení lokomotivy LED svítí velmi málo, takže bych to mohl při normálním světle přehlédnout. Dá se to nějak upravit, třeba použít jinou LED, jiný odpor nebo můstek? Je mi jasné, že při zastavení prochází diodou malý proud narozdíl od jízdy, ale potřebuji, aby i při zastaveném vlaku "zřetelně" svítila. Předem díky za rady. :)
Přílohy
P1010083.JPG
P1010083.JPG (66.02 KiB) Zobrazeno 6540 krát
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod Jardax » čtv 08 pro, 2011 7:44 am

Tranzistor, integrovany zesilovac, optoclen... cokoliv co funguje jako spinac. Jine cesty neni.
N scale a vsechno kolem 1/150
Uživatelský avatar
Jardax
 
Příspěvky: 159
Registrován: pon 09 bře, 2009 1:58 pm
Bydliště: Praha

Re: detektor obsazení

Příspěvekod fulda » čtv 08 pro, 2011 8:46 am

Odo píše:Spájel jsem si detektor obsazení úseku dle fuldy (http://www.fucik.name/masinky/zv/#DETECT) ve variantě s LED (použil jsem červenou), odporem 15R a můstkem B250C1500. Vadí mi jenom, že po zastavení lokomotivy LED svítí velmi málo, takže bych to mohl při normálním světle přehlédnout. Dá se to nějak upravit, třeba použít jinou LED, jiný odpor nebo můstek? Je mi jasné, že při zastavení prochází diodou malý proud narozdíl od jízdy, ale potřebuji, aby i při zastaveném vlaku "zřetelně" svítila. Předem díky za rady. :)


Na tej samej stránce o pár řádek dál.... http://www.fucik.name/masinky/zv/#LED
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod Beda » pát 09 pro, 2011 2:59 pm

Ja bych mel dotaz ohledne toho, jak se da vyuzit ABC na stanicni kolej, ktera ma 2 navestidla na obou koncich,
tedy jestli smer zastaveni zalezi na polarite nesymetrie diodoveho modulu... anebo by se stanicni kolej (pro obousmerne fungovani ABC) musela skladat ze 2 izolovanych useku, kazdy s diodovym modulem, pro kazde navestidlo jeden? Anebo to takhle vubec nejde?
N, DCC, NANOX V 3.6, DIGI CZ: Gen LI 101, FBO, Vratná smyčka CZ-030,
ROCRAIL na RaspberryPi...
Beda
 
Příspěvky: 144
Registrován: úte 22 lis, 2011 5:12 pm
Bydliště: Praha 8

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod Odo » pát 09 pro, 2011 6:26 pm

Já teda zatím řeším skryťák, ale plánuju na každé koleji automatické zastavování pomocí ABC s konstantní brzdnou vzdáleností takto: za výhybkou krátký úsek s ABC na koleji J, dlouhý střední úsek bez ABC a krátký ABC úsek na koleji K před výhybkou, tj. mašina vjede na kolej první dva úseky projede a zastaví až na úseku ABC před výjezdovým zhlavím (jedno z jaké strany). A všechny 3 úseky s detektorem obsazení. Ale nemám to zatím otestované.
TT / DCC / ČSD / ep. IV
csd.rajce.net / stavím si kolejiště pro radost, nejsem modelář (ani elektrikář)...
Odo
 
Příspěvky: 120
Registrován: úte 31 kvě, 2011 1:13 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků