DCC staniční úsek

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 11 lis, 2011 6:02 pm

[Jako nejjednodušší a nejspolehlivější doporučuji na tento případ detekce optické čidlo.

Je to tak jak píše kolega,je to naprosto jednoduché a a spolehlivé.Je pravda,že je to to jen na ruku,žádná automatika,ale stejně ze SN nevyjedu dokud vlak není na koleji.Pak už jen nastavit mašiny tak,aby po sjetí z výkonu zastavily na stejné vzdálenosti a je hotovo. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » pát 11 lis, 2011 8:49 pm

Mám stejný problém jako kolega – ODO – taky potřebuji ve skryťáku zastavit na přesném místě, tj. na odpojeném úseku a zároveň mít signalizaci obsazení tohoto úseku. Nechci používat zapojení přes PC, (nemíním koukat na monitor, když si chci zajezdit), čímž mi samozřejmě vznikl problém automatického okamžitého zastavení. Teď jsem se zde dočetl, že pokud se přeruší proud do lokomotivy, mohou při opětovném zapojení vzniknout problémy. Nemám s tím zatím více zkušeností, ale pokud se ovládá kolejiště myší ROCO, tak na této je tlačítko STOP které po stisknutí vypne proud do celého kolejiště. Po zapnutí se opět vše rozjede tak jak má, tak že si myslím, že odpojení proudu by nemělo mít žádný velký vliv na dekodéry v mašinách. Je to pouze moje domněnka, která vyplívá z manuálu pro digitální řízení systémem ROCO.
Pavel47
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 11 lis, 2011 9:34 pm

Nejsem sice odborník jako Fulda,abych Ti vysvětlil jak tam ty jedničky a nuly běhají, :D ale něco jiného je nouzové zastavení,které se používá k zabránění kolize a zastavení na neurčitou dobu někde ve SN.V každém případě,pokud tlačítko Stop použiješ,tak pokračuješ s tou samou mašinou,ale ve SN ji tam necháš stát bez dozoru a po nějaké době se k ní vrátíš.
Malý poznatek z provozu,mám mašiny převážně ve zvuku a když dojde k náhlé ztrátě napětí,tak po opětovném připojení si přehraje zvuky,houkáním počínaje a pak se teprve rozjede.
Stále tak nějak nechápu na co chcete automatické zastavení ve SN,že na přesném místě tomu rozumím,ale k tomu je perfektní ta infrabána.Rozsvítí se dioda,sjedu z výkonu a stojím.Dioda stále svítí,takže vím,že kolej je obsazená.
Používám dva systémy,na dvou kolejích mám infrabrány na konci koleje,protože tam zastavují vlaky,které stanicí projíždí,takže je mi jedno,že ve SN zastaví téměř na fleku.Na jiných to mám tak,že infrabrána je předsazena,aby vlak stačil zastavit přesně tam kde chci.Stačí nastavit dobu brzdění,což při DCC není problém.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » pát 11 lis, 2011 10:06 pm

Mne pouze překvapilo, že by se mohlo něco stát dekodérům při odpojení úseku, proto jsem psal o stop tlačítku, že taky odpojí proud z kolejí. Mašiny mám také se zvukem a to že znovu startují při ztrátě napětí je mi jasné, stačí nečistá kolej. Automatické zastavení u mne ve SN na přesném místě je nutné kvůli délkám vlaků v omezeném (krátkém) prostoru. Pokud tomu rozumím, tak Tobě infrabrána ohlásí, že tam vlak přijel a Ty ho zastavíš. To ovšem znamená hlídat, kdy se dioda rozsvítí a začít brzdit, a ještě do SN vjíždět opravdu pomalu, aby se nepřejelo dál, než je potřeba. U mne je ještě ten problém, že když přejedu, tak se dostanu do zkratu, proto že mám v SN dvě protilehlé smyčky, které musím přepólovat při vyjíždění z SN. Mně opravdu nezbývá nic jiného, než zastavit automaticky a přesně na stejném místě se všemi mašinami. Zatím mne nenapadá jiné řešení.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod miroslav lengyel » pát 11 lis, 2011 10:12 pm

Do SN vlítnu na bomby a zastavím přesně kde potřebuji. :D Záleží jak nastavíš CV 4.Co znamená musím přepólovat smyčky,Ty nemáš DCC reverz,který se stará o eliminaci zkratu při projíždění vratnou smyčkou?
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » pát 11 lis, 2011 10:23 pm

DCC reverz jsem zakoupil, hned dva kusy, vyzkoušel a zrušil, a to právě kvůli mašinám se zvukem. Sebemenší nečistota, reverz spadnul a vše se znovu startovalo. Nevím jestli jsem nekoupil špatně, jsou od STE, třeba to jiný nedělají, ale já už se rozhodl, že budu raději přepólovávat relátkem.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod miroslav lengyel » sob 12 lis, 2011 6:39 am

No s tím reversem jsem měl taky problém,ale tam se to dá vyřešit poměrně elegantně.Je to někde tady na fóru,stačí vyměnit 2 odpory.Mě to blblo taky,zejména když jsem tam pustil osvětlené 2 nápravové vozy. :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » sob 12 lis, 2011 7:59 am

O těch odporech jsem taky četl nějakou zmínku, ale nevím, které se mají vyměnit a za jakou hodnotu. Můj kamarád používá reverz taky a taky s ním má problémy. Naprosto stejné.
Trochu jsme odbočily od toho okamžitého zastavení vlaku. Mně by se líbilo, když by po signálu, třeba z infobrány, nebo jakéhokoliv jiného čidla byl vyslán příkaz do dekodéru té mašiny, která právě vjela na inkriminovaný úsek a ta okamžitě zastavila. Tohle je ale bohužel nesmysl, i když možná ne. Každá mašina má svoji adresu, která by po tomto signálu musela být napřed přečtena, a potom použita na zastavení. Tohle je ale pro opravdu chytré elektroniky a já jsem laik. Pravděpodobně nějakým takovým systémem to pracuje u řízení počítačem. Bylo by dobré, kdyby se této myšlenky chytil někdo šikovný v elektronice, a na tomto fóru takový lidi jsou. Určitě vím alespoň o jednom.
Tak že z toho celého plyne, že budu muset pravděpodobně opravdu úsek odpojovat od napájení, dokud někdo nevymyslí něco chytrého.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod romino » sob 12 lis, 2011 8:24 am

možno by šlo použiť "brzdný generátor" (obvod čo by generoval DCC signál STOP a k nemu booster) v spojení s infrabránou. Proste po prejdení mašiny cez infra by zoplo relátko,ktoré by do daného úseku namiesto klasického DCC pustilo tento STOP signál bez brzdenia po brzdnej krivke. Pri odchádzaní z úseku by sa tlačítkom zase zrušila voľba. Naprogramovať PIC alebo Atmela na generovanie len tohoto STOP signálu by zase nebol veľký problém. Ošetriť by sa musela ale dĺžka súprav (aby sa vošla do daného úseku celá) a jazda z opačnej strany, teda ak by boli v jednom úseku dve brány (každá na jednom konci) zabezpečiť ich prepínanie.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 246
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod fulda » sob 12 lis, 2011 9:06 am

pavel47 píše:Nemám s tím zatím více zkušeností, ale pokud se ovládá kolejiště myší ROCO, tak na této je tlačítko STOP které po stisknutí vypne proud do celého kolejiště. Po zapnutí se opět vše rozjede tak jak má, tak že si myslím, že odpojení proudu by nemělo mít žádný velký vliv na dekodéry v mašinách. Je to pouze moje domněnka, která vyplívá z manuálu pro digitální řízení systémem ROCO.


No trochu je to o tom, že si čteš jenom polovinu toho co píšu.
Pokud zmáčkneš tlačítko STOP na ovladači, tak se do kolejiště pošle "ukončovací sekvence", která dekodérům řekne že přijdou o napájení a pak jim odpojí napájení.
Pokud ho zmáčkneš podruhé (start), tak se do kolejiště pošle "startovací sekvence" - a to buď pro všechny dekodéry a nebo pro jednotlivé, to záleží na okolnostech.

Pochopitelně pokud odpojíš napájení relátkem, tak k tomuhle nedojde.

Dá se to řešit mnoha metodama, jak jsem už asi 100x napsal, tak odpojování napájení je ta nejhorší.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 5150
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » sob 12 lis, 2011 9:45 am

Jak už jsem psal, nejsem elektronik a v DCC nejsem taky tak zběhlý, ale budu se snažit ještě něco pochopit, pokud to v mých letech ještě půjde. To že při stisknutí tlačítka STOP se napřed pošle ukončovací signál než se odpojí napájení jsem opravdu nevěděl. Děkuji za vysvětlení. Vzdávám se.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » sob 12 lis, 2011 10:11 am

romino píše:možno by šlo použiť "brzdný generátor" (obvod čo by generoval DCC signál STOP a k nemu booster) v spojení s infrabránou. Proste po prejdení mašiny cez infra by zoplo relátko,ktoré by do daného úseku namiesto klasického DCC pustilo tento STOP signál bez brzdenia po brzdnej krivke. Pri odchádzaní z úseku by sa tlačítkom zase zrušila voľba. Naprogramovať PIC alebo Atmela na generovanie len tohoto STOP signálu by zase nebol veľký problém. Ošetriť by sa musela ale dĺžka súprav (aby sa vošla do daného úseku celá) a jazda z opačnej strany, teda ak by boli v jednom úseku dve brány (každá na jednom konci) zabezpečiť ich prepínanie.

Tohle je zajímavá myšlenka. Ještě o tom popřemýšlím. Jízda z opačné strany v mých SN nehrozí, projíždím stále stejným směrem, protože mám SN ve dvou protilehlých smyčkách. Problém mých SN je že jsou krátké, jsou ve smyčkách a ještě mají jednu kolej společnou. Trochu tvrdý oříšek, ale všechno se dá časem vyřešit.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod D » sob 12 lis, 2011 10:17 am

pavel47:
Brzdový generátor potřebuje úsek dlouhý na celý vlak + brzdnou dráhu podle standardích křivek. To už je podle mě lepší použít ABC, kterému stačí jen ten brzdný úsek, není třeba používat pomocný kontakt zajišťující sepnutí až pod celým vlakem a brzdá dráha se pro ABC nastavuje zvlášť od brzdících křivek. Zejména pokud nikde jinde nehodláš ABC používat, tak si můžeš nastavit nejkratší dráhu.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1367
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod romino » sob 12 lis, 2011 10:38 am

D píše:pavel47:
Brzdový generátor potřebuje úsek dlouhý na celý vlak + brzdnou dráhu podle standardích křivek....


ja som ale pisal o zastaveni bez brzdnej krivky. Podla normy je aj takato moznost. Takze staci usek pre vlak.
Uživatelský avatar
romino
 
Příspěvky: 246
Registrován: ned 11 kvě, 2008 12:28 pm
Bydliště: Nove Mesto nad Vahom, SR

Re: DCC staniční úsek

Příspěvekod pavel47 » sob 12 lis, 2011 11:54 am

D píše:pavel47:
Brzdový generátor potřebuje úsek dlouhý na celý vlak + brzdnou dráhu podle standardích křivek. To už je podle mě lepší použít ABC, kterému stačí jen ten brzdný úsek, není třeba používat pomocný kontakt zajišťující sepnutí až pod celým vlakem a brzdá dráha se pro ABC nastavuje zvlášť od brzdících křivek. Zejména pokud nikde jinde nehodláš ABC používat, tak si můžeš nastavit nejkratší dráhu.

Funkce ABC je sice krásná, ale myslím že nepracuje se všemi dekodéry. A zase, nejsem tolik zběhlý v DCC, tak že si tím jestli pracuje a nebo ne, nejsem jist. Tuto funkci jsem zatím nezkoušel.
pavel47
 
Příspěvky: 97
Registrován: sob 06 srp, 2011 9:12 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků