Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 18 črc, 2011 4:38 pm

Milane, zapomeňme na úvahy co by bylo, kdyby bylo,
vraťme se o pár příspěvků zpátky, k plánku topírny v rovném směru výhybky.
Chtěl jsem jen upozornit na to, že oblouk R=180 m vůbec nemusí znamenat lokálku, natož vlečku. Proto ten vzpomenutý Semmering, vše ostatní je OT.
Jen tak mimochodem, na některých vlečkách měli R=75, nebo taky 40, a jezdily tam normální vozy.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod milan ferdián » pon 18 črc, 2011 4:44 pm

Max píše:Milane, zapomeňme na úvahy co by bylo, kdyby bylo,
vraťme se o pár příspěvků zpátky, k plánku topírny v rovném směru výhybky.
Chtěl jsem jen upozornit na to, že oblouk R=180 m vůbec nemusí znamenat lokálku, natož vlečku. Proto ten vzpomenutý Semmering, vše ostatní je OT.
Jen tak mimochodem, na některých vlečkách měli R=75, nebo taky 40, a jezdily tam normální vozy.


Jo v pohodě... :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod radekkrupka » pon 18 črc, 2011 4:53 pm

Jenže při vší úctě tvoje obrázky a informace jsou přinejmenším matoucí. Když ani nevíme, zda se jedná o vlečku, o trať, zda to vůbec bylo realizováno a kdy... a pod... Je třeba si uvědomit, že velká část modelářů nemá o pravidlech na železnici tak podrobné znalosti. Navíc pravidla pro návrh stanic a tratí v žádném předpisu nejsou, protože jsou ve skutečnosti v rukou odborníků, tudíž není žádná "kuchařka" k dispozici, jako třeba návěstní předpisy apod.

Takže tito lidé, mezi něž se počítám i já, čerpají tato pravidla různě mezi řádky. A pak si nejsem jist, jestli je přínosem motat jim hlavu těmito příspěvky, u nichž tedy ani ty nevíš o co se jedná? Tím nechci nijak shazovat tvoji vynaloženou práci a úsilí, ale zkrátka účinek je podle mě takový dvojsečný...
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » pon 18 črc, 2011 5:01 pm

Max píše:...vraťme se o pár příspěvků zpátky, k plánku topírny v rovném směru výhybky.

A byli jste někdy v Rumburce?

Max píše:Jen tak mimochodem, na některých vlečkách měli R=75, nebo taky 40, a jezdily tam normální vozy.

Samotné vozy ano (některé, většina dnešních vozů už ne), svěšené soupravy (= vlaky) nikoliv.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 18 črc, 2011 7:13 pm

radekkrupka píše:Jenže při vší úctě tvoje obrázky a informace jsou přinejmenším matoucí. Když ani nevíme, zda se jedná o vlečku, o trať, zda to vůbec bylo realizováno a kdy... a pod... .... si nejsem jist, jestli je přínosem motat jim hlavu těmito příspěvky, u nichž tedy ani ty nevíš o co se jedná? Tím nechci nijak shazovat tvoji vynaloženou práci a úsilí, ale zkrátka účinek je podle mě takový dvojsečný...

Takže znovu pro pochopení - příspěvek sloužil jako doplnění údajů k plánku ze stanice Vilémov, s tím , že těch rovných vjezdů do topírny bolo použito víc, tedy asi ve starších dobách zcela normální věc. PUNTÍK.
A jelikož dostávám různých mailů mnoho ( za uplynulý měsíc mi došlo asi 10x "jak se vaří brambory", plus hodně jiných věcí) tak opravdu u každé z věcí nemám čas zkoumat, zda to je pouze návrh, a nebo i skutečnost.
Většinou by to dnes po těch různých redukcích stejně už vypadalo jinak, viz snímek Košťálova, co jsem zde umístil před časem.

V epoše VI to bude jednoduché, budou pouze korytóry a vlečky. Z těch lokálek, které nevytrhají, se stanou vlečky.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 18 črc, 2011 7:20 pm

Morris Zapp píše:
Max píše:Jen tak mimochodem, na některých vlečkách měli R=75, nebo taky 40, a jezdily tam normální vozy.

Samotné vozy ano (některé, většina dnešních vozů už ne), svěšené soupravy (= vlaky) nikoliv.

Ano, dnešní vozy s rozvorem jak Rybák, nebo i víc, by se tam určitě nesrovnaly. Ale když mívaly rozvor 3m, nebo o maličko víc, tak to nebyl problém. A mašinka dvoukolák, nebo tří, ale s prostřední osou bez okolku.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Ferda » pon 18 črc, 2011 10:21 pm

Max píše:
Morris Zapp píše:
Max píše:Jen tak mimochodem, na některých vlečkách měli R=75, nebo taky 40, a jezdily tam normální vozy.

Samotné vozy ano (některé, většina dnešních vozů už ne), svěšené soupravy (= vlaky) nikoliv.

Ano, dnešní vozy s rozvorem jak Rybák, nebo i víc, by se tam určitě nesrovnaly. Ale když mívaly rozvor 3m, nebo o maličko víc, tak to nebyl problém. A mašinka dvoukolák, nebo tří, ale s prostřední osou bez okolku.

V Ostravské Karolíně se běžně šibovalo 8 až 12 vozů Wa/Wap na poloměru R=50. Jedinou podmínkou bylo povolit kuple na maximum. Jezdila tam Rosnička T334 a s boží pomocí dala i těch 12 prázdných, nebo 8 plných. V případě nouze to šlo i s Karkulou T444.0. I ta zvládla projet R=50, jen v nejprudším oblouku se jezdilo setrvačností. Soupravu rozjet a před obloukem vyřadit... a modlit se :D . Zetky, Vsky, Vtéčka, eRka a podobné tam s volnou kuplou jezdily zcela bez potíží. Hekttor, nebo T466 už neprojely. Musely vozy natlačit, pak to celé objet a vytáhnout z druhé strany. Pro úplnost dodávám, že se šibovalo bez provozní brzdy. Brzdila jen mašina.
Poloměry na celém zbytku vlečky se pohybovaly kolem R=75 až R150. Tam kde byl R=300 se tomu říkalo rovinka :mrgreen:
Od R=90 se už ani nepovolovaly kuple.
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod MOL » pon 18 črc, 2011 10:50 pm

Rosňa a poloměr 50m? Na trati 236 byla řadě T334.0 v šedesátých letech zakázána přechodnost, jelikož došlo několikrát k vykolejení. A to je tam minimální poloměr 150m...
Uživatelský avatar
MOL
 
Příspěvky: 301
Registrován: pát 17 črc, 2009 4:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Ferda » pon 18 črc, 2011 11:21 pm

Možná se budeš divit, ale opravdu né jen Rosňa, ale i jiné stroje, jak píšu výše.
Pro jistotu ještě pár informací:
Ta nejdůležitější je, že vlečka patřila OKD a Čsďákům občas taky stály vlasy na hlavě a zvedaly jim čepice, když viděli co se tam děje :mrgreen: A to zdaleka neviděli všechno!
Ta další je, že to není z doslechu. Osobně jsem tam 3 roky dělal vedoucího posunu. Žádné zásady, pravidla, pověry a mýty :!:
A ta poslední je, že to nebylo jediné zvěrstvo, které se tam běžně dělo. Na Zárubeckém odvalu se jezdilo s hasičákem v ruce a jen s jednou nohou na stupačce. A to i fíra stál ve dveřích, (na brzdu dosáhl a na kontroléru měl drát, aby mohl shodit výkon, když jsme šťastně vyjeli až nahoru). To abys mohl rychle seskočit v případě, že mašina vyskočí z koleje na nesprávnou stranu a vydá se i s vozy z haldy dolů. Zažil jsem jen jednou :D , vozy po vysypání z rybníka vytáhli, mašina tam je pohřbená dodnes. Kupodivu se vlastně nic nestalo, protože stroj byl jaksi už několik dnů úředně ve šrotu :mrgreen: Hasičák se zase hodil, když mašina blafla plamenem. Zvlášť 0kové Karkulky to dělaly strašně rády. Plný výkon a naftou a olejem nasáklá azbestová omotávka kolem výfukového potrubí jaksi nejdou dohromady.

Jó, šachta je svět plný zázraků :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 19 črc, 2011 6:37 am

No na vlečkách se opravdu děly věci :D Já dělal vedoucího posunu taky pár let a třeba obsluha Ústeckého přístavu,to bylo maso.Dolů se vozily ucelenky koksu a oceli a nahoru se tahaly šroty.Legrace jsme si užili nepočítaně,protože třeba sjezd kolem Potravin pod Ganze měl regulérně ve staničním řádu podstřelený údaj o klesání,protože by tam jinak musela být ozubnice. :lol: Když pak byl v partě nějaký neschopa,který nedal na vzduch všechno ale jen 4 vagóny z kterých brzdil jeden bylo docela veselo a fíra brzdil i ušima. :mrgreen: Pamětníci vyprávěli,že se jim povedlo umístit jednu lokomotivu do Labe :o ,já měl namále několikrát.Ony byly problémem i koleje,občas jsem se divil,že jsme to vůbec projeli jak se to kroutilo,zejména jízda pře angličany byla zážitek. :D Vzrzání,skřípění a já nevím jaké zvuky byly slyšet až v centru města,když si to pod sebe Čmelák pěkně rovnal. :mrgreen: Měl jsem v partě docela bláznivého fíru,který se zásadně netrápil povolenou rychlostí,která byla 10km/h a vždycky říkal,že to musíme přeletět.Minoritní obyvatelstvo také skákalo radostí,když jsme jim o půlnoci táhli kolem baráku 2000 t šrotu :lol: ,on totiž Čmelda na plný výkon krásně zvučí a duní.V noci je to obvzlášť povedené a navíc byl v cestě i jeden přejezd.Na závěr tam nasypal brzdu a 25 čtyřosáků naložených šrotem až po víko taky hezky kvičí :mrgreen: Obsluha Neštěmického Tonasa byla taky zvlášť vypečená.Tam se vozy táhly a zpět sunuly,ovšem bavíme se o 30-40ti vozech :shock: Když v Tonasu viděli v okénku hlavu s culíkem,tak regulérně zmizeli za boudu a čekali jak to dopadne :lol: ,protože ten blázen to tam hrnul jako ďas. :lol: Cesta zpět byla taky zajímavá,vedoucí posunu na špici,po soupravě dva šíbráci(spíš jeden) s lucerničkou nebo s praporkem a hyjé do stanice na přivolávací návěst.Kupodivu se nikdy nic nestalo,ale bylo to tehdy hodně o důvěře mezi lidmi,protože byl člověk vlastně jednou nohou v kriminále. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod DannyK » úte 19 črc, 2011 9:06 am

Když jste tahali šrot kolem minoritního obyvatelstva, kolik jste z něj dovezli? :lol:
DannyK
 
Příspěvky: 64
Registrován: ned 03 říj, 2010 7:26 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 19 črc, 2011 9:50 am

To byl obilný šrot,nikoli masový. :lol:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3579
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » úte 19 črc, 2011 7:19 pm

Ferda píše:Hasičák se zase hodil, když mašina blafla plamenem. Zvlášť 0kové Karkulky to dělaly strašně rády. Plný výkon a naftou a olejem nasáklá azbestová omotávka kolem výfukového potrubí jaksi nejdou dohromady.

Přesně tak, taky to znám. Nejen karkulky - i Fujary,taky mají s karkulkama stejné rodiště, že ano ?
- a pak dva sněhové byly prázdné a hořelo to furt, tak jsem musel začít práškovat. Práškovej sice nadělá příšernej bordel, ale uhasí to.
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod vojtas » stř 20 črc, 2011 5:19 pm

Původní vlečka BSS v Brandýse vedla ze starého nádraží na druhou stranu,byl tam minimální poloměr R 50m,a sklon asi tak 30 promile ,a vozilo se denodeně,a lokomotivy a vozy vesele vykolejovaly,a nasazovaly se heverama,děda vypráví,že neexistovalo,aby alespoň jeden vagon nevykolejil,a to se vozilo každej den.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » sob 23 črc, 2011 6:45 pm

tak jsem zas narazil na jeden obrázek křížení tratí, po provedení v modelu by to jistě mnoho lidí nazvalo vlakodrom, a přesto to už víc jak 100 let existuje v měřítku 1:1. Někde jsou i fotky, třeba je časem najdu. Jsou tam hezky pod sebou dvě tratě, silnice a ještě potok. Super námět pro malé kolejiště !
Přílohy
vlakodrom 1ku1.jpg
vlakodrom 1ku1.jpg (31.98 KiB) Zobrazeno 4777 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků