Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 1:19 pm

No abych se přiznal, v současné době jezdím na kolejišti tzv. na hubu(je v rozsáhlé výstavbě a dlouhoooooooooooooo ještě bude), ale za ranného mládí :lol: :lol: :lol: :lol: jsem si takový grafikon zkusil vytvořit i s jízdním řádem + plánkem co se bude kam vozit + oběch vozů a lokomotiv :shock: :shock: :shock: . Mrknu potom, určitě to mám schované. A můžu říc, že žádná sranda to nebyla.


fruafru píše:Každý modelář dává důraz na něco jiného, někdo se naprosto striktně drží předpisů, já osobně kladu důraz na provoz a taky tomu podřizuji kolejiště. Mezi modeláři je skupina těch co nemají na ztvárnění reálné předlohy dostatek místa a jen kvůli tomu že nemají zpracovanou trať xxx a mají tam šest tunelů, nebo trať z x do y a nevejde se tam odvratná vyměna, nebo mají vlečku napojenou bez výkolejky, ještě neznamená že jejich kolejiště nemůže být označeno jako modelové.


Ani já se nedržím strikně předpisů, ale ty základní se snažím dodržovat. A co je modelové kolejiště a není to je těžká otázka a každý má na ni svůj názor - takže je toto modelové kolejiště???? http://jefftt.rajce.idnes.cz/je_to_modelove_kolejiste/

a nebo je toto modelové kolejiště?????


http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php? ... &Itemid=80


Tak co Vy na to???????
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » pon 25 dub, 2011 1:22 pm

Ano, mám. Od Štatutárneho poriadku cez predopis o prevádzke, ZCP, grafikon až po "výňatok z cestovného poriadku pre osobnú dopravu" . Avšak ja sa zaoberám špecifickou železnicou, takže "moje predpisy" aj keď "poctivo obšľahnuté "sú normálneho modelára k ničomu. :D . Modelujem výnimku a preto viem, že cesta k nej, to je hlboké štúdium danej problematiky. Sám sa modelovaniu výnimok snažím vyhýbať, viz to čo napísal M. Zappa. Všetkého veľa škodí. 8)
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 25 dub, 2011 3:11 pm

fruafru píše:Každý modelář dává důraz na něco jiného, někdo se naprosto striktně drží předpisů, já osobně kladu důraz na provoz a taky tomu podřizuji kolejiště. ... Všichni tu dodržují předpisy.... to že se nejezdí na červenou je taky dodržování předpisů :lol: Asi mi to uniklo ale nenašel jsem zde ani GVD, ani oběhy souprav, lokomotiv, řazení souprav, sešitové jízdní řády, dráha žije z těchto předpisů. ...Tak kdo teda dá na obdiv svoje dokonale zpracované kolejiště s ukázkou předpisů, jízdních řádů?

Vždycky bylo zdůrazňováno, že nejdůležitější předpis je Op 16 - ten musí znát každý. Pak teprve jsou ty ostatní. Pokud jde o to ježdění "na červenou" - někde se tak jezdí měsíc, někde i půl roku, to není žádný zázrak. Ale kdo z modelářů má uděláno ovládání tak, aby i on takhle mohl jezdit ?
GVD - právě zkušební GVD při malování plánu mne přiměl k tomu, rozšířit výhybnu v tunelu o jednu další kolej. Manipulák má cestou moc práce, takže ho někde předjede osobák. A druhý Mn nebo Os jede opačně. Tedy 3 koleje nutné. Plánovat kolejiště bez aspoň přibližného GVD znamená ho pak za provozu překopávat a nebo jezdit jinak, než bych si přál....
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 25 dub, 2011 3:19 pm

JanoH0e píše:.... Sám sa modelovaniu výnimok snažím vyhýbať, viz to čo napísal M. Zappa. Všetkého veľa škodí. 8)

Jestliže z Kopidlna do Bakova byly 3 Odb. - a všechny bez odvratu (dnes už jen 2, a plus ta Obora kousek vedle) - tak potom to podle mne nejsou výjimky ale pravidlo. A v tej Spišskej Belej , dokud to tam fungovalo s výhybkárom, tak tam asi taky odvrat nebyl, a výkolejka v dopravní koleji taky ne. Takže byla stejná, jak ty Odbočky u Bakova.
Další Odbočky : u Chocně asi do r 1956 , u Smiřic, u Jičína , u Přelouče....................
JanoHOe - co ten Zvolen Mesto ? Je tam odvrat ? A Brezno-Halny ?
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » pon 25 dub, 2011 3:47 pm

Zvolen mesto a je ho triangel je zložitá situácia, je to vlastne zaústenie do 2 staníc, možno je, možno nie, popravde som nikdy v tej zmeti koľají po tom nepátral. Rozhodne to nie je klasická odbočka, skôr námet na mega koľajisko.
Brezno - Halny - viz vlaky net
Zabezpečovacie zariadenie odbočky

- Odbočka je vybavená elektromechanickým zabezpečovacím zariadením 2. kategórie v závislosti na riadiacom prístroji v železničnej stanici Brezno.
- stavadlový prístroj odbočky je umiestnený v služobnej miestnosti signalistu a má štyri stavacie páky:
1. Stavia výhybku číslo 1.
2. Stavia výhybku číslo 2.
3. Stavia výhybku číslo 3.
4. Závorník výhybiek číslo 1 a 3.
Nad stavadlovými pákami je umiestnená kľučka záveru vlakových ciest a číselník. Kľučka má tri polohy. V základnej polohe je zvisle. Pri preložení vľavo uzatvára mechanicky vlakovú cestu od/do Pohronskej Polhory a pri preložení vpravo od/do Gašparova.
Nad číselníkom je hradlový budík.
Hradlová skriňa je umiestnená nad stavadlovým prístrojom, má päť hradlových vložiek a to:
2 hradlové zarážky,
2 návestné hradlá (návestné vložky)
1 výmenové hradlo (záver výmen)
Hradlová zarážka a návestné hradlo návestidla “S” je pod jedným tlačidlom. Hradlová zarážka a návestné hradlo návestidiel “GL” a “PL” je taktiež pod jedným tlačidlom. Vložka výmenového hradla záveru výmen č. 1, 2 a 3 má jedno tlačidlo.
Odbočka má tri výhybky a to:
Výhybka č. 1 – odvratná do záchytnej slepej koľaje, ktorá slúži k bočnej ochrane vlakov idúcich z Pohronskej Polhory do Brezna a opačne. Je zaistená prestavníkom a závorníkom a jej základná poloha je do smeru priameho.
Výhybka č. 2 – odvratná do záchytnej slepej koľaje, ktorá slúži k bočnej ochrane vlakov idúcich z Gašparova do Brezna a opačne. Je zaistená prestavníkom a jej základná poloha je do smeru priameho.
Výhybka č. 3 – odbočná. Ak je postavená do priameho smeru, slúži pre jazdy vlakov z Gašparova do Brezna a opačne. Ak je postavená do odbočky, slúži pre jazdy vlakov z Pohronskej Polhory do Brezna a opačne. Je zaistená prestavníkom a závorníkom a jej základná poloha je do smeru priameho. Od polohy výhybky č. 3 sú závislé odvratné výhybky číslo 1 a 2.
Výhybky č. 1, 2 a 3 sú stavané ústredne. Ich vzájomná závislosť je v záverovej tabuľke. V základnej polohe ukazuje vložka hradlovej zarážky čiernu clonku, návestné hradlo červenú clonku, vložka výmenového hradla záveru výmen bielu clonku. Nad hradlovými tlačidlami sú dve budíkové
tlačidlá a jeden budík, pri ktorom sú dve hradlové relé. Hradlové vložky a budíky sa uvádzajú do činnosti otáčaním kľuky induktora, ktorá je na bočnej strane hradlovej skrine. Hradlový prístroj na odbočke je v elektrickej závislosti Na riadiacom prístroji v dopravnej kancelárii v žst.Brezno. Prístroje stanice Brezno a Odbočky Brezno - Halny sú v takej závislosti, že hlásničiar odbočky nemôže uvoľnené návestidlo postaviť skôr na návesť hlavného návestidla dovoľujúcu jazdu, dokiaľ výhybky na odbočke nie sú správne postavené a v tejto polohe elektricky (vložkou záveru výmen) uzavreté.

Zabezpečovacie zariadenie v priľahlých úsekoch

V úseku Brezno-Halny – Brezno je zabezpečovacím zariadením 2. kategórie v závislosti na riadiacom prístroji v železničnej stanici Brezno.
V úseku Brezno-Halny - Gašparovo je traťové zabezpečovacie zariadenie I. kategórie (vyžadujúce telefonické dorozumievanie).
Takže klasika a ešte nie čo naviac. Ideálny vzor na model.
Čo sa Sp. Belej týka, ako to bolo pred rokom 61 - prestavba trate, skúsim zistiť. Avšak vzhľadom k spádu predpokladám odvrat popr. inakšie zabezpečenie.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 4:12 pm

Max píše:Jestliže z Kopidlna do Bakova byly 3 Odb. - a všechny bez odvratu (dnes už jen 2, a plus ta Obora kousek vedle) - tak potom to podle mne nejsou výjimky ale pravidlo.



Čti a pak piš :!: :!: :!: První za Bakovem odvrat nepotřebuje protože vedlejší trať k odbočce stoupá a tudíž by byl zbytečný. U Kopidlna se na sklonové poměry ještě podívám. A v Oboře odvrat byl minimálně do roku 2007 a jestli je tak to ještě zjistím.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » pon 25 dub, 2011 5:18 pm

Popradské trate
Odbočka do Spišskej Belej sa pôvodne volala Elágazas. Miesto odbočky či je tam, kde bolo pôvodne neviem, trať bola prestavaná.

Nehoda na trati do Tatranskej Lomnice
22.7.1951 ušiel prívesný vozeň po spádu a narazil do iného. Celkom 19 mŕtvych. Medzi prijatými opatreniami bolo :
- každý motorový vlak musí mať na konci hnacie vozidlo. Od tej doby boli charakteristické súpravy M 131+prípojný vozeň+M 131 (podobné opatrenie bolo zavedené aj na trati Ostrov – Jáchymov)
- vlaky s parnými lokomotívami boli do ukončenia vyšetrovania a prevedenia skúšok sunuté, potom už normálne ťahané s tým, že parné lokomotívy jazdili vždy otočené komínom proti stúpaniu ( T. Lomnice). (Toto opatrenie sa praktikovalo asi aj predtým, len teraz bolo zvýraznené, zrejme dochádzalo k porušovaniu tohto pravidla)
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 25 dub, 2011 6:07 pm

Jeff Hopper píše:Čti a pak piš :!: :!: :!: První za Bakovem odvrat nepotřebuje protože vedlejší trať k odbočce stoupá a tudíž by byl zbytečný.

Napřed koukej a pak piš :!: :!: :!:

Zajeď se podívat na Zálučí, kam ta trať stoupá, ať nepíšeš nesmysly.

A o tom odvratu píše i třeba Svět železnic č.32 str.42 vlevo dole : Skalsko - bylo tam „jenom“ 25 promil na 3 km, takže nebyl nutný dle MŽ . Podobně není odvrat ani v Libuni, kde trať od Lomnice klesá pouhých 32 promil asi na 6 km.

Jano HOe - dík za info k tej Lomnici /Tatranskej/
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 6:27 pm

Tak co se týče Záluží tak informace jsem dostal zprostředkovaně z knihy od Zdeňka Šinadlaura,kde je vložená mapa.Před odbočkou Zálučí ze směru od Bouzova je stoupání 7 promile dle této knihy. :?: :?: :?: :?: :?: :?:

No takže to budu muset dojet ověřit na místo. No alespoň si udělám pěkný fotovýlet. Rovnou to vemu i s tou u Kopidlna.
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 6:56 pm

Max píše:
Jeff Hopper píše:Čti a pak piš :!: :!: :!: První za Bakovem odvrat nepotřebuje protože vedlejší trať k odbočce stoupá a tudíž by byl zbytečný.

Napřed koukej a pak piš :!: :!: :!:

Zajeď se podívat na Zálučí, kam ta trať stoupá, ať nepíšeš nesmysly.

A o tom odvratu píše i třeba Svět železnic č.32 str.42 vlevo dole : Skalsko - bylo tam „jenom“ 25 promil na 3 km, takže nebyl nutný dle MŽ . Podobně není odvrat ani v Libuni, kde trať od Lomnice klesá pouhých 32 promil asi na 6 km.

Jano HOe - dík za info k tej Lomnici /Tatranskej/


Co se týče stanic tak to je jiná káva. Tam se většinou dal ujetý vlak odklonit na nějakou manipulační kolej a jakým koliv způsobem zastavit(většinou pěkná žel. nehoda) V tom Skalsku ta odbočná bývala trať spíše ze stanice klesala ( byl jsem tam jednou a to tam měla škodovka odstavené vozy, ale jestli opravdu klesala si momentálně nejsem jistej) V Nymburce Město kam trať klesá od Velebky taky není žádný odvrat.

Jo a jak jsem psal kouknout se zajedu.(leda žebys měl nějaké fotky sklonovníků)
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 7:00 pm

Jinak kdo chce nějakou ispiraci pro stavbu stanice tak může zde vybírat: http://koleje.kx.cz/abc.htm
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » pon 25 dub, 2011 7:05 pm

Jeff Hopper píše:takže je toto modelové kolejiště????

Ten první odkaz - je vidět jak se modelařina vyvíjí, kdysi se takhle kolejiště stavěly, bylo by to modelové kolejiště, na dnešní dobu už to moc nevyhovuje
Druhý odkaz - Jak jsem psal, dávám důraz na provoz, to kolejiště umožňuje zajímavý provoz, podle mého jednoznačně modelové kolejiště.
JanoH0e píše:Ano, mám. Od Štatutárneho poriadku cez predopis o prevádzke, ZCP, grafikon až po "výňatok z cestovného poriadku pre osobnú dopravu"...

Je škoda že se si to necháváš pro sebe, možná by to někomu posloužilo jako inspirace.

Kolejiště plánuju už dlooooooooooouho, možná ještě déle. Za tu dobu jsem udělal minimálně tisíc variant kolejiště, třikrát jsem změnil velikost, od H0 přes TT až po aktuální N a zvažuju Z a pořád nemám dostatečný prostor pro kolejiště. Takže u mě nepřichází v úvahu zpracovávat reélnou stanici, takže se neustále pohybuju v říší fantazie. Ale aby jste v tom nezůstali sami, přikládám pár obrázků z předposlední verze mého kolejiště, dospěl jsem k názoru že je to slabé tak jsem ho ještě rozšířil o jednu konečnou stanici, prozatím ve stádiu vývoje.
SN tvoří přesuvna, dvě a dvě koleje tvoří stanice, jedna kolej je společná a slouží pro přepřahy lokomotiv, odstavné koleje v SN jsou vedeny jako rozšíření stanic

:lol: :lol: Tohle jsem přesvěčený že zvládnu na kolejišti 155x75 cm :lol: :lol:
Přílohy
grafikon.jpg
grafikon.jpg (193.89 KiB) Zobrazeno 4561 krát
seznam.jpg
seznam.jpg (54.61 KiB) Zobrazeno 4561 krát
sesitak1.jpg
sesitak1.jpg (126.91 KiB) Zobrazeno 4561 krát
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » pon 25 dub, 2011 7:34 pm

Jenom v rychlosti:
- místo na dráze, kde ze širé trati odbočuje nějaká kolej, která není dopravní, se nenazývá odbočka. Samozřejmě, že existují výjimky, vzniklé např. administrativní chybou, nebo ponecháním stávajícího názvu po zrušení odbočné tratě a její změně na manipulační kolejiště. Takovou výjimku bych přenášel na kolejiště jedině tehdy, kdybych dělal co nejpřesnější model právě takového případu; pokud ale chci postavit "běžnou odbočku, jakých je na drahách dvanáct do tuctu", tak bych tam takovéhle vylomeniny rozhodně netahal.
- pár GVD pro kolejiště už jsem stvořil i odjezdil. Momentálně mám rozpracovaný předpis KN1, ale čeká se, až právní oddělení zapracuje na předpise M1 8)
- ne vždy jsou odbočné stanice postaveny tak, aby případné ujeté vozy z lokálky mohly do stanice vjet na nějakou (třeba manipulační) kolej bez ohrožení vlaků kmenové trati. Tam, kde z lokálky odbočovala jiná lokálka, bylo řešení přes společnou výhybku možné, např. Bečváry, Skalsko (pořád to bylo provozně výhodnější, než vzdálená odbočka na trati, a zároveň investičně levnější, než dvě vlakové cesty).
- ze Skalska odbočná trať prudce stoupá k tunelu. V Nymburce městě odbočná trať taky neklesá ke stanici, nýbrž spořádaně přichází ve vodorovné od hlavního n.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » úte 26 dub, 2011 6:16 am

Morris Zapp píše:- ze Skalska odbočná trať prudce stoupá k tunelu. V Nymburce městě odbočná trať taky neklesá ke stanici, nýbrž spořádaně přichází ve vodorovné od hlavního n.


Doufám, že se bavíme o tom Samém Skalsku - na trati Ml. Boleslav - Mělník??

http://www.mapy.cz/#mm=TTtTcP@x=1338430 ... 81696@z=13

Byl jsem tam teda jednou a to je už dávno, ale tady jsou pěkné popisy uvedené stanice:

http://www.k-report.net/clanky/po-stopa ... -chotetov/

http://www.mbzs.net/cinnost.htm

A o tunelu ani zmínka.

A co se týče Nymburka Město - ve své podstatě máš pravdu - Hlavní trať(což už v současné době moc neplatí) vede z Poříčan na Jíčín a za stanicí stoupá. A vedlejší(po které dnes jezdí 95 proc. vlaků z a do Nymburka Města) ve své podstatě vybudovaná jako propojka v dávné době vede v rovině do Nymburk Hl. n., takže za tuto mistifikaci zde diskutujících žel. odborníků se omlouvám. :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » úte 26 dub, 2011 6:49 am

Je mi celkem fuk, co kdo napsal do jakých popisů staničky Skalsko, faktem prostě je, že dnešní dopravna Skalsko byla dodatečně vestavěna do původně širé trati dráhy Chotětov - Mšeno, a to právě za účelem odbočení nově budované dráhy Skalsko - Stará Paka.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků