Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » sob 23 dub, 2011 9:37 pm

Morris Zapp - Odbočky kryté výkolejkou: naprostý nesmysl.
Klasická situácia- odbočka z trate vyššieho radu na trať nižšieho radu, vlečku, atď je na ŽSR - ČSD do r. 93 krytá buď odvratom alebo výkoľajkov. Príkladov, fotiek atď môžem uviesť napr. trať na Hronec z Chvatimechu, dokonca smer od Hronca do r.95 závislosť mech. návestidlo s vykoľajkou, trať do Topolčianok, Žabokrecké spojky, Sp. Bela atď. Presne podľa predpisov ako sa kryje trať vyšieho radu. Predpis uvádza ešte napr. závoru cez koľaj, dnes už iba Maďarsko, v minulosti napr.( do výstavby priehrady ) Čierna v Pošumavý - kríženie s úzkou. Je možné že u ČD to bolo zrušené.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » ned 24 dub, 2011 6:49 am

Tak jste mě donutil vytáhnout grafikony ŽSR:
1) Hronec - Chvatimech: obsluha stojí na odbočce 5 minut; to není normální odbočka
2) Topoľčianky: tam to ani není označeno jako odbočka, nýbrž jako odbočná výhybka. Obsluha tam stojí 10 minut.
3) Žabokrecká spojka: nic takového neexistuje, to není žádná trať, nýbrž jenom takové rezavé torzo v trávě.
4) Spišská Belá: obsluha do Belé n stojí na Belé odb 4 minuty: to není normální odbočka.

Závěr: o Žabokrecké spojce se nebavme, ta neexistuje; to ostatní jsou evidentně manipulační koleje, tedy to nejsou tratě!
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 dub, 2011 7:40 am

Závěr: o Žabokrecké spojce se nebavme, ta neexistuje; to ostatní jsou evidentně manipulační koleje, tedy to nejsou tratě!
Žabokrecká spojka - naozaj nie je trať, bol to iba príklad predpisu. Tie ostatné, teda ak nie sú trate, čo teda sú ? Sú v grafikone, vlaky majú svoje čísla, ktoré nie sú brané ako vlečkové ale ako manipulačné, platia pre nich predpisy železnice, nie vlečkové atď. Teda sú to trate, len manipulácia na odbočke resp. odbočnej výhybke trvá dlhšie. Ale takto to bolo od počiatku takýchto tratí pokiaľ odbočka nebola dopravňou. Dokonca do Hronca chodí asi 2x ročne aj rýchlík, takže podľa určitej logiky by mala byť hl. trať :D :lol: - samozrejme to myslím zo srandy.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » ned 24 dub, 2011 3:12 pm

JanoH0e píše:Žabokrecká spojka - naozaj nie je trať, bol to iba príklad predpisu.

Nerozumím..?

JanoH0e píše:Tie ostatné, teda ak nie sú trate, čo teda sú ?

Dovolím si předpokládat, že to jsou nějaká manipulační kolejiště.

JanoH0e píše:Sú v grafikone, vlaky majú svoje čísla, ktoré nie sú brané ako vlečkové ale ako manipulačné, platia pre nich predpisy železnice, nie vlečkové atď.

Takových vlaků je víc: z těch nejkřiklavějších jsou to třeba osobní vlaky mezi Rakovníkem a Rakovníkem západ a zpět, které jedou od odjezdového návěstidla (cestou zpět k cestovému návěstidlu) cestou posunu, tedy to de jure nejsou vlaky, přesto pro ně je vypracován jízdní řád se vším všudy i s trasami v GVD. Má to nějaké praktické důvody.

Shrňme si to: celé tohle vlákno je o tom (jestli jsem to dobře pochopil :wink: ), že by se na kolejišti nemělo vyskytovat příliš mnoho neobvyklostí blízko sebe. No a všechno to, co vy dáváte za příklad, právě takové neobvyklosti jsou. Jsou to bývalé tratě, po kterých dneska prakticky nic nejezdí (kdo by vlastně takovou trať chtěl mít na kolejišti?) a doprava na nich je zajišťována z důvodu ušetření peněz nestandardními postupy. Takže na kolejišti odbočku samozřejmě ano, pokud přichází odbočná dráha ze spádu, tak s odvratem, pokud ne, tak s odvratem nebo bez, dle uměleckého zámyslu tvůrce. Ale bez výkolejky.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » ned 24 dub, 2011 4:08 pm

Spišská Belá - pravdu má Morris Zapp - není to trať , ale vlečka. Není uvedena v seznamu tratí. Kdysi dávno to bývala trať, dnes už ne. Ten název "Odb." je dnes chybný, správně by tam mělo být "Odbočná výhybka", jako to je dole u Stud.Potoka. Proto tam dnes je ta výkolejka.
Celá debata je o tom, že na domácím kolejišti, kde bývá obvykle nedostatek prostoru, je zbytečné dávat na odbočce odvratnou výhybku, protože jsou odbočky (stále funkční= Zálučí) , kde to takhle je už 130 let. Kdo vlastní tovární halu zkrachovalé fabriky, ten si v jednom rohu může postavit třeba ranč Nymburk, v druhém ranč Třebová.
Rychlíky přes Oboru a Kamensko jezdí už víc jak půl století/dnes Sp/.
Přílohy
Dodatok 112a.++jpg.jpg
Dodatok 112a.++jpg.jpg (152.76 KiB) Zobrazeno 4449 krát
Dodatok 112b+.jpg
Dodatok 112b+.jpg (76.22 KiB) Zobrazeno 4449 krát
Dodatok 112c+.jpg
Dodatok 112c+.jpg (146.45 KiB) Zobrazeno 4449 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 dub, 2011 4:57 pm

Max - Sp. Belá - odkedy sa na vlečky výdavaju tabuľky traťových pomerov pre celoštátne trate ?
http://iwan.eu07.pl/jw/zsr/data/ttp/TTP112b.pdf ,
ZCP, vlečkové vlaky do S.B. na samom konci
http://iwan.eu07.pl/jw/zsr/data/ZCP/zcp112.pdf
je to jednoducho trať. Sice pravidelná doprava je iba nákladna, osobná iba šoto, ale je to verejná trať. Podobne aj ostatné.
Moris Zappa - Shrňme si to: celé tohle vlákno je o tom (jestli jsem to dobře pochopil ), že by se na kolejišti nemělo vyskytovat příliš mnoho neobvyklostí blízko sebe.
S tým súhlasím
Ak už robím buď zo zámeru realnosti, alebo z dôvodu miesta na koľajisku nejakú takúto výnimku, je dôležité si zistiť ako táto výnimka funguje, ako sa prevádzkuje z pohľadu prevádzky, návestenia, zabezpečenia bezpečnosti a náväznosti . "Hodiť" niekde výhybku len tak, pretože som to videl z vlaku, bez ďalších súvislosti je pekné, ale rozhodne nie modelové. Tieto svoje príklady rozhodne nedávam a neodporúčam modelárom, je potreba hlbšieho zoznámenia sa s prevádzkovými pomermi na daných tratiach.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » ned 24 dub, 2011 6:22 pm

JanoH0e píše:Max - Sp. Belá - odkedy sa na vlečky výdavaju tabuľky traťových pomerov pre celoštátne trate ?
http://iwan.eu07.pl/jw/zsr/data/ttp/TTP112b.pdf ,
ZCP, vlečkové vlaky do S.B. na samom konci
http://iwan.eu07.pl/jw/zsr/data/ZCP/zcp112.pdf
je to jednoducho trať. Sice pravidelná doprava je iba nákladna... ale je to verejná trať. Podobne aj ostatné.

A tvoj prvý odkaz tu, strana 1 dole - tak je to vlečka , nebo ne ? - viz poznámka o uzavretí na vlečke .
Přílohy
vlecka S-Bela.jpg
vlecka S-Bela.jpg (54.68 KiB) Zobrazeno 4396 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 dub, 2011 6:29 pm

Nie je to vlečka v zmysle, o akej sa tu bavíme, t.j. trať kt. patrí inému subjektu. Pozri si trať do V. Krtíša, kde je koncový úsek nazývaný tiež vlečka. Je to iná terminológia ako u ČSD, niečo ako napr. trať do Továčova u vás.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » ned 24 dub, 2011 7:32 pm

JanoH0e píše:Nie je to vlečka v zmysle, o akej sa tu bavíme, t.j. trať kt. patrí inému subjektu.


No tak jestli mezi vlečkou cizího subjektu a normální tratí už nic jiného není, tak máme vážný terminologický problém :wink:
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » ned 24 dub, 2011 8:04 pm

Ještě jednou ten Szépes béla, tentokrát z roku 1938. Tehdy se odbočovalo ve stanici Krížová Ves.
Přílohy
Sp-Bela_1938.jpg
Sp-Bela_1938.jpg (19.71 KiB) Zobrazeno 4358 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JanoH0e » ned 24 dub, 2011 9:06 pm

Morris Zapp oni so to páni zjednodušujú, pomenúvajú to, ako sa im zachce :D . Vás to ešte čaká, našťastie máte odklad :twisted:

Max - ono je to celkom trochu ináč. Krížova Ves - Strážky nebola nikdy odbočnou stanicou. Trať odbočovala vždy mimo stanice - stanica je za odbočkou, pôvodná trať je Kežmarok - Sp. Belá, odbočka je práve trať do Podolinca. Každá trať bola stavaná inou spoločnosťou. Citácia z vlaky net http://www.vlaky.net/servis/trat.asp?id=58
Kežmarok - Sp. Bela
Koncesia bola udelená nariadením MO č. 28833/91.V.8, koncesionárom Jurajovi Koromzayovi, Tichomírovi Gerevichovi, Augustínovi Greschovi a Augustínovi Kaltsteinovi. Stavebné práce vykonala firma Schossberger a Lederer.
Výstavba 8,1 km dlhej železnice stála 610 000 K. Prevádzka na nej sa začala 6.6.1892.

Spišská Belá - Podolínec

Koncesiu na výstavbu železnice zo Spišskej Belej, resp. z niektorého miesta trate miestnej železnice Kežmarok – Spišská Belá do Podolínca získali nariadením MO č. 28481/93.IV.19 splnomocnenci spoločnosti pre výstavbu tejto železnice Vendelín Faykiss a dr. Karol Csáky. Spoločnosť uvažovala o predĺžení železnice až k zemskej hranici, resp. o jej napojení na trať Prešov – Orlov, zámer sa však nepodarilo uskutočniť.

Stavebné náklady dosiahli čiastku 900 000 K.

Železnica mala 4 stanice s výpravnými budovami, 1 čakárenským prístreškom, 4 skladmi a 3 strážnymi stanovišťami. V Podolínci bola umiestnená rušňová remíza. Trať križovalo 12 nechránených úrovňových priecestí. Prevádzka na nej sa začala 10.12.1893.

Ako vidieť, komplikovaná záležitosť :D . Preto píšem, každu takúto výnimku si je treba poriadne zmapovať. Nie všetko, čo sa zdá jasné, je niekedy riadne komplikované.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1417
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 9:29 am

Max píše:Celá debata je o tom, že na domácím kolejišti, kde bývá obvykle nedostatek prostoru, je zbytečné dávat na odbočce odvratnou výhybku, protože jsou odbočky (stále funkční= Zálučí) , kde to takhle je už 130 let. Kdo vlastní tovární halu zkrachovalé fabriky, ten si v jednom rohu může postavit třeba ranč Nymburk, v druhém ranč Třebová.



Podívej se na sklonové poměry Zálučí - vedlejší trať od odbočky klesá a tudíž není třeba odvratu. Stejně jako foto vlečky ve Vysočanech. Obora - do roku 2007 odvratová vyhybka byla - doloženo fotem viz. výše(jak je to teď se mrknu až budu v práci - je možné, že při rekonstrukci aby mohlo čd cargo vozit wapy do Dymokur pro Havelku zde také krásné napojení vlečky a redukce stanice teda zastávky(doporučuji všem co staví VI epochu zajet se podívat) odvratovku vyndat(taky rekonstrukce) To samé omrknu u Kameské odbočky.

Co se týče ranče Nymburk a Třebová nebo spíše pokud myslíš stanic a vše mezi nima tak to budeš potřebovat pořádnou halu a nebo to můžeš udělat jako Království železnic(všechno nahňácat na jednu kupu - vybrat s citem dominanty(nejlépe letiště a tak) a pak to vydávat za modelové kolejiště. :lol: :lol: :lol: :lol:

A na nedostatek prostoru na kolejišti se také nemůžeš vymlouvat - odvratová vyhybka toho moc nezabere - cca. tak 4 cm od vedlejší koleje a max. 5 cm koleje ke šturcu (stejnak tam musíš nacpat stavědlo - teda pokud to neovládáš na dálku, nebo nějak atipicky).

Takže když to shrnu - pokud máš na modelovém kolejišti napojení vedlejší tratě mimo stanici z kopce - trať ti k napojení klesá tak by tam měla ta odvratová vyhybka být( v 99 proc. to tak bývá ve skutečnosti) Pokud ti vedlejší trať k napojení stoupá tak ji tam mít nemusíš.

Co se týče vleček tak je to v 99 proc. obdobné a ještě je to většinou jištěno výkolejkou.

Takže pokud chceš modelovat něco skutečného tak je třeba se tam zajet podívat a poté to převést do modelového světa(tomu se říká modelaření) a nebo to vytvořit dle vlastní bujné fantazie a tomu já osobně říkám splácávaní nesmyslů :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » pon 25 dub, 2011 10:23 am

Jeff Hopper píše:...Takže když to shrnu - pokud máš na modelovém kolejišti napojení vedlejší tratě mimo stanici z kopce - trať ti k napojení klesá tak by tam měla ta odvratová vyhybka být( v 99 proc. to tak bývá ve skutečnosti) ....Co se týče vleček tak je to v 99 proc. obdobné a ještě je to většinou jištěno výkolejkou.
... a nebo to vytvořit dle vlastní bujné fantazie a tomu já osobně říkám splácávaní nesmyslů :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


To splácávání nesmyslů by byly právě ty tvoje odvratné výhybky "a ještě většinou jištěné výkolejkou".
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Jeff Hopper » pon 25 dub, 2011 10:50 am

Max píše:
Jeff Hopper píše:...Takže když to shrnu - pokud máš na modelovém kolejišti napojení vedlejší tratě mimo stanici z kopce - trať ti k napojení klesá tak by tam měla ta odvratová vyhybka být( v 99 proc. to tak bývá ve skutečnosti) ....Co se týče vleček tak je to v 99 proc. obdobné a ještě je to většinou jištěno výkolejkou.
... a nebo to vytvořit dle vlastní bujné fantazie a tomu já osobně říkám splácávaní nesmyslů :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


To splácávání nesmyslů by byly právě ty tvoje odvratné výhybky "a ještě většinou jištěné výkolejkou".



Píšu u vleček :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: tak koukej a čti :idea: :idea: :idea: :idea: A u těch vleček na těch výkolejkách na 99 proc. trvám(samozřejmě jsou vyjímky potvrzující pravidlo - to je to 1 proc.)

Jinak dle tvojich přadstav se při stavbě kolejiště vlastně můžu vykašlat na všechny drážní předpisy a stavět kolejiště podle bujných představ jako moje dcera když si hraje s dřevěnejma mašinkama z Ikeii, ale k tomu si nemusím kupovat dráhé modely, ale vklidu si vystačím s těma dřevěnejma. A můžu vklidu jezdit načervenou a třeba i vzhuru nohama - hlavně když to jezdí.

Ve své podstatě si každý může postavit co chce, ale néééééééé vše může prezentovat jako modelové kolejiště, kde se řídí základními předpisy drah, teda pokud nestaví něco atipického jako ty. Když už jsme u toho určitě nějaké kolejiště - modelové máš tak ho můžeš prezentovat ať vím jak se to dělá. :)

Takže když budu stavět odbočku Obora dejme tomu z roku 2005 tak tam ten odvrat budu mít ať se to tobě líbí nebo né. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jeff Hopper
 
Příspěvky: 577
Registrován: stř 05 led, 2011 6:32 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » pon 25 dub, 2011 12:35 pm

Jeff Hopper píše:Ve své podstatě si každý může postavit co chce

Naprostý souhlas.
Modelové kolejiště se staví zcela opačně než skutečná železnice. V modelu začnu kolejema a skončím krajinou, ve skutečnosti to je obráceně. Ve skutečné železnici hledám námět a ten mě musí něčím zaujmout a co zaujme víc než něco netypického?
Každý modelář dává důraz na něco jiného, někdo se naprosto striktně drží předpisů, já osobně kladu důraz na provoz a taky tomu podřizuji kolejiště. Mezi modeláři je skupina těch co nemají na ztvárnění reálné předlohy dostatek místa a jen kvůli tomu že nemají zpracovanou trať xxx a mají tam šest tunelů, nebo trať z x do y a nevejde se tam odvratná vyměna, nebo mají vlečku napojenou bez výkolejky, ještě neznamená že jejich kolejiště nemůže být označeno jako modelové.
Modelařina podléhá módním trendům a zrovna teď je moderní se ohánět realitou. Tohle je stejné jako otázka zda bylo dřív vejce nebo slepice. Jsou prostě otázky na které není žádná odpověď, ani teoretická, ani praktická, ani vědecká. Na netu trávím čas hledáním a našel jsem jedno kolejiště u kterého autor zveřejnil jízdní řád, ke kolejišti bych nějaké výhrady měl, ale pro provoz to má uděláno tak jak má a podle mého je to modelové kolejiště. Jinak občas něco najdu ale už jen v oblasti teorie jako poznámka že se jezdí podle grafikonu apod. Myslím že se tady moc teoretizuje a málo praktikuje. Všichni tu dodržují předpisy.... to že se nejezdí na červenou je taky dodržování předpisů :lol: Asi mi to uniklo ale nenašel jsem zde ani GVD, ani oběhy souprav, lokomotiv, řazení souprav, sešitové jízdní řády, dráha žije z těchto předpisů. Ty ostatní předpisy jsou pro vytvoření výše jmenovaných a zvládnutí mimořádných situací.
Tak kdo teda dá na obdiv svoje dokonale zpracované kolejiště s ukázkou předpisů, jízdních řádů?
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků