od michal_n_cz » sob 23 dub, 2011 1:49 am
Železniční modelářství zahrnuje kromě modelování železničních vozidel a kolejí více či méně modelování celého světa kolem. Modelujeme, nebo si kupujeme polotovary či hotové modely nejen lokomotiv, vozů a kolejí, ale i jiná neželezniční vozidla, stavby, jak železniční, tak civilní, průmysl, lidi, živou a neživou přírodu, atd.- prostě všechno kolem. Zároveň se snažíme, aby model fungoval jako ve skutečnosti. Samozřejmě ideální stav je modelovat v daném měřítku vše přesně podle skutečnosti, ale to většinou z různých důvodů není reálné. Proto jsou na řadě různé kompromisy a modelářské zkratky, něco se zkrátí, něco jen naznačí, něco úplně vynechá, něco se udělá jinak. A právě tady je to klíčové rozhodnutí - co všechno na na ten relativně malý prostor umístit. Chce to pečlivě uvážit priority, platí někdy méně znamená více. Tady ve vlákně výše uvedená pravidla, situace, vyjímky, různé atraktivní dominantní stavby, zajímavosti a nezvyklosti atd. někde existují. Často jsou právě proto vyhledávaným motivem pro model, ale jsou v nějakém konkrétním časo-prostoru na reálné předloze. Není vhodné je bezhlavě kombinovat a koncentrovat na malé ploše a tvrdit, že to či ono bylo nebo je tady a toto zase tady - jednotlivě ano, ale už zřídka kdy nebo vůbec ne bezprostředně vedle sebe. Fiktivní modely stanic a příslušných úseků širé trati na kolejišti vč. provozních zvyklostí a pravidel lze citlivě odvodit od skutečných úseků na konkrétních reálných liniích v plus minus požadovaném časovém období. Doporučuji zběžně proletět historii (epochu I.), kdy jednotlivé konkrétní železnice teprve vznikaly. Epocha I. je velice dlouhá a většina stávajících hlavních i lokálních linií na našem území, i v sousedních zemích vznika právě v tomto období. Podle jakých pravidel a jakými prostředky to v jednotlivých následujících obdobích fungovalo, na to pěkně navazuje.
Michal N.