Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » úte 19 dub, 2011 3:01 pm

fruafru píše:k 30. 1. 2002 mají ČD 149 tunelů s celkovou délkou 36,5 km, to je 0,4% celkové délky tratí. (...) Z čehož vyplývá že tunely na kolejišti by měly být vyjímečné.

A to proč? Tunely nejsou po síti rozmístěny nijak rovnoměrně. Takže majitel kolejiště se prostě bude tvářit, že jeho kolejiště je zrovna modelem úseku s vysokou koncentrací tunelů. Takových je...
Jo a ČD přece nemají tunel žádný :lol:

fruafru píše:Mám zásadu: Trať která jednou zmizí do tunelu už se neukáže! Prostě vede na druhou stranu kopce a nemí důvod aby se znovu ukázala, pokud se tedy nejedná o nezbytné zamaskování stoupání apod.

Zase otázka proč? Nemáme snad na skutečných tratích hafo tunelů, které nevedou na druhou stranu kopce, ale jenom skrz skalnatý výběžek?
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » úte 19 dub, 2011 3:20 pm

milan ferdián píše:Skutečnou železnici v epoše V a VI se nedá příliš brát jako příklad pro modeláře.


Naprostý souhlas. Ovšem je spousta, ne-li většina, modelářů, kteří tvoří právě epochu "současnost". Nechci vám to nijak rozmlouvat, jenom by mě zajímalo, co na tom vlastně vidíte..?

Železnici dneška považuji za modelářsky naprosto nezajímavou:
- jak psal Milan: kolejiště stanic jsou zjednodušována. Fakt je, že už spousta kolejí není potřeba.
- tratě jsou obalovány protihlukovými stěnami. Komu se líbí pohled na jedoucí střechy vozů?
- reklamní nátěry jednoznačně identifikují vozidlo, které pak těžko může předstírat, že po návratu ze skrytého nádraží je úplně jiným exemplářem své řady.
- osobní doprava se "tramvajizuje": jezdí pořád stejné vozidlo (vozidla) tam a zpátky, soupravy se nepřeřazují, mizí i objíždění.
- nákladní doprava vlastně taky: těžiště má v ucelenkách, manipuláky z části tratí zmizely úplně, na většině ostatních jsou ve stádiu "ještě žije, ale už jenom na přístrojích".
- nastupuje takt: dopravní situace se pořád opakují, potkávají se pořád stejné vlaky na pořád stejných místech.
- po každé změně korporátního zbarvení vozidel nezbývá, než opatřit nové modely, nebo ty staré přebarvit

Jenom aby nedošlo k mýlce: bavíme se o modelářství. Na skutečné železnici tenhle vývoj považuji za správný (akorát teda s výjimkou těch PHS :evil: )

Tak - a teď do mě! 8)
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod JBr » úte 19 dub, 2011 6:06 pm

Morris Zapp píše:Tak - a teď do mě! 8)


Muzu? :D

kolejiště stanic jsou zjednodušována. Fakt je, že už spousta kolejí není potřeba.


Zalezi kde hledas vzor, stale najdes stanice, kde se desitky let nic nezmenilo. Na druhou stranu mas pravdu, v ramci racionalizace provozu, zavadeni dalkoveho rizeni atp. dochazi k redukci nepotrebnych koleji. Souvisi to i s upravami zvysujicimi komfort cestujicich. Napriklad v mem rodisti na Vysocine behem par tydnu zmizi jedna manipulacni kolej, aby mohlo byt mezi dopravnimi kolejemi vystaveno ostrovni nastupiste umoznujici snazsi nastup do vlaku. A sam za sebe rikam jen houst! Zkuste si treba v Hostivicich nastupovat do rakovnickeho rychliku s kocarkem. Ze jste na nastupisti poznate maximalne podle toho, ze je mezi kolejemi drobny sterk - na prvni schudek to mate aspon 60 cm. A to je trat 120 dulezitou dopravni spojnici Kladna a Prahy.

Redukce koleji ma pro modelare bojujici s mistem jisty smutny benefit i v tom, ze se jim takova stanice lepe vejde do omezenych prostor. Racionalizace s sebou take obvykle nese prestavbu SZZ, takze najednou i v male stanici se dvema dopravnimi kolejemi je u kazde svetelne navestidlo. I tohle muze hrat do noty nekomu, kdo chce mermomoci mit na kolejisti co nejvic svetylek, ale zaroven nevymyslet uplne ptakoviny.

tratě jsou obalovány protihlukovými stěnami. Komu se líbí pohled na jedoucí střechy vozů?


Skoro az tendencni tvrzeni :). Kdo z modelaru na svem kolejisti znazornuje moderni koridorovou trat? Rekl bych, ze zlomek. Podobne jako vyse se da najit spousta prikladu, kde i elektrizovana dvojkolejka kolem sebe zadne steny nema.

reklamní nátěry jednoznačně identifikují vozidlo, které pak těžko může předstírat, že po návratu ze skrytého nádraží je úplně jiným exemplářem své řady.


Kdyz se snazim co nejlepe ztvarnit nejake vozidlo, vcetne detailu, tak ho tezko muzu vydavat za jiny exemplar sve rady. Bude mit jine cislo, bude jinak vypadat. Plati to dnes a platilo to i v dobe celocerveneho unifiku.

osobní doprava se "tramvajizuje": jezdí pořád stejné vozidlo (vozidla) tam a zpátky, soupravy se nepřeřazují, mizí i objíždění.


Jaky si to udelas, takovy to mas :) Delam ep. VI a stejne mam nakreslene v GVD osobaky v klasice (tak jak jezdi nektere treba na trati 240 nebo na Vlare), ale i "vratnou" Regionovu a spesnak 854+954.

nákladní doprava vlastně taky: těžiště má v ucelenkách, manipuláky z části tratí zmizely úplně, na většině ostatních jsou ve stádiu "ještě žije, ale už jenom na přístrojích".


Zde bohuzel smutne souhlasim, byt se to taky neda pausalizovat. Jsou firmy, ktere si zacinaji uvedomovat, ze vyuziti zeleznice muze byt vyhodnejsi nez kamion. Jedna takova vlastovka je napr. od unora v Ruzyni, obsluha kazdy vsedni den manipulacnim vlakem...

po každé změně korporátního zbarvení vozidel nezbývá, než opatřit nové modely, nebo ty staré přebarvit


Tohle trochu nechapu. Modeluji prece urcite obdobi. Pro svoje kolejiste jsem si vybral casove obdobi zhruba 2009-2011. Mam CD Cargo brejlovce v korporatnim kabatu, bangli dvojce, kde jedna je ve starem seslem laku a druha korporat, od "matky" mam v Najbrtu jen jeden stroj (a ten jeste ani nemam dostaveny), zbytek pestrobarevny. Ze soukromych planuju jen dve masiny, AWT brejlovec bude v novych barvach a bangle se pomalu rodi v byvalych Viamontich. Kdyz se za 5 let nekdo na nabrezi rozhodne, ze vsechny vlaky osobky prebarvi na ruzovo a cargo na zeleno, tak me to nemusi trapit, ne? Do meho obdobi to nezasahuje...

Jeste k tem soupravam a vubec navrhu kolejiste a GVD na nej. Kolejiste mam "docasne" (a pevne doufam ze ne tak docasne jak byl docasny pobyt vojsk SSSR u nas), takze jsem si na nem trochu usetril praci a vyuzil nektere prvky, ktere mely byt puvodne dioramata atp. a hlavne jsem se snazil co nejvic usetrit financne a materialne, abych mohl tak za dva tri roky zacit stavet kolejiste lepsi. Diky tomu se jedna jen o koncovou (uvratovou) stanici a cast sire trati, dal uz je jen odstavne nadrazi. Stanice ideove vychazi z realne stanice Dobris, ale je v hodne oklestene podobe bez vetsiny manipulacnich koleji a i delka koleji je relativne mala (ale uz takhle manzelka po finalnim sestaveni vsech segmentu prohlasila, ze je to vetsi nez si myslela, kdyz mi povolovala "nabytkove" upravy v pracovne :)).

Obrázek

Chtel jsem, aby mi aspon jednou nebo dvakrat denne prijel do stanice rychlik. Tak jsem ji umistil do lazenskeho mestecka (viz realne Luhacovice). Vzdycky jsem chtel mit na kolejisti odbocku. Tak ji mam, dokonce krytou odvratnou koleji ;), ale je na trati v mistech, ktere uz muj model nepostihuje. Mozna je tam nekde schovany i nejaky tunel, jen nevim jakou ma vysku nadlozi :). Chtel jsem nakladni provoz tak jak ho znam ze sveho okoli. Nakonec jsem se inspiroval trati kterou mam pod okny a na lokalce je tak lom na vapenec (vzorem realna preprava Nucice - Hostivice - Kadan-Prunerov) a u jedne z jejich stanic i byvale vojenske letiste, dnes civilni, kam je podle potreby obcas dovezt cisterny s palivem (vzorem je preprava paliva do stacirny letiste Ruzyne). Nakladni vlaky holt ve stanici objevi jen kdyz prijedou udelat uvrat a pocet vozu vapencove soupravy je holt petinovy a cisternoveho vlaku tretinovy oproti realu - prostory na realnou delku proste nejsou. Kdyz se podivam na razeni, ktere jsem si jednou z nudy naklikal i obrazkove, tak to zase tak nudne nevypada. Objizdeni, uvrate, a pak ze i v ep. VI nemuze byt sranda (vsechny soupravy maji realne vzory, byt jsou nektere zkraceny a jezdi v realu na ruznych tratich) - http://vlacky.brozek.org/stuff/razeni/razeni_temp.html
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1269
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » úte 19 dub, 2011 6:41 pm

Morris Zapp píše:Tak - a teď do mě! 8)

Tak chytej. :lol:
Morris Zapp píše:Jo a ČD přece nemají tunel žádný :lol:

Koukni na datum. Na základě zákona o transformaci Českých drah, státní organizace (č. 77/2002 Sb.) došlo 31.12.2002 k zániku státní organizace České dráhy bez likvidace. K 1.1.2003 vznikly dvě nástupnické organizace, a to České dráhy, a.s. a státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Myslím že ještě tunely patřily ČD.
Morris Zapp píše:Zase otázka proč? Nemáme snad na skutečných tratích hafo tunelů, které nevedou na druhou stranu kopce, ale jenom skrz skalnatý výběžek?

Takové jak říkáš skalní výběžky se parádně hodí, pro "maskování" různých kolejových propojek, prostě toho co chceš schovat zrakům odborníků. Proti tunelům vcelku nic nemám jen mi vadí vedení tratě do tunelu po metru se vynoří a zase zmizí, v horším případě se vlak vynoří z opačného směru. Tunely na spoustě kolejišť mi vadí, protože je to hrozně profláknuté řešení, někdy to sice jinak nejde, ale i tak mi chybí inovace.
Malá poznámka k současné epoše. Pro hodně modelářů je lákavá právě barevná různorodost a neřeší očesané stanice. Vzpomínám za mých mladých let jsme všichni museli mít nějakou MITROPU. V záplavě zelené to bylo fajné zpestření.
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod MirekTT » úte 19 dub, 2011 7:42 pm

fruafru píše: Tunely na spoustě kolejišť mi vadí, protože je to hrozně profláknuté řešení, někdy to sice jinak nejde, ale i tak mi chybí inovace.

Jó my na Břeclavsku bychom mohli vyprávět. Ale mrkněte do Milanovy publikace, tam jsou na několika kolejištích dvě varianty beztunelového mizení tratě. Jedna je cestně přírodová - trať zmizí pod nadjezdem mezi stromy, druhá je kulisionelní, ale po česku, nikoliv po americku. Momentálně s těmito řešeními pracujeme u MarkaH0 v jeho Vranovicích.
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2584
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod fruafru » úte 19 dub, 2011 8:42 pm

MirekTT píše:Jedna je cestně přírodová - trať zmizí pod nadjezdem mezi stromy..

Tohle řešení jsem někde viděl,je to elegantní. Tu variantu s kulisou jsem zkoušel v jednom návrhu, tím že kolejiště mělo být uložené ve skříni a při provozu se nevysunovalo celé, nebylo za kulisu vidět. Maskování kulisy na volně přístupném kolejišti, bude asi složitější, nejspíš to zachrání vegetace.
fruafru
 
Příspěvky: 351
Registrován: úte 30 lis, 2010 9:22 am

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod milan ferdián » stř 20 dub, 2011 12:56 pm

Menší vysvětlení pro všechny diskutující v tomto tématu.Jestliže moje někdy reakce při čtení vycházejí ,jako dost ostré nebo tvrdé,tak se na mne nezlobte.Není mým cílem nikoho zde urážet.To bych si nikdy nedovolil.Ale važte též někdy svá slova.Velmi dlouho jsem se snažil zde nereagovat a nechtěl jsem zrovna do této diskuse zasahovat.Pokračující další příspěvky mě dostali a již jsem zareagoval jak jsem zareagoval. :wink:
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Max » stř 20 dub, 2011 6:46 pm

Morris Zapp píše:
fruafru píše:.... Z čehož vyplývá že tunely na kolejišti by měly být vyjímečné.

A to proč? Tunely nejsou po síti rozmístěny nijak rovnoměrně. Takže majitel kolejiště se prostě bude tvářit, že jeho kolejiště je zrovna modelem úseku s vysokou koncentrací tunelů. Takových je...
Nemáme snad na skutečných tratích hafo tunelů, které nevedou na druhou stranu kopce, ale jenom skrz skalnatý výběžek?

Souhlasím s MZ s jeho názorem na ty tunely. Možná někdo má rád krajinu z písničky "Kolíne,Kolíne, stojíš v pěkné rovině...." ale mně se každopádně víc líbí krajina kopcovitá - ve skutečnosti i v modelu. A docela rád bych viděl jak nepřítel tunelů vyřeší skrytá nádraží (dvě). Pokud budu modelovat trať Turnov-Semily, budu tam mít 6 tunelů, a nějaká statistika průměrů mi může být ukradena. Kdysi dávno v jedné televizní besedě poradil jeden z účastníků našemu panu profesorovi, odborníkovi na všechno od oteplování až po superprivatizaci, až si dá na lavici kus ledu a vedle rozpálený vařič, pak ať si sundá kalhoty a ať si na to sedne. Jistě se bude cítit v "průměru" velmi příjemně !
Pokud jde o ty výjimky a nevýjimky, a úsporná řešení, tak u nás bývaly i stanice s jednou dopravní kolejí. Přesto to byly stanice a ne "zn".
Přílohy
stanice_1_kolej.jpg
stanice_1_kolej.jpg (28.55 KiB) Zobrazeno 4599 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod radekkrupka » stř 20 dub, 2011 10:41 pm

Max píše:Pokud jde o ty výjimky a nevýjimky, a úsporná řešení, tak u nás bývaly i stanice s jednou dopravní kolejí. Přesto to byly stanice a ne "zn".

Otázka je, k čemu je mi taková předloha? Zastávka s nákladištěm je z hlediska (modelového) provozu přece prakticky stejná?
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 dub, 2011 5:05 am

Kolíne, Kolíne, stojíš v pěkné rovině? Ten, kdo ten text napsal, asi v Kolíně nikdy nebyl :D


Stanice s jednou dopravní kolejí bývaly obvyklé v epochách I a II. Z epochy V známe snad akorát Hlubočepy - ale tam to vzniklo jako mezistav při postupném downgradu normální stanice. Jinak se vyskytují dopravny D3 s jednou dopravní kolejí.

"Zastávka s nákladištěm je z hlediska (modelového) provozu přece prakticky stejná?"
Není. Stanice dělí trať na mezistaniční oddíly, v každém z nich může být vlak. Mohou to být následné vlaky stejného směru, nebo vlaky opačných směrů - v tom případě asi jeden z nich bude obsluha té jednokolejné stanice. Zastávka s nákladištěm tohle neumí: i když se na ní může obsluha zamknout a po takto uvolněné traťové koleji mohou v té době jezdit jiné vlaky, tak vždycky musí být v celém oddíle jenom jeden vlak, tzn. obsluha jedoucí do nz musí být na trati sama, teprve až ohlásí přestavení se na manipulační kolej a uvolnění traťové koleje, tak smí z protější stanice vyjet další vlak. Stejně tak návrat obsluhy smí začít, až když je volná celá trať, nikoliv jenom ta část od nz do stanice, kam se bude obsluha vracet.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Radek Strnad » čtv 21 dub, 2011 5:19 am

Morris Zapp píše:Kolíne, Kolíne, stojíš v pěkné rovině? Ten, kdo ten text napsal, asi v Kolíně nikdy nebyl :D


Stanice s jednou dopravní kolejí bývaly obvyklé v epochách I a II. Z epochy V známe snad akorát Hlubočepy - ale tam to vzniklo jako mezistav při postupném downgradu normální stanice. Jinak se vyskytují dopravny D3 s jednou dopravní kolejí.

"Zastávka s nákladištěm je z hlediska (modelového) provozu přece prakticky stejná?"
Není. Stanice dělí trať na mezistaniční oddíly, v každém z nich může být vlak. Mohou to být následné vlaky stejného směru, nebo vlaky opačných směrů - v tom případě asi jeden z nich bude obsluha té jednokolejné stanice. Zastávka s nákladištěm tohle neumí: i když se na ní může obsluha zamknout a po takto uvolněné traťové koleji mohou v té době jezdit jiné vlaky, tak vždycky musí být v celém oddíle jenom jeden vlak, tzn. obsluha jedoucí do nz musí být na trati sama, teprve až ohlásí přestavení se na manipulační kolej a uvolnění traťové koleje, tak smí z protější stanice vyjet další vlak. Stejně tak návrat obsluhy smí začít, až když je volná celá trať, nikoliv jenom ta část od nz do stanice, kam se bude obsluha vracet.

Samozřejmě je myšlena trať mezi dvěmi dopravně obsazenými stanicemi,mezi nimiž se nz nachází.Nikoliv úplně celá ,např.50km dlouhá trať.Takže nz na kolejišti z provozního hlediska nějakou zvláštní výhodu nepřinese.Lepší je udělat obě koleje dopravní a nakládku soustředit na kusou kolej krytou výkolejkou.Sice to není optimum,ale dopravní variabilitě to rozhodně pomůže.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1222
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod radekkrupka » čtv 21 dub, 2011 5:34 am

Morisi - díky za vysvětlení, ač jsem něco podobného předpokládal. V modelu to ale asi bude ještě podobnější - pokud by někdo chtěl modelovat takto malou stanici, tak asi bude mít problém s místem - tzn. asi těžko bude mít v modelu v obou směrech ze stanice viditelný vlak na trati? Takže si sice může v duchu hrát, že ano, ale reálně stejně spíše nebude.
Uživatelský avatar
radekkrupka
 
Příspěvky: 1926
Registrován: ned 20 dub, 2008 3:13 pm
Bydliště: Teď už jenom Zlín :)

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Lubomír » čtv 21 dub, 2011 6:07 am

Zastávka a nákladiště versus Stanice s jednou dopravní kolejí:
Stejný problém mám u svého Hevlína. Vzhledem k tomu, že dělám skutečnost tak jde jen o to, o jaký status se v té době jednalo. Jenže na prvních plánech jsou vjezdová návěstidla na stůj v základní poloze, na plánech protektorátních jsou v poloze volno a na poválečných 1948 jsou zase na stůj. (skutečnost i model najdete na mých str., nebo přímý odkaz na rámce: skutečnost: http://kubickaparabola.wz.cz/clanek03/hrus_hev.htm model zatím zveřejněny pouze plány: http://kubickaparabola.wz.cz/hevlin/projekt/projekt.htm) Tak teď babo raď. Neznám přesnou návěstní techniku té doby, ale chci dělat 30. léta. Vím jistě, že v Hevlíně byla jedna zvonová návěst.
Může existovat případ, kdy máte zastávku s nákladištěm a hlásku dohromady. Pak by to dle mě splňovalo všechny požadavky na stanici. Proč to tedy nebyla stanice? Do nedávna Březí na trati Znojmo - Břeclav. Vyznat se v tom, je někdy dost složité...
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Morris Zapp » čtv 21 dub, 2011 6:58 am

Lubomír píše:Jenže na prvních plánech jsou vjezdová návěstidla na stůj v základní poloze, na plánech protektorátních jsou v poloze volno a na poválečných 1948 jsou zase na stůj.


No jo, jenomže na tom "protektorátním" (tam byla echt DR, nikoliv BMB/ČMD, ne?) není v hlavičce napsáno Bf, nýbrž Hst - tím se hodně vysvětluje.

Lubomír píše:Může existovat případ, kdy máte zastávku s nákladištěm a hlásku dohromady. Pak by to dle mě splňovalo všechny požadavky na stanici. Proč to tedy nebyla stanice?

Protože hláskař ani zdaleka není výpravčí.

radekkrupka píše:...pokud by někdo chtěl modelovat takto malou stanici, tak asi bude mít problém s místem - tzn. asi těžko bude mít v modelu v obou směrech ze stanice viditelný vlak na trati? ...

Proč ne? Moduly již byly vynalezeny - a takováhle zpotvořenina je pěkný námět. A flexibilní: mám to jako stanici a posadím tam začínajícího (nebo končícího :mrgreen: ) výpravčího, nebo nahradím vj. náv. lichoběžníkovými tabulkami a mám z toho pěknou dopravnu D3, nebo tam nedám ani ty lichoběžníky a mám z toho zastávku s nákladištěm, popř. tam můžu nechat ta vj. náv. v roli krycích. Na každém setkání může ta stanička hrát trochu jinou roli...
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 860
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Návrhy kolejišť - zásady, pravidla, pověry a mýty

Příspěvekod Lubomír » čtv 21 dub, 2011 8:00 am

Morris Zapp
Vysvětluje se tím jedině to, že stejně nevím, jestli to ve třicátých letech (cca 1937) bylo nákl. nebo stanice. Nebo jsem fakt natvrdlej, že nechápu, co tím myslíš.
Prosim Tě, a jak to bylo se zvonovou návěsti? Ty byly vždy pro jeden mezistaniční úsek tak, že v mezilehlých stanicích byly vždy dva přístroje k sousedním úsekům? A v mezistaničním úseku (tedy na nákladištích, závorářských stanovištích atd.) pak vždy jen samostatné přístroje, které zvonily to, co si přilehlá stanice přeje? Nevím, kde tyto informace najdu. Chtělo by to předpisy z roku 1920...
Lubomír
 
Příspěvky: 203
Registrován: ned 20 črc, 2008 5:45 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 9 návštevníků