mnitka píše:...funkční konstrukce a spolehelivého provozu kolejových spirál sloužících na kolejišti ke stoupání (klesání) do vyžších (nižších) úrovní kolejiště. Zajímá mě zejména doporučený poloměr oblouku, zda je vhodné stavět z flexi nebo továrního kolejiva. Jedná se o měřítko HO, předpokládaná délka vlaků 3m.
tady:
http://www.nexusboard.net/showthread.ph ... 1071f46de6 je to celkem názorné - jak píše autor vlákna, pár fotek vydá za 1000 slov. Je to Rocoline R4/R5 (481/543) - pěkně to vychází - celý vn. kruh je něco přes 3m, při stoupání cca 2,5 cm/m. Při menších průměrech už bude problém se světlostí (zvláště pro elektrickou trakci!) nebo se stoupámím. Minimum by možná šlo posunout někam na hranici R=450mm. Ta konstrukce s těch dvou vrstev lichoběžníků se mi osobně velice líbí - minimum odpadu. Sehnat někde ve stolárně hromadu odřezků 4mm překližky šířky odhadem cca 160mm a o délkách cca 650mm ...
Obecně jízda po tobogánu není jen o tom co lokomotiva utáhne - to jen jen jeden z předpokladů. Vše se projeví paradoxně především při jízdě s kopce dolů, kdy vlak defakto na lokomotivu vlivem spádu tlačí. Tady se projeví kvalita vozidel , způsob jejich spřažení a v neposlední řadě rozdíly váhy a délky jednotlivých vozidel.
Co se týká zdali flexi - to v tom odkazu je z jednotlivých kolejí - je to snadné, trochu se to prodraží a za jízdy bude 3m vlak o cca 60 osách pěkně klapat - to se někomu líbí, mě třeba ne. Flexi kolej je zajímavý vynález, ale je to něco za něco - některé jsou až moc flexibilní - je to pořád jak živé. Mám pár tipů:
1. Tillig flexi jsou sice úplně snad nejgumovější, ale dají se koupit hotová pražcová pole oblouková s definovaným poloměrem a do nich nastrkat již alespoň nahrubo předtvarované jednotlivé kolejnice - cenově to vyjde možná i o trochu méně než flexi - a tvar je definovaný obloukovým pražcovým polem.
2. Já na to mám nějaké starší flexi koleje Roco Code 100, byly docela laciné, vzhledově mají docela široké hlavy kolejí. Vypadá to spíše jako trubky - na viditelné místa kolejiště bych si je nedal. Jsou hodně tuhé, špatně se tvarují, ale když se vytvarují, tak tvar perfektně drží - radius cca 480 noproblem.
Další věc je převýšení v oblouku, málo kdo to asi používá. Je to spíše estetická záležitost na viditelných místech, ale odstředivá sílá je sviňa. Tady to vypadá divočeji:
http://www.youtube.com/watch?v=vXHxb_6b ... re=relatedMichal N.