spínací kontakt na kolejích

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Jirka1 » pon 06 pro, 2010 5:12 pm

yurax píše: Porad by ale zminovany BTTB motorak mohl mit onen problem, viz "Tento problém jsem odstranil jednoduše tak, že jsem izolační místa zdvojil, takže jsou dvě vedle sebe ve vzdálenosti kolem 3 mm a kolej mezi nimi není nikam připojena. Tak ke zkratu mezi úseky již nemůže dojít."
No pokud by měl ten BTTB motorák problém s nenapájeným úsekem o délce 3 mm, pak by mě zajímalo, jak je s ním je možné přejíždět po výhybkách a vůbec jej provozovat na kolejišti. :-(

MiraKala píše: Chápu správně, že při najetí lokomotivy na onen úsek, který je nejdřív bez napájení, lokomotiva sepne relé (což je onen požadovaný spínací impulz) a relé zároveň do úseku pustí proud?
No zjednodušeně to tak chápat lze.
Ve skutečnosti tam to napájecí napětí už je rovnou (podle nastavení regulátoru trafa), pouze při najetí loko do úseku se nejprve vybaví relé a následně pak pustí loko v jízdě dále.

MiraKala píše:Další příspěvek se zdvojeným izolačním místem asi nechápu:)
Já to pochopil tak (snad správně), že jako když ten vyřízený motorák chcípne na tom 3 mm dlouhém úseku, který je bez napájení, protože je ve strašném stavu a sbírá pouze jednou nápravou.
Tak si říkám, jestli nebylo lepší ho vyčistit a pokud to ne, tak rovnou sešrotovat? :mrgreen:

Jinak pro doplnění, ty zdvojené izoláky jsou pouze ve staničních kolejích (kde vlaky stojí), ve trati zdvojené nejsou.
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod boy.rough » pon 06 pro, 2010 7:38 pm

Jirka1 píše:
yurax píše: Porad by ale zminovany BTTB motorak mohl mit onen problem, viz "Tento problém jsem odstranil jednoduše tak, že jsem izolační místa zdvojil, takže jsou dvě vedle sebe ve vzdálenosti kolem 3 mm a kolej mezi nimi není nikam připojena. Tak ke zkratu mezi úseky již nemůže dojít."
No pokud by měl ten BTTB motorák problém s nenapájeným úsekem o délce 3 mm, pak by mě zajímalo, jak je s ním je možné přejíždět po výhybkách a vůbec jej provozovat na kolejišti. :-(

MiraKala píše: Chápu správně, že při najetí lokomotivy na onen úsek, který je nejdřív bez napájení, lokomotiva sepne relé (což je onen požadovaný spínací impulz) a relé zároveň do úseku pustí proud?
No zjednodušeně to tak chápat lze.
Ve skutečnosti tam to napájecí napětí už je rovnou (podle nastavení regulátoru trafa), pouze při najetí loko do úseku se nejprve vybaví relé a následně pak pustí loko v jízdě dále.

MiraKala píše:Další příspěvek se zdvojeným izolačním místem asi nechápu:)
Já to pochopil tak (snad správně), že jako když ten vyřízený motorák chcípne na tom 3 mm dlouhém úseku, který je bez napájení, protože je ve strašném stavu a sbírá pouze jednou nápravou.
Tak si říkám, jestli nebylo lepší ho vyčistit a pokud to ne, tak rovnou sešrotovat? :mrgreen:

Jinak pro doplnění, ty zdvojené izoláky jsou pouze ve staničních kolejích (kde vlaky stojí), ve trati zdvojené nejsou.


Ahoj,
motorák vyčistit a do vlečňáku nasadit kovová dvojkolí a instalovat sběrače proudu a vodičema propojit mezi sebou motor i vlek. A budeš vidět jak to pěkně jezdí. Moje vlastní zkušenost :mrgreen: .
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Martin HO » pon 06 pro, 2010 7:52 pm

Až na to , že je to pevná souprava a v případě smyčky a koncového nádraží jej nemůžeš rozpojit a přešíbovat, tudíž 1x jízda motor vpředu, druhá jízda motor vzadu. Čili na ovále OK, ale jinak ????
Martin HO
 

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod boy.rough » pon 06 pro, 2010 8:15 pm

Martin HO píše:Až na to , že je to pevná souprava a v případě smyčky a koncového nádraží jej nemůžeš rozpojit a přešíbovat, tudíž 1x jízda motor vpředu, druhá jízda motor vzadu. Čili na ovále OK, ale jinak ????


Pokud se bavíme o starém motoráku BTTB (velikost TT), tak to je pevná souprava odjakživa :) . Takže pokud dotyčný má tuto soupravu s pevným spřáhlem tak dle mého názoru přepřah neřeší a mnou popsaným "receptem" se mu sbírání proudu zlepší. Pokud přepřahuje a šíbuje, tak je můj "recept" na úpravu k ničemu, to je pravda, a tímto si sypu popel na hlavu a červenám se až na zadku :oops: .
Naposledy upravil boy.rough dne pon 06 pro, 2010 8:21 pm, celkově upraveno 1
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán) a opravdu s nimi nemám problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 630
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod vojtas » pon 06 pro, 2010 8:17 pm

Já jsem tam kamarádovi dával miniaturní konektory-něco takoveho jako používá Houmr když zapojuje dekodér jinak než se má. :wink: Ještě bych dodal,že ten přípoják je ve skutečnosti řidičák,takže je to skoro jedno.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Lukas » čtv 20 led, 2011 9:33 pm

Dobry den, koupils jsem jsem si rele toto http://www.ges.cz/-m4-12-h-ges05700015.html chci na to pouzit jazyckovy kontak jak to mam zapojit kdyz tim chci ovladat prejezd? nejka schema jsem elektrice teprve zacatecnik ta byhc potreboval tuto radu?
Lukas
 
Příspěvky: 208
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod vojtas » úte 25 led, 2011 3:56 pm

Můžu se zeptat?Pokud použiju zapojení z mašinek 2003 a mám pulzní zdroj,bude mi dioda svítit i při stojící lokomotivě?
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod yurax » stř 26 led, 2011 9:53 am

vojtas píše:Můžu se zeptat?Pokud použiju zapojení z mašinek 2003 a mám pulzní zdroj,bude mi dioda svítit i při stojící lokomotivě?

Musi byt ale zdroj malilicko vytocen tak, aby ridke pulsy lokomotivou nepohnuly.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod yurax » stř 26 led, 2011 9:54 am

Lukas píše:Dobry den, koupils jsem jsem si rele toto http://www.ges.cz/-m4-12-h-ges05700015.html chci na to pouzit jazyckovy kontak jak to mam zapojit kdyz tim chci ovladat prejezd? nejka schema jsem elektrice teprve zacatecnik ta byhc potreboval tuto radu?


Tohle je obycejne rele, jazyckovym kontaktem jej musis spinat. Potrebujes jeste jedno pro vytvoreni samopridrzneho kontaktu, nebo lepe pouzit jedno bistabilni a zapojit jej podle navodu jirky z chocne.
yurax
 
Příspěvky: 112
Registrován: úte 02 úno, 2010 8:56 am

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod vojtas » stř 26 led, 2011 1:33 pm

Nepoškodí mi to motor?
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1351
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Lukas » stř 26 led, 2011 8:48 pm

Ja kdyz to zapojim to rele tak bzuci? cim to a k tomu potrebuji dve rele i kdyz mam to jedno se dve prepinacimy kontakty a ze spod je 8 vivodu ke kterym je mam na pajet jazyckovy kontakt a ke kteremu napajeni? uz jsem zkousel vsechny mozny kombinace furt to rele nespina ten prejezd?
Lukas
 
Příspěvky: 208
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Barťas » stř 26 led, 2011 9:04 pm

Např. zde: http://kolejiste.jbchocen.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=80je popis zapojení přejezdu. A zde: http://www.ges.cz/sheets/t/tf.pdf máš popis kontaktů na tvém relé.
Ještě si pořádně prostuduj toto téma: http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=7&t=3902, tam je vícero variant.

yurax píše:...Potrebujes jeste jedno pro vytvoreni samopridrzneho kontaktu, nebo lepe pouzit jedno bistabilni a zapojit jej podle navodu jirky z chocne...
Stačí jen toto jedno, má dva nezávislé přepínací kontakty, jedním se bude samopřidržovat, druhým bude ovládat ext. zařízení.
Barťas
 
Příspěvky: 43
Registrován: pát 04 led, 2008 6:49 pm
Bydliště: Praha

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Lukas » stř 26 led, 2011 10:03 pm

A jeste to rele bzuci cim to?
Lukas
 
Příspěvky: 208
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Lukas » stř 26 led, 2011 10:13 pm

ale to rele stejne musim ovladat nejakym tlacitkem ze i kdyz tam jsou ty jazyckovy kontakty?
Lukas
 
Příspěvky: 208
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Jirka1 » čtv 27 led, 2011 7:32 am

Lukas píše:A jeste to rele bzuci cim to?
To bude nejspíš nevyhlazeným napětím. 8)

Lukas píše:ale to rele stejne musim ovladat nejakym tlacitkem ze i kdyz tam jsou ty jazyckovy kontakty?
Ne, proč, na co by tam jinak byly ty jazýčkové kontakty? Pro zkomplikování systému?
Zde ve schématu (na které odkazoval Barťas) http://kolejiste.jbchocen.cz/images/sto ... pojeni.gif jsem to kreslil bez tlačítek a možná se budeš divit, ale funguje to... :shock: :!:
Pouze místo aktivačního relé budeš muset dát jeden jazýčkový kontakt (který to bude aktivovat) a pak pomocné relé místo deaktivačního, které budeš aktivovat dalším jazýčkovým kontaktem (ono by to šlo i jinak...). A není do toho pak nutné montovat žádná tlačítka...
Uživatelský avatar
Jirka1
 
Příspěvky: 534
Registrován: pon 28 led, 2008 6:30 pm
Bydliště: Ústeckoorlicko

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron